6.0 Lässyn näpertelyä

Aloittaja Gary Grand, 22 joulukuu, 2020, 09:43

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

Vähän rauhallisempaa Lässy-rintamallakin ollu.
Eilen putsailin öljypohjasta vanhat öljy-mössö jankit pois ja pistin tallin nurkkaan odottelemaan asennusta.

Mäntiin ujutin jo öljyrenkaat paikalleen, mutta sitten iski ahistus.. Tai ajatus ahistamisesta. Siis koneen mahdollisesta ahdistamisesta. ::)
Tallin nurkassa pöydän alla kun piileskelee sopivankokoinen huollettu Holsetti. ::)
Tuli hommattua K2500:sta varten se vuosia sitten, mutta kun myin raadon osina pois, niin tuohan jäi käsiin. Hetken olin sille jo pakosarjoja tekemässä 305:en, mutta Buick55 kävi sen koneen hakemassa multa. :))

Jos tuota Lässyä haluaisi ahdistella, niin pitäis katkosvälykset hioa nyt sitä silmällä pitäen..
Aattelin että parempi nukkua parin yön yli ja ottaa vähän neuvoa antavia. ::)

 :thinking:
Tosin tuo TPI-stroukkikaan ei hirveän hyvin hengitä vapaasti.. ::)

Valintoja, valintoja.. :panic:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

timant

muutaman neuvoa antavan jälkeen..


Gary Grand

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

HendriXXX


Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 31 joulukuu, 2020, 11:56@Stige !!!
Sua kutsuttiin.. ::)
Kukas se on? Mulla tuli mieleen Sti"LS saarnaaja"ge.
Tiukasti aisalinjalla.

Gary Grand

Näpräsin viimein nostajalaakson välikannen irti Lässystä.
Nakutusanturien johdothan kulkee kumitötteröiden läpi sen poteroihin, joiden pohjalle on tiivistetty ne anturit.

Kumitötteröt siinä välikannessa oli tietenkin kovettunut aivan korpuiksi. >:(
Kumpikaan ei suostunut luistamaan johdon päällä sen vertaa että saisi johtoliittimen pitkäkärkisillä pihdeilla nipistettyä irti nakutunnistimelta.

Kun tunnistimen johto ei sitten luistanutkaan korpun läpi..
Ensin irtosi toisen liittimen pinni liitinrungosta.
Samalla rapsahti toisen nakuanturin olake paskaksi. :o

Sitten sai imurilla vetää poteroista ruostepaskaa ihan urakalla. :panic: Olivat olleet puolillaan vettä.
Imuroinnin jälkeen sai nakuanturit näkyville ja ruuvattua irti.

Välikansi ei kuitenkaan edelleenkään suostunut nousemaan kuin lievää törkeämpää väkivaltaa käyttäen, jolloin poteroiden pohjalla olevat "stefat" hajosi. :P
Sisäholkit(peltirunkoinen/kumikuorinen) jäi kumpikin kiinni nakuantureita varten valettuihin/koneistettuihin tötsiin ja ulko-osa lähti välikannen mukana.

Onneksi tiivistesarjassa tulee uudet.
Noita ylempiä johdossa roikkuvia korppuja ei tiivisteissä näkynyt.



Melko happaman näkösiä..

Tuossa vielä se "nostajalaakson" välikansi uusilla alatiivisteillä.



Fiiun lohkon päällä..
On se melkonen moottorin pienoismalli. :o
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Töissä kaveri pyöräytti uuden työkalun nokkalaakerien asennusta varten.



Nyt jos ei laakerit löydä paikkaansa, niin johan on kumma! :P
Halkaisijat vedetty ihan maksimiin ja ohjauspituutta on koko laakerin leveydelle, niin ei pääse keikkaamaan. Vetotankona nyt M16 kova kierretanko, kestää vajaa 30t suoraa vetoa.. 8)

Ja uudet nokkalaakerit oli tullu eilen ulko-oven pieleen rockautosta.. 8)

Nyt on vika tekijässä, jos menee taas pieleen. :banghead:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Sleepercooler

Milläs kiilloitelit kampuran kaulat???
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 09 tammikuu, 2021, 08:23Milläs kiilloitelit kampuran kaulat???
Ei ole vielä Lässystä tullu hierottua.
Sbc:n kampurasta pyörittelin ne ensin 600 ja sitten 1000 paperilla.
Paperi kaulan levyiseksi, taittelen yleensä kaksin- tai kolminkerroin, kaulan ympärille ja sitten pätkä sidontaliinaa.

