Jakajapumpun ilmaus

Aloittaja sämpy, 18 maaliskuu, 2020, 17:47

« edellinen - seuraava »

sämpy

Tästä oli topikki jo OD:n puolella alkuvuodesta. 70-luvun Fiat-diesel lopetti yhteistyön yllättäen.

Syy oli ilmeisesti tukkeutunut suodatin, jonka takia (????) oli vetänyt järjestelmän täyteen ilmaa jostain liitoksesta. Suodattimessa oli tulopuolella aika vahvasti ruostemössöä.

Nyt on suodatin vaihdettu ja sitkeästi ilmailtu paikkoja. Suodattimelta pumpulle on pitkä syylärin ali kiertävä letku, niin sen ilmaamisessa oli oma jumppansa.

Isoin ongelma oli paskat akut, joilla ei montaa pyörähdystä irronnut kerralla.

Pumpussa on sylinteriosassa, josta lähtee putket suuttimille, oma ilmausruuvi. Ja kaasuvipukannessa omansa. Ilmeisesti tuon kannen ilmaruuvin kuuluukin olla vasta käynnissä ilmautuva, käsipumpulla siitä ei tullut mitään?

No nyt vihdoin on laite saatu taas käyntiin. Kun pidin sitä kaasu/sammutinvipukannen ilmaruuvia auki pari minuuttia, tuli sieltäkin ainetta.

Onkohan vielä jotain mitä pitäisi ilmailla? Ylhäällä on suuttimien paluussa matkalla jonkinlainen suodatinpönttö (?), josta menee letku liekkihehkulle. Tarttekohan liekkihehkua ilmata miten?

Vai onko se nyt vaan kovaa ajoa? Toivotaan ettei ole linjoissa ilmavuotoja vaan syy oli suodattimessa. Tankin ja suodattimen välissä on sähköpumppu, niin se auttaa estämään ilmavuotoja pitämällä suodattimen puolen paineisena.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Therealsamppa

No, tämä ei nyt ihan kysymykseen vastaa, vaan ilmauskeino tuli mieleen. Oli tuossa Scania 143 kuorma-auto, kytkimen työsylinterille menevässä putkessa oli letku joka hapertui. Uuden vaihdoin, ilmasin, ei pirullakaan ruvennut kytkin toimimaan. Alipaineella imin ilmanipasta, säiliössä oli nestettä koko ajan. Ei siltikään. Sitten keksin että painaa tippakannulla nestettä ilmausnipasta säiliöön päin, sillä se rupesi toimimaan  ;D 

Eli väärinpäin nesteen laittoi kiertämään niin pääsi ilma ongelmista.

Banjoliittimet on kirous linjoissa, juurikin Fiatin traktoreissa olen tapellut kun on tankissa paskaa, banjoliittimissa on kaikista pienimmät reijät, niistä on aina tukos löytynyt.

Uskosin että se mitä sanoit olevan suodatinpönttö, on liekkihehkun säiliö, mihin se kerää polttoainetta käytettäväksi. Eiköhän sieltä ilma tule itsestään pois.
Pulling out is always the hardest one, isn't it?

sämpy

Joo..
Just oli Fiatin traktorista tankki irti, kun tankinhana meni tukkoon koivunsiemenistä.  ;D

Ei siis liittynyt banjoliittimeen, mutta oli tuossa hetken aikaa molemmat "perinnedieselit" EPK. Alkoi siinä huumori hyytymään.

Aikoinaan tuosta traktorista ajoin vahingossa tankin tyhjäksi kun mittari ei toiminut. Sitäkin ilmasin puoli päivää, kun oli paska akku. Auto vieressä käynnissä, ruuvailin suutinputkia auki ja aina pieniä pyrähdyksiä startilla että lopulta hivuttautui soppaa suuttimille saakka. Mutta en siltikään saanut käyntiin.

Lopulta petti hermo ja Motonetista uusi akku. Johan ilmaantui ja läks käyntiin.

Olisin hakenut tähänkin, mutta jos olisi ollut vaikka pumppu paskana, niin auto olisi jäänyt seisomaan pariksi vuodeksi ja akut menneet hukkaan. Koitin sitten lataamalla ja pilotilla, onnistuihan se lopulta mutta 6 viikkoako tuossa meni kun aina plussapäivinä kävi pari kertaa sahaamassa.

Nyt meen ostamaan ne uudet akut tähänkin.  >:D
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

kuutio

Pieni ylimääräinen siirtopunputin helpottaa elämää ja vähentää ressiä monessa vehkeessä.. vaikka omalla katkaisijalla
Saahan noihin rakvaattoreihin niitä suodatinjalkoja joissa integroituna siirtopumppu. Joskus sellasta kattelin niin jäi vaan mielikuva että vähän oli tyyris..
All work and no play makes Jack a dull boy.

sämpy

Mahtaako olla ilmaa vielä jossain, kun virrat päälle kääntäessä siirtopumppu kipittää reilun sekunnin ennen kuin vastapaineet nousee.

Mutta ei haittaa käyttöä. Uusilla akuilla vinkuu niin kiukkuseen että lähtee ilman hehkua vielä pikkupakkasestakin. Savu vaan on "kohtalainen".  ;D

Pumppu vaan vuotaa naftaa, en ole edes katsonut onko liitos vai ilmaruuvi. Toisen ilmaruuvin kanta alkaa olla melko loppuun kaluttu, onkohan noi vähän kovempaa kamaa kuin perusruuvi, että mistähän uusi tilalle? Olisiko joku M4 kierre?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Therealsamppa

Hmm mikäs pumppu siellä oikein on? C.A.V jos on niin taitaa olla tuumainen nousu?
Pulling out is always the hardest one, isn't it?

sämpy

Ei näy merkki ylöspäin.
Mutta ruuvi auki ja mittaamaan. Kannen ruuvin kai voi ottaa pois eikä ala tulvimaan.

