Tenu-Dart

Aloittaja slant sickness, 05 elokuu, 2023, 09:19

« edellinen - seuraava »

slant sickness



Selvyyden välttämiseksi tuoss kuva tenu-Dartin Elka-Jetronic ruiskun ohjaimesta. Mulla oli pumput ja suuttimet autossa, piuhoitus ja sitten piti valita joku ohjain.

Mua kiinnostaa vanhakin tekniikka. Olen kaivellut saatavilla olevan muinoisesta (1958) Bendixin Electrojectorista, mikä oli vuoden verran moparilla tarjolla. Sit se lopetettiin ja noin 9 vuotta myöhemmin lisenssin ostanut Bosch julkaisi D-jetronicin, joka siis jatkoi sähkösuuttimilla ruiskuttelua.

"Oliskohan tommosen tekemisessä minkälainen homma?" Syksyllä ajokauden lopussa aloitin ja ennen stadin lumia peruuttelin ruiskutetun auton eka kerran pihalle ajaakseni pari sataa metriä.

Se jalostui kevääseen mennessä tuohon. Polttoaine meni samassa E85 aineeksi.

Tuo tekee suunnilleen samat kuin D-jetronic, mutta sisältää myös happianturin ja sillä hienosäädön.

Tässä oli kaasupolkimeen piilotettu kylmäkäynnistystemput. Jos pisti virrat päälle ilman kaasun painallusta, tuli primeröinti kylmäkäynnistykseen. Kuumana kaasua painaen startatessa pääsi ohi moisesta.

Toimi. Ostin HDtä varten Maxxecun mut asensin sen tämän tilalle. Jälkimmäisen asetuksiin ei kauaa mennyt koska oli "kartat päässä".

Mutta Elka-Jetronic oli käytössä monta vuotta ja autolla reissattiinkin.

Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness



Tänään irroittlin Dartista kuskinpenkin päästäkseni kojetaulun alle, jossa on just sellainen johtospaghetti, josta aina kaikkialla varotellaan. Lisäystä lisäyksen päällä. Suutarin lapsen kengät.

Katsuri hylkäsi muutama vuosi sitten mun Dartin nopeusmittarin huonokuntoisena. Viisari vispasi varsinkin pienillä nopeuksilla eikä ollut vaijerivika. Kunnei parempaa mittaria löytynyt, niin laitoin lasiin tarran "Tämä ei ole nopeusmittari 06/20 alkaen". Fillarin mittarilla olen ajellut. Se pitäö ottaa pois leimalle, koska ei täytä määräyksiä. Niin ne säännöt menee. Hyvin muuten mittaa moinen Sigma mutta voimakiihdytyksissä hukkaa nopeuden hetkeksi.

Nyt asentelin 90-lukuisen Dakotan pulssianturin 904:n vaijerilähtöön. Sieltäkin tulee liikaa pulsseja fillarin mittarille, joten väsäsin 4:llä jakajan väliin ja tällä kertaa eristin fillarimittarin auton sähköistä - yksi mittari kärähti patterin tyhjennyttyä käyden sillä voimalla, mitä tommonen logiikka sinne syötti.

Ja tästä tulee myös lähtö eculle joka saa alkaa loggaamaan nopeuksia ja aie on myös laittaa ahtopaineen säätö eculla ohjatuksi tässä rytinässä. Ja kenties koplata nuo kaksi (nopeus ja ahdot) sekaisin siten, että jossakin 100-120 nopeudessa paineet hieman nousee. Loppunopeuksia lisää.

Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 25 marraskuu, 2023, 22:29

Tänään irroittlin Dartista kuskinpenkin päästäkseni kojetaulun alle, jossa on just sellainen johtospaghetti, josta aina kaikkialla varotellaan. Lisäystä lisäyksen päällä. Suutarin lapsen kengät.

Katsuri hylkäsi muutama vuosi sitten mun Dartin nopeusmittarin huonokuntoisena. Viisari vispasi varsinkin pienillä nopeuksilla eikä ollut vaijerivika. Kunnei parempaa mittaria löytynyt, niin laitoin lasiin tarran "Tämä ei ole nopeusmittari 06/20 alkaen". Fillarin mittarilla olen ajellut. Se pitäö ottaa pois leimalle, koska ei täytä määräyksiä. Niin ne säännöt menee. Hyvin muuten mittaa moinen Sigma mutta voimakiihdytyksissä hukkaa nopeuden hetkeksi.

Nyt asentelin 90-lukuisen Dakotan pulssianturin 904:n vaijerilähtöön. Sieltäkin tulee liikaa pulsseja fillarin mittarille, joten väsäsin 4:llä jakajan väliin ja tällä kertaa eristin fillarimittarin auton sähköistä - yksi mittari kärähti patterin tyhjennyttyä käyden sillä voimalla, mitä tommonen logiikka sinne syötti.

