Minarelli P6R

Aloittaja Harri S, 09 tammikuu, 2024, 17:00

« edellinen - seuraava »

Harri S



Tuo on Minarelli P6 räjäytyskuva.
Moottori on kuusivaihteinen ja siitä löytyy moniia eri variaatioita eri iskunpituuksilla ja porauksilla. Perusrakenne sama kuin Helkaman Raisussa mutta sisuskalut ja lohkot erilaisia. Löytyy mm. Corsa Corta ja Corsa Lunga.
P6 moottoria saa toki myös nelivaihteisena ja sen malli on P64R.



Samaa P6 50cc moottoria myi 80-luvulla Nakkilan pyörä ja mopo 1800mk:lla "kilpakone" nimellä ja moottorihan oli juurikin kilpakäyttöön tarkoitettu. Montaa P6:sta ei Suomeen myyty koska moottori oli jo silloin kallis kun miettii että uusi Raisu maksoi muistaaksieni alle 2500mk.
Olisin halunnut hommata juuri tuollaisen samanlaisen P6:sen mutta vanhemmat oli tiukkana, ihan syystä "jälkikasvun terveys- ja liikenneturvallisuus syyt", ja sain käyttää mansikan viljelyllä tienattuja ryytimaarahojani vain vakion mopon hankintaan. Joksi lopulta valikoitui uusi Hondan Monkey joka sekään ei tosin välttynyt rajulta virittämiseltä, olihan siinä välillä jopa remmiahdin.


Hinku tuohon P6:see lähti liikkeelle siitä että ylemmällä koululuokalla olut tuttu osti sellaisen Raisuunsa joka autonmittarin mukaan mitattuna kulki noin 130km/h sillä 13 hevosvoimallaan. Omistaja oli mopoporukan kingi sillä samalla hetkellä kun muut näki kuinka rajusta laitteesta oli kyse. Raisun rungolle ehkä vähän liiankin raju, ja runkoa hitsattiin takas nippuun useampaan kertaan. 75cc PV:stäkään ei ollut mihinkään tuon Raisun rinnalla. Risiiniöljyä suositeltiin lisävoiteluksi ja yksi kerta kun se omistajalta unohtui leipasi mäntä kiinni ja samalla meni männänrenkaan katkettua myös kovakromisylinteri pilalle.
Taisipa se kerran koulun rusettiluistelussa
kaatua yksi öljypullo sinne mehutonkkaankin josta aiheutui hillittömät vessajonot ja ns paskakaaos. Leiponeen pytyn tilalle tuli sitten "Stage 4" Minarellin virityssarja samasta kaupasta 900mk:lla joka oli vesijäähdytteinen, ja sille luvattiin 19,5hp.

Onhan se reteetä kun keula nousi Raisussa vielä kutosella, kun mopohan ei vissiin painanut kun sen reilu 50 kiloa.
Koska P6:ssa ei ole vesipumppua niin lämpöongelmat oli tosiasia ja vapaakiertoinen neste systeemi keitti todella helposti kovemmassa käytössä.
Kun omistajuus sitten siirtyi kevarin hankinnan myötä naapurin sällille, tuli teho todettua käytännössä kun se vielä hyvin väsyneenäkin jaksoi vetää mittariin 95km/h kaksi päällä ja ylämäkeen ja muu kantatien liikenne tuli perä edellä vastaan. Kulki kunnes kuumat jäähdytysvedet tuli ohjaustangossa roikkuneesta paisuntasäiliöstä silmille.
Sekin sylinteri lopulta tuhoutui männäntapin lukkorenkaan irrottua täydessä laukassa ja autoilujen alettua ajokortin saamisen myötä naapurikin lopulta myi risan moottorin osineen jonnekin Kemin suuntaan 900mk:lla mikä oli kelpo summa sekin ja kertoi risankin moottorin arvostuksesta.
Päätin jo silloin että tuollaisen mosan vielä joskus itselleni hankin ja niin myös tässä ja nyt teen.
Ja vaikka näitä topikoita on meikäläisellä jo vähän joka lähtöön, on uusi lienee taas paikallaan kun nyt tässä mennään taas hieman erilaisella jutulla suoraan syvään päätyyn. Koska vanhoja "traumojahan" tässä taas hoidetaan.
AM6 tms. helppo ja halpa juttu ei ole tässä vaihtoehto, koska sellaisia ei vielä minun mopoiässä ollut ja onhan kunnon kaksitahti "ihmispäänkokoisella" pyöreällä jäähdytysrivastolla hieno ilmestys.

Näitä on myynnissä jopa käyttämättöminä mutta ~5000€ "mopon" moottorista, oli se kuinka erikoinen tahansa, on minun budjetille liikaa. Käytettyjä tulee välillä myyntiin  600€ ylöspäin, joskus halvemmallakin, mutta mieluimmin tekee sen moottorin kokonaan itse alusta asti niin tietää mitä se sisältää, nämä kun on usein olleet Crossissa tai muussa kilpakäytössä, ja lyöttymiä ja kulumaa tuppaa siinä touhussa väistämättä tulemaan.
Lisäksi TÄLLÄ HETKELLÄ on tarkoitus tehdä se suoraan 80 kuutioiseksi, vajaa 20 heppaiseksi, niin parempi aloittaa touhu puhtaalta päydältä, kun lohkoa joutuu todennäköisesti hieman koneistamaan mm. pidemmälle iskulle.

Touhu alkoi sopivien lohkojen metsästämisellä ja Ebaysta löyty ihan ensimmäisen sarjan P6 lohkot joissa ei ole niitä Corsa Cortalle tunnusomaista viittä "jäähdytysripaa" kampikammion edessä. 4R moottorissa niitä ripoja on kolme. Mutta noita ripoja ei vanhemmissa ole ollenkaan kuten ei siis tässä minunkaan aihiossa.
P6 kytkinpuolen lohko on aina parisen senttiä leveämpi kuin nelivaihteisen lohko jotta vaihteistoon mahtuu kaksi ratasta enemmän ja öljykorkki on näissä kytkinpuolen lohkossa kun se nelivaihteisessa on magneetonpuolen lohkossa kytkinvivun vieressä. Ja jotta homma on riittävän sekava, on näistä vielä Espanjan viisivaihteinenkin versio olemassa.



Lohkot oli täynnä sahanpurua ja vanhaa kuivunuta rasvaa ja pesu metanolilla sai osan paskasta irtoamaan mutta sitten lohkot oli risiiniöljyiset ja ne piti pestä vielä liuottimella.



Neljännen pesukerran jälkeen sain lohkot lopulta puhtaaksi ja pääsin tarkastamaan niiden kuntoa. Ketju on tässäkin hypännyt ja jättänyt jälkensä mutta lohkoa ei ole hitsatttu mistään, kuten uleensä on tehty ja usein korjaushitsaus vaikuttaa samassa kohtaa sijaitsevan kytkinvivun toimivuuteen. Tosin hieman on tätäkin viilattu kampikammiosta isomman sylinterin sovittamiseksi joten 80cc ja halkaisijaltaan 48mm sylinterin helmaa varten muokkaukset on jo tehty.





Vaihteistot on näihin sikakalliita mutta sain metsästettyä Italiasta yhden kilpaa ajaneen osakauppiaan jolta löytyi hyväkuntoiset pää- ja sivuaiselit, rattaineen, vaihteensiirtäjineen ja vaihderunpuineen "kohtuu hinnalla". Sekä lisäksi Ebaysta sopiva vaihdeakseli.
Vaihteiston osat on siis hankittu muutamaa shimmilevyä sekä vaihderummun vaihteen kytkentäkuulaa ja jousta lukuunottamatta.
Kaupanköynti italialaisten kanssa on, sanotaanko hieman erilaista, mutta tavaraa löytyy ja se myös kulkee joka on pääasia. Ja tuleepahan treenattua italian kielen taitoja koska kaikki ei todellakaan osaa Englantia, yksi kuuluisa kisakuski jopa loukkaantui englanninkielisestä lähestymisyrityksestä.
 
Kasasin vaihteistoa paikalleen jotta pääsin jyvälle miten siirtäjät ja rummut käytännössä liikkuu ja rakenne osoittautui aika simppeliksi.





Seuraavaks hankin tuohon kaikki uudet laakerit ja tiivisteet, sekä pitkäaiskuisen kampiakselin, jotta näen paljonko kampikammiota pitää suurentaa.

Päätoiminen harrastaja

samulis

Minä luulin tienneeni kaikki mopojen viritykseen liittyvät palikat ja koneet. Tällaisesta en ole koskaan kuullutkaan vaikka naapurilla oli viritetty Riesa.
Noi murtuneet ja katkenneet rungot oli ongelmana joka vehkeessä. Pyörä poliisi pysäytti tutun jolla oli 80cc kamat PV:ssä kiinni ja sanoi että ei tuu sakkoja jos on ehjä runko, neljästä kohtaa murtunu ja yhdestä jo poikki, ties selkeesti millä kiusas.

Gary Grand

Kattelin vanhoja mopojuttuja kansiosta, niin näkyi olevan "Manuale per l´uso e la manutenzione" ja varaosaluettelokin noihin "Motori 4 marce, 5 marce & 6 marce"..
@Harri S on varmaan jo moiset löytänyt?

