Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 09 tammikuu, 2026, 19:12Minkä vuoden lohko sulla on, orkkis?
Pikasesti kooklasin ja jos ymmärsin oikein, ni '63 on umpinainen öljykorkki ja imu siitä putken varresta ja korvaus lohkon takaa. Siitä uudemmissa sit tollanen huohotin korkki ja PCV valve lohkon takana jakajan lähettyvillä. Näis on sit siel nostajalaaksossakin joku pömpeli, ettei öljynroiskeita imis. '67 lohkoa oon hiplannut jokunen vuosi sitten, eli mitään enää muista.
Se 327 lohko vuodelta -63 on joskus hajonnu, tilalla on joku 350 lohko, muut osat aikalailla siitä 327 koneesta. Imusarja on vintage-tarvike Offenhauser dual port erikoisuus, siihen vois saada tehtyä pcv:lle paikan jos viittis repiä irti. Öljyntäyttöputkessa on huohottava korkki ainakin nyt. Sinne jakajan eteen niitä on näköjään jotkut laitellu, en tiedä onko alkujaan koskaan ollu.
Tossa videolla heppu irrottelee uudemmasta venakopasta sen öljysumun erottelijan ja laittaa sen vanhempaan koppaan samalla kun siihen sen pcv venan.

Muuten sit tänään laittelin oikeelle puolen vähän koteloööliä sen näkösiin paikkoihin jotka näytti haluavan vähän suojausta. Enneku päästin sen puolen pukilta alas ja siirryin vaihtamaan vasenta alapalloa. Sen kanssa saikin sit illan painia, on kiva rakenne tuossa. Ne vanhat rasvajämät ei sitten irtoo mistään suosiolla ja sitä siellä riitti. Onpahan muuten tehty, kunhan kirraa kartion mutterin ja laittaa uuden sokan.
En varmasti oo.

Kalu

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 tammikuu, 2026, 00:34Se 327 lohko vuodelta -63 on joskus hajonnu, tilalla on joku 350 lohko, muut osat aikalailla siitä 327 koneesta. Imusarja on vintage-tarvike Offenhauser dual port erikoisuus, siihen vois saada tehtyä pcv:lle paikan jos viittis repiä irti. Öljyntäyttöputkessa on huohottava korkki ainakin nyt. Sinne jakajan eteen niitä on näköjään jotkut laitellu, en tiedä onko alkujaan koskaan ollu.
Niijoo sullahan oli toi joku tosi omituinen imusarja, sitä nyt ei varmaan ainakaan kannata alkaa teurastamaan.
Mut miten ä muistelen et 60luvun lohkossa se PCV:n paikka on siellä itse lohkossa, sojottasko vielä tulipeltiin päin. No google ja anjairmeli varmaan kertois..

Kalu

Ei noist kyl mitää nää, ylöshän se PCV taitaa sojottaa tuolta ylimääräsesstä reiästä, tai sellasen käsityksen näistä mun kuvista saan...

Kalu

Oli mulla näköjään tällänenkin kuva. Tuoltahan se peräseinästä menee reikä ja nousee ylös.

Sulla sit varmaan joku uudempi lohko Corvetestahan se tietenkin on...

Pähkäile joku siisti tuuletus systeemi. No siellä on varmaan kohta jotain releitä ja aikakytkimiä ja diodeita ja mitä näitä muita nyssit oli.......

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 10 tammikuu, 2026, 01:44Ei noist kyl mitää nää, ylöshän se PCV taitaa sojottaa tuolta ylimääräsesstä reiästä, tai sellasen käsityksen näistä mun kuvista saan...
En oo kyllä ikuna koskaan nähny tollasta toista reikää tuolla lohkon takapäässä, enkä mitään tollasta törppöä lifter galleryssa.
Tuota optiota ei nyt ainakaan mulla ole käytettävissä.
En varmasti oo.

Camino79

Muistankos mä ihan väärin, mutta eikös @1320 värkänny sitä vanhaa 283(?)sta ja siinä oli just toi lifter valleyssä oleva huohotin-systeemi?  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

RLe

Ainaki siinä imusarjassa minkä @1320 :lta lähes varastin oli täyttöputkessa kierreholkki ja umpikorkki. Mun tarttis tää kans kohta pähkäillä ku tulossa umpikopat..

1320

Joo, Impalan 283:ssa on juurikin tuo systeemi eli motti huohottaa imusarjan etuosassa olevan öljyntäyttökorkin kautta sekä sitten Road Draft Tuben kautta, joka tulee juurikin tuohon imusarjan taakse lohkoon. Road Draft Tuben reikä näkyy hyvin tuossa Kalun kuvassa, jossa taustalla '67 Letukan keula. Sehän tarvii sitten lisäksi tuon "Bafflen" eli tuon pyöreän mötikän imusarjan alle.

Road Draft Tube poistui käytössä California autoissa 1961, muualla USA:ssa 1963, eli sitä uudempiin lohkoihin sitä ei saa asennettua.

