Nokan hiotuttaminen

Aloittaja Camino79, 16 kesäkuu, 2020, 20:52

« edellinen - seuraava »

Camino79

Juu, elikkäs onko kokemuksia aiheesta että missä onnistuis hiotuttaa tommonen v8:sin rullanokka niin että se kelpaa vielä käyttikseenkin? Eli pahimmat "jokkispajat" voi unohtaa  ;)

Uus nokka maksaa jenkeissäkin ~400$ niin siihen nähden hinnoittelut. Tosin uusi orggisnokka ei oo kuin "vaan" ~250$ mutta kun tossa ois purkumosa jossa pitäs olla ehjä jakajan ratas ni samallahan siihen hiotuttas vähän lisää nostoa/asteita. Eli perusympyrän muutoksella selviäis, hitsuuhommat kun tahtoo olla aina  niitä "jokkisvirityksiä" mun makuun  ???
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kalu

R-Koneistuksessa ne kuulemma niitä hioo. Vuosikausia sitte kysyin lättäpää fordin nokan uudelleen hiomista uusilla arvoilla, vanhahkolta kuulostanut ukkeli sanoi ettei me olla enää hirveesti hioskeltu noita nokkia, kun noihin letukoihin saa uusiakin niin halvalla... Sanoi kyllä et tuo tänne niin katotaan mitä sille vois tehdä, voi olla et aika on muuttanut muistoa tarinasta, mut silti aika huono maku jäi niiden mielenkiinnosta...

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 16 kesäkuu, 2020, 22:21R-Koneistuksessa ne kuulemma niitä hioo. Vuosikausia sitte kysyin lättäpää fordin nokan uudelleen hiomista uusilla arvoilla, vanhahkolta kuulostanut ukkeli sanoi ettei me olla enää hirveesti hioskeltu noita nokkia, kun noihin letukoihin saa uusiakin niin halvalla... Sanoi kyllä et tuo tänne niin katotaan mitä sille vois tehdä, voi olla et aika on muuttanut muistoa tarinasta, mut silti aika huono maku jäi niiden mielenkiinnosta...
Veikkaan aika todeksi muistoasi.
En varmasti oo.

jariha

ei r-koneistus taida enää hioa nokkia, siellä on yks virolainen jamppa hommissa ja muu porukka on ulostettu... eikä siellä aikanaankaan onnistunu koneistushommat kunnolla... nimim. yks imusarja ja yks lohko pilalle tehty ko. puljun toimesta
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

Camino79

Onkos tosta paja works sista mitään kokemusta/tietoa?
GM only 😉
+Pihatraktori :D

JAMANT

Lainaus käyttäjältä: jariha - 17 kesäkuu, 2020, 07:16ei r-koneistus taida enää hioa nokkia, siellä on yks virolainen jamppa hommissa ja muu porukka on ulostettu...
Tähän se menee kun suomalaiset äänestää lompakollaan, koneistajat katoaa kun kiinasta/USA:sta tulee niin paljon halpaa osaa...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: JAMANT - 17 kesäkuu, 2020, 09:26Tähän se menee kun suomalaiset äänestää lompakollaan, koneistajat katoaa kun kiinasta/USA:sta tulee niin paljon halpaa osaa...
Joku roti silti pitäis olla koneistuksen hinnoillakin. Viis vuotta sitten paikalliselta kysyin v6 kansien hionta + mahd muutama ohjuri. 500-800€ heitti hinta-arvioksi kun tosiaan usasta sai valmiiksi kasatut uudet 500€.




En oikeen ymmärrä mikä siinä työssä maksaa. Ammattimies tekee sen rutiinilla helposti, suurin osa koneistamoista on jo kauan olleet alalla ja varmasti työkalut/koneet maksettu takaisin jo moottorikoneistuksen kultavuosina.





Kun ei nuo tarvikekannetkaan ihan ilmaisia ole ja varsinkin tuoreempiin euroautoihinkin saattaa tonnin maksaa helposti. Ei silti kaikkia koneistamoja kiinnosta kustannustehokkuus. Tottakai asiakas ostaa samaan hintaan uuden missä monesti vielä tosiaan venttiilit ym nokkakin ja valmiiksi kasattu.



