Alumiinin valaminen

Aloittaja samiralfey, 16 helmikuu, 2024, 07:20

« edellinen - seuraava »

samiralfey

Onko kenelläkään kokemusta alumiinin valamisesta itse? Muotin teosta yms.?
Or Pontiac if you know what I'm sayin', po' old nigg thinks it's a Caddy

juhapih

AMC kasiin tein aikoinaan öljypohjan muottia varten mallineen.

Stige

Muottiha o helppo tehä 3d tulosteesta vinvkvink  ::)

Muussa en sit juuri osaakkaa auttaa  :))

Harri S

Joskus valanu laivapienoismallin potkureita lost wax menetelmällä, moottoripyörän ja traktorin puuttuvia merkkejä pintavaluna kitistä tehtyyn muottiin sekä BB-meteorin moottorilohkon puuttuneita palasia valoin paikalleen siihen lohkoon alumiinista. Ja valoin mä 90-luvun alussa yhden C1500 Letukan kadonnen keskikupin tilalle uuden betonisessa muotissa alumiinisiista heinäpaalaimen piikeistä kun lama-aikana ei ollu rahaa uuteen silloin kalliiseen marmoritiskin varaosaan.
454 Letukan crossoverit valoin vanhalla mäntäalumiinilla tukkoon.
Päätoiminen harrastaja

B-66

Tässä on melko selkeä selostus aiheesta,Happonen on muutenkin aika seppä :

http://www.timohapponen.net/valu/
90030

Asmo

Kävin aikoinaan kansalaisopiston muutaman illan valukurssin ja jotain pientä on tullut valeltua. Mielenkiintoista hommaa. Alumiinia on helppo sulatella kun onnistuu nestekaasutoholla missä vaan peltipurkissa. Hiekkaa saa esim. tuolta: https://www.kerasil.fi/Oeljyhiekka-nmetallivaluihin-25-kg-saekki

samiralfey

Ajattelin Angliaan kokeilla valaa imusarjan. Ajatuksena kun oli se OEM+ -tyyli niin ajattelin, että kaksi vakio-Solexia olisi aika hieno. Saa toki monenlaista vaaka - ja pystyimusarjaa mutta tuommoista mitä ajattelin ei ole missään tullut vastaan.

Piirsin äkkiä CAD:lla ajatuksia, pahoittelen karkeaa luonnosta :

Or Pontiac if you know what I'm sayin', po' old nigg thinks it's a Caddy

Asmo

Nythän tekisi mieli sanoa, että unohda. On sen verran haastavan muotoinen kappale.  Sisäpuolen muotti eli kanavien muoto varmaankin harrastelijalta onnistuisi helpoimmin lost foam- menetelmällä, eli muoto kaiverretaan styroxista tms. vaahdosta, joka sulaa pois edeltä kun alumiini kaadetaan muottiin. Tästä ei mulla ole kyllä sen enempää tieto eikä ollenkaan kokemusta. Tai sitten pitäisi olla muotti mihin saisi hiekasta muotoiltua kanavien muotoisen keernan. Tuo harrastelijoiden käyttämä öljyhiekka pitää sulloa tiiviisti muottiin, mikä ei onnistu muuten kuin halkaistuun muottiin. Muoto näyttää sen verran monimutkaiselta, että muotin olisi haljettava ainakin kolmeen osaan, mistä seura se, että hiekkakakkarastakin tulee kolmeosainen ja sellainen ei pysy kasassa. Oikeiden valimoiden käyttämä hartsikovetteinen hiekka varmaan täryttämällä täyttäisi muotin kerralla ja sisäosan keernasta tulee riittävän vahva.  Ulkopuolen muoto myös näyttää sellaiselta ettei kahtia halkeavaan muottiin onnistu, kolmeen tai neljään osaan pitäisi senkin aueta.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Asmo - 16 helmikuu, 2024, 13:19Nythän tekisi mieli sanoa, että unohda. On sen verran haastavan muotoinen kappale.
Niin, mitä mieltä on alumiinivaluja tarjoava jäsen @tommi ?

Tai sitten nykytapaan 3D-tulostus.
@Stige
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

juhapih

Ahaa...imusarja... Kaveri teki uretaanista mallineen ja kaivoi pihaan hiekkaan montun. Kuivasi poistetun hiekan. Laittoi uretaanin palan monttuun ja kuivaa hiekkaa ympärille. Sitten vaan toholla mäntiä sulaksi ja kaatoi siihen uretaanin päälle. Kappas, siinä oli Preludeen tupla Webereille aihio... sitten vaan rälläkkää ja porakonetta. Ja ajoon.

Asmo

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 16 helmikuu, 2024, 15:41Ahaa...imusarja... Kaveri teki uretaanista mallineen ja kaivoi pihaan hiekkaan montun. Kuivasi poistetun hiekan. Laittoi uretaanin palan monttuun ja kuivaa hiekkaa ympärille. Sitten vaan toholla mäntiä sulaksi ja kaatoi siihen uretaanin päälle. Kappas, siinä oli Preludeen tupla Webereille aihio... sitten vaan rälläkkää ja porakonetta. Ja ajoon.

Toisilta onnistuu. 8)  Mutta kyllä tuollainen ylempänä visioitu monihaarainen tötterö  on astetta haastavampi kuin suorahkot torvet, millaisia tupla-Webereiden imarit yleensä on. Toki kaikkihan on tehtävissä. Esim. jotenkin näin: https://www.youtube.com/watch?v=IBB8O_uUtbs&ab_channel=KellyCoffield

Dart 67

Mites tollanen itse valettu alumiini mahtaa olla hitsattavaa? Jos valais pienemmistä osista ja hitsais sit kasaan koko palikan.
Laitetaan siihen kuplan kaasari!

samiralfey

Ajattelin käyttää styroksilevyä ja putkea sen muotin tekoon. LVI puolelta näyttää löytyvän tuota putkea monen kokoisena ja sitten levystähän onnistuu laipat näppärästi. Ensin koittaa muottia ja sitten miettiä sitä hiekka ja valuhommaa itsessään.

Sitten joku tämmöinen : https://eur.vevor.com/melting-furnace-c_11137/vevor-6kg-propane-smelting-furnace-kit-melting-furnace-stainless-steel-2700--p_010649875459
Or Pontiac if you know what I'm sayin', po' old nigg thinks it's a Caddy

samiralfey

Tuli aikanaan töissä juteltua tämän henkilön kanssa kun tuli hiomaan paikallisen sahan vannesahan kehiä kun olin siellä kunnossapidon pomona : https://americanmotorcycledesign.blogspot.com/2015/02/wsa-by-veikko-sikio.html

Oli itse valanut osat moottoripyörään niin siitä lähtien pieni ajatus ollut tuolla pääkopassa.  Olin jo Cortinaan suunnittelemassa tuplakaasareita KKK-ahtimella mutta sitten kaveri osti sen alta pois. Nyt olisi taas uusi tilaisuus.
Or Pontiac if you know what I'm sayin', po' old nigg thinks it's a Caddy

Springer

Tässä on kaveri kun tekee eikä paljoa selittele paitsi videoissaan ;D