Boss Hoss diesel ”Flirtin’ with disaster”

Aloittaja Harri S, 04 lokakuu, 2020, 18:08

« edellinen - seuraava »

Harri S

Jaksa tänne joka päivä näitä satuja kirjoittaa niin nyt tulee pari pidempää päivitystä kertapieraisulla.

Alkaa jo sen verran talven selkä taittumaan ja lumet sulamaan että laitoin Minarelli mopoprojektin tauolle ja aloin välillä nyläämään tätä vähän suurempikokoista päkätintä.

Talven aikana löytyi sopiva Fatboy etulokasuoja-aihio jossa on tyylillisesti samanlainen "ankanpyrstö" takaosa kuin tuossa takalokasuojassakin.
Koska keula on leveää mallia niin lokasuojan kiinnikkeisiin piti tietty tehdä levityspalat.
Aattelin laikata ne ensin alumiinista mutta sitten muistin että mullahan on mustaa nylontankoa josta leikkasin sopivat palat ja jotka hioin nauhahiomakoneella ja viimesitelin hiomahiirellä. Nylon on helposti työstettävää mutta tympeää hiottavaa.
Noilla paloilla lokasuoja asemoitui nätisti paikalleen.
Kaulaan alkais olemaan osat hankittuna mutta jostakin pitäis löytää vielä hydraulinen kytkinkahva "reilunkokoisella" pääsylinterillä.







12.3. oli nätti keli niin raahasin keulan kellarista takas huvipajaan ja asensin sen kiinni runkoon. Laite alkaa näyttämään jo ihan moottoripyörältä.
Pari tuntia sorvasin sopivia shimmejä ja säätelin niillä etuakselia ja vannetta jotta sain vanteen keskelle haarukkaa ja mittarinpyörittimen siten että se on napakasti kiinni eikä ota kiinni jarrulevyn pultteihin.
Päädyin kyykimen osalta lopulta 1500 Honda Valkyrien kytkimen pääsylinteriin joka saapuu ulkomailta sitten kun saapuu.
Ostin myös yhden käytetyn jarrulevyn lisää, samanlaisen kuin edessä, ja se tulee kiinni toisiovedon eturattaan kylkeen.
Jarrulevyn keskitystä varten sorvasin napaan pikku olakkeen ja jahka levy saapuu, poraan levyyn ja rattaan napaan sopivan pulttijaon.
Maalasin molemmat teräksestä sorvaamani jarrulevyadapterit puolihimmeällä mustalla.
Levyn ja runkoputkien väliin jäi tilaa parisen milliä.
Jarrusatula asemoituu joko jarrulevyn etu-tai yläpuolelle.





Sain 13.3. jarrulevyn hyppysiini ja tänään aamusella oli vesisateissa sen verran taukoa että pääsin porailemaan siihen ja hihnapyörännapaan uuden pulttijaon.
Asiaan tietysti kuului se että halppisporanterä katkes napaa poratessa reiänpohlalle ja vaati hieman lisänysväämistä että sen sai sieltä pois kaivettua.
Mittarinvaijerin pyörittimen kolo jarrulevyssä sattui yhden pultin kohdalle mutten antanut asian häiritä.
Tein napaan 5/16 kierteet jotta sain pulteiksi etujarruosien mukana tulleet kupukantaiset torx ruuvit.
Sitten alkoikin kunnon sade ja hommat loppui siihen.









Sateiden tauotessa käytin pyörän pihalla koska se piti kääntää toisinpäin takalokasuojan asennushommia varten. Koska sopivassa määrin annosteltuna turhamaisuus on hyve, niin otin siitä samalla muutaman valokuvan, toki selityksenä on se että olishan se stuukki välillä ihan hyvä tarkastaa, kun ei tuolla ahtaassa huvimajassa mitään näe. Sivukuvasta näkee hyvin kuinka suuri merkitys tuolla jäähdyttimen sijoituksella takavanteen sisään on kokonaisuuden kannalta kun tavoitteena on tietynlainen kokonaisuuden sirous ja tuossa on kuitenkin moottorina lähes 400 kiloinen V8.
Tavan BH suurine jäähdyttimineen on todella raskaan näköinen.

