"Project 77" eli GM B-Body 1977-1996 tarinoinnit ja kyselyt

Aloittaja Kimi-oz, 13 heinäkuu, 2022, 00:56

« edellinen - seuraava »

Kimi-oz

Edesmenneellä oli esimerkiksi pitkäkatto-topicissa paljonkin tarinaa GM:n viimeisistä isoista takaveto-henkilöautoista, mutta avataas niille tännekin oma topic.

Jos joku ihmettelee mikä oli "Project 77", niin tuolta https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Caprice#Third_generation_(1977%E2%80%931990) lainattuna: "GM called its downsizing program Project 77 and invested $600 million to develop the most changed full-size Chevrolet to date. The weight reductions from the 1976 models were 611 lb (277 kg) for coupes, 637 lb (289 kg) for sedans and 871 lb (395 kg) for wagons. The 1977 Caprice coupe and sedan were over 10 inches (250 mm) shorter while the wagon was 14 inches (360 mm) shorter. Wheelbases were reduced to 116 inches (2,900 mm) from 121.5 inches (3,090 mm) for coupes and sedans and 125 inches (3,200 mm) for wagons. Width was reduced by 4 inches (100 mm) for sedans and coupes; the wagon's width remained virtually unchanged. Heights were increased by 2.5 inches (64 mm) and trunk capacities were increased to 20.9 cubic feet (0.59 m3) for sedans and 19.8 cubic feet (0.56 m3) for coupes.

Tuolla vielä vähän tarkempia lajitteluja, mutta kaikki kuvat eivät kyllä osu ihan oikeisiin koodeihin... -> https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:GM_B_platform

Topicin piirissä siis kaikki viimeiset isot GM:n takaveto henkilöautot, niin laatikko- kuin pullakopat. Farkkujen osalta mainittakoon, että vaikka korimallia pienennettiin 1977 alkaen, niin vaatimuksena kuulema oli, että amerikkalaisen standardin mukaiset rakennuslevyt (kipsi- yms) piti mahtua uudenkin farkun kyytiin kun takapenkit kippasi alas.  :) Ja 1991 alkaen on kai(?) sama pohjalevy kuin vanhemmissa, ja esim ainakin kolmas penkkirivi on rungoltaan kaiketi sama vuodesta 1977 vuoteen 1996. Saa korjata, jos heti alkuun tuli vääriä tietoja!  :o

https://www.motortrend.com/features/fullsize-flyers-gm-b-bodies-that-rethink-the-hot-rodding-credo/

Ja yksi asia mikä usein tuntuu aiheuttavan ongelmia: farkuissa pulttijako on aina 5x5", sedaneissa yleensä 5x4,75". Toki joissain sedaneissa on voinut olla jotain Police tms alustoja eri jaolla, ja Suomessakin on farkkuihinkin voitu vaihdella vaikka mitä alle, mutta (valmistajankin) oletus on tuo mitä kirjoitin.

Kimi-oz

Muutama kysymys heti alkuun:

1. Millaisella työkalulla tuulilasin ja farkun takasivulasien listat pitäisi parhaiten ehjänä irrota? Esim Rockauton linkki kelpaisi, jotta voisin heti tilata oikean työkalun

2. B-Bodyissä on edessä metallisia ja muovisia sisälokasuojia. Mulla on 1986 Buick johon pitäisi vaihtaa ehjä antenni katkenneen sähköversion tilalle, miten prkl se vaihdetaan? Muoviset sisäloksut, niiden ja lokasuojien välissä on metalliset muutaman cm peltipalat pulteilla kiinni, ne irti? Parista vastaavasta raadosta olen ostanut/purkanut osia, niissä näytti olleen muovisiin sisäloksuihin sahattu joko puukkosahalla tai reikäporalla pääsy antenniin, mutta ne tavat ei sovi omaan autoon.  >:D Ja ne muutaman cm peltipalat näyttävät parista kohtaa siltä, että irroittamisen jälkeen ne saa rakentaa uusiksi, siksi mieluummin kysyn ensin kuin tuhoan jotain turhaan...

3. Ostin taakse RA:sta ilmaiskarit ja letku oli tarkoitus vetää vain jonnekin josta niitä voi säätää, mutta satuinkin löytämään ehjän pullakopan kompuran asennustelineineen. Missä se on ollut kiinni, ja mitä kaikkea se lisäksi vaatii jos sitä haluaa hyödyntää? Onko 1990/91 välissä tapahtunut isoja eroja takapään ilmaiskareissa? Eli onko vanhoissa ollut vain joku säätönappula, ja uudemmissa jotain asentotunnistimiakin tms, itselläni ei mitään hajua asiasta?

