Venttiilivälykset

Aloittaja Therealsamppa, 05 maaliskuu, 2020, 15:13

« edellinen - seuraava »

Therealsamppa

Elikkäs. Raktorissa oleva Ivecon 8.1 litrainen moottori. Työntötangoilla venttiilit, korjaamokäsikirjassa oli että pakoventtiilien välys 0,5mm ja imu 0,3mm. Säädin niihin arvoihin.

Kumminkin isäntä oli sitä mieltä että liian terävä ääni kuuluu venttiilikopalta. Otin auki ja välykset oli pysyneet samoina. Onko raadilla ajatuksia jos pienentäisi pakoventtiilin välyksiä?

Liian iso välys ei varmastikkaan hyvä ole, isännän 142 Volvossa aikoinaan takoi kuopalle työntötangon nostinkuppeja, B20 moottorille kun on kirjan mukaan se 0.45-0.50mm suositeltava välys. Se laittoi 0.30 välykset niin sen jälkeen ei mitään ongelmaa.

Mietin vain voiko liian pienestä välyksetä olla haittaa kerran noin iso välys pakoventtiilille annettu? Toki siellä voi lämpölaajenemista tapahtua venttiilissä jolloin välys pienenee, mutta kuinka paljon niin siitä ei ole itsellä käsitystä.
Pulling out is always the hardest one, isn't it?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Therealsamppa - 05 maaliskuu, 2020, 15:13Mietin vain voiko liian pienestä välyksetä olla haittaa kerran noin iso välys pakoventtiilille annettu? Toki siellä voi lämpölaajenemista tapahtua venttiilissä jolloin välys pienenee, mutta kuinka paljon niin siitä ei ole itsellä käsitystä.
Tota vois kiertää säätämällä kuumana 020-030 haarukkaan ja ainakin kuunnella. Se ei siitä enää ainakaan käyttötilanteessa pienene.
En varmasti oo.

Vuppe

Eikö ne välykset suurene kun kone kuumenee, jos kuumana säätää liian pieneksi niin kylmänä kantaa.

Therealsamppa

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 05 maaliskuu, 2020, 16:56Tota vois kiertää säätämällä kuumana 020-030 haarukkaan ja ainakin kuunnella. Se ei siitä enää ainakaan käyttötilanteessa pienene.

Joo tuo vois olla kokeilemisen arvoinen idea. Itse asiassa lämpöisenä säädin nuo venttiilit viimeksi, nyt kun kylmään koneeseen rakotulkkia työntää niin paljon tiukempi se on sinne väliin, eli välys olis pienempi kylmänä, sikäli tuo nimim. Vuppe teoria pitäis paikkansa.
Pulling out is always the hardest one, isn't it?

Vuppe

Runoilin pitkän litanian mutta se katos. Olkoot saatana.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Vuppe - 05 maaliskuu, 2020, 17:02Eikö ne välykset suurene kun kone kuumenee, jos kuumana säätää liian pieneksi niin kylmänä kantaa.
Toi taitaa olla konekohtanen tapaus.
En varmasti oo.

Vuppe

Voipi olla. Eikä juuri muusta säädöstä kokemusta kun 2 pyöräisen tönärikoneesta. Säädetään nolliin niin kuitenkin että tönärit pyörii sormin. Kuumana kun tsekkaa niin on jo tosi löysällä. Sylinterit/kannet kuumenee mutta tönärit ei pysy mukana kasvussa, jää lyhkäsiks.

Vesijäähyssä ei varmaan niin isoja eroja tule.

Jussi

Ne kuumana säädetythän voi toki kylmänä tarkistaa kantamisen varalta, vaikka onhan siinä pikku vaiva. Mutta jos ei kanna, niin kovaa ajoa.
En varmasti oo.

kuutio

Jos venakoneistossa jo kulumaa sielä/täällä, esim keinuvipujen päissä kuoppaa niin mittaus rakotulkilla ei enää välttämättä anna oikeaa tulosta.
Yhestä vanhasta hojosta saatiin säädettyä järkeviä välyksiä vasta heittokellolla. Kellon asentoa keinuvipuun kannattaa myös vähä funtsia
All work and no play makes Jack a dull boy.

sössö

Itellä nuffissa toi, ei tule rakotulkilla mitään kun on kuluneet niin vinoon.

kuutio

Onneksi noi perinnemootorit on melko anteeksantavaisia. Melko paljon saa olla asioita pielessä ennenkuin lakkaavat vallan käymästä
All work and no play makes Jack a dull boy.

kuutio

Pienkoneet on tarkkoja. Huskun rakvaattorimallisessa ruohonsyöjässä kohlerin kone. Alko kiukkuaan niin että hyvin lähti käymään mutta lämmetessään tehot hävis.
Molemmissa venoissa oli säädön tarvetta, toiminta parani paljon
All work and no play makes Jack a dull boy.