Keulan yläkolmio on sileä enkä halunnut jättää raskaan moottoripyörän risereiden kiinnitystä pelkästään pulttien varaan.
Risereissa on pienet ohjausholkit joten upottamalla ne yläkolmioon, tulisi tangon kiinnityksestä tukevampi.
Tuumittelin tovin millä teen upotukset kunnes muistin että joskus piti parsia jenkkigurun vääränlaisilla kansistudien asennusprikoilla tekemiä masennusjälkiä FE isolohkon sylinterinkansista.
Äkkiseltään muistellen vastinpintojen korjausta varten tekemäni työkalun terä on samaa luokkaa noiden tarvittavien upotusten kanssa ja miljoonalaatikosta työkalun löydettyäni huomasin että mitat oli just eikä melkein, myös ohjauskaran osalta.
Upotusten teko oli nopea juttu ja riserit meni poraamini upotuksiin sopivalla puristussovitteella paikalleen.
Nyt kiinnitys on tukeva.

Takajarrulevy on tuollaisenaan kokonaisuuteen nähden liian "lätty", joten pikku pohdinnan jälkeen päädyin laittamaan siihen koristeeksi tarvikespinnerin (joo, on se sen verran reilusti astinlaudan paikan takana ettei lahje tartu kiinni).











Päätoiminen harrastaja

Harri S

Vkl pikku shoppailua ja mukaan tarttui pari softailin jarrusatulaa joista parempikuntoinen päätyy takalevyjarrun kiinteäksi satulaksi.
Samalla reissulla löytyi myös iso, leveään keulaan bolt on sopiva ajovalo sekä pitkä riittävän leveänmallinen penkkivanhus muokattavaksi.

Penkki on isoon pyörään sopivan leveä ja paksusti topattu, joka on jäykkäperäisessä muutenkin hyvä juttu ja koska pyörän runko on HD:ta reilu 100mm pidempi penkin kohdalta, ei iso penkki sovi paikalleen sellaisenaan vaan se piti katkaista. Leveän etuosan reunat ylettyy sopivasti runkoputkien sivuille hieman runkoa ja akkua peittämään. Tankin mittaristo/keskipaneelin teen todennäköisesti pellistä ja niin pitkäksi että se ylettyy penkin etuosan alle asti ja peittää tankin ja penkin väliden tilan ja siinä olevat suodattimet ja muut epämääräisyydet.

Siispä Dremelillä penkinrunko poikki ja veitsellä väliommel poistamalla irtosi takaosa näppärästi. Penkin rungon yhdistän uuteen asentoon pellillä ja käyn ostamassa mustaa keinonahkaa jonka avulla parsin uuteen matalaan caferacer-kuosiin muokatun ja topatun penkin takaosan parempaan asentoon. Etusatulan jatkoksi, takalokasuojan ja penkin välistä tyhjää tilaa täyttämään.
Visio on taas ähän vaikea  selittää mutta tulevalla viikolla on varmaan jo valmista tuotosta esiteltäväksi ja sitten pääsen lokasuojan strutseja veistelemään.









Aurinkoinen päivä ja vain aste pakkasta joten penkki tulikin lähes valmiiksi jo tänään kun pääsin taas vauhtiin ja kelit on suotuisat.

Eli takaosan vaahtomuovista sahasin puolet korkeudesta pois jolla korkea takaosa laski lokasuojan pinnan kanssa tasalle ja koska penkinrunko on muovia, lämmitin takaosan pohjan palasta etureunasta ylös ja taitoin 50mm osuudelta 45 asteen kulmaan jolla se osuu paremmin etuosanpohjan kanssa samalle uudelle linjalle.
Etuosan pohjassa oli iso muutaman sentin korkuinen patti jonka lämmitin kauttaaltaan ja painelin märällä puukalikalla samalle tasalle kuin pohjan reunatkin. Patti piti tasoittaa pois koska Optima-akku täyttää runkoputkien välin myös penkin kohdalta ja tulee rungon yläreunan tasalle.

