ONLY FOR FANS

Aloittaja Hupeli, 29 joulukuu, 2021, 19:44

« edellinen - seuraava »

Hupeli

ATTENTION

Kevättä ja aurinkoa odotellessa, miksei pesuvälineitäkin, cabrio on asetettu talvisäilöön.
Audi talvisäilöttiin vasta lokakuun lopulla kylmän jo vallitessa ja näin ollen pesu jäi tekemättä.
Audi on 1996 mallia ja sen voi ulkoisesti helpoiten havaita takaluukussa olevasta kolmannesta jarruvalosta.
Tämä oli ensimmäinen Audin valmistama avo malli joka tehtiin Coupen koriin. Perus tekniikka on hiukan vanhahtava vaikkakin esim mallin valmistuksen aikaiset muutokset kuten Abs, turvatyynyt, xenon ja muut on saatu pakattua mallin sisään.
Audin pääsulake rasia on sijoitettu ulos tuulilasin alareunaan johon vesi pääsee käsiksi erittäin helposti, aiheuttaen erinäisiä ongelmia kuten hapettumista.
Tämänkin sulakerasian jouduin vaihtamaan kaikkien sulakkeiden ja releineen johdot irroittamalla.
Uusi oli helppo löytää sillä tämä on tunnettu vika näissä malleissa.
Audi oli jo tehtaalta lähtiessä varustettu 3 puolaisella ratilla, aidoilla rs2 sähkösäädettävillä istuimilla, xenoneilla, kauko ohjaavalla säätimellä tutkineen, sävytetyillä laseilla muttei kuitenkaan sähköisellä katolla.
Autoa oli piristetty jo aikaisemmin rs keula ja taka poilerilla.
Aikaisemmat omistajat olivat selkeästi olleet tyypiltään "ruuvaavia" sillä siellä täällä oli selkeästi havaittavissa jonkinlaista epäsovinnaisuutta. Ajovalot muutettu tavallisiksi polttimoa ja johdotusta muuttamalla ym korjauksia. Ja tietenkin löytö ruuveilla. ;D
Äänilaitteetkin jotka aikaisemmin todennäköisesti olivat olleet tehokkaat, kytkettynä tavalla joka ylirasittaa virtalukolta tulevaa johdinta pehmentäen sen muovikuorta.
Näin ainakaan tässä mallissa ei voi tehdä.
Olen myös itse muuttanut autoa  asentamalla uuden tehokkaamman moottorin - 2,8 30v- vaijeri kaasulla jota löytyi moottorimallin alkusarjassa.
Moottori oli hyväkuntoinen puristuksiltaan ja öljynpaineeltaan.
Otin Vaihdelaatikon samasta luovuttajasta uusimalla kytkimen käyttösylinterimen kanssa. En kuitenkaan vaihtanut kaksoismassaa vaikkakin näin jälkeenpäin nähtynä olisi kyllä kannattanut. Uudessa laatikossa on hieman pidemmät välitykset. Kakkosella jo 100 ;D
Ajovaloiksi asensin hidit jotka löytyivät edullisesti sarjana. Näillä näkee hämärässäkin.
Jarrut päivitin s2 pyöräsylintereillä sekä pääsylinterillä.
Levyksi 312x25 5 pulttisena joten tätäkin jouduin muuttamaan.
Audi sai myös madaltavan alustasarjan.
Cabrio on varustettu käynnistyksen estolla.
Moottorin uusi ohjain oli saatava toimimaan muiden laitteiden kanssa.
Audilla on ollut erinlaisia tiedon siirto linjoja vuosien varrella. Tässä se on k- line ja 2 pine järjestelmä.
Vikakoodien luku on mahdollista auton 5 eri laitteelta.
Jotta moottorin ohjain pysyisi käynti kelpoisena asennutin siihen sirun joka syöttää tietoa kaikki "ok" jonka kanssa eräs elektroniikka harrastaja avusti.
Pystyäksesi lukemaan vikakoodit jokaiselta yksiköltä jouduin asentamaan katkaisijan joka poistaa mahdollisuuden moottorin ohjaimelta havaita virheellinen singaali.

