Opel Astra G - ajonestosta

Aloittaja HendriXXX, 18 huhtikuu, 2021, 17:58

« edellinen - seuraava »

HendriXXX

Frendin 2002 Oopeli Astra teki tänään iltapäivästä tenän qsamon korpimaisemiin. Soittaa mulle ongelmasta, käsken kokeilla molemmilla avaimilla.. ei puhu ei pukahda, ajoneston valo vaan vilkkuu mittaristossa.

Sovittiin että tuun kattoo sitä autoa jahka käyn ensin hakee työkaluja messiin tallilta. Noh kerkeen muutaman kilometrin ajelee siihen suuntaan, ni tulee viesti että ooppeli oli lähteny laakista käyntiin.. ehkä puoli tuntia aikaa kerkes kulua tässä välissä.
Käskin olla sammuttamatta autoa ja ajaa suorinta tietä kotiin.

Kysymys herää että mikä tuon tekee.
- Huono akku vois tehä, eikös nuo ole jo väylävehkeitä ja oldschooli-wermeitä herkempiäs sille..?
- Avaimien sirut kaput? En usko ku ei lähteny kummallakaan käyntiin vika päällä.
- ecu vois olla.. ehkä? Avaimet taitaa olla naitettu ecun ja virtalukon kans yhteen. Eli yks kun vittuilee ni kaikki vaihtoon..

Vikakoodeja ei taida saada ulos kuin virallisilla lukijoilla? Varmaanhan näille joku softa on millä pääsis myös ecun tietoja kattelee, vaan eipä taida ku wetteriltä löytyä semmoset näillä seuduilla..

Kyrpov

Kaverilla perseili g astrassa muistaakseni lukupää. Irrotti avaimesta sirun ja teippas siihen kylkeen niin autto ainakin sen aikaa mitä se sillä ajo.




Toki ebaysta yms voi kattella onko noihin myynnissä ohituskorttia tms ajonestolle
Sinä vain

Camino79

Se antennirengashan noissa aika tyypillisesti on temppuillu, että jollei muuta keksi eikä halua vikakoodinlukuun niin siitä itse lähtisin liikkeelle.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

HendriXXX

Ok. Ja tuo antennirengas on varmaan siinä virtalukon ympärillä?
Onkohan se koodattu ecun ja avaimen kans myös yhteen vai onko se vaan pöljä koodinlukija..

Se oli joskus pari vvkoa sitte tehny pari kertaa niin että kun oli startannut, ni oli vain hörähtäny ja sammunu heti perään. Oli toisella avaimella kokeillut ja sillä oli lähteny käyntiin.

Ooppeli foorumilta luin että G Astran ajonesto estää vain bensapumpun toiminnan. Eli sen pitäis kuitenni saada kipunaa ja startinki pitäs pyöriä.. miten lie sitte. Pitää tutkia..

Vittumainen vaan diagnosoida tommosta vikaa joka tekee häiriöitä vain satunnaisesti.

Kyrpov

Monessa autossa hörähdys ja sammuminen on just ajoneston syy ja tehty sellaseksi ettei sekotu niin helposti muihin oireisiin? Esim jos vaan sahais lupaamatta.



Antennirengasko on lukupään virallinen nimi?
Sinä vain

Camino79

Juu antennirengas on se virtalukon ympärillä oleva lukupuola, yleisesti ottaen se on "dummy" eli ei tarvitse koodausta/ohjelmointia.

Toki vika VOI olla myös avaimen sirussa, mutta tuo antennirengas tosiaan yleisempi  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

HendriXXX

Pääsin tänään vasta tutkimaan tuota "helevetin ooppelia".
Kaveri yritti sillä eilen tulla käymään, eipä vaan lähteny käyntiin..

Ku pääsin paikan päälle, kokeilin käyntiin.. Ei yrittänytkään. Eli tosiaan ei edes startti pyöriny. Mittailin jännitteitä ja maita, putsailin enimpiä liitoksia ja akunnapoja santapaprun kans.. Ei edelleenkään käyntiin. Sulakkeita ei ollu palanu, pohjat näytti hyviltä jne.
Ajonestovian tässä tapauksessa jo hylkäsin ku selkis se että se vaan katkoo bensapumppua..

Ooppelifoorumilta löyty vinkki että miten tuosta (sähkökaasuversio) saa vikakoodit ulos ilman testeriä. Eli auto (luonnollisesti) sammuksissa ja virrat pois.
Jarru ja kaasu pohjaan ja virrat päälle. Siellä on kaks vikavaloa, toinen on "checkengine" ja toinen autonkuva+kiintoavain. Tää jälkimmäinen alkaa vilkuttaa ne koodit. Sain neljä koodia, mut ykskään ei ollu semmosia että ois tehny tuon oireen.