Leikkasin millipiikistä pellistä pohjaan jatkopalan jolla sain jatkettua penkin pohjan pituutta muutoksen myötä tarvittavat 50mm.
Taittelin peltiin parit sopivat mutkat ja niittasin sen kiinni muoviosiin muutamalla popniitillä.
Sen jälkeen kävin tuvassa käsinompelemassa takaosan verhoilun takaisin kiinni etuosaan jotta pääsin sujuvasti seuraavaan vaiheeseen jossa tulee hieman hajua jota en halunnut taloon sisälle.
Taitoin verhoilun takaosan nurinpäin etuosan päälle jottei se sotkeennu, eli otin hieman epoksihartsia ja lasikuitumattoa ja laminoin penkin pohjaosan yhdeksi tukevaksi kappaleeksi ja lasikuituun piilotin lisäksi hieman peltiä jotta verhoiluun tulevat kiinnitysruuvit tarttuu siihen napakasti kiinni.

Sähkökissalla annoin laminoinnille hieman lisää lämpöä ja reilun tunnin päästä reunat saatoi viimeistellä dremelillä ja maalata mustat maalit päälle. Epoksien ja maalien kuivuessa porasin penkin takakiinnikkeen katkenneet pultit pois, kunnostin kierteet, poistin ruosteet ja maalasin mustaksi.

Maalin kuivumista ootellessa kunnostin takajarrusatulaa ja sovitin ajovalon alustavasti paikalleen ja maalien kuivuttua penkin saattoikin taas kasata nippuun. Eli vaahtuomuovit sisälle ja takaosan päällistä ei tarvinnut edes jatkaa alaosastaan vaan se ylettyi sellaisenaan kiinni muokattun rungon reunoihin. Ruuvasin päällisen kiinni muutamalla ruuvilla asettumaan uuteen asentoon ennen kuin leikkelen takaosasta ylimääräiset pois.























Päätoiminen harrastaja

Harri S

Takajarrusatulan sovittelua.
Mulla oli nyt ne kaksi vkl ostamaani HD jarrusatulaa joista penempimäntäinen softailin liukutapillinen etusatula päätyi lopulta käyttöön sen toisen kiinteälaippaisen sijaan.
Softalin jarrusatulan muoto on tuota suurempaa hankalampi mutta se on kooltaan niin pieni että sain sijoitettua sen haluamaani paikkaan eli levyn etualaosaan alarunkoputkun päälle, kytkinkopan kuoeeseen ja samalla myös "nurinpäin" jotta se ei "pullota" liikaa ulospäin pyörän profiilista.

Toinen liukutappi puuttui kokonaan, joten sorvasin sen paksusta pultista ja tein siihen vastaavat tuumaiset kierteet kuin alkuperäisessäkin tapissa. Kumipaljetta siihen ei tarvita koska se tulee muutenkin kiinni satulaan päinvastaisesta suunnasta kuin alunperin eikä palkeelle ole paikkaa sillä puolella korvaketta. Purin satulan ja se oli sisäosiltaa virheettömässä kunnossa.

Liukutapille piti tehdä jämäkkä kiinnitysrauta 10mm teräslevystä jolla sen saa kiinni vaihteiston posken pulttien alle. Poskesta piti hieman hioa ripoja jotta sain tilaa raudalle ja rauta tulee alle millin päähän toisio hihnapyörän laipan alle.
Satulan ylempi liukukutappi puolestaan tuli kiinni alarunkoputkeen johon tein sopivan kiinnikkeen tukilevyineen ja jonka täppäsin oikeaan kohtaan parilla puikkohitsipisteellä.
Hitsaan sen kiinni kunnolla takapuolelta kun puran pyörän ja takarungon irti pyörän ja moottorin maalausta varten.
Seuraavaksi poistan jarrusatulasta loput maalinrippeet, hion ja maalaan sen mustaksi.













Pikku nysväystä.
Eli lyhyt päivitys jarrusatulan siistimisestä.
Satulahan oli hapettunut ja siinä oli useampi maalikerros jolla alumiinin hapettumia oli koetettu vuosien saatossa siistiä.
Aluksi rapsin mekaanisesti enimmmät irtomaalit pois ja laitoin maalinpoistoaineella sivellyn satulan yöksi muovipussiin jottei maalinpoistoaine pääse kuivumaan.
Aamusella maalit olikin mukavasti irronneet ja toisen maalinpoistoainekäsittelyn jälkeen osa oli maalista vapaa. Poistin siitä HD merkin koska se jäisi muutenkin vaihteiston puolelle kiiltelemään.
Sitten teräsharjalla hapettumat pois ja puolihimmeä maali päälle.
Valupinta ei erillistä ryppymaalia kaipaa vaan on siisti tuollaisenaan.
Maalin kuivuttua osat saattoi kasata jarrurasvan kera ja jarrusatula on asennusvalmis.











