Kiekkamittari ja signaali laturilta (tai muualta)

Aloittaja 1purehell, 02 kesäkuu, 2022, 00:37

« edellinen - seuraava »

1purehell

@slant sickness

En viitsinyt sotkea tuota Harrin Austin -topicia, niin aloitin uuden aiheen.

Pitäs saada laturilta tuleva signaali ohjaamaan kierroslukumittaria. Laturi on Cumminssin kyljessä oleva GM:n laturi (1994 Capricesta) ja siinä on sellainen 4-napainen liitin ja erilinen virtaliitin  ja kierroslukumittari on 1987 Chevy pickupin alkuperäinen (uusi) kojelaudassa ja siinä on normaalit +/- -liittimet, sekä signaali.

En ole vielä päässyt kokeilemaan, kun mittaria piti odottaa 5 kuukautta  ::) , mutta voisin kuvitella neulan heiluvan kuin hullun mulkku koneen käydessä. Mitäkähän mun pitäs sinne väliin tinailla, että saisin lukemat suht kohdalleen?
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 02 kesäkuu, 2022, 00:37@slant sickness

En viitsinyt sotkea tuota Harrin Austin -topicia, niin aloitin uuden aiheen.

Pitäs saada laturilta tuleva signaali ohjaamaan kierroslukumittaria. Laturi on Cumminssin kyljessä oleva GM:n laturi (1994 Capricesta) ja siinä on sellainen 4-napainen liitin ja erilinen virtaliitin  ja kierroslukumittari on 1987 Chevy pickupin alkuperäinen (uusi) kojelaudassa ja siinä on normaalit +/- -liittimet, sekä signaali.

En ole vielä päässyt kokeilemaan, kun mittaria piti odottaa 5 kuukautta  ::) , mutta voisin kuvitella neulan heiluvan kuin hullun mulkku koneen käydessä. Mitäkähän mun pitäs sinne väliin tinailla, että saisin lukemat suht kohdalleen?
Ihan äkkiä veikaten pitää tinailla aika paljon lisukkeita tohon hommaan, sekä avata laturi sopivan piuhan ulossaantiin. Jos itellä olis valtava pakko saada se orkkismittari pelaamaan, niin en kyllä ehken laturiin katselisi, vaan keksisin jotain muuta neljän pulssin aikaansaamikseksi kierroksella.
En varmasti oo.

slant sickness

Jos on mahdollisuus tehdä triggeripyörä kampiakselin päähän samaan tapaan kuin tee-se-itse ruiskujen rakentajat tekevät, niin siitä lähtisi (nelisakaraisena, 8 sylinterinen moottori) ihan suoraan sopivalla anturilla samanlainen pulssien virta kuin mitä on alunperin tullut jakajalta.

Dieseleille on (kai) olemassa kiekkamittareita, jotka on tehty suoraan laturin perään. En tunne tapausta, mutta vahva oletus on, että ne mittaa sen jotenkin epäsuorasti laturin lähdöstä.

Omatekoisessa pitäisi mennä kuten Jussi mainitsi, laturin sisään tasasuuntaimen ja käämien väliin ja ottaa sieltä signaali, viedä se sopivan suodatuksen ja käsittelyn jälkeen logiikkapiireille ja sitten muokkaamaan. Laturista tulee aika monta pulssia kierroksella x välityssuhde, niin se ei ihan suoraan skaalaudu sopivaksi pulssien määräksi. On tehtävissä, mutta tie on pidempi kuin esim tuon triggerin (tai jos keksii muuta) kautta. Vauhtipyörän startin hampaita on niin paljon, että siitäkin saisi jaettua ainakin lähelle sopivan.

Äänestän tuommoista magneettisesta levystä leikattua triggeripyörää ja sille anturia!
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Gary Grand

Laturilta signaalin ottavia kiekkamittareita on dieseleissä käytetty iät ajat.
Laturista vaan pitää löytyä se W-napa ja mittari sitten kalibroida laturin välityksen kanssa.

Yks tuollainen mittari jääny itsellä hyllyyn Tanan ajoilta, jos jollain on tarvetta.. ::)

GM orkkis kiekkamittarit tuskin ottaa W-signaalia muokkaamatta vastaan.. :thinking:
Eiköhän nuo käytä samoja mittareita bensa- ja kiisselimalleissaan.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 02 kesäkuu, 2022, 06:27GM orkkis kiekkamittarit tuskin ottaa W-signaalia muokkaamatta vastaan.. :thinking:
Eiköhän nuo käytä samoja mittareita bensa- ja kiisselimalleissaan.
80-luvun dieseleissä oli orkkis muistaakseni W kytketty laturille, mutta ei tainu olla kompensointia eri hihnavälityksille. Tai siis säätöä.
En varmasti oo.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 kesäkuu, 2022, 15:0980-luvun dieseleissä oli orkkis muistaakseni W kytketty laturille, mutta ei tainu olla kompensointia eri hihnavälityksille. Tai siis säätöä.
Ok. :o
Eihän kukaan vaihda välitystä.. Tai laturia, tai yleensäkään mitään.. ;D
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Hupeli

@1purehell


Minä taas tykkään hämmentää.. Joten lainaan topiikkiasi :P

Asia sinällään ei koske kiekka mittarin lähtöä, se löytyy kohdallani heistä, vaan laturia.

Näissä pyörimis suunnaltaan käänteisissähän on omia latureita joista on tämä johdin kytkentä sbc hiukan muunneltu.
Kaavoita löytyy joten sen kanssa tuskin ongelmaa.
Sinällään ajattelin että onko laturin pyörimis-suunnalla merkitystä eli voiko systeemissä käyttää vanhaa laturia jos sen muuten saa kiinnitettyä?  C:-)

sössö


1purehell

Ei se signaalipiuhan laturille lisääminen ole kovin mahdoton operaatio, mutta tässä tapauksessa sitä ei tarvitse, koska laturilla on jo sellainen lähtö. Mutta mitä sieltä tulee, onkin eri asia. Tässä tapauksessa tarvitsen ilmeisesti 3 pulssia per kierros, koska 6-sylinterinen kone?
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 02 kesäkuu, 2022, 17:13Tässä tapauksessa tarvitsen ilmeisesti 3 pulssia per kierros, koska 6-sylinterinen kone?
Riippuu mittarista, ei koneesta. Jos kutosen mittari, niin sit kolme pulssia.
En varmasti oo.

1purehell

Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Jussi

En varmasti oo.