Impi

Aloittaja Gary Grand, 03 helmikuu, 2021, 20:51

« edellinen - seuraava »

Gary Grand


Ilta meni vähän muissa hommissa kun piti tehdä ulosvetäjää ratille ja paininrautaa tiltin jouselle, ym. ::)
Ratin ulosvetoreiätkin kun on pitänyt laittaa 3/8" ruuveilla vs. General Mistaken 5/16" ruuvit.. Ei ollut valmista työkalua. :smashhead:

Ratin ulosveto onnistui poraillulla kiilateräksen pätkällä ja parilla sopivalla ruuvilla..



Niinkuin kuvasta voi todeta, olisi pientä tarvetta ratin ehostamiselle.. :o
Tuo läpinäkyvästä hileitä sisältävästä muovista valettu ratin kehä on aika surullisessa kunnossa.. :-\
Halkeillut joka puolelta ja palojakin puuttuu jonkun verran. Suurella mielenkiinnolla olenkin jo katsellut videoita kaikenmaailman hartsivalujen teosta juutuubista.. :iwantit:  :thinking:

Mielenkiintoista.. :o
Sen verran sain ratin irrotuksen jälkeen jo silmää tungettua rattiakselin sisään, että näyttäisi vilkkukatkaisijan palautus"kynnet" olevan ehjiä, eikä ihmeempiä sulamisjälkiäkään siellä erottunut. :thinking:
Viiksi on kuitenkin veltto kuin vanhan miehen vehje.. :o Josko huomenna pääsisi uusilla työkaluilla tolpan sisään satuttamatta itseään.. :oushit:

Tuon tiltin jousi on nimittäin melko voimakas.. :panic: Ja on vain akselilla olevan hevosenkenkäsokan takana. Sokka lähtisi meisselin kärjellä näppärästi, mutta jousi ja töötin vastalevy sen edessä saattaisi olla hukassa jossain tallin nurkassa. :)) Tai kengänkuva irroittajan otsassa.. :banghead:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

palontie

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 04 helmikuu, 2021, 11:24Helposti.. :))
Jonkun vaan pitäis mallintaa ensin ne. :o
On jonkinmoinen savotta jos ei 3D-skannausta saa jostain työsuhde-etuna.. :thinking:

 ::)

Jari-Matti Latvala tekee osia.
Eniten vituttaa kaikki.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 04 helmikuu, 2021, 20:51Sen verran sain ratin irrotuksen jälkeen jo silmää tungettua rattiakselin sisään, että näyttäisi vilkkukatkaisijan palautus"kynnet" olevan ehjiä, eikä ihmeempiä sulamisjälkiäkään siellä erottunut. :thinking:

Olen joskus lisännyt vastaavalla lailla oireilevan vilkkumekanismin palautuskynteen jousivoimaa  siten, että ottanut nippusiteestä pätkän, taittanut sen V-muotoon, pistänyt sinne palautuskynnen väliin siihen kohtaan, missä aukeamaan pyrkivä nippusiteen pätkä vääntää kynttä samaan suuntaan kuin originaalin muovisen mekanismin pitäisi tehdä. Havainnut toimivaksi. Jotta asentamani "lisäjousi" pysyisi paikoillaan, olen putsannut vilkkukytkimen muovit bräkleenillä, sivellyt pikaliiman pohjustusainetta "primer" molempiin osiin ja lopuksi käyttänyt muoville tarkoitettua pikaliimaa kiinnitykseen.

Pari vuotta sitten tämmöisen pikapatentin tein ja edelleen on vilkun lukituskynsi riittävän napakka.

Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Gary Grand

Nyt on korjausoppaita lueskeltu ja viisastuttu tuon rattitolpan suhteen.
Tuo "uusi" rattitolppa on tullut juuri vuonna 1967 ja siitä on julkaistu oikein opiskelumateriaalikin:
http://imperialclub.com/Repair/Lit/Master/231/index.htm

Kyllä se alipainekikkare oli seisontajarrun automaattipalautus.
Imperialin kyseessä ollen siitäkin on tietysti pitänyt tehdä erilainen kuin muissa Mopareissa.. :shitfan:

Ne sähköpiuhat samaan mokkulaan on tietysti pakkivalon.
Uudemmissa pakkivalon kytkin on siirretty lootan kupeeseen, mutta näissä näin.. :pckahvi: Multa löytyy nyt kummastakin kytkin ja johdot, lootan kupeesta ja tuolta. :rotfl:

Tolpan purkuun ja kasaukseen tarvii just ne työkalut mitä olin mielessäni jo pyöritellyt. Noihin tolppiin kun ei saa viedä vasaraa edes näköetäisyydelle, ettei kokoonpainuvat osat(onnettomat muovivalut putkien välissä) vaan naksahda irti toisistaan.. :panic:

Tolppa on ihan samoilta alihankkijoilta hommattu kuin General Mistaken tekeleissäkin. Saginav taitaa olla tekijä..
Vain ulkokuorissa näkyy olevan eroja, eli osia kyllä löytyy. Mun varastoistakin.. Mm. tiltti on ihan samoilla osilla toteutettu kuin tuossa Capricessakin.

