AOD ihmettelyä

Aloittaja Kalu, 21 toukokuu, 2022, 18:03

« edellinen - seuraava »

Kalu

Häiritsee yks juttu. Kauanaikaa sitten jo jenkeissä Y-Blockin perään naitettu AOD loota, kaiketi 80 vuosimallinen. Ostaessa TV-vaijeri säädetty ihan oikee ammatikseen amerikanautoja korjailevan toimesta tosi kireälle, ei kaupunkiajossa vaihtanut isompaa pykälää kuin kaasua nostamalla ja silloinkin nykäsemällä. Sanoi et tollasia paskoja ne aaoodeet on. OK...

Säädin vaijerin sillein et nyt on kaupungissa mukava ajella, mut esim 80km/h nopeudessa ei vaihda enää pienempää, muutakuin kepistä. Mä pystyn tuon kanssa elämään, mutta hajotanko mä sen lootan tällei? Toistaseks en ole tarkasti mitannut paljonko kikkari vielä liikkuis kun kaasu pohjassa, mutta aavistuksen se sieltä vielä tulis.

Eli pitääkö mun nyt heti ensi tilassa muuttaa sen välitys suhdetta niin, et tuo TV-vaijerikin on piukeena kaasu auki ja kaasu kii tällei "höpötillään", vai onko se nyt niin justiisa, kun se kuitenkin on käytössä?




Tähän mä varmaan löydän vastauksen auton alle könyämällä ja googlelta, mut jos joku jaksaa näpytellä. Miten näis toi nopeusmittarin välitykset menee, kai niitä voi vaihdella? Us-Partsin nettikaupasta en ainakaan löytäny mitää hammaspyrpylöitä. Joskus kun selvitän mikä siellä nyt on ja mittarivirheen tietäen tiedän mikä sinne pitää hommata, ni kaiketi tarttee häntä nykästä irti, vai onks ne vaihdettavat rattaat vaijerin päässä, vai jotenki muuten siitä reijästä vaihdettavissa?

Springer

"Eli pitääkö mun nyt heti ensi tilassa muuttaa sen välitys suhdetta niin, et tuo TV-vaijerikin on piukeena kaasu auki ja kaasu kii tällei "höpötillään", vai onko se nyt niin justiisa, kun se kuitenkin on käytössä?"
Kyseessä olevasta vaihteistosta en tiedä mutta ainakin Moparin vaihteiston kanssa olen huomannut että kun se vaijeri on tiukalla kaasu auki tilanteessa niin osaa vaihtaa pienemmälle muuallakin kuin läpät levällään.

Kalu

Juu ihan varmasti noin se toimis oikeasti, mut oon jotenki niin laiska alkaa sitä ropaamaan. Ja muutenki tekisin sen uusiks menemään siistimmin huomaamattomampaa reittiä, kun se nyt on tehty helposti ja rumasti.
Ja sikstoiseks täs kai alkaa jo olee jotenki niin raihnanen et käy selän päälle niin perkeleesti toi konehuoneessa kurkottelu, et ei oikee hotsittas mitää ylimääräst turata....

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 21 toukokuu, 2022, 18:03Eli pitääkö mun nyt heti ensi tilassa muuttaa sen välitys suhdetta niin, et tuo TV-vaijerikin on piukeena kaasu auki ja kaasu kii tällei "höpötillään", vai onko se nyt niin justiisa, kun se kuitenkin on käytössä?
Jos tossa lootassa on kuormantunnistus nimenomaan tolla tv-vaijerilla, niin sen kaasaripään vivuston oikea geometria on oleellisen tärkeä. Pelkälle kikkarille tehty paikka ei toimi luultavasti sinnepäinkään. Ei siis riitä, että vaijeri on kireellä kaasu auki, vaan sen on kirrattava ihan oikeassa tahdissa suhteessa kaasun painamiseen.
En varmasti oo.

Mudracer

Ei ollu juttuu mikä kukkumalaattori sulla on mutta tossa on edelrookkiin vajeriadapteri.
https://www.summitracing.com/parts/sum-700203
X

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 22 toukokuu, 2022, 10:04Ei ollu juttuu mikä kukkumalaattori sulla on mutta tossa on edelrookkiin vajeriadapteri.
https://www.summitracing.com/parts/sum-700203
Mulla taitaa olla hyllyssä yks tuollanen Mudiksen linkkaama vipusuhteen korjaussarja.. Joutilas.

Ja on AODkin muistaakseni aika tarkka, että vaijerinpää kaasuvivussa tekee oikeanlaisen kaaren. Silloin se vaijeri/vena ohjaa oikealla tavalla painetta suhteessa kuormaan.

Ne "paukauttavat" vaihdothan kyllä säästää laatikkoa, mutta ei ole niin mukavia.. ::)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kalu

Kukkumalaattori, ehkä hetken mietin mikä helv... Autolite täso.

Tänää paneuduin tuohon vaijeriin. Se on siis tehty tuollein ja vaijerin pää kaasuvivustossa.




Ei tota saa tossa toimimaan oikein. Siirsin vaijerin pään ihan tuonne vipstaakin kärkeen, mutta kun se tekee vain 45 asteen käännöksen, niin...

Kaasuläppähän kääntyy 90 astetta. Pitääkö sen vaijerin vipstaakin olla -45 ja + 45 liikeradan kulmissa, että tekee tasasen liikkeen, vaiko lähtötilanteessa jo jotain pystympi, että lopussa tekee nopeemman liikkeen. Hiffasitteko...?

Tarvii joskus hifistellä toi systeemi uusiks, sit kun jaksaa.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 27 toukokuu, 2022, 20:18Kukkumalaattori, ehkä hetken mietin mikä helv... Autolite täso.

Tänää paneuduin tuohon vaijeriin. Se on siis tehty tuollein ja vaijerin pää kaasuvivustossa.




Ei tota saa tossa toimimaan oikein. Siirsin vaijerin pään ihan tuonne vipstaakin kärkeen, mutta kun se tekee vain 45 asteen käännöksen, niin...

Kaasuläppähän kääntyy 90 astetta. Pitääkö sen vaijerin vipstaakin olla -45 ja + 45 liikeradan kulmissa, että tekee tasasen liikkeen, vaiko lähtötilanteessa jo jotain pystympi, että lopussa tekee nopeemman liikkeen. Hiffasitteko...?

Tarvii joskus hifistellä toi systeemi uusiks, sit kun jaksaa.
Ei ole 45 astetta se lähtökulma.

Sen liikkeen pitää ensin vetäistä vaijeria enemmän ja loppua kohti liike vähenee.
Tossa esim. TH700 vaijerin geometria:

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

juko7

1991 Thunderbirdistä pitäisi rempata tuommoinen. Onko noissa jotain tyyppivikoja, mitä pitäisi tsekata?