Opel jakoketju rallattaa

Aloittaja isalmela, 19 heinäkuu, 2023, 16:44

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 19 heinäkuu, 2023, 23:45saabillahan se ketjun varmuudettomuus onnistu jo ysärillä ja paikoin nissanilla?
aika surkeita taisi nekin olla.

A.Naali

Oon monesti sitä pohtinut, että miten vitussa mersu teki ketjun 70-luvulla joka kesti miljoona km, ja nykyään joka merkissä kestää vähemmän kuin hihna...

Se öljykylpyinen hihna on kanssa jännittävä, yhden korjaajan kanssa juttelin, niin ei kuulemma tarvii edes litraa lisätä jotain ei saatanan kallista merkkikohtaista öljyä, niin hihna on pätkinä alle 10tkm... :o

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 19 heinäkuu, 2023, 23:48aika surkeita taisi nekin olla.
Aika paljon tuli Saabeille meilläkin aikanaan ajoa, enkä kertaakaan joutunu ketjuhommiin.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 19 heinäkuu, 2023, 23:55Oon monesti sitä pohtinut, että miten vitussa mersu teki ketjun 70-luvulla joka kesti miljoona km, ja nykyään joka merkissä kestää vähemmän kuin hihna...

Se öljykylpyinen hihna on kanssa jännittävä, yhden korjaajan kanssa juttelin, niin ei kuulemma tarvii edes litraa lisätä jotain ei saatanan kallista merkkikohtaista öljyä, niin hihna on pätkinä alle 10tkm... :o
se on tää nykynen taantumuksen tila, missä käytetään paljon rahaa vanhan pääoman uusintamiseen uusien hankintojen sijaan. Koski niin autoja, kodinkoneita, älyliatteita jne.

Sinänsä osottaa kenen etua tässä ympäristökestävyyspuheissakin ajetaan. Kun paskan valmistaminen ei vaan oo mitenkään kestävää millään mittarilla. Outoo, että kaikkee yritetään säädellä niin tuota ei, että valmistaja olisi jotenkin velvoitettu valmistamaan kestäviä tuotteita, vaikkakin ne sitte maksas enemmän kuluttajille ja valmistajalle.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 20 heinäkuu, 2023, 00:03Aika paljon tuli Saabeille meilläkin aikanaan ajoa, enkä kertaakaan joutunu ketjuhommiin.

oliko teillä noita 9-5 mitälie saabbeja? Ne aika monivammasia on. Ei ne vanhemmat hajookkaan, 9000 en tiedä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 20 heinäkuu, 2023, 00:10oliko teillä noita 9-5 mitälie saabbeja? Ne aika monivammasia on. Ei ne vanhemmat hajookkaan, 9000 en tiedä.
:o Hö, no ei tietenkään. OG kaikki, sitä samaa ysitonnikin.
En varmasti oo.

sössö

ei niissä mitään jakopääongelmia olekkaan.

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: sössö - 20 heinäkuu, 2023, 00:09se on tää nykynen taantumuksen tila, missä käytetään paljon rahaa vanhan pääoman uusintamiseen uusien hankintojen sijaan. Koski niin autoja, kodinkoneita, älyliatteita jne.

Sinänsä osottaa kenen etua tässä ympäristökestävyyspuheissakin ajetaan. Kun paskan valmistaminen ei vaan oo mitenkään kestävää millään mittarilla. Outoo, että kaikkee yritetään säädellä niin tuota ei, että valmistaja olisi jotenkin velvoitettu valmistamaan kestäviä tuotteita, vaikkakin ne sitte maksas enemmän kuluttajille ja valmistajalle.

Toki mobiililitteissa tietokoneissa ja telkuissa ym. tuon ymmärtää, kun ei suurin osa halua tapella jonkun yli 5v vanhan laitten kanssa, kun kehitys o ajanut ohi, niin mikse tehdä ne kestämään pidempään???

Toki autojen kanssa sama homma, sivistysvaltioissa autoilu ei ole niin saatanan kallista kuin suomessa, niin tavan duunari voi vaihtaa auton uuteen 100tkm/3v välein.

sössö

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 20 heinäkuu, 2023, 00:24Toki mobiililitteissa tietokoneissa ja telkuissa ym. tuon ymmärtää, kun ei suurin osa halua tapella jonkun yli 5v vanhan laitten kanssa, kun kehitys o ajanut ohi, niin mikse tehdä ne kestämään pidempään???