Kunhan talliin taas joudan tolppaa ihmettelemään, niin pitää tutkia onko teleskoopin lukitustanko tallessa.. :o
Tuostahan oli napattu sen lukitus"nuppi" irti jo ennen minulle tuloa. Nuppi on samalla ratin keskiö..
Tuossa netistä lainattu kuvatus:



Kun keskiö on pois, lukituksen käyttötanko voidaan vetää akselin sisältä pois. Tankoa en muista autossa nähneeni, mutta ratin kiinnitysmutteri pyöri lattialla ja kaikenmaailman muitakin irto-osia oli joka puolella.
Mm. venttiilejä, kiiloja, jousilautasia ja jousia oli joka paikassa.. :rotfl:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Poju

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 05 helmikuu, 2021, 12:18Nyt on korjausoppaita lueskeltu ja viisastuttu tuon rattitolpan suhteen.
Tuo "uusi" rattitolppa on tullut juuri vuonna 1967 ja siitä on julkaistu oikein opiskelumateriaalikin:
http://imperialclub.com/Repair/Lit/Master/231/index.htm

Kyllä se alipainekikkare oli seisontajarrun automaattipalautus.
Imperialin kyseessä ollen siitäkin on tietysti pitänyt tehdä erilainen kuin muissa Mopareissa.. :shitfan:

Ne sähköpiuhat samaan mokkulaan on tietysti pakkivalon.
Uudemmissa pakkivalon kytkin on siirretty lootan kupeeseen, mutta näissä näin.. :pckahvi: Multa löytyy nyt kummastakin kytkin ja johdot, lootan kupeesta ja tuolta. :rotfl:

Tolpan purkuun ja kasaukseen tarvii just ne työkalut mitä olin mielessäni jo pyöritellyt. Noihin tolppiin kun ei saa viedä vasaraa edes näköetäisyydelle, ettei kokoonpainuvat osat(onnettomat muovivalut putkien välissä) vaan naksahda irti toisistaan.. :panic:

Tolppa on ihan samoilta alihankkijoilta hommattu kuin General Mistaken tekeleissäkin. Saginav taitaa olla tekijä..
Vain ulkokuorissa näkyy olevan eroja, eli osia kyllä löytyy. Mun varastoistakin.. Mm. tiltti on ihan samoilla osilla toteutettu kuin tuossa Capricessakin.

Kunhan talliin taas joudan tolppaa ihmettelemään, niin pitää tutkia onko teleskoopin lukitustanko tallessa.. :o
Tuostahan oli napattu sen lukitus"nuppi" irti jo ennen minulle tuloa. Nuppi on samalla ratin keskiö..
Tuossa netistä lainattu kuvatus:



Kun keskiö on pois, lukituksen käyttötanko voidaan vetää akselin sisältä pois. Tankoa en muista autossa nähneeni, mutta ratin kiinnitysmutteri pyöri lattialla ja kaikenmaailman muitakin irto-osia oli joka puolella.
Mm. venttiilejä, kiiloja, jousilautasia ja jousia oli joka paikassa.. :rotfl:

Mopareihin tosiaan tuli tiltti-telemekanismit GM:ltä alihankintana, samoin kuten c-korisiin käy Cadillacin rööki-ikkunat.

Toyopet

Eikö nuo saginawin rattiputket ole aikalailla yleisosa liki kaikissa.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 05 helmikuu, 2021, 13:38Eikö nuo saginawin rattiputket ole aikalailla yleisosa liki kaikissa.
Jep.
Merccurista en tällaista löytänyt.. :thinking:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 05 helmikuu, 2021, 13:59Jep.
Merccurista en tällaista löytänyt.. :thinking:
Juu, ei voi, ei pysty. Pitää saada tehtyä jotain ihan muuta. Oli järkee tai ei.
En varmasti oo.

Oskari

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 05 helmikuu, 2021, 12:18Ne sähköpiuhat samaan mokkulaan on tietysti pakkivalon.
Uudemmissa pakkivalon kytkin on siirretty lootan kupeeseen, mutta näissä näin.. :pckahvi: Multa löytyy nyt kummastakin kytkin ja johdot, lootan kupeesta ja tuolta. :rotfl:

Vai olisiko tuolla rattiputken alapäässä oleva kytkin neutral safety switch.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Oskari - 08 helmikuu, 2021, 08:43Vai olisiko tuolla rattiputken alapäässä oleva kytkin neutral safety switch.
Noissa Imperialeissa se jarrun vapautusventtilissä integroituna oleva kytkin ON pakkivalon kytkin.. ::) 

Tuo Neutral Safety Switch on TF727:ssa ainakin -66 alkaen laitettu lootaan.
Jossain vaiheessa pakkivalon kytkinkin siirtyi sitten sinne..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Pertti K

Ainakin -70 on lootassa valojen kytkin.
Tiukasti aisalinjalla.