Monessa paikassa kun kannen purku/kasauskin maksaa älyttömästi. Minäkin tumpelo ilman ammattivehkeitä ruuvipuristimella ym kasaan ja puran kannen suht vikkelään.
Sinä vain

JAMANT

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 17 kesäkuu, 2020, 09:36Joku roti silti pitäis olla koneistuksen hinnoillakin.
Niinpä, mutta se on sen koneistajan/yrittäjän vastuulla se hinnoittelu, sille me ei mahdeta mitään, samoin kuin niille halvoille kiinan hiutaleille ja niiden laadulle me ei mahdeta mitään, mutta koneistamot vähentää väkeä, kun ei oo duunia niille. Sille taas voidaan jotain, teetetään enemmän, niin on sitä palvelua jatkossakin. Veroille ja työntekijäkustannuksille me ei myöskään mahdeta mitään, ja lisäksi palkat pitää maksaa vaikka ei olis töitä, itsekkin haluan/haluat palkkaa ja lomallakin kuulema pitää palkkaa tulla (ööh, miksi?? Ei jenkeillä makseta lomarahaa, jos et oo töissä et oo töissä, itse pidän lomaa mallilla pitä viikonloppu jokusen kerran vuodessa). Jos haluaa elää ns hyvinvointimaassa, jossa saa rahaa olematta töissä, niin jonkun ne rahat pitää tienata ja siinä se ongelma on. Edut ja vapaamatkustajat pois,lopetetaan ulkomaille rahan syytäminen ja hoidetaan omat ihmiset ensin...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

JAMANT

Höh, miten tää liittyi nokan hiomiseen, meni taas rahapolitiikaksi...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

Mudracer

Korjautin stokkikilpurin nokan R-koneistuksessa, oli aika suolainen hinta mutta kun siihen vehkeeseen ei saa nokkaa mistään valmiina niin oli halpa. Jos nyt hajoo uudestaan niin korjaus on puolet halvempi kun niillä on mallinnus tietsikassa.
Harjavallassa on yks paja joka hioo nokkia mutta en perkele muista sen nimeä, sielläkin uudelleen hiotettu nenuun uudet asteet.
X

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: JAMANT - 17 kesäkuu, 2020, 11:09Niinpä, mutta se on sen koneistajan/yrittäjän vastuulla se hinnoittelu, sille me ei mahdeta mitään, samoin kuin niille halvoille kiinan hiutaleille ja niiden laadulle me ei mahdeta mitään, mutta koneistamot vähentää väkeä, kun ei oo duunia niille. Sille taas voidaan jotain, teetetään enemmän, niin on sitä palvelua jatkossakin. Veroille ja työntekijäkustannuksille me ei myöskään mahdeta mitään, ja lisäksi palkat pitää maksaa vaikka ei olis töitä, itsekkin haluan/haluat palkkaa ja lomallakin kuulema pitää palkkaa tulla (ööh, miksi?? Ei jenkeillä makseta lomarahaa, jos et oo töissä et oo töissä, itse pidän lomaa mallilla pitä viikonloppu jokusen kerran vuodessa). Jos haluaa elää ns hyvinvointimaassa, jossa saa rahaa olematta töissä, niin jonkun ne rahat pitää tienata ja siinä se ongelma on. Edut ja vapaamatkustajat pois,lopetetaan ulkomaille rahan syytäminen ja hoidetaan omat ihmiset ensin...
jos niitä hintoja ei saa kannattavaksi tai ahneuksissaan kiskotaan niin ei siinä paljon vaihtoehtoja jää.


Kyllä mä ymmärtäisin jos uusia kansia sais ihan ykkös satasilla, että nyt ei käsityöammatilla tähän pystytä mutta jos se 15-20€ tunnissa tienaava moottorikoneistaja 30-40v vanhassa koneistamossa missä kalut maksettu, hiplii jotain vanhaa valukantta useiden satasten arvosta ilman, että tehdään mitään porttauksia ym niin jossain on mätää.



Väitän nimittäin, että ammattimies tekee kunnon vehkeillä parissa tunnissa kannelle vaikka mitä, ihan en uskalla sanoa yhdessä tunnissa. Kun nyt puhutaan perustöistä eikä mistään haljenneesta tai sellaisesta mistä pitäis kaivella +100hv lisää.
Sinä vain

JAMANT

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 17 kesäkuu, 2020, 11:20jos niitä hintoja ei saa kannattavaksi tai ahneuksissaan kiskotaan niin ei siinä paljon vaihtoehtoja jää.


Kyllä mä ymmärtäisin jos uusia kansia sais ihan ykkös satasilla, että nyt ei käsityöammatilla tähän pystytä mutta jos se 15-20€ tunnissa tienaava moottorikoneistaja 30-40v vanhassa koneistamossa missä kalut maksettu, hiplii jotain vanhaa valukantta useiden satasten arvosta ilman, että tehdään mitään porttauksia ym niin jossain on mätää.