Toki autojen kanssa sama homma, sivistysvaltioissa autoilu ei ole niin saatanan kallista kuin suomessa, niin tavan duunari voi vaihtaa auton uuteen 100tkm/3v välein.
ehkä tossa kohtaa pitäs alkaa tarkastelemaan sen "kehityksen" mielekkyyttä. ei se ole mitää oikeeta kehitystä, että tehään keinotekosesti tarpeita uusia laitteistoa koko ajan. Ymmärrän ettei nykyisillä laitteilla haluta tapella yli 5 vuotiaan älylaitteen kanssa, on ne niin pisin vittua vaan tehty. Mun mielestäni niitten ei tarttis olla noin paskoja ja uskon että ne pystyttäisiin tekeen paremmaksi jos vaan olis halua.

Autoissa on sama juttu, samaa funktiota ne ajaa mitä ennenkin ja suurinta osaa ei kiinnosta jossain autoliikkeissä pyöriminen, auton korjaaminen tai nettiauton selaaminen, se kun on poissa muusta mukavammasta tekemisestä. Niinku se rahamääräkin mikä laitetaan kun joku paskaketju katkee minkä olis voinu tehä sellaseks mersudiesel- ketjuksi.

Saati olla jossain gigantissa jääkaappikaupoilla, pesukonekaupoilla, vatkainkaupoilla, mikrokaupoilla jne. joku voi olla jollekkin intohimo, vaan harva asia on sitä kaikille, ei edes puhelin suurimmalle osalle, ja laitteen hajoominen tarkottaa aina vapaa-ajasta ja rahasta karsimista muusta asioista.

Stige

Lainaus käyttäjältä: sössö - 20 heinäkuu, 2023, 00:39ehkä tossa kohtaa pitäs alkaa tarkastelemaan sen "kehityksen" mielekkyyttä. ei se ole mitää oikeeta kehitystä, että tehään keinotekosesti tarpeita uusia laitteistoa koko ajan. Ymmärrän ettei nykyisillä laitteilla haluta tapella yli 5 vuotiaan älylaitteen kanssa, on ne niin pisin vittua vaan tehty. Mun mielestäni niitten ei tarttis olla noin paskoja ja uskon että ne pystyttäisiin tekeen paremmaksi jos vaan olis halua.

Autoissa on sama juttu, samaa funktiota ne ajaa mitä ennenkin ja suurinta osaa ei kiinnosta jossain autoliikkeissä pyöriminen, auton korjaaminen tai nettiauton selaaminen, se kun on poissa muusta mukavammasta tekemisestä. Niinku se rahamääräkin mikä laitetaan kun joku paskaketju katkee minkä olis voinu tehä sellaseks mersudiesel- ketjuksi.

Saati olla jossain gigantissa jääkaappikaupoilla, pesukonekaupoilla, vatkainkaupoilla, mikrokaupoilla jne. joku voi olla jollekkin intohimo, vaan harva asia on sitä kaikille, ei edes puhelin suurimmalle osalle, ja laitteen hajoominen tarkottaa aina vapaa-ajasta ja rahasta karsimista muusta asioista.

Mut se mersun diisselin ketju maksaa 10 euroo, tommonne nyky volkkarin ketju ku tehää oikee nuukasti sen mitä o pakko vaa ni maksaa 9 euroo. Ja ketju nii pieneks/ohueks ku mahollista ni vähemmän kitkaa/pyöriviä massoja, vähemmän menee tehoa "hukkaan" ja hyötysuhde kasvaa.

Tuskinpa noissa on tuon enempää ajateltu, käyttöikä on sit mitä on noiden takia.

Mut mielummin silti tommonen 200tkm ketjukone kun mikään öljyssä uiva hihna mitkä ei nää sitä ilmotettua vaihtoväliä edes uutena.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Stige - 20 heinäkuu, 2023, 02:45Mut se mersun diisselin ketju maksaa 10 euroo, tommonne nyky volkkarin ketju ku tehää oikee nuukasti sen mitä o pakko vaa ni maksaa 9 euroo. Ja ketju nii pieneks/ohueks ku mahollista ni vähemmän kitkaa/pyöriviä massoja, vähemmän menee tehoa "hukkaan" ja hyötysuhde kasvaa.

Tuskinpa noissa on tuon enempää ajateltu, käyttöikä on sit mitä on noiden takia.

Mut mielummin silti tommonen 200tkm ketjukone kun mikään öljyssä uiva hihna mitkä ei nää sitä ilmotettua vaihtoväliä edes uutena.
vois valmistajan laittaa noista rajusti vastuuseen pidemmällä välilläkin niin se paskan tekeminen muuttus kalliimmaksi. meillä oli esimerkiks se surullisen kuuluisa nissan pikapin dieselikone 2000- luvun alusta mikä pasko kiertarinlaakerit 50 000-100 000 välillä. Vaihdoin mein autosta ennen kun hajos, laakerit oli aivan syöpyneitä ja hilseilleitä. Valmistaja ei missään vastuussa tuostakaan, ei mitään takaisinkutsua aiheesta.

Anza

Lainaus käyttäjältä: Stige - 20 heinäkuu, 2023, 02:45Mut se mersun diisselin ketju maksaa 10 euroo, tommonne nyky volkkarin ketju ku tehää oikee nuukasti sen mitä o pakko vaa ni maksaa 9 euroo. Ja ketju nii pieneks/ohueks ku mahollista ni vähemmän kitkaa/pyöriviä massoja, vähemmän menee tehoa "hukkaan" ja hyötysuhde kasvaa.

Tuskinpa noissa on tuon enempää ajateltu, käyttöikä on sit mitä on noiden takia.

Mut mielummin silti tommonen 200tkm ketjukone kun mikään öljyssä uiva hihna mitkä ei nää sitä ilmotettua vaihtoväliä edes uutena.

A mallin mersussa, ainakin niissä ensimmäisissä 1900-luvulta. Ketjun muoviset laahaimet ja kiristin pettää. Ketju pääsee lyömään raipaniskua ja häviää loputkin laahaimesta. Samoin venähtää ketju lopulta hakkaavaan liikkeeseen. Se kiristin on jousikuormitteinen ja säätyy hydraulisesti vasta kun moottorissa öljynpaineet. Jos öljyjä ei vaihdella, kiristimet jumittelee, eikä jousi esijännitä ketjua.

Ihan omaa analyysiä, mutta vanhanliiton moottoreissa ketju taitaa kulkea melko suoraan kampiakselista nokille, ohjainrullan kautta? Tai V koneessa työntötankokoneessa ketju on lyhyt.

Ketju itsessään kestää varmasti sille tarkoitetun tehtävän pyörittää nokkaa ja mitä matkalle kuuluu, mutta laahainten ja kiristimien pettäessä se ei kestä "raipaniskua" mikä syntyy löysänä ajettaessa

kerkko

Lainaus käyttäjältä: sössö - 19 heinäkuu, 2023, 23:28VAG taisi olla edelläkävijä TSI moottorillaan hihnan suhteellisen huoltovarmuuden lisäämisessä.

Omalla 1,2 TSI:llä vm -13 ajelin 440 000 km samalla ketjulla huoletta. Aika hyvin toimi?

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 20 heinäkuu, 2023, 07:51Omalla 1,2 TSI:llä vm -13 ajelin 440 000 km samalla ketjulla huoletta. Aika hyvin toimi?
No aina joku tommonen löytyy, ei siitä kannata yleistävää tehdä  ;D
Sinä vain

Stige

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 20 heinäkuu, 2023, 07:51Omalla 1,2 TSI:llä vm -13 ajelin 440 000 km samalla ketjulla huoletta. Aika hyvin toimi?

Ja mä vaihdan niitä useemman vuoteen ja järestään n. 200tkm ajettuja kaikkia, max 250tkm.

On todellakin harvinaista ettei ois vaihettu. Yhtä yleistä nimenomaan noissa 1.2 on et nokka leipoo siihen venakoppaan kiiinni melkein.