Hitsasin sen jarrusatulan etuosan runkokiinnikkeen kunnolla kiinni jotta se kestää koeajot repeämättä, hioin hitsaukset ja maalasin mustaksi. Shimmailin likutappeja sopivaan mittaan ja pari millistä prikkaa oli oikea paksuus etummaiselle tapille ja mutterin saattoi poistaa. Shimmaus siksi ettei liukutappi kurkkaa liikaa satulasta, mutta ylettyy kuitenkin koko liukuporauksen matkalle.
Akunaluspelti on random muovitetusta pellistä napattu, jottei se ruostuisi heti haperoksi, ja siksi se on hieman erikoisen näköinen mutta muovi kestää kesimättä mustaa maalia paremmin.
Aluspellin takaosaan tulee takalokasuoja kiinni ja siksi siellä on pätkä neliöprofiilia ja lattarautaa. Laitoin lokasuojan kii oikeaan kohtaan lukkopihdeillä ja porasin paikat parille 10 mm kiinnityspultille ja myös neljälle 12mm pultille jolla koko akkuteline/lokasuojanpidike tulee kiinni vaihteistoon.
Tuohon tarvii hommata vielä neljä senkkikantapulttia jotta akku ei makaa pulttien kantojen varassa. Lopuksi päälle tulee vielä pala kumimattoa. Ylärunkoputkilta vedän vielä molemmin puolin tuet vaihteiston sivuposkien pulttien alle joka toivottavasti hillitseen toisioremmin värinöitä.

Mulla on pala 20mm alumiinilevyä jossakin hukkapiilossa josta ajattelin leikata kaarevat strutsit takalokasuojan sivukinnikkeiksi, jahka sen ensiksi löydän.
Tilasin ulkomailta takajarrupääsylinterin ja kytkin- ja takajarruletkut sekä ruuvattavan linelock-venttiilin kytkinpiiriin, jolla hydraulikytkimen pystyy lukitsemaan auki asentoon, kun vaihteistossa ei ole sitä vapa-asentoa ollenkaan.









Nämä siis tapahtui kuluneiden 7 päivän aikana jokan saattaa näkyä tekstissä epäjohdonmukaisuuksina.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Eilen sato vettä koko päivän joten kävin ostamassa arkin peltiä.
Tänään oli sitten kuivempaa joten pääsin tankkipaneelin tekoon.
Talven aikana säästin muutamat muropaketit shabluunavärkiksi ja niistä leikkelin sopivia mallikappaleita peltisten osien tekoon.



Tarkoitushan oli peittää tuolla paneelilla moottorin yläpuoliset huohottimet sun muut epämääräisyydet näkyvistä ja täyttää hieman "tyhjää tilaa" emäputken takana yhtenäisemmän kokonaisuuden aikaansaamiseksi.
Samalla päätin tehdä siitä yksiosaisen joka rakentuu kahdesta pellinpalasta. Kaareva utuosa sekä ohjaustangon kohdalta isuimen alle ylettyvä pitkä päälliosa joka on noin 200mm leveä, eli juuri sen mitä tankkien välinen rako vaatii täyttyäkseen.












Aikani pahvia silputtuani ja niittailtuani sain shabluunat valmiiksi ja piirsin sekä leikkelin niiden mukaan sopivat palaset pellistä. Kaarevan yläosan reunaan tein hieman viiltoja ja kanttauksen jotta se olisi tukevammin hitsattavissa piste kerrallaan kiinni päälliosaan. Päälliosan takaosaan tuli lisäksi sivuliepeet jotka peittävät rungon, naftasuodattimen sun muut.















