Hitsaukseen liittyvää

Aloittaja Järki, 17 tammikuu, 2020, 21:49

« edellinen - seuraava »

Järki

Sain Kemppi 163S:n korjaamolta. Oli aikas arvokas remontti. Uuden Kiinan koneen olis saanu sillä rahalla. Toki 13€/vuosi on tullu korjaukset maksamaan. Eli sillai laskien ei oo paljo. Nyt on korjattu kaikki 163S:n tyypiviat, jotka olis pitäny ilmetä jo ajat sitten. Hitsattu sillä koneella kyllä on monia kymmeniä lankakeriä, ja siinä käy se isokin kela.
Migmen Tampereella oli ainut, joka otti korjattavakseen, ja halusin museokoneenikin kuntoon, makso, mitä makso. Korjaavat kaikkia hitsauskoneita.
Kun nyt on kaks MIG/MAG-konetta, niin hommasin Kempinkin (letkuun) kaasulle pikaliittimen (koiraspään), niin riitää yks kaasupullo.
Peltiosia tykkään tehdä

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Järki - 17 tammikuu, 2020, 21:49Sain Kemppi 163S:n korjaamolta. Oli aikas arvokas remontti. Uuden Kiinan koneen olis saanu sillä rahalla. Toki 13€/vuosi on tullu korjaukset maksamaan. Eli sillai laskien ei oo paljo. Nyt on korjattu kaikki 163S:n tyypiviat, jotka olis pitäny ilmetä jo ajat sitten. Hitsattu sillä koneella kyllä on monia kymmeniä lankakeriä, ja siinä käy se isokin kela.
Migmen Tampereella oli ainut, joka otti korjattavakseen, ja halusin museokoneenikin kuntoon, makso, mitä makso. Korjaavat kaikkia hitsauskoneita.
Kun nyt on kaks MIG/MAG-konetta, niin hommasin Kempinkin (letkuun) kaasulle pikaliittimen (koiraspään), niin riitää yks kaasupullo.


Kerros lisää siitä pikaliittimestä ja karkaako kaasut jos liittimen irroittaa

Järki

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 17 tammikuu, 2020, 22:12
Lainaus käyttäjältä: Järki - 17 tammikuu, 2020, 21:49Sain Kemppi 163S:n korjaamolta. Oli aikas arvokas remontti. Uuden Kiinan koneen olis saanu sillä rahalla. Toki 13€/vuosi on tullu korjaukset maksamaan. Eli sillai laskien ei oo paljo. Nyt on korjattu kaikki 163S:n tyypiviat, jotka olis pitäny ilmetä jo ajat sitten. Hitsattu sillä koneella kyllä on monia kymmeniä lankakeriä, ja siinä käy se isokin kela.
Migmen Tampereella oli ainut, joka otti korjattavakseen, ja halusin museokoneenikin kuntoon, makso, mitä makso. Korjaavat kaikkia hitsauskoneita.
Kun nyt on kaks MIG/MAG-konetta, niin hommasin Kempinkin (letkuun) kaasulle pikaliittimen (koiraspään), niin riitää yks kaasupullo.


Kerros lisää siitä pikaliittimestä ja karkaako kaasut jos liittimen irroittaa
Toden näköisesti letkussa oleva karkaa. En oo vielä irrottanu sitä Esabista.
Esabin Caddyssä sellanen pikaliitin on vakiona. Siittä minä idean sain.
Vois yhdistelmä TIG/Plasma hankkia samanlaiset joskus? Eli Argoniin, ja paineilmaan. Menee koneeseen samasta liitännästä.
Peltiosia tykkään tehdä

DX

todnäk. letkusta ei karkaa, joten pottu voi olla auki koneesta toiseen vaihtaessa.

tarttis kans tohon vanhaan kemppiin hommata se, niin sitten nopee vaihdella tigin ja miggien kesken  hiilari- ja argon pottuja ristiin rastiin.
pankaa tuo suosikkeihinne pahan päivän varalta, tai liittykää vaik heti. https://pottupotero.forumotion.eu/

world is crumbling down, i don't know how to act anymore

Pete

Mulla ainakin Esabin Caddyssä jää paine letkuun vaikka irroittaa sen koneesta.
Jaa mää vai?

pantera

Valpas, mikä siitä satakuuskolomosesta meni rikki?
onko sillä mikmäänillä langansyöttö rattajia saatavana?

