29 toukokuu, 2022, 13:45

Uutiset:


Kuormavaunut

Aloittaja kuutio, 04 maaliskuu, 2020, 16:15

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 07 marraskuu, 2021, 00:22Noi systeemit tuhlaa järjettömät määrät polttoainetta, ja kaikki sitten hengittelee niitä pakokaasuja. Nuo vanhat moottorin lämmitys pakokaasutukkosysteemit ei sisältäneet moderneja hiukkaspönttöjä vaan kaikki tuli suoraan pihalle.
Ainoa etu oli että kylmänä käynti väheni hiukan ja näkyvä savutus sitä myötä.
kyllä kaikessa moottorien päästövähentämisessä olisi se a ja o vähentää polttoaineen kulutusta minkä seurauksena se kokonais päästömääräkin vähenee, sen sijaan että mennään tätä jo aikaa sitten epäonnistuneeksi tiedettyä 70- luvulla alotettua nykypolkua missä koneeseen laitetaan jotain outoja laitteita mitkä pahimmillaan lisää polttoaineen kulutusta ja hajotessaan tekee kustannuksia kaikille.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 07 marraskuu, 2021, 00:22Noi systeemit tuhlaa järjettömät määrät polttoainetta, ja kaikki sitten hengittelee niitä pakokaasuja. Nuo vanhat moottorin lämmitys pakokaasutukkosysteemit ei sisältäneet moderneja hiukkaspönttöjä vaan kaikki tuli suoraan pihalle.
Ainoa etu oli että kylmänä käynti väheni hiukan ja näkyvä savutus sitä myötä.

Oisko se näkyvä savutus sitten mikä kirvelee silmiä

Ei ainakaan pahemmin oirehdi jos ei tule näkyvää savua ku jotain nostelee, mutta valtsu koneinen kontio joka savutti sinistä piti loitolla kaikki jopa nosturin käyttäjän

Tekasin sitten viemäriputkesta siihen lavan kylkeen pystyputken et saattoi olla vieressä  :(

sössö

mun mielestäni pahimpia on jotkut 2000- luvun alun diisselit. Ei savuta mitään mutta hyi helvatti mikä krääsä. Esimerkiks mein 2004 king cap oli aivan järkyttävä hajultaan ja "fiiliksiltään" verrattuna mihinkään vanhempaan tai uudempaan. Semmonen ihme kitkerä haju mitä ei edes yhdistäisi ekaksi mihinkään moottoriim.

Toinen on ihan loppuun ajetut vanhat (erityisesti turbo) missä se öljyn ja kaiken muun käryn yhdistelmä tekee aika kamalan löyhkän. Vanhat mersut juuri tälläsiä, muut ei yhtä pitkälle ole päässytkään paitti ehkä jotkut kuorma-autot.

pantera

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 07 marraskuu, 2021, 00:11Et oo koskaan seikkaillu satamassa 10min laivan porttien aukeemiseen?

Jos noita saatelaitteita ei ois, ei siellä kulkisi kukaan ku nasse päässä
Sen verran karu se dieselin käry siellä ois ku 50rekkaa louskuttaa odottamassa vuoroaan päästä laivaan sisälle
Sama lautan autokannella kun rekat louskuttaa tyhjäkäyntiä ja nostaa paineita ennen landaamista. Aivan hirvee katku

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: pantera - 07 marraskuu, 2021, 00:55Sama lautan autokannella kun rekat louskuttaa tyhjäkäyntiä ja nostaa paineita ennen landaamista. Aivan hirvee katku

Sit kiireimmät juoksee oville jo ennenku ne avataan, et pääsee istumaan sinne harmaaseen anjovikseen alakannelle  :))

Joko sun pitää olla ihan ekana tai sitten loppu päässä, niin joko pääsee pihalle heti tai ei oo mikään kiire


Tuli mieleen ku käytiin serkun kanssa liettuassa ja rahtilaivalla tallinna helsinki väli
Lippuun kuulu sapuska, kaveri meinasi et mennään tonne istumaan, johon totesin et eiku me mennään tonne ruokailu osastolle kuten muutkin rekkapenat.