Niin, joku tuolla vuotaakin. Veikkaisin kaasuvipua, siinä lienee O-rengastiivistys.

Ehtihän tällä pari päivää ajaa niin ei lähtenyt kaupalta käyntiin, solenoidi vaan tikkaa vimmatusti. Luulen ettei saa moottorivirtaa, akun kytkentämuutosrele tai solenoidi hajalla.

Menin autosähköliikkeeseen kysymään relettä, niin aika kauan yritin selittää asiaa. Lopulta meni kysymään takahuoneesta niin sieltä löytyi heti vastaus, että kyseessä on "salamalaatikko".

Kuulemma 508 mersuissa on tuollainen kanssa.

Kun ehtisi vaihtaa. Edellinen voi olla alkuperäinen 70-luvulta, niin vaihdan tuon kun on helpompi. Sitten vasta alan irrottelemaan starttia.

Tökkäsin lenkkiavaimen startin napojen väliin niin itse moottori kyllä toimii, ei vaan jaksanut 12 voltilla pyörittää tarpeeksi että lähtisi käyntiin.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Therealsamppa

Niin mikäs vehje tämä oikein olikaan? Zetoreissa kans käytetty systeemi tuo "salamarauta"
Pulling out is always the hardest one, isn't it?

sämpy

Tää on 1976 Range Rover. Suomessa ilmeisesti suht uutena asennettu Fiat 8040.02 -moottori

Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Kyrpov

Sinä vain

sämpy

Suunnaton viihdearvo  :)




Vaihdoin just ton salamakytkimen. Meni sitten johdotustöiksi, vanhassa päävirtakaapelit kiersi tuon kautta, kun siinä oli 2 terminaalia 51:lle. Tässä vain yksi niin liitin päävirrat ajoakun plussaliittimeen, paitsi toisen laturin päävirroista. Noin se olisi oikeastaan pitänyt mennä alun perinkin.

No ei tuo auttanut, nyt vaan rele suristaa tai nykii solenoidia pätkikkäästi eri lailla kun yrittää startata. Joko akku hajalla, kaapeli starttakun plussalta ei toimi kunnolla tai solenoidi kummalla tavalla rikki.

Akuilla on kuitenkin galvaaninen yhteys, koska lataus pelittää eli ajoakkua ladatessa virta tulee myös starttiakulle. Periaatteessa toinen uusi akku voisi mennä tilttiin kun koittaa isompaa amppeerimäärää. Mutta en usko oikein siihenkään. Lepojännitteet on ok.

Startin ja akun välinen kaapeli voisi olla rikki.Pikkuvirrat menee mutta isot ei. Tai sitten ajoakun miinus <-> moottori

Mutta lähinnä solenoidin vikaan viittaa. Voi koittaa vielä irrottamalla ajoakun plussan ja starttiakun miinuskengän. Sitten väliin apukaapelit eli pysyvä 24V. Pitäisi vaan irrottaa myös latausvirtasyöttö starttiakulle, olikohan 51a.

Tai sitten vaan revin startin irti ja rakennan testipenkin.

Kokeilin heti alussa ajaa starttia solenoidin ohi 12 voltilla ja se pyöri, eli moottoripuoli kunnossa.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

sämpy

Ai niin sekin mysteeri, että jos irrottaa salamakytkimen plussapuolen 50A sulakkeen, solenoidi vetää normaalisti. Startti ei vain sano mitään.

Ja tuon sulakkeen kautta pitäisi vain normitilanteessa mennä latausvirta starttiakkuun, eli piuha solenoidin akkuliittimeen.

Mutta jotenkin kun tuon sulakkeen laittaa kiinni, niin rele vain pärrää.

Näissähän on jotenkin haisteluominaisuus, ettei saa olla kuormaa akkujen välillä tai rele ei vedä. Sellaista ensin itse epäilin, mutta starttiakussa ei ole yhtään mitään kiinni paitsi johto startille, niin sellaista tilannetta ei PITÄISI syntyä..

Joskus oli tuollainen tilanne, olikohan vinssi starttiakussa kun ei piuha yltänyt ajoakkuun. Jos oli vinssissä päävirrat päällä niin auton startti teki silloin muistaakseni vähän samaa. Vaikkei vinssiä edes käyttänyt.

Ehkä pitäisi koittaa myös irrottaa laturilta releelle tuleva päävirtakaapeli. Jos laturin diodisilta vuotaa tms ja sotkee virrat.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

sämpy

Niin toisaalta miksi se startti ei pyöri vaikka solenoidi vetää. Pitäisi siellä olla kumminkin 12 volttia vaikka salamarele ei toimi. Tosin starttiakun miinus menee kanssa 50A sulakkeen kautta maihin pikkujohtoa myöten. Ehkä virta ei riitä.

Pitää miettiä tarkkaan mitä tän kanssa kokeilee, ettei vahingossa räjäytä akkua.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Nikuzai


@sämpy

Mitä tälle muuten tapahtu?

sämpy

Ai perskeles, yleensä en jätä lopputuomiota kirjoittamatta.

Vika löytyi lopulta ykkösakun plussakengän liittimestä. Muuten sähköt toimi ok, mutta startatessa käyttäytyi noin.

Kenkään oli joskus tinattu johto kiinni, mutta se liitos oli löystynyt eikä virtaa mennyt läpi tarpeeksi. Oireet oli vaan melko erikoiset, kun on tällainen rakenne.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.