Vetoakselin lyhennys ja uudet spoorit

Aloittaja Dart 67, 15 tammikuu, 2020, 20:30

« edellinen - seuraava »

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Dart 67 - 16 tammikuu, 2020, 21:04Vittu joo wikisanakirjassa spoori on ura vetoakselissa, menkää sinne kinaamaan, arvasin että on turha kysyä tätä asiaa...

Kipinätyöstö menetelmänä voisi olla toimiva spoorien tekoon, mutta perstuntuma on että se on niin kallista ettei tule kyseeseen, voin kuitenkin myöntää olevani väärässä heti kun joku kertoo missä firmassa ne tekee ton homman tohon hintaan kakssataa?


Itse en ainakaan tarkottanu vittuiluna tuota omaa viestiäni. Se spoori/boori kommentti oli vitsiks tarkotettua mutta loppu oli oma vastineeni aiheeseen.

JOS löydät mestan joka tekee fiksuun hintaan niin kiinnostais itseäkin kun on tuo rekordin alla oleva 1031 900srjan vollesta vähän turhan leveä ni jos sitä sais vaikka 3-4cm puolelleen kavennettua ni ois bueno  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Dart 67

Okei sitähän tässä haetaan että jos löytyisi se halukas tekijä, niin sille vois tulla muitakin asiakkaita kuin minä.

Oikeasti toi homma ei vaadi muuta kuin tarpeeksi tukevan jyrsinkoneen kunnollisella terällä ja sen laitteen millä sitä vetaria pyöritetään aina ura kerrllaan, mikä lie nimeltään joku jakopöytä ehkä.

Itselläkin tiedossa yksi paja missä voisi onnistua, mutta siellä parhaillaan kiire ja lisäksi uuden hallin rakennus menossa. Ovat tehneet minulle kannen madallusta todella edulliseen hintaan.
Laitetaan siihen kuplan kaasari!

Camino79

Kuten sanoin ja muutkin ehdotteli niin se karkaisu on yksi osa ongelmaa... Lisäksi se vetarik malli ratkaisee että onko booreja jatkettavissa edes.. toisissa kun vetari kapenee boorien jälkeen
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Mudracer

Joskus muinoin "off-road" aikaan noita yritettiin tehdä ite ja myös muutama virma yritti mutta turhaan. Karpiola oli tietenkin silloin jo ja ne nosti aina kädet pystyyn kun tohon ei ole helppoa konstia. Ei ole oikein sellaista boori, spoori, poori kalua olemassa joka karkaistua terästä pystyy paljon syömään. Lisäksi boorien kulmat vaihtelee valmistajien välillä niin "yleis"kalua ei ole olemassa.
Ainoa "koti"konsti on päästää se akseli pehmeeksi, tehdä rihlat ja karkaista se uudestaan. Tehtiin myös omatekoisia kytkettäviä 100% lukkoja näihin EM keinoilla pidentämällä orkkis booria mutta ne vetarit joko väänty jenkalle tai katkesi. Hitsaamallakin noita on lyhennetty jopa kohtalaisella menestyksellä mutta sekin vaatii aikaa ja koneistusvehkeitä enemmän mitä normi kotitallista löytyy eikä sekään korvaa uutta.
X

JAMANT

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 16 tammikuu, 2020, 18:05Kannattaa kysellä firmoista joissa on kipinätyöstövehkeet. Sillä pystyy "koneistamaan" karkaistuakin terästä.
Juu, mitä kovempaa, sen helpommin uppoaa (faijalla on moinen kone, mutta ei oo kytketty virrat, se kun on niin pihalla kaikesta nykyään, on ainoa sen kone, joka on tullu jenkkilästä lentorahtina, sen se muistaa aina kertoa, vaikkei muuta muistakkaan)...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

Mudracer

Mitäs jos kytkis virrat sun faijaan ja veis molemmat sisälle, niin onnistuisko?
X

Dart 67

Oletteko nyt oikeasti sitä mieltä, että karkaistua akselia ei pysty jyrsimään?
Laitetaan siihen kuplan kaasari!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Dart 67 - 16 tammikuu, 2020, 23:40Oletteko nyt oikeasti sitä mieltä, että karkaistua akselia ei pysty jyrsimään?
Kyllä se aika heikkoo on.
En varmasti oo.

pantera

Lainaus käyttäjältä: Dart 67 - 16 tammikuu, 2020, 23:40Oletteko nyt oikeasti sitä mieltä, että karkaistua akselia ei pysty jyrsimään?
ei ne akselit oo vättämättä karkaistuja kuin rihlojen kohdalta ja jos pätkäsit ne poikki voi jämä olla ihan työstettävissä normaalisti

