Uusi ohjausvaihde Darttiin

Aloittaja slant sickness, 25 lokakuu, 2023, 08:58

« edellinen - seuraava »

LPR

Itselleni laitoin muinoin sen n. 2 3/4 kierroksen tehostamattoman Nascar välityksen simpukkaan. Meni ohjaus sairaan raskaaksi, en suosittele kuin mutkaradalle.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

MJF

Lainaus käyttäjältä: Stige - 04 marraskuu, 2023, 12:25Priuksesta sähkösesti tehostettu simpukka, on nopee ja toimiva.
Ja halpaki vielä.

Kerro lisää, löysin vaan hammastankoja.
Mopar on parsa

slant sickness

Veivasin tenu-Darttia eilen iltana stadissa pariin parkkiruutuun. Sitä on kuskilta voimat vähenneet samalla kun mukavuuden halu ja laiskuus ovat kovin lisääntyneet. Borgesonista selviäisi likipitäen käsityökaluilla eikä siihen simpukan lisäksi tulisi paljonkaan oheiskuluja. Pari sataa siitä pumpusta ja saman verran letkukauppiaalle mittatilausyhteiden tekopalkkaa. Ehkä. Ja tonni simpukasta.

Talven puuhalistalla saattaa olla vähän muuta tekemistä. Keskiviikkona mittaillaan miks tuo puoltaa. Jos se tokenee, niin voi olla se simpukka pidempäänkin haaveissa.

Leimaa on kauden 25 yli.

Lähtöavustajan aattelin kokaista tehdä. Siis sitä teinibemaristien ruisinki-iltoihin tuomaa pauketta turbon herätykseen. Tässä tulee putki teräspuskurin alta, joten ei pala auton persaus niinku uudemmissa.

Patinaa ei kovin paljoa viitti poistaa. Tähän oon niin tottunut.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

LPR

Ne sähköiset tehostimet on usein ohjausakselissa ja hammastanko on tehostamaton. Eli voidaan sovittaa orkkis simpukan pariksi. F-rallimiehet tätä harrastaa ainakin. Hitsaamalla ne noita ohjausakseseita ovat muuttaneet, vaikka lienee laitonta. Oikein tehtynä ei ole turvallisuusriski, mutta laissa on kielletty sen takia, ettei autotalliseppä roiski valovirtamigillä puskuun parilla hepillä. A-bodyssa saattais toimia hyvin nopean tehostamattoman simpukan kaverina.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 04 marraskuu, 2023, 14:16paljonkaan oheiskuluja

Toi on hyvä pointti. Irto-osista tehtynä menee helposto osien jahtaamiseen ja hyllyt täyttyy..


MJF

Joo siis rattiakseli sähkötehostimella sekin. Minä jo luulin että simpukka sähköllä. Ei poista tämäkään väljää simpukkaa.
Mopar on parsa

slant sickness

Aallon Auton vanhempi mestari laitteli Darttiin pyöräkulmat kohdilleen. Tämähän veteli viime aikoina jonkin verran oikealle. Maailmankatsomus sillä lailla suuntautunut? Oli myös raskaampi käännellä vasemmalle kuin oikealle sen totetuneen keskikohdan, pikkuisen ratti vinossa, ympärillä.



Tuossa on reilun 2 tunnin lopputulos. Onneksi sattui oma serviisimanuaali mukaan. Nämä on nyt nk tehtaan säädöt ja puolto väheni tai muuttui sellaiseksi, kuin tämmösissä tuppaa olemaan, eli vetää pikkuisen tien kallistuksen suuntaan. Muttei häiritsevästi. Syitä löytyi. Camberit oli silmin nähden plussalla, renkaat ylhäältä ulospäin. Casterit toiselta puolen nollissa, toisessa plussaa, eli väärinpäin.

Nyt on parempi. JOS tähän uusi simpukka ja uudet puslat tukivarsiin ui, niin ensi kerralla kokeillaan jotkut nykyaikaisemmat säädöt. Varsinkin tehostetulla voisi kokeilla voimakkaampaa palautusta, eli casteria niin paljon kuin "saa".

Auto on ollut minulla 25 vuotta, joten ei tässä ole turhaan hötkyilty säätömisen kanssa.

"Ainahan ne vähän vetelee".

Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

LPR

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 09 marraskuu, 2023, 06:08Varsinkin tehostetulla voisi kokeilla voimakkaampaa palautusta, eli casteria niin paljon kuin "saa".
Ei välttämättä enempää saa casteria, on tuo A-body vähän ongelmallinen sen suhteen. Monesti tuntuu jäävän helpolla jopa plussalle. Omasta muinoin siirsin etupalkkia aavistuksen eteenpäin tuon takia.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

slant sickness

Juuei helpolla mennyt noihinkaan.

JOS reaktiotankojen kumien kanssa pelaa ja laittaa sinne takapuolelle ohuen, niin saa pikkuisen vedettyä alatukivarsia eteenpäin.

JOS tulee uusinta myöhemmin, niin täytyy tehdä jotenkin tilaa. Mut on nyt ihan hyvä ajoltaan ja 2 kesää eteenpäin leimaa, joten ei ihan heti sinne.