Tuo ajoneston vilkutus mistä kaveri sillon puhu, ei siellä semmosta edes ole.. Taisi sekottaa tuohon jälkimmäiseen vikavaloon.

Sitte komensin tyypin koppiin starttailee silleen sekunnin välein. Tunnustelin releitä moottoritilassa ja kyllä siellä napse kävi. Startti tosin oli aivan mykkä..
Otin ison jakarin ja kopsautin pari kertaa startin kylkeen ni HOP, sehän starttasi.  :o
Muutama testistartti perään ja aina pelasi.

Oisko ollu startin hiilet vaan jumissa tai jotain..

Löysin kaverin tallista puolenmetrin pätkän aika jämyä kierretankoa ja päällystin sen jesarilla ettei kovin ala hitsaa siellä startin luona, näytin vielä paikan moottorista mihin sillä kopsasta jos tekee jatkossa tenän.  ;D

Kovaa ajoa.  :hiphopcar:  :driving:

..no kyllä se startti varmaan vaihtoon jossain vaiheessa menee, väkisinki. Toki jos putsais ja uusilla hiilillä kasais ni voishan se mennä vielä jonku vuoden.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 25 huhtikuu, 2021, 20:14Pääsin tänään vasta tutkimaan tuota "helevetin ooppelia".
Kaveri yritti sillä eilen tulla käymään, eipä vaan lähteny käyntiin..

Ku pääsin paikan päälle, kokeilin käyntiin.. Ei yrittänytkään. Eli tosiaan ei edes startti pyöriny. Mittailin jännitteitä ja maita, putsailin enimpiä liitoksia ja akunnapoja santapaprun kans.. Ei edelleenkään käyntiin. Sulakkeita ei ollu palanu, pohjat näytti hyviltä jne.
Ajonestovian tässä tapauksessa jo hylkäsin ku selkis se että se vaan katkoo bensapumppua..

Ooppelifoorumilta löyty vinkki että miten tuosta (sähkökaasuversio) saa vikakoodit ulos ilman testeriä. Eli auto (luonnollisesti) sammuksissa ja virrat pois.
Jarru ja kaasu pohjaan ja virrat päälle. Siellä on kaks vikavaloa, toinen on "checkengine" ja toinen autonkuva+kiintoavain. Tää jälkimmäinen alkaa vilkuttaa ne koodit. Sain neljä koodia, mut ykskään ei ollu semmosia että ois tehny tuon oireen.

Tuo ajoneston vilkutus mistä kaveri sillon puhu, ei siellä semmosta edes ole.. Taisi sekottaa tuohon jälkimmäiseen vikavaloon.

Sitte komensin tyypin koppiin starttailee silleen sekunnin välein. Tunnustelin releitä moottoritilassa ja kyllä siellä napse kävi. Startti tosin oli aivan mykkä..
Otin ison jakarin ja kopsautin pari kertaa startin kylkeen ni HOP, sehän starttasi.  :o
Muutama testistartti perään ja aina pelasi.

Oisko ollu startin hiilet vaan jumissa tai jotain..

Löysin kaverin tallista puolenmetrin pätkän aika jämyä kierretankoa ja päällystin sen jesarilla ettei kovin ala hitsaa siellä startin luona, näytin vielä paikan moottorista mihin sillä kopsasta jos tekee jatkossa tenän.  ;D

Kovaa ajoa.  :hiphopcar:  :driving:

..no kyllä se startti varmaan vaihtoon jossain vaiheessa menee, väkisinki. Toki jos putsais ja uusilla hiilillä kasais ni voishan se mennä vielä jonku vuoden.


Just tuon oman fastran startin purin putsasin ja voitelin kun pakkasilla alko vittuilemaan ni eipä oo ollu roplemia sen koonta  :+1:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

HendriXXX

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 huhtikuu, 2021, 20:26Just tuon oman fastran startin purin putsasin ja voitelin kun pakkasilla alko vittuilemaan ni eipä oo ollu roplemia sen koonta  :+1:
Näytti olevan hauskan ahtaassa paikassa.
Alakauttako vai mistä nä sen otit irti?
Mitään huomioitavaa asennuksessa, shimmauksia tms?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 25 huhtikuu, 2021, 21:23Näytti olevan hauskan ahtaassa paikassa.
Alakauttako vai mistä nä sen otit irti?
Mitään huomioitavaa asennuksessa, shimmauksia tms?


Se vissiin jo ecotykillä? Mulla vielä 8venanen, mutta alakautta se muistaakseni ecotykeissä irtoo helpoiten  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

HendriXXX

Joo, ekotykkipä hyvinki.  ;D
Moottori tais olla z16xe, ja siis sähkökaasulla.