4. Cruisen valo syttyy sitä painaessa, mutta ei se silti mene päälle. Missä on todennäköisin syy? Orkkis 307 kone. Alipaineletkujen yms pitäisi olla ok, mutta niiden totaalinen läpikäynti ja vaihtaminen uusiin on silti tulossa kohtapuolin työn alle.

5. vaikka eri merkkien ja mallien keuloissa on paljonkin eroja, sopiiko konepellin "äänieriste" kaikista ristiin? Ainakin Buickissa se loppuu noin 15-20cm ennen konepellin etuosaa ja malleittain määräytyviä keulan osia, eli se saattaa olla sama useissa eri autoissa/versioissa?

Camino79

1. Ihan muovinen L-mallinen irroituslasta millä pääset lasin puolelta alle ja koukkastu mahd.läheltä pilaria "ylös". Löytyy ihan motonetistä yms. Myytävistä listanirroitus-sarjoista jne.

2. Ihan pulttaamalla ne sisäloksut on kiinni, toki voivat vaatia vähän vääntelyä että tulevat pyöränkaaresta ulos, mutta ei oo mitään ihmeellistä siis   :D

GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Mä latailin 1986 manuskaa joskus tuonne Tietopankkiin:
https://kellari.vip/index.php?topic=857.0

Siellä pitäis ainakin olla tietoa mm. ilmaiskareista ja korin hajottamisesta. ^-^
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: Kimi-oz - 13 heinäkuu, 2022, 00:56Ja yksi asia mikä usein tuntuu aiheuttavan ongelmia: farkuissa pulttijako on aina 5x5", sedaneissa yleensä 5x4,75". Toki joissain sedaneissa on voinut olla jotain Police tms alustoja eri jaolla, ja Suomessakin on farkkuihinkin voitu vaihdella vaikka mitä alle, mutta (valmistajankin) oletus on tuo mitä kirjoitin.
Lyhytkattoinen kanttikoppa 11" takajarruilla on 5" jaolla ja 9,5" jarruilla on 4,75" jako. Tätä kaiveltiin jo joskus edesmenneellä ja sille sedanin 5" jaolle löytyi jarrujen rpo-koodikin, mutta sitä en nyt tähän hätään muista. Muistaiskohan @sössö , kun heidän auton tietojen perusteella se kuitenkin löytyi :thinking:
Ja sit tätä pakkaa sekottaa sekin, että kaikki "sämpylä"-koriset on 5"jaolla korimallista riippumatta. Ja tältä osin asiaa ei yhtään helpota se, että sämpylän tuotanto alkoi jo toukokuussa -90, vin-koodin mukaisen vuosimallin ollessa kuitenkin '91...

sössö

mää voin kattoa siitä lapusta kunhan kaivan sen mapista esiin.

Kimi-oz

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 13 heinäkuu, 2022, 06:541. Ihan muovinen L-mallinen irroituslasta millä pääset lasin puolelta alle ja koukkastu mahd.läheltä pilaria "ylös". Löytyy ihan motonetistä yms. Myytävistä listanirroitus-sarjoista jne.

2. Ihan pulttaamalla ne sisäloksut on kiinni, toki voivat vaatia vähän vääntelyä että tulevat pyöränkaaresta ulos, mutta ei oo mitään ihmeellistä siis  :D



1. Olen koittanut L-mallisellakin irroitella tuulilasin listoja, ei lähde ainakaan helpolla. Oliskohan omat kiinnikkeet jotenkin liian kovettuneita tms? Joutui jo Juutuubistakin viime vuonna katsella videoita kun ei listat halua millään irrota, noissa on pariakin eri työkalua näkyvillä ja Googlettamalla löytyi jotain enemmänkin:
https://www.youtube.com/watch?v=-qx0d9_mrdg&t=164s
https://www.youtube.com/watch?v=kv18nBNcK10
https://www.youtube.com/watch?v=i2Gmw_kU13I
Ja pitäisikö takasivulasin listojen lähteä samalla tavalla irti kuin tuulilasin? Oman auton listojen poistoyritykset ei nyt oikein tuota haluttua tulosta, ja pitäisi melko pikaisesti jollain oikeanlaisella työkalulla päästä purkamaan osia parista raadosta ennen kuin ne menevät paaliin.