Tradition Never Goes Out of Style!

Kalu

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 10 tammikuu, 2026, 16:14Joo, Impalan 283:ssa on juurikin tuo systeemi eli motti huohottaa imusarjan etuosassa olevan öljyntäyttökorkin kautta sekä sitten Road Draft Tuben kautta, joka tulee juurikin tuohon imusarjan taakse lohkoon. Road Draft Tuben reikä näkyy hyvin tuossa Kalun kuvassa, jossa taustalla '67 Letukan keula. Sehän tarvii sitten lisäksi tuon "Bafflen" eli tuon pyöreän mötikän imusarjan alle.

Road Draft Tube poistui käytössä California autoissa 1961, muualla USA:ssa 1963, eli sitä uudempiin lohkoihin sitä ei saa asennettua.

Noi mun kuvat on juurikin '67 327. Sinne lohkon reikään muistaakseni tuli joku PCV valven tapanen mötikkä ja siitä letku jonnekkin alipaineeseen. Vajaassa viidessä vuodessa aika hyvin unohtanut, ja enkä tänäänkään kahvilla käydessä muistanut kurkata Impalan pellin alle mitä siellä oikein oli.. Ei ainakaan Road Draft putkiloa.

RLe

Joskus tossa pohdin semmosta että jos muokkais vaan ton täyttöputken niin että sielä olis sisällä toinen putki mikä tulis jonku verran alemmas "valleyn" puolelle mistä öljyn täyttö tapahtuis ja sitte ulkokuoreen reikä ja jonku pcv-valven kautta imusarjaan. Ja huohotin putken päähän. En tiiä toimisko..

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 tammikuu, 2026, 02:05En oo kyllä ikuna koskaan nähny tollasta toista reikää tuolla lohkon takapäässä, enkä mitään tollasta törppöä lifter galleryssa.
Tuota optiota ei nyt ainakaan mulla ole käytettävissä.
tosta törpöstä menee putki maahan.

Jussi

Vasemman alapallon kun sain laitettua loppuun, niin jatkoin siitä vähän taaksepäin. Kun siinä etulokarin takareunan alla oli vähän ruosteen näköstä turvotusta. Ja olihan se jo muuttunu malmiksi, ei kestäny vasaraa vaan putos lattialle.
Ihan orgaanisen materiaalin komposti sieltä löyty kun alko kaiveleen.
You cannot view this attachment.
Sinänsä jännä, et toi kolo ei ole se lokasuojan ja korin välinen, joka tunnetusti hyvin kerää paskaa, eikä myöskään se tuulilasineduskaukalon jatke josta tulee vent kanavat jalkatilaan. Vaan siellä on vielä joku kolmaskin väli, johon pääsee tuota koivunsiementä, neulasta ja lehtiä kuitenkin. Paikka ei oo kovin iso, siitä selviää ihan purkamatta lokasuojaa pois, kunhan ei ala toisintamaan alkuperäistä rakennetta. Jossa pistehitsattu vissiin 7 kerrosta peltejä päällekäin... Se kerrossaumahan siitä vaan on keksiksi muuttunu, hyvin vähän ruoste siitä muualle edenny. Tuo multakehittämö vaan pitäny sen varmaan aina kosteena.

Nii, ja tossa kuvassahan on siis vaan viimesen putsin tavarat. Sieltä lähti jo ennen kaks reilumpaa rikkalapiollista tota samaa multa-yms. seosta...
En varmasti oo.

Jussi

Aika hyvinhän tässä on päässy viivaileen yli noita Bellyn työlistassa olleita hommia, vaan kyllä niiden tekeminen poikii koko ajan lisääkin puuhaa. Tarkempi kattelu näyttää aiheuttavan lisätöitä ihan melkeen joka paikassa, johon menee kattoon.
En varmasti oo.

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 11 tammikuu, 2026, 03:37Aika hyvinhän tässä on päässy viivaileen yli noita Bellyn työlistassa olleita hommia, vaan kyllä niiden tekeminen poikii koko ajan lisääkin puuhaa. Tarkempi kattelu näyttää aiheuttavan lisätöitä ihan melkeen joka paikassa, johon menee kattoon.
Ei se tekemonen taida näissä loppua koskaan jos ihan täikammalla tutkii.  ;D
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Dodge B150 -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Jussi

Tänään hitsailin sen paikan sinne lokarin taakse valmiiksi ja laitoin jo pohjamaalitkin. Massaahan tonne alle on ikävä kyllä ennenkin tungettu, eli kai tuon kohdan maalattuna vois jatkaa kevyesti samalla linjalla...

Sit otinkin käsittelyyn vaihdevalitsimen vipuset, kun tuntuma oli jo luokkaa 100A tatsun. Tein vähän holkkia, laakeria ja kiristyelyä. Parani kivasti.
Nyt joutuukin säätään vaihdetangon mitan uusiksi, muuttu se niin paljon...
En varmasti oo.