Oskari

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 05 helmikuu, 2021, 12:18Uudemmissa pakkivalon kytkin on siirretty lootan kupeeseen, mutta näissä näin.. :pckahvi: Multa löytyy nyt kummastakin kytkin ja johdot, lootan kupeesta ja tuolta. :rotfl:

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 08 helmikuu, 2021, 08:59Noissa Imperialeissa se jarrun vapautusventtilissä integroituna oleva kytkin ON pakkivalon kytkin.. ::) 

Tuo Neutral Safety Switch on TF727:ssa ainakin -66 alkaen laitettu lootaan.
Jossain vaiheessa pakkivalon kytkinkin siirtyi sitten sinne..

OK.

Sinähän saat rakennettua tuosta luotettavan auton, ainakin pakkivalojen osalta, kun kytket nuo kytkimet rinnan, niin eiköhän niistä ainakin toinen toimi, ainakin joskus.

Gary Grand

Spesiaalityökalujen valmistusta..



3mm pellistä tein tuollaiset leuat tuon tilttiosan kuoren ulosvetoon.

Putkenpätkällä sai voiman vietyä järkevästi vilkkukytkimen läpi tolpan rungolle.
Ja sitten vaan vetoja..

Yllättävän lujassa oli tuo kuori..
Saa nähdä minkälaisen vetimen tehdas on sen takaisinlaittoon keksinyt. :o



Vilkkukatkaisija kun paljastui, niin nuo irtonaiset lukituskynnen palat putosi putken sisältä. >:(
Ei ollu iso vika..



Tilasin Marjakankaalta vilkkukatkaisijan korjaussarjan.
Saa nähdä onko sovellettavissa tuohon.. Jos ei, niin eipä ollut kallis..

Tuollainen:
https://www.konekorjaamo.fi/autot/usaautot/cadillac-4/1967/new-yorker/vilkun-korjaussarja-mopar-c-body.html

Eipä olis muuten osannut tuolta etsiä, mutta tilasin sieltä tänään Capriceen uuden polttoainetankin ja piti selailla sen verran muutakin tilattavaa, että sai rahtivapaan toimituksen koko kasalle. :))

Lainaus käyttäjältä: Oskari - 08 helmikuu, 2021, 17:49OK.

Sinähän saat rakennettua tuosta luotettavan auton, ainakin pakkivalojen osalta, kun kytket nuo kytkimet rinnan, niin eiköhän niistä ainakin toinen toimi, ainakin joskus.
:))
Laitan varmaan nuo pakkivalotkin releen taakse.. :oushit:
Ja omalla sulakkeella.
Ei niin kovin vahva luotto ole Ma´ Moparin sähköihin näin reilun puolen vuosisadan ikäisinä. :shitfan:

Muoks.
Olikin jääny yks kuvatus pois..
:smashhead:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Irroittelin tolpasta ylimääräisiä osia pois tieltä, että pääsee sen vilkkukatkaisijan johtoja tunkemaan tolpan läpi.
Tietysti kaikki narut pitää irroitella liitinrungosta ennenkuin ne mahtuu tolpan läpi vetämään.



Katkaisijan käyttöakseli näyttäis olevan se ainoa isompi ero noissa katkaisijoissa.. :o
Yks hiton metalliakseli nostaa hintaa liki 200€.. :shitfan:

Porasin käyttöakselin niittauksen auki.



Vanhankin katkaisijan saa siis kunnostettua korjaussarjalla ja jos koko runko on paskana, niin vaihtaa vaan normi tilttitolpan katkaisijaan tuon teleskooppimallin  käyttöakselin.

Akseli irrotettuna:



Ja katkaisijan liikkuva osa pois paikaltaan:



Tuossa se korjaussarja.. Ostin tuon jo kesällä, mutta en ollu varma toimiiko tuossa teleskooppimallissa. Eihän se Rockiauton tietojen mukaan pitäisi toimia ja syy on tuo pikkuero:



Imperialissa on yksi ylimääräinen nasta tuossa "keinussa". Violetti johto..
Muoviosat on ihan samanlaiset.
Se nasta piti tietenkin sitten purkaa vanhasta:



Alkaa olla näkökyvyn rajoilla noiden kanssa pelaaminen. >:(

Nasta siirrettynä uuteen keinuun..



Ja keinu katkaisijarungossa:



Ne katkenneet kynnet siis lukitsee vilkun päälle ja tuosta "korjaussarjasta" voi päätellä olevan ihan tyyppivika että katkeavat. Hyvä että otin toisen sarjan Marjakankaalta.
Näkyipä maksaneen Rockautossa 19€ tuo Standard:n setti ja Marjakankaalla 21€

Loppui kärsivällisyys tältä illalta.. Akselitapin ja katkaisijan rungon välissä oli eristelevy, joka mureni siruiksi. Pitää siihen leikata jostain sopivasta muovilevystä uusi..
Jätin akselin kiinnityksen ja piuhojen liittämisen huomiselle.

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

juhapih

Noita eristelevyjä on ratio ja telkkarikorjaajilla.
Sain sopivia bensa-anturiin yhdeltä elektroniikka harrastajalta, olivat kotoisin armeijan tutkahuollosta... Lajitelmassa ainakin miljuuna eri kokoo ja materiaalia.