Liinan kun heittää kaulan ympäri(puoli kierrosta) ja vetelee jonkun aikaa edestakaisin. Sama parissa eri kampuran asennossa, että koko kaula tulee hierottua ja toisto hienommalla paperilla.

Kiiltää kuin naitu ku..i 8)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

palontie

Tolleen pitäis varmaan tehdä ton zzr:än varakannelle jonka kunnostan valmiiksi,pientä jälkeä joissain näkee,harmi kun ei ole mosassa laakeriliuskoja.
Eniten vituttaa kaikki.

Sleepercooler

Onkos vielä saatavilla ns smirkeli nauhaa?? Joskus muinoin kun sitä faijalla oli rulla Kamana, eri karkeuksia, niin sellaisella oli hyvä kiillottaa kaulat, kun oli riittävän vahavaa ::)
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Gary Grand

Lässyyn sain nyt vedettyä uudet nokkalaakerit paikalleen. 8)
Kaksi takimmaista vedin edestä.





Loput pitikin nykäistä takapäästä, kun valun reuna pesien takareunalla ei ollut ihan suora ja kahteen etummaiseen pesään oli tehty oikein viistettäkin etureunaan.



Piti keikauttaa lohko kupeelleen että mahtui vetotanko konepukin rungon ohi.
Suojasin kierretangon kumiletkulla, ettei kolhi jo asennettuja laakereita.

Nyt pääsiskin kasaamaan alakertaa, kun kiillottais kampuran kaulat ensin. :P
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Tänään kömmin talliin jo hyvissä ajoin ennen kolmea, kun sain etätyöt aloitettua jo ennen kuutta 8) Päivä täys.. Voi aloittaa toisen. :))

Raivasin kansityömaalta tilaa pöydänreunalle ja nostin kampuran kiillotukseen.
Visuaalinen versio kampuran hinkkauksesta..



Kuvasta vielä erottaa hiontajäljet 600 jälkeen, mutta niitä ei tunne kynnelläkään.



Eipä tuossa ihmeempiä naarmuja auki ottaessa ollutkaan, mutta ne tuntui kuitenkin pitkittäin vedettynä kynteen, niin oli hyvä hieraista.

Seuraavaksi laakerit pesiinsä ja kampi paikalleen.





Hommat sujuikin niin ripeässä vauhdissa että rengastin vielä männät ja taputtelin nekin pyttyihinsä ennen syömään lähtöä.



Huipputeknisiä apuvälineitä sarjassa; kiertokangen ohjaimet. ::)
Parasta pihapiiristä löytynyttä pajua!
Noilla on nyt kolme alakertaa kasattu.. :)) Kestäviä pirulaisia.. :o
Ei naarmuta kammenkaulaa ja sopii sekö tuumaseen että metriseen kierteeseen yhtälailla. :))

Männänrengaspuristin on ostettu jo -80-luvun lopulla ja on ehtinyt melko moneen koneremonttiin osallistumaan. 8)  Ehtaa vintagea siis! :coolsmoke:



Sisääntaputtelu tapahtuu katajaisella vasaranvarrella, josta ei nyt ollutkaan kuvaa. Muoks. Onhan se siinä lohkon päällä köllöttämässä! 8)
Veistelin sen itse valimon roskiksesta kesätöissä löytämääni kuparivasaraan.
Sekin pyörinyt siis hommissa mukana jo vuodesta -98. ::)

Viimeisiä viedään:



Alakerran kiristelyt piti jättää nyt tekemättä, kun ei taloudesta löydy riittävän pientä momenttiavainta.
Noiden pukkien kiristysmomentit on 20Nm(15lb/ft) + 80 astetta sisemmät ja 20Nm + 53 astetta ulommat.. Mun momenttiavain alkaa 40Nm:stä. ::)

Vastaavasti kiertokangen ruuvit on 20Nm + 60 astetta.

Käytävä lainaamassa jostain tarpeeksi pieni momenttiavain..

Nuo sai tehtyä ennen kuutta. Saa nähdä jaksaako tänään enää mitään tehdäkään.. Nyt on kaikki hommat vielä onnistunut. :mosh:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Sleepercooler

Siinä lohkon kyljessä se kupari vasara lepää ;)
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Anza

Pitää kokeilla tuota kampuran kiillotteluniksiä. Pinta näyttää hyvälle. Ilo seurata