Hitsasin pellit yhteen nurjalta puolelta ja emäputken kohdalle hitsasin pienen peltikiinnikkeen josta etuosan saa pultattua kiinni yläputkessa olevaan reikään ja takaosa puolestaan tulee kiinni ylärungon ensimmäiseen poikkiputkeel, samaan kohtaan mihin tulee myös satulan etukiinnike.

Laitoin hiontalaikan mallaamaan tulevaa mittarin kohtaa ja panellin keskiosaan teen koko matkalle rosterista listan joka jatkuu myös takalokasuojan keskiosassa, aina ankanpyrstöön asti. Tankkia vasten oleviin pellinreunoihin tulee kuminen suojanauha.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään nytkähti tämäkin taas eteenpäin.
Kun valmiita strutseja ei tunnu mistään löytyvän eikä ne muutenkaan sopisi tyylillisesti takarunkoon ajoin aamulla naapurikuntaan ja tongin siellä autotallia niin kauan että se alumiinilevynpala löytyi.
Kyseessähän on jämäpala BBM vaihteistoadapterilevystä jonka onneksi olin pistänyt talteen. Tavara on 20mm paksua eli mitä sopivinta strutsien tekoon ja saan niistä kiillotettuna sopivasti kiiltävää pintaa myös pyörän takaosaan.

Tein pahvista mallin minkä muotoista kappaletta olis tarkoitus tehdä ja alumiinilevyssä oli juuri sopivasti tavaraa kahden strutsin tekemiseksi.
Rälläkällä ei pysty oikein syvää kaarevaa uraa leikkaamaan, ja pikku plasman kanssa en halunnut ottaa sitä riskiä että suutin likaantuessaan pyöräyttää plasman liekin vinoon ja tuhoaa alumiinilevyn, joten ajoin 2mm laikalla urat ja kuviosahalla jurnutin kappaleet irti levystä.
Monen tunnin homma ja kuviosahakin ihme kyllä kesti kunnialla kaltoinkohtelun, vaikka ääni oli melko rumaa puuterällä 20mm alumiinia leikatessa.  Leikkaajan käsissä tosin on nyt hieman metsurintaudin oiretta.









Laitoin ahiot vinkoilla yhteen ja ruustukkiin ja hioin ne nauhahiomakoneella samaan muotoon. Leikkasin levystä vielä pienet levikepalat strutsien leveisiin päihin ja ne pultataan takapuolelta kiinni strutseihin ja hiotaan paikallaan oikeaan kaarevaan muotoon jolloin sauma todennäköisesti katoaa lähes olemattomiin.
Rungon yläputkiin hitsaan sisäsyrjään pienet teräslaput ja strutsien päihin teen parit pitkittäiset kierteet joista strutsit pultataan alakautta kiinni teräslappuihin. Näin yhtään pulttia ei jää näkyviin vaan kaikki pultit ruuvataan alhaalta ja takaa, piilosta.















Kapeisiin päihin jätin vielä muutaman sentin ylimääräistä ja leikkaan sen pois vasta sitten kun lopullinen paikka löytyy ja silmälle sopiva pituus on selvillä.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään puuhat alkoi kierteiden tekemisellä molempien strutsien päihin. Nämä määrittivät paikat mihin porasin kylkipalikoiden ruuvit jotka kiristää kylkipalat paikalleen taustapuolelta.
Kun poraukset, kierteytykset ja senkkaukset oli tehty, kiristin palat paikalleen ja hioin pinnat samalle tasalle.
Nyt strutsit on viimeistelyä ja kapeiden päiden lyhentämistä vaille valmiit.











Sitten tein pari teräslappua joihin porasin reiät ja pulttasin kiinni strutsien päihin jotta pääsin mallaamaan niitä paikalleen.
Nyt irroitettavat kylkipalat tuli hyödyksi kun ne saattoi ottaa pois tieltä jotta pääsin hitsaamaan niiden kohdalta laput puikkohitsillä kiinni runkoputkiin. Lappuihin tulee alapuolelle pienet vahvikekolmiot rungon viimeistelyvaiheessa.







Sitten muutama pultti pois ja lokasuoja pois edestä ja laput saattoi hioa ja suojamaalata. Maalien kuivuttua lokasuoja takas paikalleen ja päivän hommat oli siinä.