2. Sisäloksut saa juu varmasti irti jos on aikaa/halua tarpeeksi purkaa osia irti. :D Toivoin, että Buickissa antenniin pääsisi käsiksi irroittamalla pyöräkotelossa näkyvissä olevan peltisen pulttikiinnitteisen "lipareen" ulko- ja sisäloksun välistä, mutta ei se taidakaan olla niin helppoa... Kyseessä lieneekin tuossa kuvassa näkyvän osan nro 1 "ulkoreuna", joka tulee pulteilla lokasuojaan kiinni, eikä sitä kautta pääse antenniin käsiksi ellei pura myös osaa 5 eli muovista sisälokasuojaa irti: https://www.gmpartsonline.net/v-1986-buick-lesabre--estate-wagon--5-0l-v8-gas/body--structural-components-and-rails
Chevy/Buick vertailun vuoksi tuossa on Capricen yms joidenkin Chevyjen rakenne, pelkkä peltinen sisäloksu eikä muovinen + peltinen pystyosa: https://www.gmpartsonline.net/oem-parts/gm-filler-brace-14010570

Camino79

Sitä listaa pitä nostaa sillein "kulmaa" kohden samalla ni sit se luiskahtaa sieltä lipareen alta joka siinä kiinnikkeessä on  :D  ja takasivulasit irtoaa samoin kuin tuulilasin listat  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kimi-oz - 18 heinäkuu, 2022, 02:592. Sisäloksut saa juu varmasti irti jos on aikaa/halua tarpeeksi purkaa osia irti. :D Toivoin, että Buickissa antenniin pääsisi käsiksi irroittamalla pyöräkotelossa näkyvissä olevan peltisen pulttikiinnitteisen "lipareen" ulko- ja sisäloksun välistä, mutta ei se taidakaan olla niin helppoa... Kyseessä lieneekin tuossa kuvassa näkyvän osan nro 1 "ulkoreuna", joka tulee pulteilla lokasuojaan kiinni, eikä sitä kautta pääse antenniin käsiksi ellei pura myös osaa 5 eli muovista sisälokasuojaa irti: https://www.gmpartsonline.net/v-1986-buick-lesabre--estate-wagon--5-0l-v8-gas/body--structural-components-and-rails
Chevy/Buick vertailun vuoksi tuossa on Capricen yms joidenkin Chevyjen rakenne, pelkkä peltinen sisäloksu eikä muovinen + peltinen pystyosa: https://www.gmpartsonline.net/oem-parts/gm-filler-brace-14010570
Chevyssä ei tosiaan tuota osaa 1 ole erillisenä, enkä usko että on Buickistakaan mahdollista irroittaa ilman sisälokarin poistoa. :thinking:

Sisälokarin irrotus on nopea homma, mutta vaatii tosiaan hiukan purkamista.
Eli akkuteline ja sisälokariin kiinnitetyt hilppeet. Niiden määrä sitten riippuu autosta.. :o Buickissa varmaan jonkun veran enemmän kuin Capricessa.
Capricesta sisälokarin otti jo kymmeneen minuuttiin pois, eikä paikalleen laittokaan ihmeempi savotta ole.

No, jos ei sitä kertaakaan ole irrotettu, niin voi olla ruostuneita ruuveja harmina. >:(

Ensin akkuteline ja sisälokariin ruuvatut hilppeet pois konehuoneen puolelta, sitten keulaa ylös, pyörä pois alta, M6-ruuvit lokasuojan kaaresta irti ja sitten M8:t, joilla on kiinni korissa, tuossa sisäjäykkärissä ja etukehikossa.

Sitten se sieltä jo tipahtaa.. :P
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kimi-oz

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 18 heinäkuu, 2022, 08:05Chevyssä ei tosiaan tuota osaa 1 ole erillisenä, enkä usko että on Buickistakaan mahdollista irroittaa ilman sisälokarin poistoa. :thinking:

Sisälokarin irrotus on nopea homma, mutta vaatii tosiaan hiukan purkamista.
Eli akkuteline ja sisälokariin kiinnitetyt hilppeet. Niiden määrä sitten riippuu autosta.. :o Buickissa varmaan jonkun veran enemmän kuin Capricessa.
Capricesta sisälokarin otti jo kymmeneen minuuttiin pois, eikä paikalleen laittokaan ihmeempi savotta ole.