Maisteltiin siinä tarjoiluita ja santsatessa katottiin sellaista fiinimpää porukkaa jotka pukeutuikin melkein pukuun ja juhla mekkoon, ne oli istunu sinne looshi osastolle joka oli täynnä mahorkan savua  :coolsmoke:  :coolsmoke:  :coolsmoke:  ku rekkakuskit veteli ruokasavuja siellä hörppiessään 5,5% lonkeron loppuja  :))  :))

Serkku totesi et hyvä ettei menty tonne  :+1:

Poweri

Lainaus käyttäjältä: sössö - 07 marraskuu, 2021, 00:48mun mielestäni pahimpia on jotkut 2000- luvun alun diisselit. Ei savuta mitään mutta hyi helvatti mikä krääsä. Esimerkiks mein 2004 king cap oli aivan järkyttävä hajultaan ja "fiiliksiltään" verrattuna mihinkään vanhempaan tai uudempaan. Semmonen ihme kitkerä haju mitä ei edes yhdistäisi ekaksi mihinkään moottoriim.

Toinen on ihan loppuun ajetut vanhat (erityisesti turbo) missä se öljyn ja kaiken muun käryn yhdistelmä tekee aika kamalan löyhkän. Vanhat mersut juuri tälläsiä, muut ei yhtä pitkälle ole päässytkään paitti ehkä jotkut kuorma-autot.
Jostain syystä mun -97 mallin natikan pakokaasut on ainutlaatuisen kitkerät ja silmiä ei pysty pitämään auki ollenkaan siinä. Suoraruisku pumppusuuttimilla, välijäähytön turbo. Mitään vikaa siinä ei ole, ja ilmiö on tunnettu jenkkifoorumeilla. Mistään muusta ei tule vastaavaa zyklonia putkesta. Kaikki mun dieselit 6kpl suht vanhoja, 88-99 väliltä.

2000 luvun alku tais olla ainakin jenkkidieselpikuppien eli cumminsin ja natikan dieselien huippukautta sikäli että just mitään päästötekniikkaa ei ollut, teho ja taloudellisuus oli ainoot mitkä painoi mitään. Natikan kone ei juuri muuttunu 97-2003. Hiukan kuin bensakoneiden 60 luvun loppu. Jotain omaansa siinä on.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

sössö

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 07 marraskuu, 2021, 02:55Jostain syystä mun -97 mallin natikan pakokaasut on ainutlaatuisen kitkerät ja silmiä ei pysty pitämään auki ollenkaan siinä. Suoraruisku pumppusuuttimilla, välijäähytön turbo. Mitään vikaa siinä ei ole, ja ilmiö on tunnettu jenkkifoorumeilla. Mistään muusta ei tule vastaavaa zyklonia putkesta. Kaikki mun dieselit 6kpl suht vanhoja, 88-99 väliltä.
jotain outoo ton ajan laitteissa on. Eikä rajotu pekästään tohon meidän autoon vaan noita hirveitä haisijoita oli korjaamollakin vielä sillon kun olin paljon (2010 luvun alussa), mitään merkkejä en muista mitkä hais erityisen pahalta mutta muistan että oli. Sama sävy oli monessa pakokaasussa, toisessa voimakkaana toisissa laimeempana.

Ja toikin nissani oli meillä uudesta asti ja haisi ihan aina yhtä kamalalta. Muistaakseni suorasuihku ja jakajapumppu siinä oli eikä päälisin puolin mitään ihmeellistä tekniikkaa. Kuitenkin taas vanhemmat suorasuihku traktorit haisee ihan perinteiseltä diisselimoottorilta. Ja toi dodgen yhteispaineruiskutus cumminssi haisee saman sävyseltä mutta paljon vähemmä voimakkaalta.

Asmo

Lainaus käyttäjältä: sössö - 07 marraskuu, 2021, 03:06Kuitenkin taas vanhemmat suorasuihku traktorit haisee ihan perinteiseltä diisselimoottorilta. Ja toi dodgen yhteispaineruiskutus cumminssi haisee saman sävyseltä mutta paljon vähemmä voimakkaalta.

Mulla on myös muutama vanha traktori ja traktorin moottorilla varustettu ykköskoppainen -90 Cummins Rami. Viimeksi mainittu kitkuaa tyhjäkäynnillä ihan helvetisti paljon enemmän ja pahemmalta mitä traktorit. Eikä muuttunut mihinkään vaikka äskettäin pumppu todettiin pajalla hyväkuntoiseksi ja laitettiin tehtaan säätöihin sekä tuli uudet suuttimet.

Kaverin uuteen Jontikkaan asennettiin lisälaitteita mun hallissa, se kävi välillä vartinkin eikä tullut piipusta kerrassaan mitään aistittavaa. Taisi puhdistaa hitsaussavutkin pois käydessään.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 07 marraskuu, 2021, 00:22Noi systeemit tuhlaa järjettömät määrät polttoainetta, ja kaikki sitten hengittelee niitä pakokaasuja. Nuo vanhat moottorin lämmitys pakokaasutukkosysteemit ei sisältäneet moderneja hiukkaspönttöjä vaan kaikki tuli suoraan pihalle.
Ainoa etu oli että kylmänä käynti väheni hiukan ja näkyvä savutus sitä myötä.

Onkohan mistään todettavissa oisko ton mallinen se rajoitin

Google ei sitä mulle kerro, ku en ole ensin kertonu googlelle sitä


Helpottais paljon pakkaskäynnistyksiä ku vois nostaa koneen lämpöjä nopeemmin

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 07 marraskuu, 2021, 10:57Onkohan mistään todettavissa oisko ton mallinen se rajoitin

Google ei sitä mulle kerro, ku en ole ensin kertonu googlelle sitä


Helpottais paljon pakkaskäynnistyksiä ku vois nostaa koneen lämpöjä nopeemmin
Siis missä on nyt se rajoitin? Tai tarkoittanet pakokaasuläppää?
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 07 marraskuu, 2021, 14:58Siis missä on nyt se rajoitin? Tai tarkoittanet pakokaasuläppää?

Saasterajoitin, sillä nimikkeellä se kait lähinnä on

Eli se mikä kuluttaa enemmän ja nostaa lämpöjä

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 07 marraskuu, 2021, 18:05Saasterajoitin, sillä nimikkeellä se kait lähinnä on

Eli se mikä kuluttaa enemmän ja nostaa lämpöjä
En tajuu mitä yrität guuklata tai todeta.

Natikan koneessa sitä kutsutaan nimellä exhaust back pressure valve (EBPV).
En tiiä yhtään kuinka laajalti tuollaista on yleensä käytetty. Guuklaamalla löytyy paljon ohjeita kuinka siitä hankkiudutaan eroon natikan koneen kohdalla...
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

signet

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 05 marraskuu, 2021, 15:57Liikenteessä tommosta ei kyllä näe, harrastajapiireistä löytynee(?)
Takavuosina näki paljonkin.Niitä tuli jenkeistä venakoille satoja?Pyhtäällä,vanhan 7-tien varressa oli kauppa jossa myivät niitä,ja igorit ajoivat rahtia suomesta niillä paljonkin.
...kun sai niin  halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulo vilen...

pantera

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 05 marraskuu, 2021, 15:57Liikenteessä tommosta ei kyllä näe, harrastajapiireistä löytynee(?)
Noita JB Huntin ex fleet trukkeja myytiin itäystävälle satoja jos ei tuhansia, olivat halpoja. Kotkan satamassa noita oli rivikaupalla yhteenaikaan ja varmaan muutama jäi suomeenkin.
Global Auto jobbas noita ennekun firma joutu  veropetos mankeliin

e. signetti ehtikin ensin...

Nikuzai

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f0119958-a9a0-4010-bd3b-cc1b0bb2c444

Juttu vähän sekava, kuten mikä on kaksiakselinen yhdistelmä
LainausOikaisu kello 21.47: Jutun keskimmäisessä kuvan kuvatekstissä sanottiin kuorma-autojen olevan viisiakselisia. Tämä ei pitänyt paikkaansa, vaan kyseessä oli kaksiakseliset yhdistelmät.


Mutta jos tehtaalta ei saa nousevaa ohjaavaa etuteliä, niin kannattaisko vaihtaa merkkiä sellaiseen jossa ei tartte tapella ifarT;in kanssa saako olla nousevaa etuakselia yli 30kmh vai ei