Jos ei, niin saat nuo kyllä..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

Ei mulla kirjasia ole.
Mitäs noi kustantaa?
Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 15 tammikuu, 2024, 18:30Ei mulla kirjasia ole.
Mitäs noi kustantaa?
Nuo on kopiota..
Ei mitään.
Laita postitustiedot, niin pistän tulemaan.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

rb

Se on vähän sillai, että mitä suurempi litrateho, niin sitä pienemmästä on räjähdys kiinni.
Kireän kaksitahtarin kanssa elämä on sitä, että karva liikaa ennakkoa, tai karvan liian pieni suutin, niin ei ole kun kaksi vaihtoehtoa:
Joko se detonoi männän paskaksi, tai joko se leikkaa kiinni.

Mut onhan ne helvetin makeita...  :)


Peto

Aikanaan onnistui leikkauttamaan männän ja kiertokangen alapään jumiin TM 125cc(40hp). Se oli sitä aikaa kun 99 myynti loppui ja olivat Shellillä vaihtaneet ilman ilmoitusta bensan 99+ missä moottorioktaani luku oli helvetin matala. Shelli tuli rempassa vastaan ja antoi cocktail ohjeen kunnon bensalle-> 98+10%tolueenia+10%Husqvarnan pienkone bensaa. Vastasi kuulema samaa polttoainetta kuin sen ajan F1. Ei leikannut enään. C:-)

Oliko tätä Minarellin konetta myös Fantic Trialeissa? Mulla oli sellainen joskus pentuna ja siinä oli 6-vaihdetta ja tehoa joku 5-10hp.

Harri S

Fantic on kyllä käyttäny Minarellin moottoreita.
Tänään nytkähti prokkis taas eteenpäin kun sain ostettua Italiasta skootterin rungon johon tämä moottori sitten aikanaan laitetaan.
Kokonaisen skootterin roudaaminen italiasta nostaa kustannukset pilviin mutta piankos tuohon keulan, lokasuojat sekä vanteet esim. Raisusta sovittaa.
Tuolla tekeen tyylikkäät lähiseudun pyrähdykset poliisien kiusaksi jos saan mosasta irti sen vajaa 20 hevosvoimaa.
Vastaava laite kuin kuvassa, mutta Lem merkkisenä.



Päätoiminen harrastaja

Hupeli

Kuvan mopo muistuttaa Crescenttiä jolla ajoin Turusta J.lään rankassa vesisateessa kerran.

slant sickness

Minkä edun saavuttaa laittamalla mopon runkoon 20 hp / 0,05 litraisen moottorin vs laittaa samaan raamiin muokkaamalla vaikka "tuutin koneen". Siis jos sattuu jäämään kiinni, niin saako kuutioista alennusta?
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Harri S

Vähän outo kysymys ihmiseltä jolla itsellä on ahdin Harrikassa ja patarauta kutosessa...
Samat edut siitä saa mitä saa diesel V8 laitolla moottoripyörään, jota sitäkään ei rekisteröidä.
Eli kun voi rakentaa ihan oman maun mukaan mitä lystää ja sakot on muutenkin niitä varten jotka jää kiinni ja jos sattuu jäämään, niin sitä tehoa on ollut liian vähän.
Tämmöstä tämä nyt on kun harvalla meistä on takaskirittävänä 35 vuotta nuhteetonta elämää.
Päätoiminen harrastaja

Valde

Innolla odottaen, naukuva 50cc 2T on jotenkin perverssi rakenne. :))

Juutupesta seurannut yhtä norjalaista, joka yrittää maailman tehokkainta 50cc 2t konetta rakentaa. Herralla vain vaikuttaisi olevan pallo hukassa aika pahasti tällä hetkellä
Takavetopihtaaja

rb

Lainaus käyttäjältä: Valde - 17 tammikuu, 2024, 19:40Juutupesta seurannut yhtä norjalaista, joka yrittää maailman tehokkainta 50cc 2t konetta rakentaa.
Mikähän mahtaa olla enkka nyt?
Suomessa kanssa se joku kundi virittelee viisikymppistä.
Joskus jonkun pätkän katsoin Tubesta se oli kyllä ihan tekijä mies..

Harri S

Asoftaaja tekee kotimaista matskua ja 2strokestuffing on tuo norjalainen heppu.
Tekevät jarrupenkeistä lähtien itse kaiken.
Päätoiminen harrastaja

samulis

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 17 tammikuu, 2024, 19:03sakot on muutenkin niitä varten jotka jää kiinni ja jos sattuu jäämään, niin sitä tehoa on ollut liian vähän.
Tämmöstä tämä nyt on kun harvalla meistä on takaskirittävänä 35 vuotta nuhteetonta elämää.
Lämmittää entisen nuoren ja ex kaahari idiootin sielua.