Ja tästä tulee myös lähtö eculle joka saa alkaa loggaamaan nopeuksia ja aie on myös laittaa ahtopaineen säätö eculla ohjatuksi tässä rytinässä. Ja kenties koplata nuo kaksi (nopeus ja ahdot) sekaisin siten, että jossakin 100-120 nopeudessa paineet hieman nousee. Loppunopeuksia lisää.


Käytät aika hölpästi tota verolevyä. Mä alotan aina liian pienestä, niin tulee napakoita... Ja sit osia pursuilee vähä sinnesuntänne.
En varmasti oo.

slant sickness

Tämä on mun suosikkilevyäni Bebekistä. Joka toisessa välissä on 2 saraketta ic-piirien maa ja jännitevetoihin ja joka toisessa 3, jotta saa sitä sun tätä siirrettyä levyllä ilman langoitusta. Se vähän sanelee, miten piirit tulee ladottua. Vanha herra Bebek kertoi itse suunnitelleensa levyn ja teettänensä ne. Tätä materiaalia pitäisi edelleen olla Bebekin nettimyymälässä, muttei ole niiden sivulla... eli ei tule ihan joka ostoskoriin.

Samaa levyä on käytetty aiemman postauksen Elka-Jetronic -ruiskun ECU:ssa.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 26 marraskuu, 2023, 07:49Tämä on mun suosikkilevyäni Bebekistä. Joka toisessa välissä on 2 saraketta ic-piirien maa ja jännitevetoihin ja joka toisessa 3, jotta saa sitä sun tätä siirrettyä levyllä ilman langoitusta. Se vähän sanelee, miten piirit tulee ladottua. Vanha herra Bebek kertoi itse suunnitelleensa levyn ja teettänensä ne. Tätä materiaalia pitäisi edelleen olla Bebekin nettimyymälässä, muttei ole niiden sivulla... eli ei tule ihan joka ostoskoriin.

Samaa levyä on käytetty aiemman postauksen Elka-Jetronic -ruiskun ECU:ssa.
Ootko teettäny levyjä kiinassa? Mä oon paristi, ja ainakin sillon oli jopa sillai halpaa, et 10kpl hintakaan ei ollu liikaa yhteen siistiin tarpeeseen. Nykytilannetta en tiedä, mutta vois veikata ettei oo kallistunu isosti. Ja oli kyllä hienoja ne mitkä tuli.

Vaan ei sovi oikeen mun projekteihin, kun ei ne koskaan alussa ole "valmiita" ja muuttuu koko ajan. Ja kun pitäs piirtää kuvatkin hetivalmiiksi Eaglella tai DesignSparkilla ja hieroo just tietyt osat niihin. Sit vasta saa ne niiden haluumat digifileet ulos. Toimitus ku kestää jonkun viikon, niin se koekytkis on jo ihan muuta ku mihin levy oli tehty... Eli ns. outdate.
Mut noin ajatuksena, en enää viittis alkaa ite tekeen valotuskalvoja ja syövytteleen levyä, kun tosiaan parilla kympillä saa kakspuolista levyä valmiina postiin. Lakkaa on kyllä vielä pari purkkia, et kai nekin pitäs johkain hukata... Syövyttelin kyllä alusta Mussukkaankin vanteen keskinatsaan hepan kuvan, kun ei niissä uusissa sillon ollu sitä tulppaa mukana. Samalla systeemillä meni sekin.
En varmasti oo.

slant sickness

Laskeskelin nopeusanturista tulevan bittivirran uudelleen ja tein 2^4 jakajan Sigman fillarimittarille.

Ja nyt Darttiin on laitettu "lässykkä" elikkä LS. Jopa kaksi. HC74:t oli loppu mutta LS74:aa oli.



Levykin tuli siistimmäksi. On niin iso kuin koteloon mahtuu.

Kiinanlevyistä. Olen tilannut monesti. Halpoja ja hyviä. Ja vaikka laittaa tiedostot miten sattuu, niin joku siellä on tehnyt niin hyvät CAM softat, että aina on osunut.

Uusin on tämä. Kaivoin vanhan harrastuksen esille muutama vuosi sitten. Omasta päästä väännetty EL34SE "short feedback" on just ollut koesoitossa. Toimi oikein hyvin.



Seuraavaksi teholähde tälle. Kiinasta sai 300/12,6/6,3 hakkurin, mutta se lähettää niin paljon häiriöitä, että ei pääse tähän. Perinteinen putkitasurilla tehty muuntajallinen tulee.



Levyt maksoi 10-20 euroa. Enemmän meni kuriirille ja tulliin. Alle viiskymppiä kaiken kaikkiaan.


Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness



Rakentelutalven hommat tuli valmiiksi. Tosi siistiin, alkuperäisen rakentajan tyyliä täytyy kunnioittaa, konehuoneeseen tuli taas yksi uusi varuste. Nyt on Maxxecu Streetin kaikki lähdöt käytetyt ja täynnä. Muutama analoginen/digitaalinen input kyllä löytyy *)

Turbon kyljessä olevan hukkaportin kellon letkuun tuli letkuhaaroitin, jossa on paineen tulopuolella 2,5 mm kuristin. Tein itse. T-haaran muut kaksi muuta liityntää päätyvät hukkaortin kelloon ja säätöventtiiliin. Säätöventtiilin ohjaus tapahtuu 1kHz PWM signaalilla ECUlta. Venttiili alkaa aueta noin 40% pulssisuhteella ja on täysin auki 70% kohdalla. Valitun venttiilin käytös on vakaata ja sitä voi ajaa kuin hanaa, ilman takaisinkytkentää. Paine ei sen aukeamiseen ajatellulla toiminta-alueella juurikaan vaikuta. Olen käyttänyt samanlaisia ihan kaupallisessa tuotteessa.

Venttiilillä on aie tehdä pari eri toiminnetta.

Perinteisessä turboruuvissa, vaikka malli Biltema, on kuulaventtiilillä tehty toiminne, joka hidastaa hukkaportin aukeamista. Samalla turbon ahtaminen nopeutuu. Teen sen toiminteen tällä venttiilillä ECUlta käsin.

Toinen ominaisuus tarvitsee nopeustiedon ECUlle. Jottei loppumatka mene ihan köröttelyksi, lisään ahtopainetta nopeuden funktiona. Voisi olla muukin säätöperuste, mutta tuokin toimii. Kun on kolmonen silmässä vähän päälle satasen nopeudessa, niin ei muuta kuin "pökköä pesään" ja loppunopeutta keräämään. Ihan vaan pikkuisen lisää painetta tai silleen. Sain ehtoolla toteutetuksi nopeustiedon ECUun. Sillä aiemmin kuvassa näkyneellä kortinpalalla tuli signaali vietyä.

Lähdöt on tuhlattu. Ei tule uusia aktiivisia toimilaitteita.

Muutama tulo on, analoginen, vielä vapaana. Ehkä voisin virkata yhteen niistä potikan liittymän. Laittaisin nupin kojelautaan ja siihen asteikoksi km/h. Säätönupilla voisin laittaa rajoittajan, missä kohdin tehot putoaa pois. Näin toimien ei ehkä tulisi kalliita liikennevalolähtöjä. Toimiskohan tommonen?

Nyt ei voi oikein muuta kuin odotella kevättä päästäkseni kalibroimaan ahtopaineen säätöä.


Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

isalmela

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 27 marraskuu, 2023, 09:23Laskeskelin nopeusanturista tulevan bittivirran uudelleen ja tein 2^4 jakajan Sigman fillarimittarille.

Ja nyt Darttiin on laitettu "lässykkä" elikkä LS. Jopa kaksi. HC74:t oli loppu mutta LS74:aa oli.



Levykin tuli siistimmäksi. On niin iso kuin koteloon mahtuu.

Kiinanlevyistä. Olen tilannut monesti. Halpoja ja hyviä. Ja vaikka laittaa tiedostot miten sattuu, niin joku siellä on tehnyt niin hyvät CAM softat, että aina on osunut.

Uusin on tämä. Kaivoin vanhan harrastuksen esille muutama vuosi sitten. Omasta päästä väännetty EL34SE "short feedback" on just ollut koesoitossa. Toimi oikein hyvin.



Seuraavaksi teholähde tälle. Kiinasta sai 300/12,6/6,3 hakkurin, mutta se lähettää niin paljon häiriöitä, että ei pääse tähän. Perinteinen putkitasurilla tehty muuntajallinen tulee.



Levyt maksoi 10-20 euroa. Enemmän meni kuriirille ja tulliin. Alle viiskymppiä kaiken kaikkiaan.



Minä oon katellutkin tuolla hifiharrastajat.org että onpa tutun näköinen nimimerkki. Kiva kun osaat rakennella tuollaisiakin. Joskus se päivä mullekin vielä koittaa kun tarvii putkivahvistinta korjata  ;)
Diesel on puhtaampi

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 01 joulukuu, 2023, 05:20nopeustiedon ECUun.