Jussi

Lainaus käyttäjältä: pantera - 17 tammikuu, 2020, 00:49
Lainaus käyttäjältä: Dart 67 - 16 tammikuu, 2020, 23:40Oletteko nyt oikeasti sitä mieltä, että karkaistua akselia ei pysty jyrsimään?
ei ne akselit oo vättämättä karkaistuja kuin rihlojen kohdalta ja jos pätkäsit ne poikki voi jämä olla ihan työstettävissä normaalisti
Ja mitähän ne jämään työstetyt "vetorihlat" sitten mahtaa kestää?
En varmasti oo.

pantera

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 17 tammikuu, 2020, 01:04
Lainaus käyttäjältä: pantera - 17 tammikuu, 2020, 00:49
Lainaus käyttäjältä: Dart 67 - 16 tammikuu, 2020, 23:40Oletteko nyt oikeasti sitä mieltä, että karkaistua akselia ei pysty jyrsimään?
ei ne akselit oo vättämättä karkaistuja kuin rihlojen kohdalta ja jos pätkäsit ne poikki voi jämä olla ihan työstettävissä normaalisti
Ja mitähän ne jämään työstetyt "vetorihlat" sitten mahtaa kestää?
No tietysti riippuu materiaalista ja kuormituksesta mutta todennäköoisesti  ei ne kestä jos ei niitä karkase.
Käsitääkseni noi rihlojen kohta on vain pintakarkastu jotta akselin joustavuus säilyy.

Mudracer

Jonkinverran kaikennäköisiä akseleita tullut sorvattua ja kyllä ne on pintakarkaistu koko matkalta yleensä. Se on helppo viilalla todeta onko.
X

JAMANT

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 16 tammikuu, 2020, 22:55Mitäs jos kytkis virrat sun faijaan ja veis molemmat sisälle, niin onnistuisko?
Itse se jo kokeili, otti sähköiskua kattovalaisimesta, luovutti ja minä hoidin sen valaisimen loppuasennuksen. Ei se muisti sillä siitä parantunut... Eikä tuossa hallissa missä se kone on nyt oo edes tarpeeksi sähköä, odottaa että perikunta myy romut pois, kunhan....
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

Jooli

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 16 tammikuu, 2020, 21:22
Lainaus käyttäjältä: Dart 67 - 16 tammikuu, 2020, 21:04Vittu joo wikisanakirjassa spoori on ura vetoakselissa, menkää sinne kinaamaan, arvasin että on turha kysyä tätä asiaa...

Kipinätyöstö menetelmänä voisi olla toimiva spoorien tekoon, mutta perstuntuma on että se on niin kallista ettei tule kyseeseen, voin kuitenkin myöntää olevani väärässä heti kun joku kertoo missä firmassa ne tekee ton homman tohon hintaan kakssataa?


Itse en ainakaan tarkottanu vittuiluna tuota omaa viestiäni. Se spoori/boori kommentti oli vitsiks tarkotettua mutta loppu oli oma vastineeni aiheeseen.

JOS löydät mestan joka tekee fiksuun hintaan niin kiinnostais itseäkin kun on tuo rekordin alla oleva 1031 900srjan vollesta vähän turhan leveä ni jos sitä sais vaikka 3-4cm puolelleen kavennettua ni ois bueno  ;)
eikös 240.n akseli oo jotain 10cm kapeampi, siitä sais suoraan lyhyempää vetaria tai ehkä helpoin ottaa koko akseli?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Jooli - 17 tammikuu, 2020, 14:41
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 16 tammikuu, 2020, 21:22
Lainaus käyttäjältä: Dart 67 - 16 tammikuu, 2020, 21:04Vittu joo wikisanakirjassa spoori on ura vetoakselissa, menkää sinne kinaamaan, arvasin että on turha kysyä tätä asiaa...

Kipinätyöstö menetelmänä voisi olla toimiva spoorien tekoon, mutta perstuntuma on että se on niin kallista ettei tule kyseeseen, voin kuitenkin myöntää olevani väärässä heti kun joku kertoo missä firmassa ne tekee ton homman tohon hintaan kakssataa?


Itse en ainakaan tarkottanu vittuiluna tuota omaa viestiäni. Se spoori/boori kommentti oli vitsiks tarkotettua mutta loppu oli oma vastineeni aiheeseen.

JOS löydät mestan joka tekee fiksuun hintaan niin kiinnostais itseäkin kun on tuo rekordin alla oleva 1031 900srjan vollesta vähän turhan leveä ni jos sitä sais vaikka 3-4cm puolelleen kavennettua ni ois bueno  ;)
eikös 240.n akseli oo jotain 10cm kapeampi, siitä sais suoraan lyhyempää vetaria tai ehkä helpoin ottaa koko akseli?

Eipä oo kukaan vielä kaljalavan hinnalla tarjonnu 200sen 1031stä akselia  ;)
Aika hakusassa kun niitä haluaa muutkin. Ja kun haluan nimenomaan 1031sen enkä 1030stä
GM only 😉
+Pihatraktori :D