Strutsien takaosiin tulevat lokasuojan kiinnityspultit poraan lokasuojan sisäpuolelta, kun takarengas on otettu pois tieltä, jolloin myös niiden kannat jäävät piiloon lokasuojan sisäpuolelle.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Pitkäperjantaina hieman maltillista leikkelyä ja hitsausta.
Tein vaihteistosta tukiraudat molempiin ylärunkoputkiin jotka tukevoittaa takarunkoa mukavasti pystysuunnassa.
Plasmalla leikkelin latasta sopivat laput ja hitsasin puikolla yhteen ja kiinni runkoputkiin.





Samalla tein oikean puolen vaihteiston ja kytkinkopan puoleisen vahvikkeen jollainen tuosta vaihtesitosta puuttui ja liekö sellaista ollut tuossa alunperinkään.
Plasmalla leikkelin paksusta teräslevystä sopivat osat.







Rungosta puuttuu enää lähinnä joitain kannakkeita ja kiinnikkeitä joita on hyvää aikaa askarrella nyt kun lakot hieman viivästyttää kytkin ja takajarruosien saapumista, niiden asennusta, sekä tietty myös ekaa koeajoa.
Päätoiminen harrastaja

Valde

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 28 maaliskuu, 2024, 15:14
Kylläpä valo tekee tepposet, piti pitkään kattoa, että missä vaiheessa vaihdoit toispuoleisen takarenkaan...
Takavetopihtaaja

Harri S

Olen etsinyt koko talven sopivia orkkis hd "sikarimallin" äänenvaimentimia koska ne on kooltaan ja mielestäni ulkonäöltään parhaat tähän projektiin sekä myös hiljaiset jotta dieselin rallatuksesta pääsee nauttimaan kunnolla.
Eilen löytyi edukkaat uudet sellaiset ja niissä oli myös lämpösuojat ja klemmarit mukana joten hain ne samointein kotiin.

Tänään lumipyryn hellitettyä sitten hain Motonetista pari 2" 90-asteista käyrää, pari metrin pituiset 1 ja 3/4" tuumaiset pätkät joista sai sopivat materiaalit molemmille puolille. Otin pari 30-asteistakin mutkaa josko vetäis vaimentimet yläviistoon alarunkoputken nousun mukaan, mutta jätin ne vielä kokeilematta.
Putket koetin saada mahdollisimman ylös, toki astinlaudan kiinnityspaikat huomioiden, jotta stuukki ei mene mataluuden takia liian raskaaksi, ja tarviihan tätä pystyä hieman kaarteissa kallistelemaankin ilman että pakoputki haukkaa asfalttiin.



Sitten vaan sopivat pätkät pois mutkista, laipat pois pakosarjoista ja 90-asteiset mutkat saattoi hitsata suoraan pakosarjoihin sekä hioa valmiiksi. Siitä sitten vajaa metri suoraa 45mm putkea jonka "paksunnos" sopii täysin 2" mutkan sisään ja lopuksi perään sopii 1 3/4" vaimentimet.
Takajarrun pääsylinteri sopii aikanaan mukavasti öljyfilsun taka- tai etupuolelle, alarungon ja pakoputken väliin.











Saattaa hyvinkin olla että teen äänenvaimentimille kiinnityslätkät tuon suoraputkisen asetelman mukaan, ilman niitä ylösvedettyjä äänenvaimentimia.

Päätoiminen harrastaja

Camino79

Ehdottomasti vähän kulmaa änkkäreille, jää omaan makuun todella mauttoman suoraan noineen  :thinking:

Tai ainakin pitää saada verrokkikuvaa  :P
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Teippi-Mikko

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 04 huhtikuu, 2024, 18:14Ehdottomasti vähän kulmaa änkkäreille, jää omaan makuun todella mauttoman suoraan noineen  :thinking:

Tai ainakin pitää saada verrokkikuvaa  :P
Mä mietin samaa, jos pakosarjan lähtö olis takapäässä niin ei olis niin hallitseva tuo suora osuus. Mutta asennolla on syynsä... fiilistely kuvia jos sais toisesta versiosta niin olis vähän vertailupohjaa. 