No, jos ei sitä kertaakaan ole irrotettu, niin voi olla ruostuneita ruuveja harmina. >:(

Ensin akkuteline ja sisälokariin ruuvatut hilppeet pois konehuoneen puolelta, sitten keulaa ylös, pyörä pois alta, M6-ruuvit lokasuojan kaaresta irti ja sitten M8:t, joilla on kiinni korissa, tuossa sisäjäykkärissä ja etukehikossa.

Sitten se sieltä jo tipahtaa.. :P

Ainakin Buickissa antenni on oikealla (eli apukuskin puolella), ei vasemalla jossa akku on. Netistä bongattu kuva, oikealla puolen on hieman enemmän ruuhkaa kuin vasemmalla:



Jos kuva ei suoraan näy, niin tuolta linkistä näkee toisen kuvan eri autosta, antenniakin näkee hieman konepellin saranan takaa:

https://gmauthority.com/blog/wp-content/uploads/2021/03/1985-Buick-LeSabre-Collectors-Edition-Dark-Chestnut-Metallic-for-sale-002-307-V8-engine.jpeg

AACA:n Forumilla näkee miten antenni-asian voisi ehkä (pienemmässä kopassa, mutta ilmeisesti vastaavassa rakenteessa) toteuttaa jos tykkäisi taitella lokasuojaa ja alimmainen rosterilista irtoaisi helpolla, mutta en aio yrittää noin  ;)  : https://forums.aaca.org/topic/276611-83-power-antenna-removal/

Keulan osia ei ole ikinä aiemmin ollut purettuna irti, eli ruostuneita pultteja (ja myös muita osia) on tosiaan harmeina...

sössö

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 13 heinäkuu, 2022, 22:51Lyhytkattoinen kanttikoppa 11" takajarruilla on 5" jaolla ja 9,5" jarruilla on 4,75" jako. Tätä kaiveltiin jo joskus edesmenneellä ja sille sedanin 5" jaolle löytyi jarrujen rpo-koodikin, mutta sitä en nyt tähän hätään muista. Muistaiskohan @sössö , kun heidän auton tietojen perusteella se kuitenkin löytyi :thinking:
Ja sit tätä pakkaa sekottaa sekin, että kaikki "sämpylä"-koriset on 5"jaolla korimallista riippumatta. Ja tältä osin asiaa ei yhtään helpota se, että sämpylän tuotanto alkoi jo toukokuussa -90, vin-koodin mukaisen vuosimallin ollessa kuitenkin '91...
jarruihin/alustaan viittaavaa on F40 HD suspension, JE1 export brakes, PH1 wheel 15x7.

Äkkiseltää en listasta bongaa muuta.

Kimi-oz

Pitäisi oma stw-paku yrittää saada MR-kilpiseksi henkilöautoksi, löytyisikö vinkkejä mistä autoista voisi hyödyntää takapenkin runko-osia?

Oikealla verhoilulla olevaa pehmeää takapenkkiä ei mistään (ainakaan järkirahaan) löydy, eli verhoiluhommiksi menee joka tapauksessa. Verhoilumateriaalia löytyy, vain rungot puuttuu. Jostain muistelen lukeneeni, että sedanin takapenkki on leveämpi, mutta pikkukoristen (esim Olds Cutlass) istuinosan runko kävisi ainakin suoraan farkun kiinnikkeisiin? Lähipiiristä (eri puolilta Suomea) olisi tarjolla Cutlasin ja Delta 88:n sekä sedan Capricen penkkejä, löytynee ehkä myös yksi STW:n orkkis istuinosan runko ilman mitään fyllejä, eli pelkkä metalliosa. Selkänojan orkkis taustapelti autossani on. Eli olisiko jollain orkkis istuinosan ja selkänojan mittoja, sekä tietoa mistä autoista runkoja voisi hyödyntää?

Gary Grand

STW:N takapenkin runko on ihan erilainen kuin sedanissa. :o
Se kun kiinnittyy niihin kokoontaiteltaviin pelteihin ja sedanissa taas koriin.
Istuinosa nousee pystyyn eteenpäin ja sen pohja muodostaa tavaratilan etuseinän. Selkänojan pelti taas taittuu lattiaksi.

Tuolta löytyy joitain kuvia aiheesta:
https://kellari.vip/index.php?topic=857.0

Osa 10.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement