Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Markok - 22 maaliskuu, 2024, 04:22Ompelukoneisiin myydään niitä jotain valovirta moottoreita mitkä käyvät vain kun kaasua painaa ja ovat vissiin vääntäviä ja hidas kierroksisia.
Onko sellaisista kokemusta?

Välillä kun kauan ompelematta niin tuntuu että jalkaa liian raskas ja ei tahdo saada nättejä lähtöjä omalla phaffilla. Alkuun vähän pyörästä avittamalla saa hiljasemman lähdön mutta aina ei ole käsiä tarpeeksi.
Tossahan kone huutaa koko ajan täysillä, ja mekaanisella kytkimellä poljetaan veto koneelle. Ja kun polkaset "pohjaan" niin kyllä tapahtuu. Se virkkaa sormet mukaan siihen hetkessä.
Yksvaiheinen olis paljon kivempi. Eikä kyl haittais vaikka tamulla vähän hillitsis maksimivauhtiakin.
En varmasti oo.

Markok

Justiin sama, tikkaa niin pirusti kun innostuu. Jotenkin myös haluisin hillitä menoa. Voima vissiin laskee kun sen oman mootorin laittaa yksvaiheiseksi? Välillä kun on tarve paksuakin saada neulottua.

Tähän ongelmaan törmää taas kun bedfordin sisustaa rupeaa tekemään.

Oon kokeillut polkimen vipujen kulmaa vaihtaa ja sitten säätää moottorista herkkyyttä miten ottaa kiinni mutta ei vielä halutussa tilanteessa olla.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Markok - 22 maaliskuu, 2024, 04:38Justiin sama, tikkaa niin pirusti kun innostuu. Jotenkin myös haluisin hillitä menoa. Voima vissiin laskee kun sen oman mootorin laittaa yksvaiheiseksi? Välillä kun on tarve paksuakin saada neulottua.

Tähän ongelmaan törmää taas kun bedfordin sisustaa rupeaa tekemään.

Oon kokeillut polkimen vipujen kulmaa vaihtaa ja sitten säätää moottorista herkkyyttä miten ottaa kiinni mutta ei vielä halutussa tilanteessa olla.
Ei sitä omaa konetta saa yksivaiheiseksi muulla kun taajuusmuuttajalla. Tässä mun koneessa oli sitä yritelty ja piti sit palanut kone käämiä uusiksi. Se menee niillä peruskikoilla liian tehottomaksi ja polttaa ittensä.
Pistänpä nyt sit ton tamulle ja raportoin tuloksista. Saa ainakin vauhdin tiputettua vähän alemmas.
En varmasti oo.

palontie

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 21 maaliskuu, 2024, 23:57Tässä nyt se, minkä kanssa paininu. Uus levy paikallaan ja taas kaikki toimii. Melkein. Pari pikkuhäröä, joiden luulin häviävän uudella levyllä, esiintyy silti edelleen joskus. Ne ei varsin haittaa käyttöä, et sillai kosmeettisia.
You cannot view this attachment.

TeollisuusPfaffin johdon vaihdossa joutuukin purkaan aika paljon. Nythän sen vois tamulla muuttaa yksivaiheiseksi, kun olis sopiva joutenkin... Noi "voimavirta"piuhat on jotenkin tympeitä käsitellä aina.
Ja moottoriin vois vaihtaa laakerit. Ei niissä oikeen vikaa ole, mutta se pyörii aika äänekkäästi kohisten. Sellanen ääni, joka ei tunnu kovalta, mutta peittää muut äänet alleen. Ei kuule esm. puhelinta vaikka soi aika kovalla. Varma ei oo auttaako, mutta laakerit nyt niin kalliita ole, etteikö vois kokeilla.

Mitä toi aparaatti tekee?
Eniten vituttaa kaikki.

Jussi

En varmasti oo.

Jussi

Fittu, ompelukoneen moottorissa on 6302 laakerit. Vahva epäilys, ettei oo niitä hyllyssä. Olis ny ollu edes 6203...
Tamulle tein paikkaa ja uutta kytkentärasiaa, hyvin siihenkin sai taas aikaa palamaan, vaikkei lopuilleen kummonen homma. Pitää siihen kuiten johdoille kiinnitykset ja vedonpoistot rakennella. Vanhasta virityksestä ne olikin vuosien saatossa kadonnu jonnekin... No, eipä ne olis enää sopinukaan.
En varmasti oo.

LPR

Kelkan pikkurekeen vaihdoin sukset. Nyt on sovitettu Lynxin CTRL:t omatekoisten tilalle. Reki kyllä onkin ainoa, mihin nuo CTRL:t oikeastaan kelpaa, ei niistä oikein ajosuksiksi kelkassa ole. Taisin muinon vaihtaa 500 km ajon jälkeen ne pois.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

No nyt on Pfaffi yksvaiheinen ja vielä saa säätää vauhdinkin. Ja periaatteessahan toi antas ihan uusia mahdollisuuksia myös ajosuunnalle, vois peruutella ilman vipujen painelua...
You cannot view this attachment.
Ommeltu ei vielä ole muuta ku lyhä vetäsy.
En varmasti oo.

Jussi

Pfaffia koeajettu, hyvin toimii tamunkin kanssa. Koeajo oli 40Hz, menee liian kovaa silläkin jos polkee. Mut ei vääntöä hukkunu yhtään. Nyt kätevästi syttyy työlamppukin, kun laitoin sille kytkentäpoksiin oman töpselin. Virrata vaan tamuun päälle, niin heti kaikki valmiina.

Wili @Wilburi n kommentti liipas videotuotannon. Kun toi iso lämpöpumppu täyttää nyt tuossa muodossa jo 14 vuotta, niin muun siistimisen ohella pistin sähköosat piiloon. Eli pistin kaikki vähän nippuun ja ekan kannen lootalle...
You cannot view this attachment.

Ja sit se viideokin aiheesta, mitäänhän siitä ei tuolla pimeessä näe. En näe minäkään, et ihan normi tilanne.
En varmasti oo.

Jussi

Aloin vähän rakenteleen, katotaas mitä syntyy. Noista pitäis jotain saada protoon aikaseksi.
You cannot view this attachment.

Tuo Cadin uus tulpanjohtosarja on kyllä ihan lievästikin sanottuna pelottavassa pakkauksessa...
You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

palontie

Mulla ois satsi boshin tulppia norttiin.
Eniten vituttaa kaikki.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: palontie - 30 maaliskuu, 2024, 05:35Mulla ois satsi boshin tulppia norttiin.
Taisin kokeilla Boscheja, minusta ei Cadi oikeen toiminu niillä.
En varmasti oo.

Poju

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 31 maaliskuu, 2024, 00:36Taisin kokeilla Boscheja, minusta ei Cadi oikeen toiminu niillä.


GM-tuotteeseen AC Delcot, FoMoColaiseen Motorcraftit ja Mopsiin Championit. Boschit kuulostaa jonkin saksalaisen tulpilta.

Jussi

Joskus näin kuvan laakereilla tehdystä reunakanttarista, niin pitihän sellasta kokeilla. Tein nyt, kun asia alko mielessä härnimään. Vähän proto kuiten, äkkiä tehty.
Testaus ei oikeen onnistunu, kun tuli liian piukka kuitenkin, jäykäksi meni rullaus. Vaan taittaahan se.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.
Toi syvyyssäätöpala on pommimuovia ja noi toiset tapit saa pois, jos haluu kääntää kaaria vain yhdellä laakeriparilla. Täytyy vaan vähän hioo välystä tohon pommipalaan, niin rullais kevyemmin.
En varmasti oo.

palontie

Eniten vituttaa kaikki.