You cannot view this attachment.

Cabrio on toiminut hyvin paitsi viime kesänä siihen tuli outo ääni joka seurasi mielestäni vääntöä ja alipainetta.
Luulin vikaa toisenpuolen nokkaketjun kiristäjäksi.
Purin järjestelmän kolme kertaa löytämättä vikaa.
Ensimmäisellä kerralla meni 2 päivää purkaa ja vaihtaa kiristäjä. Ääni pysyi ennallaan.
Toisella kertaa homma hoitui jo huomattavasti nopeammin koska en ollut tarkistanut tuleeko öljyä kiristäjälle. Oljyä tuli ja ääni ennallaan.
Kolmannella kerralla poistin uuden kiristäjän kun siitä mitään hyötyä ollut erääseen toiseen tulevaan projektiin. Nyt koko vaihto sujui jo muutamassa tunnissa. Tietenkin ääni tallella.
Asia häiritsi ajatuksissa ja sitten purin koko muuttuva kurkkuisen imujärjestelmän. Sieltäkään en löytänyt vikaa. Järjestelmä on niin yksinkertainen ettei sinne vikaa voi tullakaan.
Ääntäminen jatkui ja joku jo vitsaili sen olevan kytkimestä.
Hiki alkoi tulla otsalle. Olisiko näin..iso homma..
Vika paljastui väsyneiksi taka äänenvaimentajan,joka on suuri ja raskas, kannatin kummeiksi.
Sen roikkuessa väärässä asennossa oli rasitusta joutunut muille liitoksille jotka olivat löystyneet ja alkaneet vuotaa todella erikoisella äänellä.
No vika löytyi mutta hitonmoisella työmäärällä.
Kaikki uudet kannatinkumit kokoa paksut 10 €.

You cannot view this attachment.

Audi on ajettaessa miellyttävä ja ketterä kaupunki liikenteessä.
Cabrio kohdataan usein haasteena raceen.
Nyt sen ollessa pirteämmällä moottorilla on haaste otettava vastaan...

Kyrpov

Tuo 2.8 30v on kyllä jumalmoottori. Jaksaa vääntää alhaisillakin kierroksilla mutta liikahtaa myös punarajalle vedettäessä. Eikä edes janonen.
Sinä vain

Pande

Aika lähelle tältä autosi kai näyttää puhtaana ja kokonaan kuvaan sopiessaan.  :D Tän kuvan otin syyskuussa Munkkiniemessä kadun varressa seisseestä vastaavasta tuotteesta, tai tämä on kyllä hieman vanhempi eli tiettävästi -92.

If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 29 joulukuu, 2021, 19:48Tuo 2.8 30v on kyllä jumalmoottori. Jaksaa vääntää alhaisillakin kierroksilla mutta liikahtaa myös punarajalle vedettäessä. Eikä edes janonen.

Olen ollut tyytyväinen moottoriin.
Aluksi kun sähläsi isoin suunnitelmin tuli hankittua 2,7 tupla turbo ja 3.0 josta saisi kampiakselin stroukkiin.
Nämä moottorit tallella.
Ajatellut jos joskus vielä hankkisi a6 2,7 koneella ja manuaalina niin voisi rakentaa näistä jotakin.
Silleen sopivan halvalla jottei hirveesti harmittais vaikka lojahtais.
Täällä J.kylässä on myös eräs rakentaja näille koneille. En sinänsä tunne mutta vois joskus ottaa yhteyttä.
Uusia tuttavuuksia nääs...

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Pande - 29 joulukuu, 2021, 19:54Aika lähelle tältä autosi kai näyttää puhtaana ja kokonaan kuvaan sopiessaan.  :D Tän kuvan otin syyskuussa Munkkiniemessä kadun varressa seisseestä vastaavasta tuotteesta, tai tämä on kyllä hieman vanhempi eli tiettävästi -92.



