Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 16 tammikuu, 2021, 08:04Tutulla ollut 15kk Fiat 500e ja ajanut sillä säännöllisesti 60km työmatkaa ilman ongelmia tänäkään talvena. En tiedä miten toisessa topikissa ollut 6km range 12 tunnin latauksella -24 asteessa on saatu aikaiseksi..

Haistan hiirieläimen?
Paljonko tuosta 60 km menee sähköllä näillä keleillä? Vai lataako työmaalla myös?
Tiukasti aisalinjalla.

sämpy

Tuskin se sitä työntääkään. Työmaalla latausmahdollisuus jota käsittääkseni hyödynnetään.

Nää on sitä jenkeistä tuotua erää, virallinen tuonti kun kusee. maksoi kai 14k€ oliko nämä vähän käytettyjä?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 16 tammikuu, 2021, 08:09Tuskin se sitä työntääkään. Työmaalla latausmahdollisuus jota käsittääkseni hyödynnetään.

Nää on sitä jenkeistä tuotua erää, virallinen tuonti kun kusee. maksoi kai 14k€ oliko nämä vähän käytettyjä?
Ai sekö onkin sähkis eikä hybridi? Istun korjattuna. Niinpä näyttää joo.
Tiukasti aisalinjalla.

Harri S

Laitetaas pari riviä kokemuksia.
12-19 asteen pakkasessa hieman korponnistusta 100km työmatka kilsoilla (50+50km).
Otin lähdön vajaalla 90% akulla, jotta pääsen töistä palatessa sinne matalille prosenteille, jotka kertoo parhaiten 3 vuotiaan akun kunnon.
Lähtö aamulla piuhasta auto lämmitettynä (lämmittää akulla, ei piuhalla) -12.
Lasetin motarilla 125 kmh vasemmalla kaistalla kun kerran siellä ei muita ollut, ~40% matkasta, 40% 90kmh ja 20% mentiin 60kmh, eli varsin normaali jakauma pl toi motarilla kaahaaminen jotta saan kulutusta mahdollisimman ylös. Sen verran rivakkaa kuitenkin ettei päivän aikana ohi menny kuin yksi Q8 Audi Turun motarilla Helsinkiin takaspäin palatessa, jolloin -19 astetta pakkasta ja jälleen tuo 125 lasissa.
Päivän aikana muutama kilsan pätkäajo kahville yms. kylmällä autolla lämmitykset tapissa ja paluu kotiin 5min  kabiinin esilämmityksella (akkuvirralla).

Reilu 20% oli virtaa akusta jäljellä eikä mitään prosenttien romahtamista tuolla lopoumatkan motariajollakaan tullut.
Kulutuksessa pääsin 21kWh / 100km joka löi edellisen ennätyksen yhdellä kilowatilla. Sen ajoin tiisatina 15cm umpilunessa 3 asteen pakkaskelillä ja nopeudet lähes samat pl. motarilla mentiin vain 112kmh mittarinopeutta. Lämmöt kabiinissa +20 astetta lasit hyvin auki jne. Alla kitkat matalilla paineilla koska ajossa hiljaisuus tärkeintä mulle. Normi kesäkulutus on 13-14kWh satasella.
Joulun alla hain nuo Hatzin osat -2 asteen loskakelissä yli 100km päästä ja se reissu meni yhdellä latingilla. Kun ajoin matkasta 160km Lahden motarilla sitä talvirajoituksen mukaista satasta.

Lopputulos:
Pakkadella sähkis menettää toimitasädettä ihan samassa suhteessa kuin polttiksetkin, pl. hukkalämmön osuus niissä joka polttiksessa suurempi lisänä lisälämmitykset joko polttislämmmityimellä tai sähköllä. Sama johdon kanssa välppääminen. Sähkiksessä tietty tankki pienempi ja tankkaaminen hitaampaa joten ajelut pitää suunnitella.
Sähkiksen akku ei kyykkää mihinkään pakkasellakaan, vaan kabiinin lämmitys ja suurempi vierintävastus (pakkanen, lumi, sohjo) syö sitä energiaa kuten polttiksissakin.
Eniten olen huolissani erilaisista monimutkaisten sähköisten järjestelmien häröistä näissä kaikissa nykyautoissa, jotka tulee vanhemmissa mukaan jos huoltoja on laiminlyöty. Mulla niitä ei tuossa ole ollut mutta muilla on kun päästävät 12V kulutusakun huonoksi ja sen kunto suuren apulaitteiden käytön vuoksi talvipakkasilla on todella merkittävä.
Kyllä mullakin etututka alkaa piippaamaan kun nokassa on pari senttiä loskaa ja 360 kameran linssit täynnä loskaa. Autopilotti ei osaa ajaa kaistalla, kun tieviivat ovat lumen alla.
Latausluukkuun menee tuiskulla lunta, kun ladatessa tietysti aukinainen ja se pitää harjata pois sieltä ettei paakkuunnu ja jäädy sinne.
Mulla käytön rajat asettaa alle 2kW matkalaturi kotilatauksessa joka kovilla pakkasilla rajaa latausajan vuoksi viikottaisen ajosuoritteen ~150km päivässä.
Range menee -10 asteen pakkasissa nopeusrajoituksilla ajellessa sinne 200km pintaan vaikka Gommi tarjoaakin edelleen vajaan 230km toimintasädettä.
Gommi on muutenkin vähän helisemässä tällä mun ajotyylillä, vaikka oon mä toissa kesänä päässy nurkka-ajossa vajaa 310km ennusteeseenkin ja normi range on siellä 250km huitteilla.
Akun kapa on luokkaa 36-38kwh tällä hetkellä, kun on uutenakin alle 39. Tosin en ole sitä leafspyllä tutkinut, ajamalla kokeilu kertoo kunnon parhaiten.
Auraamattomassa 15cm hangessa kulutus reilussa satasessa motarilla vastaa aika pitkälti vajaa 20 pakkasellla 125kmh motarinopeudella ajoa.
Ajettavuus etevämpi paskalla talvikelillä kuin polttiksilla, johtuen matalasta painopisteestä ja hyvästä tuntumasta ja herkkyydestä kaasun annostelussa.