Mistäs tämän tiedon pöllit ja kuinka tarkka sen on oltava kun muistan Audissa sen tulevan toisenpuolen vetoakselin magneettikehältä mittaristoon.




slant sickness

Jäsen MJF vinkkasi Dodgen 90-lukuisesta löytyvästä anturista, joka menee 904:n vaijerin paikalle. Kun mulla oli muutenkin speedo kylmänä, rikki, niin semmoinen. Sieltä tulee noin 9,5 pulssia / takarenkaan kierros. Mittasin useamman kierroksen keskiarvon. Sen signaalin vien bufferoituna ECUun ja 16:lla jaettuna Sigma- fillarin mittariin, joka on mun ainoa nopeusmittarini tässä. Toimii ihan hyvin paitsi tosi kiihdyttävässä menossa ei aina näytä mitään. No ei silloin tuu katsottua mittariakaan.

Sigma ja Maxxecun ruutu näytti kilometrilleen samaa nopeutta. Ja päinvastoin kuin magneetti kardaanissa ja sen vieressä Sigman fillarianturi tää tuskin hajoaa kuus kertaa kaudessa. Ne magneetit tulee läpi teipeistä. Letkunklemmarilla pysyy paremmin. Mä olen löytänyt yli puolet kardaanissa olleista magneeteista auton pohjasta. Ne voi iskeä katuun ja pompata. Kun semmonen iskee peltiin, niin siihen se jää. Kardaanin etupäästä lähtenyt on löytynyt joskus taka-akselin tienoilta.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 01 joulukuu, 2023, 06:30Minä oon katellutkin tuolla hifiharrastajat.org että onpa tutun näköinen nimimerkki. Kiva kun osaat rakennella tuollaisiakin. Joskus se päivä mullekin vielä koittaa kun tarvii putkivahvistinta korjata  ;)
Juu sama säätäjä täällä ja siellä. Mä oon lähellä vapautua 8-16 kahleista ja kaivoin sen vuoksi, ansiosta, muinaisia harrastuksia naftaliinista. Putkivahvaria en ollut koskaan suunnitellut. Nyt on yksi toimiva mittauksissa. Ko foorumilta löytyy asiallista porukkaa sinne päin vinksallaan, kuten täältä tämän tekniikan puoleen. Olen saanut hyviä ideoita ja muutaman keskustelemaan foorumin ulkopuolellakin aiheesta. Se, mitä seniili niillä tekee, on vähän niin ja näin. Kakskymppinen kuuli ehkä erilailla. Mut lämmittää noi mukavasti talvella.

Mistä tulikin mieleen, että pitää käydä hakemassa yksi kaminatuuletin. Tiedättehän sellaisen propellin, joka pyörii kuumalla levyllä. Meillä on kaupunkikaasu, eli yhtiön puolesta hellassa palaa tuli. Mut kun on vähän isompi kämppä ja kaasulasku on osakkeiden määrän mukaan, niin toi hella maksaa noin 50% siitä, mitä mulla menee sähköihin. Täytyy siis käyttää kaasua. Alulevyn pala kaasuhellalle ja kaminatuuletin päälle ja hep, kyllä on mukava vanhoja luitaan lämmitellä kaminatuulettimen puhalluksessa.

OT, aloin ottamaan sorretun voimaa mustan marraskuun päätyttyä.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Hupeli

Mulla on kanssa ollut hella kerran kaasulla kaupungissa. Kauan sitten.
Yksi rautainen takkasydänkin kiertoilmalla löytyy. Mutta muuttiko nämä niitä hapen Ioneita.. 

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 01 joulukuu, 2023, 16:58Mulla on kanssa ollut hella kerran kaasulla kaupungissa. Kauan sitten.
Yksi rautainen takkasydänkin kiertoilmalla löytyy. Mutta muuttiko nämä niitä hapen Ioneita.. 

2x O2 + CH4 = 2x H2O + 1x CO2

KUN metaani CH4 on biokaasua, peräisin paksasta tai banaaninkuorista, niin homma on hiilineutraalia sen ylijäävästä osin, mitä jätteen kärräys talouksista tankkiin dieselillä hiilta pukkaa.

Sillä mun käyttiskin kulkee.

Vanhoina syntisinä aikoina kaasu oli hiilestä tehtyä "häkää". Hämmästyttävää, ettei silloin kuoltu joukoin keittiöön lieden ääreen. Mä oon elänyt sen ajan kun kaupunkikaasuhellat vaihdettiin maakaasuhelloihin.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Hupeli

Outs..Tulipa oltua epäselvä. Niin.. Ajattelin tätä kaasua hellassa kun hiukan harvinainen taitaa tänä päivänä olla. Itse asunut kahdessa asunnossa jossa toisessa oli vielä toimivana.
Rautatakasta tai kuumista pinnoistahan taisi muodostua näitä hapen -ioneita kuten jos kaasulla lämmittää metallia. Jotain tällaista taisin ajatella..
Sallithan ;)

palontie

Jos mä joskus vielä ison keittiörempan teen niin sähköhella ja uuni vaihtuu kyllä kassutoimiseksi.
Eniten vituttaa kaikki.