Tämä yksilö vaikuttaisi jotenkin harkitummalta. Silleen sopu suhteessa..
Omani etu ja taka somisteet hiukan huonosti sopivia kuitu härpäkkeitä.
Luulen ettei se ollut sattumaa että Cabrio tehtiin Coupen koriin.
Tässä mallissa löytyy jonkinlainen tasapaino.
Poikien tullessa ajokortti ikään saavat tämän jos haluavat.
Minulle hiukan liian "nuorekas" vaikkakin..

MJF

Tuon 2,8 12v jatkonakin tuntuu olevan aikamoinen close ratio vaihteisto. Kakkosella menee satasta, mutta silti viitosella on omaan korvaan kovat kierrokset satasen vauhdissa. Tasaista vääntöä tarjoaa, missään kohti ei tunnu tapahtuvan kovin ihmeellistä, mutta silti kulkee  ;D
Mopar on parsa

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: MJF - 31 joulukuu, 2021, 17:14missään kohti ei tunnu tapahtuvan kovin ihmeellistä,

30v on luonteeltaan erinlainen kuin 12v luulisin. Isoa teho eroahan näille ei ole.
Tällä tulee ikäänkuin pieni turbo potku siinä 3000 kohdalla.
Näillähän pitäisi välttää ajoa liian matalilla kierroksilla vaikkakin se on mahdollista väännön puolesta.

Springer

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 29 joulukuu, 2021, 19:44Cabrio kohdataan usein haasteena raceen.
Nyt sen ollessa pirteämmällä moottorilla on haaste otettava vastaan...
Ainahan nuo Audikuskit ovat käytöksellään haastamassa kisaan vaikka eipä nuo näytä kovin hyvin kulkevan...

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Springer - 31 joulukuu, 2021, 20:26Ainahan nuo Audikuskit ovat käytöksellään haastamassa kisaan vaikka eipä nuo näytä kovin hyvin kulkevan...

..Riippuu kuskista..

Springer

Kyllä täysin riippuu kuskista koska normaali ihminen ei halua päteä liikenteessä ja lähteä kilpailemaan.
Audikuskeilla tämä on ilmeisesti tuntematon olotila ja pitää yrittää päteä joka tilaenteessa vaikka se Audi ei kulkisikaan.

Hupeli


Pertti K

Tiukasti aisalinjalla.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 31 joulukuu, 2021, 17:3730v on luonteeltaan erinlainen kuin 12v luulisin. Isoa teho eroahan näille ei ole.
Tällä tulee ikäänkuin pieni turbo potku siinä 3000 kohdalla.
Näillähän pitäisi välttää ajoa liian matalilla kierroksilla vaikkakin se on mahdollista väännön puolesta.
Se 12v taitaa vielä olla kuuluisa stumppiherkkyydestään kuten 2.6:nenkin. 30v taas lähtee kakkosvaihteellakin mukisematta. Vitosellakin reilu 1000rpm no problem. Hyvää ei kyllä tee mutta on mahdollista.

1600kg passatille (cabrio kevyempi varmasti)  0-100kmh 7.7s luokkaa joten onse ihan hyvä laitos. Ja jaksaa vetää myös satasen jälkeen. Kuitenkin alle 200hv vaparikone.

Omaa 200hv dieselpassattia tuo pöllyytti ihan kunnolla.
Sinä vain

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 01 tammikuu, 2022, 13:090-100kmh 7.7s luokkaa

You cannot view this attachment.

Työpöydän alla lisätehoa. Näillä vois 0-100 aika parantua..jos pitoa saa..

MJF

Ei kyllä tuossa meidän 12veessä ole stumppaamisongelmaa. Tuota 3,0 30v myllyä on joskus tullut mietittyä onko se kuin paljon samanlainen kuin 2,8. Meneekö se heittämällä paikalleen  :-*
Mopar on parsa