HendriXXX

Joopatijoo, sehän obelixi oli viime viikolla pistäny aamusta porukan taksilla kulkee kylille. Nooh, muutama tunti myähemmin kaveri kilauttaa että taas se toimii.. Mä siihen että nyt et sammuta sitä ja ajat sen suoraan mun tallille, ettei tarvii sinne korpeen lähtee sitä ruuvaamaan.

Päästelin siitä startin irti ja testailin sitä penkissä, ni solkku juntturassa. Purin vielä startin päätyn irti ja hiiletki siellä oli aivan lopussa ja lisäksi liukurengas urilla. Kilautus varaosapuljuun ja 80€:lla vaihtolaite hyllystä tilalle.. Ei paha. Semmonen siis..

Olihan kyllä yks prkl vaihtaa lattialla se ku niin matala auto. Piti melko korkeelle nostaa keula että mahduin edes sinne alle, saatika sitte että mahtuis mitään siellä tekee. Eipä siellä tilaakaan liikoja ollu. Varsinki startin ja lohkon välinen pultti aiheutti kirosanojen päästelyä ilmoille..

Aikani kirottuani, oli viimein testistartin aika ja obelixihan heräsi laakista eloon.
Siinä käyttelin sitä lämpimäksi ni hoksin että mikäs keltanen valo loimottaa taulussa.. No ABS-valohan se siellä, fuck! :shitfan:

Fundeerasin että en kyllä mielestäni käyny lähelläkään mitään ABS:iin viittaavaa, että vittuako se tuo alko loimottaa..  :pullinghair:

Vikakoodeja kattelin ni eipä siellä ABSeihin viittaavaa ollu mitään.
Jospa se lähtis pois ku pääsee ottaa tiellä vauhteja, jos siellä ois joku bitti vaikka poikittain ku oli akku pidempään irti.. Who knows.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 03 toukokuu, 2021, 15:48Joopatijoo, sehän obelixi oli viime viikolla pistäny aamusta porukan taksilla kulkee kylille. Nooh, muutama tunti myähemmin kaveri kilauttaa että taas se toimii.. Mä siihen että nyt et sammuta sitä ja ajat sen suoraan mun tallille, ettei tarvii sinne korpeen lähtee sitä ruuvaamaan.

Päästelin siitä startin irti ja testailin sitä penkissä, ni solkku juntturassa. Purin vielä startin päätyn irti ja hiiletki siellä oli aivan lopussa ja lisäksi liukurengas urilla. Kilautus varaosapuljuun ja 80€:lla vaihtolaite hyllystä tilalle.. Ei paha. Semmonen siis..

Olihan kyllä yks prkl vaihtaa lattialla se ku niin matala auto. Piti melko korkeelle nostaa keula että mahduin edes sinne alle, saatika sitte että mahtuis mitään siellä tekee. Eipä siellä tilaakaan liikoja ollu. Varsinki startin ja lohkon välinen pultti aiheutti kirosanojen päästelyä ilmoille..

Aikani kirottuani, oli viimein testistartin aika ja obelixihan heräsi laakista eloon.
Siinä käyttelin sitä lämpimäksi ni hoksin että mikäs keltanen valo loimottaa taulussa.. No ABS-valohan se siellä, fuck! :shitfan:

Fundeerasin että en kyllä mielestäni käyny lähelläkään mitään ABS:iin viittaavaa, että vittuako se tuo alko loimottaa..  :pullinghair:

Vikakoodeja kattelin ni eipä siellä ABSeihin viittaavaa ollu mitään.
Jospa se lähtis pois ku pääsee ottaa tiellä vauhteja, jos siellä ois joku bitti vaikka poikittain ku oli akku pidempään irti.. Who knows.


Millä vikaset saa ulos 99 vuosimallista

Osa sanoo papruklemmarilla ja osa et vaan obd lukijalla joka ymmärtää rinkulasalaman mongerrusta

Pitäis ihmetellä miksi sytyttelee vikavaloa ja onko tyhjäkäynti moottorilla vikaa ku jättää kierroksia välillä ylös

sössö

yhdestä omegasta yritin lukea maadottamalla sieltä testipistokkeesta sen yhden nastan. Oli aika kryptistä vilkutusta vrt. amerikan serkkunsa. Varmaan olis pitäny maadottaa paremmin tai jotain.

HendriXXX

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 04 toukokuu, 2021, 01:26Millä vikaset saa ulos 99 vuosimallista

Ainaki 2002 mallista saa koodit ulos kun sammuksissa (virrat pois) polkaset jarrun ja (sähkö)kaasun pohjaan ja sitte virrat päälle. Pidät petaalit pohjassa koko ajan ni se vilkuttaa sillä service valolla ne koodit. En tiedä toimiiko vaijerikaasulla tämä..