Kalu

Koska muutkin, niin kehtaan minäkin sanoa et jotenkin liian yksinkertaselta näyttää näinkin muutenkin helppoon projektiin...

Joku peltisarja hirvitys tuonne alas näyttäisi varmaan juurikin siltä hirvitykseltä...

Mut mites kun hetken tuijotelin tuolla kuvaa ilman putkia, niin jos tekis pakosarjat ja putken sillein et se menis tuolla ylhäällä pakokanavalinjaa pitkin taakke? Miten mä tän ajatuksen saan kirjaimiks. Etupakokanavasta lähtien putki tuonne takapyörän taakke asti ja ne kolme pakokanavaa vaan yhdistää tuohon sellasilla pienillä mutkilla..

Nomutta, tällä sepelimyllyllä kun rymistelet jonnekkin, niin ainahan voi sanoa et tee itte parempi...

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 04 huhtikuu, 2024, 23:29Koska muutkin, niin kehtaan minäkin sanoa et jotenkin liian yksinkertaselta näyttää näinkin muutenkin helppoon projektiin...

Joku peltisarja hirvitys tuonne alas näyttäisi varmaan juurikin siltä hirvitykseltä...

Mut mites kun hetken tuijotelin tuolla kuvaa ilman putkia, niin jos tekis pakosarjat ja putken sillein et se menis tuolla ylhäällä pakokanavalinjaa pitkin taakke? Miten mä tän ajatuksen saan kirjaimiks. Etupakokanavasta lähtien putki tuonne takapyörän taakke asti ja ne kolme pakokanavaa vaan yhdistää tuohon sellasilla pienillä mutkilla..

Nomutta, tällä sepelimyllyllä kun rymistelet jonnekkin, niin ainahan voi sanoa et tee itte parempi...
Sepä se, kuvia sohvalta katsellessa on helppo huudella.  ;D
Meinasin kanssa ehdottaa, että tuolta yläkautta ensin ja moottorin/kytkinkopan huitteilla alas mutta ihan käytännön kannalta se on luultavasti mahdoton ratkaisu, ainakin polvia lämmittävä. Tuo suora alaputki on siinä mielessä järkevä.

Mutta onhan tuossa, hassua kyllä, tilanpuute ongelmana. Kuljettajan ergonomia osasyynä teknisemmän näköisille ratkaisuille.

Mutta toisaalta tuo suora putkilinja noin alhaalla korostaa pyörän pituutta ja mataluutta. Se kirjaimellisesti alleviivaa koko laitteen erikoisuutta.

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

palontie

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 04 huhtikuu, 2024, 23:49Mutta toisaalta tuo suora putkilinja noin alhaalla korostaa pyörän pituutta ja mataluutta. Se kirjaimellisesti alleviivaa koko laitteen erikoisuutta

Samoissa aatoksissa.
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Hyviä ajatuksia.
Tuohan on oikeasti luonnossa niin massiivinen laite että käytännössä siinä istutaan kytkinkopan päällä jotta 183cm kuski ylettyy kahvoille ja polvet on vikojen sylinterin tasalla, joka puolestaan sanelee pakosarjaratkaisun. Plus tietty se että olen aina tykännyt noiden Oldsin putkipakosarjojen ulkonäöstä. Nuo Harrikan isot polttoainetankit antaa laitteelle mittakaavaa.

Tässä "kopterissa" on tarkoitus rikkoa kaikki rajat ja kantavana ajatuksena jonkinlainen Art Deco ajattelu vanhojen streamminerbussien ja GM futuraman hengessä mitä on tarkoitus alleviivata mm. tuolla virtaviivatankkipaneelilla, eturungon alaosan poskiraudoilla ja noilla pakoputkilla. Änkkäreiden ylösveto yläviistoon sotkee mielestäni mukaan liikaa hippi/easyrider- ja kyykkypyörälookia ja siksi en niitä ole vielä sovitellut mutta toki kokeilemisen arvoinen juttu tässä vaiheessa olis nostaa änkkäriä vaakatasossa noin 100mm ylös heti vaihteiston kohdalta kun vasta putkien etuosan muoto on lukittu ja putkelle ei ole muuta realistista reittiä kuin alakautta kulkien.
Päätoiminen harrastaja