Akunlämmitys astuu kuvioihin vasta n. -20 asteessa ja siihen asti ei vielä näilläkään pakkasilla päästy johtuen tuosta mun ajotyylistä, joka kyllä pitää akun lämpimänä ihan itsessään, kun tehoja otetaan ulos tuota auton huipputehon reilua 200 kilowattia ihan arkiajossakin.
Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

Hyvää käyttökokemusta sähkiksestä. 8)

Kyllä tuollainen itsellekin kelpaisi työmatka-ajoon, JOS:
-Olisivat yksinkertaisia.
-Olisivat sen näköisiä, ettei silmät pala rikki kun erehtyy pihassa vilkaisemaan.
-Olisivat minun hankittavissa.. :rolleyes:  :shitfan:
-Olisivat minun huollettavissa.
-Olisi saatavilla oikeasti metsä-/metsätiekelpoisena.

Pätee ihan sama muihinkin autoihin.

Tietty laitteen pitäisi olla täyshybridi ja mielellään multifuel.

Eli tässähän pääsee heti ensimmäisen viivan kohdalla siihen loppupäätelmään, että auto pitäisi tehdä itse. Harmi vaan että noita teeseitse-paketteja ei vielä hybridinä ole oikein saatavilla. :o Tai sellaiseen hintaan että niitä tarvitsisi edes miettiä..

Nyt kun joku kehittäisi hyviä napamoottoreita, joita pystyisi asentamaan vanhaan kalustoon hybridi-ominaisuuden saamiseksi, niin saattaisivat kiinnostaa kovastikin.. :P
Pelkkää matkaa ajaessa tehoakaan ei tarvitsisi kovin kummoisia määriä, niin polttomoottorin käyttö ei olisi välttämätöntä. :thinking:

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Caprice305

All lives matters.
Let's go Brandon

Pertti K

Riippuu varmaan vähän siitä miten kaakana mökki on.
Tiukasti aisalinjalla.


1purehell

Tää TM:n asenne sähköautoja kohtaan on kyllä kieltämättä aika yllätyksellinen.  :thinking:


Edit: Mutta Teslahan on jenkki ja TM:n toimittajat ovat morkanneet niitä jo vuodesta 1953. :+1:
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

sössö

selittää varmaan aika hyvin, tosin vaikea arvioida arvioittijoita kun ei ole omaa käyttökokemusta teslasta.

Gary Grand

Kyllä autoa ajaessa voi vitahuttaa jos se ei täytä omia standardeja.. ::)
Onko ne asetettu järkevästi, voi aina kysyä. :shitfan:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Stige


kuutio

Lainaus käyttäjältä: sössö - 23 tammikuu, 2021, 20:48.. ei ole omaa käyttökokemusta teslasta.

Mä en ees halua siitä kokemuksia
All work and no play makes Jack a dull boy.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Stige - 23 tammikuu, 2021, 23:45LS on tulevaisuus.
::) Stige hyvä..
Se on reilusti yli 20-vuotta vanha konstruktio..
Mutta harrastuksen tulevaisuus näyttää kovasti Lässyltä! :mosh:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

sämpy

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 23 tammikuu, 2021, 20:14Tää TM:n asenne sähköautoja kohtaan on kyllä kieltämättä aika yllätyksellinen.  :thinking:


Edit: Mutta Teslahan on jenkki ja TM:n toimittajat ovat morkanneet niitä jo vuodesta 1953. :+1:

Mun mielestä toi alkoi myöhemmin, kun vasemmistolaisuus sai jalansijaa. 50-luvun teknareissa muistaakseni jenkkeihin suhtauduttiin kohtuu positiivisesti.

No testitkin oli silloin aika insinööripainotteisia, vähemmän sijaa mielipiteille. Olikohan silloin vähemmän autovalmistajien mainoksia, en muista.

Nyt jos on 10 ekaa sivua kalliita saksalaisten valmistajien mainoksia, on loppulehti melkolailla sen mukainen. Vieläkö joku toimittaja ajaa itse jollain muulla merkillä kuin VAG-BMW-Mersu saati erikoisuudella? Esimerkiksi entinen TM-toimittaja Pynnän Karihan harrastaa Fiat 500:sia.

Poikkeus kaikkiin sääntöihin.