Jotta firmalla on varaa maksaa sille tekijälle 15-20€ tunnissa, se tuntiveloitus pokalta on 80€ vähintään ja ei se vaikuta vaikka koneet olis maksettu, ylläpito pitää kanssa maksattaa, vaatii ne vanhat koneetkin huoltoa ja varaosia, joita ei välttämättä halvalla saa, vittu kun ei mitään koneiden varaosia edes välttämättä saa, ne pitää teettää/tehdä. Ihan pelkkä öljynimuvaihtaja, yritäppäs varaosana ostaa semmoiseen öljyn ja paineen kestävää letkua, varaosana ei ole maassa ja tilaaminen mahdotonta tällä hetkellä, kun Italiaanot on kaikki kuollu tai jotain tai että edes hinnan sais selville, ei osaa tavarantoimittaja/tukkuri kertoa (vmp). Onneks löysin korvaavaa metritavarana, mutta aikaa menee etsimiseen ja ainoa mitä löytyy on että ehkä sopii tai sitten ei (onneks sopi laakista se mitä saatiin) tai pelkkä monikaasuanalysaattori, siis se millä päästöjä mitataan, ei oo semmoiseen edes akkuja maahantuojalla varastossa, kun edellinen alkuperäinen akku otti ja kuoli vanhuuttaan (taas vmp), aikaa palaa ja mikään ei toimi ja aika on se mikä maksaa...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: JAMANT - 17 kesäkuu, 2020, 11:50Jotta firmalla on varaa maksaa sille tekijälle 15-20€ tunnissa, se tuntiveloitus pokalta on 80€ vähintään ja ei se vaikuta vaikka koneet olis maksettu, ylläpito pitää kanssa maksattaa, vaatii ne vanhat koneetkin huoltoa ja varaosia, joita ei välttämättä halvalla saa, vittu kun ei mitään koneiden varaosia edes välttämättä saa, ne pitää teettää/tehdä. Ihan pelkkä öljynimuvaihtaja, yritäppäs varaosana ostaa semmoiseen öljyn ja paineen kestävää letkua, varaosana ei ole maassa ja tilaaminen mahdotonta tällä hetkellä, kun Italiaanot on kaikki kuollu tai jotain tai että edes hinnan sais selville, ei osaa tavarantoimittaja/tukkuri kertoa (vmp). Onneks löysin korvaavaa metritavarana, mutta aikaa menee etsimiseen ja ainoa mitä löytyy on että ehkä sopii tai sitten ei (onneks sopi laakista se mitä saatiin) tai pelkkä monikaasuanalysaattori, siis se millä päästöjä mitataan, ei oo semmoiseen edes akkuja maahantuojalla varastossa, kun edellinen alkuperäinen akku otti ja kuoli vanhuuttaan (taas vmp), aikaa palaa ja mikään ei toimi ja aika on se mikä maksaa...
mulle on opetettu sivukululaskuriksi n 2. Eli jos 20e tulee palkkaa tekijälle niin firmalle maksaa 40e.


Toki metallialan palkkaus ei ihan näpissä ole ja 20e h kuulostaa jo ammattimiehen palkalta, kai noita kansia joku 15e tuntikin joutuu/saa tehdä?



En tiedä sitten miten aiemmin on koneistukset kannattaneet kun niiden kysyntäkin on ollut kovaa ja hintataso inhimillinen.



Kyllähän koneet hajoaa mutta ei nyt joka päivä eikä viikkokaan jos ei aivan paskaa konekantaa ole.



Viimeks talvella kaverin portteriin kun kannentiivisteen vaihdoin, mietittiin oisko kansi halki vai ei. Koneistamon hinta höyläykselle ja painetestille oli 70% uuden hinnnasta niin sai luvan olla. Uusi kansi suosisti. Kyllä siinä ahneus loisti ei mikään muu.


Saman firman kansia myi myös kun saksasta tilattiin, erona vaan 2.5x hinta vaikka sekin olisi ollut tilaustavaraa. Miksi oi miksi? Ei voi varastointikuluistakaan puhua tässä kohtaa.




Yrityskursseillakin jo lasketaan kannattavuutta. Mitä menee muuttuviin ja kiinteisiin kustannuksiin sekä paljonko pitää myydä saadakseen voittoa x määrä.


Ei kukaan ostais käytettyjä autojakaan jos ne maksais enemmän kuin uudet samanlaiset.










Sinä vain

JAMANT

Jep. tosin nykykuluilla kerroin on isompi kuin 2. Minä veloitan 80.00/h, mutta en minä saa millään laskukaavalla 40.00/h edes niistä töistä joista oikeasti pääsee laskuttamaan 80.00/h, enin osa ajasta menee varaston ylläpitoon, kun ei ne tavarat itsestään sinne liiku eikä sieltä pois ja se ei oo keltään laskutettavaa työtä, mutta pakko se on tehdä, vois ne osissa laskuttaa, mutta ei niitä osia sitten kukaan ostais....

Mutta eiköhän tää taas riitä aiheesta, palataan takas nokan hiontaan, mistä minä en mitään tiedä, ei oo mulla vehkeitä eikä tarpeita...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

68corvette

https://www.camshaftworks.com/

En ole itse tuolla teettänyt, mutta muutamassa kansi prokkiksessa olen tuolla hiottuja nokkia mitannut ja ihan asiallista jälkeä.
Hinnoista en tiedä.