Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Harri S

On siellä kaupunkejakin infroineen ja ne kaupunkisähkikset on tarkoitettu siihen ajoon. Ei sinne korpitaipaleelle.
Joko pointti aukeaa?
Tietty jos rinteet, pillu ja viina niin sittenhän se on niin.
Silloin mennään vaikka kävellen.
Päätoiminen harrastaja

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 13 tammikuu, 2021, 18:54Helmikuussa on etelässäkin -10 talvi. Aina.
Kaupunkisähköauton testaus yli 200km korpitaipalleella ilman tarviittavaa infraa kyllä kertoo jotakin tuon lehden myönteisestä asenteesta.
Siinä ei ole mitää järkeä.
Kaitpa jotain muitakin autoja on esitelty vuoden aikana kuin kaupunkisähkiksiä?

"Mitkä automallit ovat mukana?
Vuodesta 2005 lähtien Tekniikan Maailman suureen talvivertailuun on valittu autot Vuoden Auto -valinnan periaatteiden mukaisesti.

Olemme siis keränneet kaikki Suomessa saatavilla olevat, edellisen vuoden aikana esitellyt täysin uudet automallit ja selvittäneet niiden järjestyksen talviolosuhteissa. "

https://tekniikanmaailma.fi/nyt-se-alkaa-tekniikan-maailman-suuri-talvivertailu-on-valtava-projekti-lappiin-lahtee-16-autoa-ja-20-testaajaa-hommia-tehdaan-yhteensa-300-tyopaivaa-nain-osaavasta-bandista-saa/
Tiukasti aisalinjalla.

Harri S

"Olemme selvittäneet talviolosuhteissa..."
Mutta osan ihan väärässä käytössä ja paikassa.

Harva ajaa kyykkyprätkälläkään -10 pakkasella lapissa, koska se ei pääsääntöisesti ole tarkoitettu siihen hommaan.

Toki on noissa jutuissa se hyvä puoli, ettei kukaan tee ostosta autokauppiaan tai valmistajan lupausten saattelemana.
Joku ohikulkija tuli toissaviikolla tuohon pihaan kyselemään sähköautoilusta, käytöstä jne.

Sanoin sille että ota viikoksi koeajoon.
Aja sillä kaikki arjen ajosi, työmatkat, yllärimenot jne. ja vähennä toimintasäteestä 30%, niin tiedät riittääkö se sulle täällä etelässä kaikkina vuodenaikoina ja kaikilla keleillä.
Lapissa toi vähennysprosentti varmaan lähempänä 50.
Realismi puolin ja toisin näissä asioissa.
Ilman klikkiotsikointia.

Päätoiminen harrastaja

Pertti K

Tuossa on selostettu syitä miksi testaukset tehdään pohjoisessa, tosin ihmetyttää esim. tämä perustelu, tästähän voi sähköautot saada etua.

"Ensimmäiset talvitestit järjestettiin Tahkovuorella. Liekö syynä ollut ilmastonmuutos jo kauan sitten, mutta Nilsiän korkeudella talvet alkoivat hiljalleen olla liian lämpimiä esimerkiksi tuolloin testiin kuuluneen käynnistyskokeen järjestämiseksi."

Mutta kyllä muutkin epäilevät lehteä sähköautovastaisuudesta - eiku!

Tiukasti aisalinjalla.

sössö

tähän mitenkää kantaa ottamatta, mutta TM on tehny aika kummallisia testejä vähän aina. Talviautotestissäkin painottavat millon mitäkin asioita mielivaltasesti jotta voivat mainostaa "vuoden talviautoa". Talvirengastestit on ainakin ollu outoja kun testiautona on joku yksi volkkari mikä kertoo mukamas että rengas toimii kaikilla autoilla ja skaalattuna kaikkiin kokoihin. Ei esim. voi tehä muutamia testejä, yks jollain isolla maasturilla, toinen sillä volkkarilla ja kolmas vaikka jollain vanhemmalla autolla. Kaikkee muutakin hämärää on, antiamerikkalaisuus paistaa yleensä aika rajusti läpi.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 13 tammikuu, 2021, 19:18Toki on noissa jutuissa se hyvä puoli, ettei kukaan tee ostosta autokauppiaan tai valmistajan lupausten saattelemana.

Tämäpä juuri! Monet autonostajat käyttää autoaan monenlaisissa olosuhteissa. Jotkut ovat jopa yhden auton loukussa eli joutuvat sitä samaa käyttämään kaikkiin menoihin. On niitä Saksan autobaanalle viritettyjäkin joskus testattu kaupungissa muistaakseni. Ja maastureita maantiellä.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 13 tammikuu, 2021, 19:25tähän mitenkää kantaa ottamatta, mutta TM on tehny aika kummallisia testejä vähän aina. Talviautotestissäkin painottavat millon mitäkin asioita mielivaltasesti jotta voivat mainostaa "vuoden talviautoa". Talvirengastestit on ainakin ollu outoja kun testiautona on joku yksi volkkari mikä kertoo mukamas että rengas toimii kaikilla autoilla ja skaalattuna kaikkiin kokoihin. Ei esim. voi tehä muutamia testejä, yks jollain isolla maasturilla, toinen sillä volkkarilla ja kolmas vaikka jollain vanhemmalla autolla. Kaikkee muutakin hämärää on, antiamerikkalaisuus paistaa yleensä aika rajusti läpi.
Talviautotestistä en tiedä kun en niitä lueskele eikä vaikuta minun ostopäätöksiin, mutta ainakin rengastesteissä on annettu ne painokertoimet niin voi itse muutella niitä silleen kun haluaa että saa toivotun lopputuloksen ;-) Olikohan peräti joku laskuri niiden nettisivuilla joskus, ei tarvinut edes exceliin naputella.
Tiukasti aisalinjalla.

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 13 tammikuu, 2021, 19:22Tuossa on selostettu syitä miksi testaukset tehdään pohjoisessa, tosin ihmetyttää esim. tämä perustelu, tästähän voi sähköautot saada etua.

"Ensimmäiset talvitestit järjestettiin Tahkovuorella. Liekö syynä ollut ilmastonmuutos jo kauan sitten, mutta Nilsiän korkeudella talvet alkoivat hiljalleen olla liian lämpimiä esimerkiksi tuolloin testiin kuuluneen käynnistyskokeen järjestämiseksi."

Mutta kyllä muutkin epäilevät lehteä sähköautovastaisuudesta - eiku!



Ymmärettävää, kun nuo lainauksesi sanat tulee ns. samasta reiästä, kuin minne se tekstistä saatu leipäkin lopulta katoaa.

Sitä äkkiä luulis että pro tason hemmot osais sit tehdä ne testit myös siten että tavara testataan siinä käytössä mihin se on suunniteltu.
Silloin sillä testillä on enemmän arvoa lukijalle, kuin sillä leipänsä tienaavalle (klikkien määrä).
Päätoiminen harrastaja

Pertti K

Eli sanotko että sähköautoja ei ole suunniteltu talvikäyttöön?

Tuohan on siis talviautovertailu, vähän hassua olis jos polttikset (tai eihän tuossa sellaisia edes ollut vaan latasuhybridejä) testattaisiin pohjoisessa ja sähkikset eteläsuomessa.

Mutta eiköhän ne tee vielä vertailuja kesäkeleissäkin ja kaupuntissa niin saat mielenrauhan.
Tiukasti aisalinjalla.

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 13 tammikuu, 2021, 19:26Tämäpä juuri! Monet autonostajat käyttää autoaan monenlaisissa olosuhteissa. Jotkut ovat jopa yhden auton loukussa eli joutuvat sitä samaa käyttämään kaikkiin menoihin. On niitä Saksan autobaanalle viritettyjäkin joskus testattu kaupungissa muistaakseni. Ja maastureita maantiellä.

Niin.
Mäkin olen yhden kaupunkiauton loukussa 7kk vuodesta.
Hyvin pelittää kun käytän sitä suunnitellun käyttötarkoituksen mukaisesti. Jopa paremmin kuin esim. ne 18 Mersua ja muutama kymmenen muuta käyttistä, ennen tuota.
10€:lla saa pakun käyttöön jos tarvetta tulee. Ei ole vielä tarvinnut.
Päätoiminen harrastaja

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 13 tammikuu, 2021, 19:28Talviautotestistä en tiedä kun en niitä lueskele eikä vaikuta minun ostopäätöksiin, mutta ainakin rengastesteissä on annettu ne painokertoimet niin voi itse muutella niitä silleen kun haluaa että saa toivotun lopputuloksen ;-) Olikohan peräti joku laskuri niiden nettisivuilla joskus, ei tarvinut edes exceliin naputella.
on talviautotestissäkin annettu painokertoimet että voi muutella ja sanottu että näin voi tehdä. Silti ei pitäisi jaella mitään titteleitä jos ovat itsekkin hyvin tietoisia että ne on hatusta vedettyjä.

Mutta talvirengastestissä edelleen se että jos omistaa vaikka jonkun pickupin, mikä takaa sen että se rengas toimisi sen alla sillain kun sen testivolkkarin alla?

Pertti K

Niin oliko siis tosiaan nuo kaikki testissä olevat sähköautot kesäiseen ja/tai kaupunkikäyttöön suunnattuja? Kun en noita niin tunne.
Tiukasti aisalinjalla.

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 13 tammikuu, 2021, 19:32Eli sanotko että sähköautoja ei ole suunniteltu talvikäyttöön?

Tuohan on siis talviautovertailu, vähän hassua olis jos polttikset (tai eihän tuossa sellaisia edes ollut vaan latasuhybridejä) testattaisiin pohjoisessa ja sähkikset eteläsuomessa.

Mutta eiköhän ne tee vielä vertailuja kesäkeleissäkin ja kaupuntissa niin saat mielenrauhan.

No sanoinko?
Se nyt vaan sattuu olemaan niin että mulla on kohta 50 000 km kokemus noista eikä pahaa sanottavaa 100km päivittäisessä käytössä. Ja nimen omaan ainoana talviautona.

Toki jos esim. teknari tietää tuon paremmin niin saahan siihen uskoa, mutta ei se mun käyttäjäkokemusta muuksi muuta.
Päätoiminen harrastaja

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 13 tammikuu, 2021, 19:38Mutta talvirengastestissä edelleen se että jos omistaa vaikka jonkun pickupin, mikä takaa sen että se rengas toimisi sen alla sillain kun sen testivolkkarin alla?
Ei varmaan mikään. Vois tulla lehdelle sen verran hintaa että olis kohta lappu luukulla jos yhtä kattavat testit tekee kaiken tyyppisillä autoilla. Eli valitsevat sen yleisimmän. Mutta vois kuvitella että samat ominaisuudet niissä renkaissa on pikupin allakin. Tuskin pahnanpohjimmainen yhtäkkiä loikkaa ykköseksi.
Tiukasti aisalinjalla.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 13 tammikuu, 2021, 19:41Ei varmaan mikään. Vois tulla lehdelle sen verran hintaa että olis kohta lappu luukulla jos yhtä kattavat testit tekee kaiken tyyppisillä autoilla. Eli valitsevat sen yleisimmän. Mutta vois kuvitella että samat ominaisuudet niissä renkaissa on pikupin allakin. Tuskin pahnanpohjimmainen yhtäkkiä loikkaa ykköseksi.
siinäpä olisikin yksi testiaihe että miten hyvin testi on yleistettävissä millaisiinkin autoihin.