Kaikki toimii riittävästi. Olen ajellut päivittäin työmatkaa. Se on lyhyt ja kaupunkiajoa, joten 4 päältä oleva perävälitys ei haittaa.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

LPR

Tuosta simpukan väljyydestä. En nyt tarkemmin tarjontaa ole seurannut, mutta ennen ainakin niitä kuulamuttereita ruuveineen sai uusia. Oli kohtuullisen hintainen kunnostaa vanha simpukka. Nyt googlettamalla näytti olevan vain kokonaisia uustuotanto simpukoita.

Kunhan käyn verstaalla, voin yrittää penkoa varaston vintiltä, oliko Barracudan kuulamutteri vielä tallessa vai möinkö sen jossain swapissa 20 v. sitten.  Siinä ei ollut mielestäni suuremmin väljää, uusin sen nopeamman ohjauksen takia. Jos löytyy, niin ei ole kallis.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Toyopet

Minä kun laitoin tuohon crowniin hiluxin olkavarret, niin positiivista camberia tuli aikalailla. Shimmailin sitä enempi ylätukivarren takaosasta, niin pyörä oikeni ja casteria tuli kanssa samalla, kun tukivarsi kääntyi enemmän taakse. Ei siitä ainakaan huonompi tullut.
Tosin camberit on vieläkin plussalla mutta ei niin pahasti kuin alussa.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: LPR - 09 marraskuu, 2023, 13:51Ei välttämättä enempää saa casteria, on tuo A-body vähän ongelmallinen sen suhteen. Monesti tuntuu jäävän helpolla jopa plussalle. Omasta muinoin siirsin etupalkkia aavistuksen eteenpäin tuon takia.
Mun autolla on kohtuullinen etunoja. Helmapelti on suunnilleen viis senttiä ylempänä maan pinnasta takapäästään vs etupää. Tehtaan jäljiltä kuvissa näyttää olevan melkein vaaterissa.

KUN kuvitellaan helmapellin etupään jatke puoli metriä pidemmälle kuin se on, päästään alapallon tienoille. Tämmöinen virtuaalihelmapelti on suunnilleen 2 metriä pitkä. Pikku pyöristyksellä se piirtää kuuden metrin ympyrän. Sen ympyrän kehällä yksi aste on 600cm/360 astetta, noin 1,7cm. Ja se peräpää oli suunnilleen kolme kertaa (5cm/1,7cm) korkeammalla, eli ... casteria on otettu pois Punkan jousitakomon tekeleillä ja raikkaan paljon onkin. Säädöillä pääsee just just alueelle, eikä kaikissa vehkeissä edes pääse.

Virtuaalihelmapellin esimerkissä venytys alapallolle siksi, että siitä kohtaahan se nousu alkaa ja siitä kohtaa alapallosta yläpallo kiertyy  (perän kohotuksessa) eteenpäin ne samat asteet!

Summasummarum. Nyt kun tuo on kiva ajaa kaupungissa, en mene ronkkimaan turhan korkealle nostetun perän jousia, koska se viettää taas kummallisiin etupyörien castereihin.

Oli aie pehmentää takajousia. Ne haittaavat lähinnä hidastuspompuissa. Mutta voihan niihin hidastustöyssyihin ajaa hiljempaa!

Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 10 marraskuu, 2023, 08:31hidastustöyssyihin ajaa hiljempaa

Tohon oli pakko reagoida. Täälläpäin kaikki melkein pysähtyy töyssyihin tullessa mikä ärsyttää suuresti >:D  Niihin voi ajaa myös vinottain :driving:

Mulla C10 vaihdettu etupalkki jostain Vanista tai jotain. Eli yleinen tukivarsien kiinnitys/malli.
Näihin on todella helppo muuttaa kulmaa sopivammaksi. Tukivarsi alaalla kiinnittyy U lenkeillä. Dart?


LPR

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 10 marraskuu, 2023, 11:01Tohon oli pakko reagoida. Täälläpäin kaikki melkein pysähtyy töyssyihin tullessa mikä ärsyttää suuresti >:D  Niihin voi ajaa myös vinottain :driving:

Mulla C10 vaihdettu etupalkki jostain Vanista tai jotain. Eli yleinen tukivarsien kiinnitys/malli.
Näihin on todella helppo muuttaa kulmaa sopivammaksi. Tukivarsi alaalla kiinnittyy U lenkeillä. Dart?


Ihan erilainen rakenne kuin kemppanoissa. Alatukivarsi ei ole kolmio vaan suora. Ja sen sisäpäähän kiinnittyy vääntösauvajousi. Sitten on reaktiotanko eteen. Vastaava rakenne kuin kaikissa aikansa Moparin henkilöautoissa. Ylätukivarren säätö on epäkeskopultilla, eli casterin säätö vaikuttaa myös camberiin. Reaktiotangon kumeja modaamalla saa vähän lisää casteria. Ja jos on auto enemmän levällään, niin etupalkkia voi muutaman millin siirtää eteenpäin reikiä modaamalla.

Tuosta linkistä saa ehkä käsityksen.

https://store.uscartool.com/US-Car-Tool-Mopar-Front-End-Rebuild_p_19.html
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton