Oldsmobile Toronado ”The Miserable case”

Aloittaja Harri S, 12 marraskuu, 2021, 17:03

« edellinen - seuraava »

A.Naali

Venepuoleltakin löytyy hyviä homeenpoistoaineita, en tiedä mitä sisältää, kun home käytännössä häviää kun suihkii päälle.

Just Volvon turvavyöt tuolla suihkin...

Harri S

Homeenpoistoaine on usein etikkaa erilaisissa coctaileissa.
Tänään en kuitenkaan etikkaa käytä kun ei tiedä miten penkkien verhous etikan suhteen käyttäytyy.
Ostin penkkien pesua varten kahdenlaista tekstiilin pesuainetta jotka toimivat tässä tapauksessa hyvin.

Takapenkin selkänojaa pitkin vuotavasta takalasin tiivisteestä valunut sadevesi oli jäänyt mehimään istuinosaan ja valuma-alue oli lattiasientä tjsp. muistuttavaa kasvustoa. Lisäksi ruosteiset autonosat, mitä penkillä oli säilytetty, oli tehneet penkistä aika etovan.







Imurilla raapimalla moskasta lähti 90% ja koska istuinosa oli ruostunut ja reunakankaat ihan lahoja, purin sen osiksi ja pesin kankaan irrallaan. Kangas vaatii uusien reunakankaiden ompelemisen, rungon puhdistamisen ja vaahtomuoviin liimaan kerroksen kangasta ennen kuin sen voi irroittaa rungosta ja kangas myös estää hieman murenemista.









Hellekelissä penkit kuivuu nopeasti ja ainoat jäljet on lähinnä pari painumaa istuimella säilytetyistä romuista.
Vinyyliin laitan korjausompeluiden jälkeen samaa muovinhoitoainetta kuin ovipahveihinkin.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Yksi lakana ja 1,5 purkkia sprayliimaa riitti mainiosti vaahtomuovin vahvistamiseen. Eiköhän tuo tuollaisena ala pysymään kasassa.

Päätoiminen harrastaja

Valde

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 13 heinäkuu, 2023, 15:19Homeenpoistoaine on usein etikkaa erilaisissa coctaileissa.
Tänään en kuitenkaan etikkaa käytä kun ei tiedä miten penkkien verhous etikan suhteen käyttäytyy.
Ostin penkkien pesua varten kahdenlaista tekstiilin pesuainetta jotka toimivat tässä tapauksessa hyvin.

Takapenkin selkänojaa pitkin vuotavasta takalasin tiivisteestä valunut sadevesi oli jäänyt mehimään istuinosaan ja valuma-alue oli lattiasientä tjsp. muistuttavaa kasvustoa. Lisäksi ruosteiset autonosat, mitä penkillä oli säilytetty, oli tehneet penkistä aika etovan.







Imurilla raapimalla moskasta lähti 90% ja koska istuinosa oli ruostunut ja reunakankaat ihan lahoja, purin sen osiksi ja pesin kankaan irrallaan. Kangas vaatii uusien reunakankaiden ompelemisen, rungon puhdistamisen ja vaahtomuoviin liimaan kerroksen kangasta ennen kuin sen voi irroittaa rungosta ja kangas myös estää hieman murenemista.









Hellekelissä penkit kuivuu nopeasti ja ainoat jäljet on lähinnä pari painumaa istuimella säilytetyistä romuista.
Vinyyliin laitan korjausompeluiden jälkeen samaa muovinhoitoainetta kuin ovipahveihinkin.


Siis millä menetelmällä sinä sait nuo penkit tuon näköiseksi?? :o
Takavetopihtaaja

Harri S

Prismasta ostin tekstiilinpesuainetta ja cillit bangia.
Imurointi, kastelu, perään pesuainetta ja hinkkausta. Molemmilla aineilla yksi pesukerta, sen kummemmin liottamatta.
Mulla oli sellanen vanha moottoriosien pesuuun ostettu tiskiharja josta pesin öljypiet pois ja sillä hinkkasin lian irti, lopuksi puutarhaletkulla reilusti vettä ja kunnon huuhtelut.
Lähti aika helposti, lähtökohta huomioiden.
Päätoiminen harrastaja

leivonharri

Uskomatonta! Ei vittu minkä näköistä - ei vittu minkä näkösiksi!
Vielä on eilinen jossain.

Harri S

Näissä "hinnat alkaen" laitteissa saa mukana kaikenlaisia haasteita.
Olihan se aika "Miserable case" kun auton oven ekaa kertaa avasin ja kun varapyöräkotelo ja penkinalus oli täynnä vettä, puoli pohjaa tohjona, lattiamatosta puolet multaa ja penkit oli tuon näköiset.
Sopiva työmaa kustom rakentelun pohjaksi, kun ajankäyttö ei ole rasite.

Mutta on sitä huonommistakin autoja tehty, eipä tässä sentää kasvanut pajua ja sammalta lattialla kuten yhdessä aikaisemmassa, saatikka ollu myrskyssä Atlanttissa uinut, kuten se C4 avo Corvette. Sinä kasvoi näkinkenkää konepellin sisäpuolella, joten kaipa se oli tovin uimassa ollut.
Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 14 heinäkuu, 2023, 09:57Näissä "hinnat alkaen" laitteissa saa mukana kaikenlaisia haasteita.
Olihan se aika "Miserable case" kun auton oven ekaa kertaa avasin ja kun varapyöräkotelo ja penkinalus oli täynnä vettä, puoli pohjaa tohjona, lattiamatosta puolet multaa ja penkit oli tuon näköiset.
Sopiva työmaa kustom rakentelun pohjaksi, kun ajankäyttö ei ole rasite.

Mutta on sitä huonommistakin autoja tehty, eipä tässä sentää kasvanut pajua ja sammalta lattialla kuten yhdessä aikaisemmassa, saatikka ollu myrskyssä Atlanttissa uinut, kuten se C4 avo Corvette. Sinä kasvoi näkinkenkää konepellin sisäpuolella, joten kaipa se oli tovin uimassa ollut.
:rotfl:

Sä se tykkäät haasteista! :mosh:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

Päätoiminen harrastaja

palontie

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 14 heinäkuu, 2023, 10:47:rotfl:

Sä se tykkäät haasteista! :mosh:

Sama eilen kävi mielessä kun katselin meteorin konetta panssarimuseossa,sai vähän perspektiiviä siihen meteorprojektiin..
Eniten vituttaa kaikki.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 14 heinäkuu, 2023, 11:00Silkkaa hulluuttahan tämä on.
No, sivulliset saa heitellä mitä vaan..
Ne ei ymmärrä. ::)
Lainaus käyttäjältä: palontie - 14 heinäkuu, 2023, 11:25Sama eilen kävi mielessä kun katselin meteorin konetta panssarimuseossa,sai vähän perspektiiviä siihen meteorprojektiin..
Se on komea pata.. 8)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

Tänään aurinkoinen päivä joten rapsutin penkinrungon irtoruosteista puhtaaksi porakoneteräsharjalla ja maalasin sen mustaksi joka toivottavasti edes hieman hidastaa ruostumista. Alunperinhän näissä ei ole maalia ollenkaan.
Penkinverhoilun takareunan kangassuikale oli lahonut siinä määrin että nypin sen pois kokonaan, tilalle laitoin suikaleen valkoista puuvillakangasta, jonka ompelin käsin kiinni koko takareunan matkalta.





Neljään keskiosan somisteliepeeseen työnsin 2mm paksut messinkilagat ruostuneiden tilalle ja surrasin liepeiden kiristystä varten muutamaan kohtaan rautalangat joilla liepeet saa kiristettyä pemusteen takapuolelta ja sidottua kiinni penkin teräsrunkoon.
Ertureunan kangasliepeeseen pujotin samaista messinkilankaa jolla liepeen saa vedettyä tiukalle ja sidottua pitävästi teräsrunkoon.
Takareunaan ompelemaani kangasliepeeseen laitoin myös messinkilangan jonka ympärille rullasin ompelemani valkoisen kangasliepeen reunan, surrasin siihen teräslangat 15cm välein ja lopuksi sidoin liepeen niillä kiinni koko matkalta teräsrunkoon.





Sitten vaan neljä neliskulmaista nappia omille paikoilleen ja istuinosa on muovinhoitoainekäsittelyä vaille valmis.



Vien kaikki sisustan- ja penkinosat BBMeteorin talliin säilöön.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sadekausi taukosi sen verran että pääsin pesemään Toronadon etupenkkiä joka myös oli jonkin verran homeessa.





Rikki se ei onneksi mitään varsinaisesti ollut joten pääsin purkamisen jälkeen suoraan pesuhommiin ja pesun jälkeen jätin fyllit aurinkoon kuivumaan.





Moottorimekanismista oli yksi ruuvi tippunut johon laitoin tuumasen ruuvin ja nyt se toimii taas suunnitellusti.
Kiskot puolestaan tarvii ruosteen poistoa, putsausta ja ehkä myös suojaksi maalia ennen kuin ne voi pultata takas paikalleen. Noitahan ei ole tehtaalla pintakäsitelty mitenkään.









Kaikki muoviosat oli kuitenkin onneksi ehjiä ja selkänojien taustaosat ja istuinosan päätykotelot muovipinnoitettua peltiä, jotka on helposti putsattavissa.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kun tuli sopivasti luppoaikaa prätkäprojektilta niin otin sähkösäätöiset penkinjalat käsittelyyn, kun ne oli kunnolla ruosteessa ja kohta muutenkin riskinä on pikkuosien joutuminen hukkaan tuolla ahtaassa huvipajassa muiden romujen ja työkalujen seassa.
Aloitin huonompikuntoisesta jalasta jota piti heti aluksi koputella ekaksi vasaralla että sai näkkileipämäiset ruostekerrokset irti metallista.
Autohan oli suomeen saavuttuaan ihan oikeasti kuin terraario jossa vesi seisoi takapenkin alla ja mm. nämä täysin pinnoittamattomat penkin säätöosat oli ottanu ruostetta itseensä.







Olihan noissa melko jynssääminen käsipelillä ja porakoneella kun rakenne on melko monimutkainen. Mutta kyllä vaiva kannatti ja nyt ne odottaa rasvan poiston lisäksi mustaa maalia. Nuo kulmavaihteet teippaan piiloon kun ovat tuolla sinkkivalupinnalla ihan hyvät tuollaisenaan.





Päätoiminen harrastaja

Harri S

Mukavasti kelit lämpeni ja pääsin siistimään ja maalailemaan penkin osia.
Samalla penkin säätömoottori vaihteineen ja kaapeleineen tuli purettua, putsattua sekä ruosteet hiottua ja maalattua.
Tosi paljon tuossa on kaikenlaista irtosälää sekä kiinnikettä ja ihme kyllä alakiskojen ympäri kiertävät pitkät muovilistatkin oli ehjinä ja tallessa ja niille riitti putsaukset kuten takasivupaneeleille ja etujalkatilan potkumuoveille.
Kaikkiin ruostuneisiin ja hiottuihin metalliosiin rusikin päälle mustaa maalia













Penkin sivupellit oli melko lommoilla ja ruostueet erityisesti takapiolelta joten niistä piti hionnan ohella naputella lommoja suoraksi. Hionta varovasti ettei keinonahkaimitaatiopinta kärsi ja päälle musta maali, onneksi mitään silikoonia ei pinnassa ollut maaalauksessa kiusaa tekemässä.
Kromilistat oli muovia ja sen verran ruosteesta kellastuneet jo että niistä ei enää kirkkaita saanut.









Piti vielä kävästä Meteoritallilla ruuvaamassa noi kiskot ja sähköosat kii penkin alaosaan ettei pikkuosat joudu hukkaan.



Päätoiminen harrastaja