tiivistelasin liikkuminen

Aloittaja leemu, 21 kesäkuu, 2021, 19:08

« edellinen - seuraava »

leemu

Mitenkäs tuollainen tiivisteellä kiinnitettävä tuulilasi, sehän ei tietenkään edes voi olla ihan liikkumaton asennus, mutta kuinka iso liike mahtaa olla normaalia?

Kyse on vanhasta linja-auton raadosta joten lasilla on kokoa alun toista metriä kanttiinsa ja sitä myöten painoakin jonkin verran.
Kuoppiin yms. epätasaisuuksiin osuessa lasin ulommasta alanurkasta näkee sen liikkuva ehkä pari milliä korkeussuunnassa ja keskitolpan vierestä vähän vähemmän sisään-ulos suunnassa.

Tiiviste ei ehkä ole ihan paras enää, varsinkin se kiilaosa on paikoin huono, saakohan sellaista mistään uutta?

Vähän huolestuttaa, ettei lasi vaan putoa kesken kaiken paikaltaan.
Loppuu reissut määräämättömäksi ajaksi, sillä uusia ei ole saatavilla kuin erikseen teettämällä ja hintalapussa on siinä tapauksessa neljä numeroa. Ehjän käytetyn löytäminen on taas ihan arpapeliä..

pantera

Lainaus käyttäjältä: leemu - 21 kesäkuu, 2021, 19:08Mitenkäs tuollainen tiivisteellä kiinnitettävä tuulilasi, sehän ei tietenkään edes voi olla ihan liikkumaton asennus, mutta kuinka iso liike mahtaa olla normaalia?

Kyse on vanhasta linja-auton raadosta joten lasilla on kokoa alun toista metriä kanttiinsa ja sitä myöten painoakin jonkin verran.
Kuoppiin yms. epätasaisuuksiin osuessa lasin ulommasta alanurkasta näkee sen liikkuva ehkä pari milliä korkeussuunnassa ja keskitolpan vierestä vähän vähemmän sisään-ulos suunnassa.

Tiiviste ei ehkä ole ihan paras enää, varsinkin se kiilaosa on paikoin huono, saakohan sellaista mistään uutta?

Vähän huolestuttaa, ettei lasi vaan putoa kesken kaiken paikaltaan.
Loppuu reissut määräämättömäksi ajaksi, sillä uusia ei ole saatavilla kuin erikseen teettämällä ja hintalapussa on siinä tapauksessa neljä numeroa. Ehjän käytetyn löytäminen on taas ihan arpapeliä..
Jos Kuttila tekee sulle uuden lasin niin vanha malliksi. Nykylasit on vielä ohuempia kuin vanhat joten riski putoomisessa on



leemu

Lasi on ehjä ja lävessään vielä, lähinnä kiinnostaa, että onko syytä alkaa isompiin toimiin.

Ongelma näiden lasien tekemisessä on voimakas kaartuminen reunassa jolloin muotin on käsittääkseni oltava useammasta osasta ja hinta nousee melkoiseksi kun yksittäiskappaleita tehdään.

Toyopet

Minkähän korittamon tekemä? Kotimaisen tuotannon korista voi tuurillaan olla muotti valmiina.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

leemu

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 21 kesäkuu, 2021, 20:50Minkähän korittamon tekemä? Kotimaisen tuotannon korista voi tuurillaan olla muotti valmiina.


Lahden autokori.
Tiedän vuoden sisällä tehdyn laseja ja maksoi jotain tonnin luokkaa pala.
Lasin saatavuus nyt ei ole tosiaan se päälimmäinen ongelma, vaan varmistuminen tavalla tai toisella, että se pysyy reiässään.

Caprice305

http://bussimyynti.fi/tuulilasit/

Ei mitn tietoa mikä bussi,  mut soittoa vaikka tonne ja kysyy uutta tiivistettä. Se on hyvä muistaa että vaikka jotain ei ole listassa myynnissä niin noilla on alan kontakteja kyllä muihinkin osiin. Samoiten voi koittaa soittaa johonkin bussi huoltoon ja kysyä kuinka paljon ne saa liikkua.  Kusettajia löytyy aina jotka sanoo heti et tuo huoltoon, mutta löytyy niitä rehtejäkin jotka kertoo rehellisesti. Joka alalla.
All lives matters.
Let's go Brandon

leemu

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 22 kesäkuu, 2021, 16:59Samoiten voi koittaa soittaa johonkin bussi huoltoon ja kysyä kuinka paljon ne saa liikkua.
Soittelin juurikin tänään Willähteen bussihuoltoon joka on niin liki Lahden autokoria kuin mahdollista. Toimii siis samoissa tiloissa ja isoilta osin sellaisella porukalla joka on ollut jo näitä Lahtelaisia aikanaan tekemässä.
Tällainen tyhjänpäiväinen kyselijäkin sai loistavaa palvelua ja ohje oli, että parempi vaan jos se lasi liikkuu, pysyy paremmin ehjänä.
Niin kauan kuin tiiviste on ehjä ja kiilakumi paikoillaan ei pitäisi olla mitään hätää.'
Toki tuota kannattanee vähän pitää silmällä eikä suotta tähtäillä ainakaan ihan isoimpiin reikiin.
Ja toki ainakin kiilakumin voisi vaihtaa uuteen jossain välissä. Jos vesi pysyy ulkopuolella, niin ei kannata kuulemma isompiin toimiin alkaa.

1purehell

Eikö joku kuivumaton ja kunnolla tarttuva lasiliima sinne väliin auttais paikoillaan pysymisessä? Ei ainakaan luiskahtaisi niin helposti pois paikoiltaan.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Nikuzai

Saksalainen wanhassa mesessä oli ratkaissu saman ongelman hitsaamalla lattaraudat nurkkiin ja niihin kumitapit pikkasen irti lasista.

Sisäpuolella oli koriverhous ja koelauta

Mut voihan sisälle laittaa kans tapit

Jossain tein itte sain mitä sattu syntymään traktorin hytissä lasi oli pännätty tappien päälle  laitettujen hudeletkujen väliin, niin et kahta puolta lasia oli tapit

leemu

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 26 kesäkuu, 2021, 10:29Eikö joku kuivumaton ja kunnolla tarttuva lasiliima sinne väliin auttais paikoillaan pysymisessä? Ei ainakaan luiskahtaisi niin helposti pois paikoiltaan.

Jotakin liimaa on toiseen ruutuun laitetukin koritehtaan puolesta kun lasi on uusittu.
Kyllä ajan kuluminen siinä mielessä harmittaa, että lasin vaihdosta on kuitti tallessa. Ruutu on asennettuna maksanut 450€, nyt sen saa kertoa varmaan kolmella jos uutta ikkunaa tarvitsee :-\