Jeep ketju

Aloittaja Ranee, 10 tammikuu, 2020, 22:51

« edellinen - seuraava »

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 13 tammikuu, 2020, 18:01Mulla on yhdessä 4.0 koneessa ne "MUstangin" suuttimet, mutta kun en ole ite sillä ajellut, niin en ossoo sanoa. Edellinen omistaja kertoi "koneen luonteen muuttuneen". En tiedä miten....
pikagooglauksella yleisin fiba oli hommata isomman lbssän suuttimet kuin orig. Aiheutti kaikkea kivaa. Orig arvoillakin niitä toki sai.


Toki kai sillä joku syynsä on, miksi nelireikänen on yleinen ja yksireikänen harvassa vaikka vanhemmista tässä puhutaankin.
Sinä vain

Kyrpov

Mites tuo etuakselin lukko näissä xj:ssä toteutettu?

Huomasin tänään kun jäisellä parkkipaikalla kääntelin, että käännöksissä pykii niinkuin olis edessä akseli lukossa. En muista aiemmin huomanneeni, eikai näissä jatkuvasti lukot etuakselilla päällä ole vai onko?
Sinä vain

timant

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 15 tammikuu, 2020, 14:01Mites tuo etuakselin lukko näissä xj:ssä toteutettu?

Huomasin tänään kun jäisellä parkkipaikalla kääntelin, että käännöksissä pykii niinkuin olis edessä akseli lukossa. En muista aiemmin huomanneeni, eikai näissä jatkuvasti lukot etuakselilla päällä ole vai onko?

Tehtaalta siellä ei ole mitään lukkoja.. mikä jakis siinä on ja mikä vetotapa valittuna?

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: timant - 15 tammikuu, 2020, 14:44
Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 15 tammikuu, 2020, 14:01Mites tuo etuakselin lukko näissä xj:ssä toteutettu?

Huomasin tänään kun jäisellä parkkipaikalla kääntelin, että käännöksissä pykii niinkuin olis edessä akseli lukossa. En muista aiemmin huomanneeni, eikai näissä jatkuvasti lukot etuakselilla päällä ole vai onko?

Tehtaalta siellä ei ole mitään lukkoja.. mikä jakis siinä on ja mikä vetotapa valittuna?
se full time:llinen jakis mikä sen tyyppi nyt olikaan. Ja takaveto päällä tuon huomasin.
Sinä vain

timant

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 15 tammikuu, 2020, 15:08
Lainaus käyttäjältä: timant - 15 tammikuu, 2020, 14:44
Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 15 tammikuu, 2020, 14:01Mites tuo etuakselin lukko näissä xj:ssä toteutettu?

Huomasin tänään kun jäisellä parkkipaikalla kääntelin, että käännöksissä pykii niinkuin olis edessä akseli lukossa. En muista aiemmin huomanneeni, eikai näissä jatkuvasti lukot etuakselilla päällä ole vai onko?

Tehtaalta siellä ei ole mitään lukkoja.. mikä jakis siinä on ja mikä vetotapa valittuna?
se full time:llinen jakis mikä sen tyyppi nyt olikaan. Ja takaveto päällä tuon huomasin.

Voiskohan siellä olla ristinivel(et) sen verran rikki että nypyttää vastaan? Vai onko sulla CV-nivelet.. ehkä jakis temppuilee ettei kytkekään takavetoa päälle?

Kyrpov

Takaveto kyllä toimii sen on huomannut tossa suditellessa.


Mikäs toi etuakselin alipainehaarukkajuttu on? Eikös full timessä kardaani välitä vedon avoimeeen etuperään ja alipaine part timessä tekee taikansa? Vai onko tää tosissaan tällänen. Yleisesti siis liittymättä vikaan :)
Sinä vain

JAMANT

Jatkuvan nelivedon etuakselissa ei oo sitä alipainesysteemiä. Se on osa-aikaisen juttuja. Tuohon takelteluun on varmaan syynä se että jakiksen 2 -vedolle kytkentä ei oo reaaliaikainen, jousi työntää kytkentähölkin pois 4wd asennosta, kun etu- ja takakardaanien väliset väännöt tasaantuu ja holkki vapautuu...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

timant

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 15 tammikuu, 2020, 20:20Takaveto kyllä toimii sen on huomannut tossa suditellessa.


Mikäs toi etuakselin alipainehaarukkajuttu on? Eikös full timessä kardaani välitä vedon avoimeeen etuperään ja alipaine part timessä tekee taikansa? Vai onko tää tosissaan tällänen. Yleisesti siis liittymättä vikaan :)

jossain ensimmäisten vuosimallien XJ:ssä tollanen systeemi tais olla
https://www.cherokeetalk.com/forum/f64/mystery-dana-30-vacuum-disconnect-1102/

käsittääkseni herkkä hajoamaan ja monesta poistettu toiminnasta, 30-vuotiaassa jeepissä varmaan voinut vaihtua alkuperäiset akselit, jakikset ym. moneen kertaan  ::)

Ranee

Jotenkin olen luullut että part time nelikollisessa nuita on Joopeissa järkiään.
YyJiissä tuo on mulla orkinaali ja ehjä ja toimiva, onko sen pelastanut sitten nelikon kytkeminen aina ajatuksella hyvissä ajoin ennen tarvetta. Pois kytkiessä olen kanssa ajellut valon sammumiseen asti siivosti vähän kaasua pumpaten ja mutkitellen.

Ristikoita on sitten paukkunut siitäkin edestä, kymmenen ei riitä.
Kertomuksia retkiltä https://reissuajat.blogspot.com/

Kyrpov

Se siis kytkee etuperän ylipäätään vaan toimintaan ja nelikon pois?




Mikäs helvetti näistä jeepeistä nyt sitten niin ylivertasen maastoauton tekee? Mulla oli 1992 explorer mille jeep miehet naureskeli. Siinä oli sentään napalukot etuakselissa...
Sinä vain

Ranee

Joo katkoo pitempää vetaria kun nelikkoa ei tarvita jolloin periaatteessa kardaani ei paljoa pyöri vaan etuperä melskaa tyhjää. Säästää polttoainetta

Ei varsinaisesti mikään tee joopista jumalaista, ehkä yksittäisten asioiden summa joka tekee siitä hyvän aihion

Tekniikka perusvarmaa, ulkomitoiltaan kompakteja verrattuna muihin ameriikkalaisiin, osaa on saatavilla virittelyyn, jäykkien etuakseleiden saatavuus varsin uusiin malleihin ja wrangleriin taitaa saada vieläkin
Kertomuksia retkiltä https://reissuajat.blogspot.com/

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Ranee - 15 tammikuu, 2020, 22:10Joo katkoo pitempää vetaria kun nelikkoa ei tarvita jolloin periaatteessa kardaani ei paljoa pyöri vaan etuperä melskaa tyhjää. Säästää polttoainetta

Ei varsinaisesti mikään tee joopista jumalaista, ehkä yksittäisten asioiden summa joka tekee siitä hyvän aihion

Tekniikka perusvarmaa, ulkomitoiltaan kompakteja verrattuna muihin ameriikkalaisiin, osaa on saatavilla virittelyyn, jäykkien etuakseleiden saatavuus varsin uusiin malleihin ja wrangleriin taitaa saada vieläkin
no muihin amerikkalaisiin mutta pitää sitä joku muukin yleisö jonain tai sitten ihan turhaan?

Aihiohan ei sinänsä vielä kovin hyvä meriitti ole kun rahalla saa palikkaa melkein mihin vaan nelikkoon.




Jos tuo munkaan jeepin etupää ei lukotu, mikä ero full ja part timellä sitten edes on nelivetoilua ajatellen? Jos molemmissa auto on vain kolmivetoinen (takana sentään mulla on kitkalukko).
Sinä vain

timant

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 15 tammikuu, 2020, 22:37
Lainaus käyttäjältä: Ranee - 15 tammikuu, 2020, 22:10Joo katkoo pitempää vetaria kun nelikkoa ei tarvita jolloin periaatteessa kardaani ei paljoa pyöri vaan etuperä melskaa tyhjää. Säästää polttoainetta

Ei varsinaisesti mikään tee joopista jumalaista, ehkä yksittäisten asioiden summa joka tekee siitä hyvän aihion

Tekniikka perusvarmaa, ulkomitoiltaan kompakteja verrattuna muihin ameriikkalaisiin, osaa on saatavilla virittelyyn, jäykkien etuakseleiden saatavuus varsin uusiin malleihin ja wrangleriin taitaa saada vieläkin
no muihin amerikkalaisiin mutta pitää sitä joku muukin yleisö jonain tai sitten ihan turhaan?

Aihiohan ei sinänsä vielä kovin hyvä meriitti ole kun rahalla saa palikkaa melkein mihin vaan nelikkoon.




Jos tuo munkaan jeepin etupää ei lukotu, mikä ero full ja part timellä sitten edes on nelivetoilua ajatellen? Jos molemmissa auto on vain kolmivetoinen (takana sentään mulla on kitkalukko).

Omg ja kvg  :o

Full time voi olla aina päällä, part time vain liukkaalla, tosta vaikka alkuun

Ja nuo napalukothan siis käytännössä kytkee nelivedon päälle eikä siis ole tasauspyörästön lukko

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: timant - 15 tammikuu, 2020, 23:54
Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 15 tammikuu, 2020, 22:37
Lainaus käyttäjältä: Ranee - 15 tammikuu, 2020, 22:10Joo katkoo pitempää vetaria kun nelikkoa ei tarvita jolloin periaatteessa kardaani ei paljoa pyöri vaan etuperä melskaa tyhjää. Säästää polttoainetta

Ei varsinaisesti mikään tee joopista jumalaista, ehkä yksittäisten asioiden summa joka tekee siitä hyvän aihion

Tekniikka perusvarmaa, ulkomitoiltaan kompakteja verrattuna muihin ameriikkalaisiin, osaa on saatavilla virittelyyn, jäykkien etuakseleiden saatavuus varsin uusiin malleihin ja wrangleriin taitaa saada vieläkin
no muihin amerikkalaisiin mutta pitää sitä joku muukin yleisö jonain tai sitten ihan turhaan?

Aihiohan ei sinänsä vielä kovin hyvä meriitti ole kun rahalla saa palikkaa melkein mihin vaan nelikkoon.




Jos tuo munkaan jeepin etupää ei lukotu, mikä ero full ja part timellä sitten edes on nelivetoilua ajatellen? Jos molemmissa auto on vain kolmivetoinen (takana sentään mulla on kitkalukko).

Omg ja kvg  :o

Full time voi olla aina päällä, part time vain liukkaalla, tosta vaikka alkuun

Ja nuo napalukothan siis käytännössä kytkee nelivedon päälle eikä siis ole tasauspyörästön lukko

Kyllä minä nyt sen tiedän, että full timeä voi pitää päällä ja vaihtaa lennossa päälle vielä 55mph vai.


Käsittääkseni 48/52% tällöin suhde? Part timellä 50/50 ja kaikki pyörät pyörii samaa nopeutta.



Kysymykseni pointti oli se, että mikä hirmu ero noiden välillä tulee jos kerran se part timekin on vain kolmiveto. Ja ilman lisävarusteena mullakin olevaa kitkalukkoa tämä vetäisi sitten vaan kahdella pyörällä kun oikeen hyvä tuuri käy? Mitä helv


Vai voiko full timellä voima vuotaa rajummin etu tai takapyörästä kuin tuo prosenttiosuus antaa ymmärtää?
Sinä vain

timant

Käsittääkseni 48/52% tällöin suhde: normaali ajotilanteessa joo.
Vai voiko full timellä voima vuotaa rajummin etu tai takapyörästä kuin tuo prosenttiosuus antaa ymmärtää?: kyllä

Part timellä 50/50 ja kaikki pyörät pyörii samaa nopeutta: oikeastaan kardaanit pyörii samaa nopeutta
Kysymykseni pointti oli se, että mikä hirmu ero noiden välillä tulee jos kerran se part timekin on vain kolmiveto: full-time voima voi karata periaatteessa yhden renkaan kautta joka voi kadulla ollakin turvallisempaa.

ilman lisävarusteena mullakin olevaa kitkalukkoa tämä vetäisi sitten vaan kahdella pyörällä kun oikeen hyvä tuuri käy: kyllä, ilman tasauspyörästön lukkoja nelikko jää ristiriipuntaan