Järki

Lainaus käyttäjältä: pantera - 20 tammikuu, 2020, 22:25Valpas, mikä siitä satakuuskolomosesta meni rikki?
onko sillä mikmäänillä langansyöttö rattajia saatavana?
Korjaaja kyllä selitti, mitä oli tehty, mutta puoliakaan en ymmärtäny.
Langansyötön potikka, jotain osia muuntajan tuntumasta, sitten etuseinän alaosasta semmoset puolijohteet,jotka on olleet tyyppivika, piirikortista joitain komponentteja, ja kaasuventtiili.
Rattaista en tiedä. Ne oli, ja on, mulla kunnossa.
Lahden suunnalla on myös noiden vanhojen Kemppien korjaaja, jolla vois olla osia enempi. Mulla on varaosakirja (jos muistan, mihin sen laitoin). Vois löytyä orkkis numerot.
Peltiosia tykkään tehdä

pantera

Lainaus käyttäjältä: Järki - 21 tammikuu, 2020, 08:43
Lainaus käyttäjältä: pantera - 20 tammikuu, 2020, 22:25Valpas, mikä siitä satakuuskolomosesta meni rikki?
onko sillä mikmäänillä langansyöttö rattajia saatavana?
Korjaaja kyllä selitti, mitä oli tehty, mutta puoliakaan en ymmärtäny.
Langansyötön potikka, jotain osia muuntajan tuntumasta, sitten etuseinän alaosasta semmoset puolijohteet,jotka on olleet tyyppivika, piirikortista joitain komponentteja, ja kaasuventtiili.
Rattaista en tiedä. Ne oli, ja on, mulla kunnossa.
Lahden suunnalla on myös noiden vanhojen Kemppien korjaaja, jolla vois olla osia enempi. Mulla on varaosakirja (jos muistan, mihin sen laitoin). Vois löytyä orkkis numerot.
Piirikortti mullakin kärvähti, uutta ei saa ja käytetyllä toimivalla mennään nyt.Langansyöttöpyöriä ei ole saanut ainakaan 10v varaosana ja ne kyl pitäs uusia... tai sitten käyn hakeen uuden kempin tai eeweeämmän.
Noissa uusissa on vaan hitsausominaisuudet niin paljon paremmat kuin tossa 40v vanhassa että alkaa olla uuden hankintakynnys aika alhaalla... Ei vaan viittis alkaa opetteleen uudenkoneen jippoja kun toi vanha on niin iisi.

Chevy59

Lainaus käyttäjältä: Järki - 21 tammikuu, 2020, 08:43
Lainaus käyttäjältä: pantera - 20 tammikuu, 2020, 22:25Valpas, mikä siitä satakuuskolomosesta meni rikki?
onko sillä mikmäänillä langansyöttö rattajia saatavana?
Korjaaja kyllä selitti, mitä oli tehty, mutta puoliakaan en ymmärtäny.
Langansyötön potikka, jotain osia muuntajan tuntumasta, sitten etuseinän alaosasta semmoset puolijohteet,jotka on olleet tyyppivika, piirikortista joitain komponentteja, ja kaasuventtiili.
Rattaista en tiedä. Ne oli, ja on, mulla kunnossa.
Lahden suunnalla on myös noiden vanhojen Kemppien korjaaja, jolla vois olla osia enempi. Mulla on varaosakirja (jos muistan, mihin sen laitoin). Vois löytyä orkkis numerot.

Ei noihin ole aikoihihin tehty langansyöttöpyöriä. Jos sattuu jollakin huoltofirmalla

oleen vielä hyllyssä tai jos suostuvat myymään jostain romukoneesta ehjät käytetyt.

Chevy59

Lainaus käyttäjältä: pantera - 21 tammikuu, 2020, 09:22
Lainaus käyttäjältä: Järki - 21 tammikuu, 2020, 08:43
Lainaus käyttäjältä: pantera - 20 tammikuu, 2020, 22:25Valpas, mikä siitä satakuuskolomosesta meni rikki?
onko sillä mikmäänillä langansyöttö rattajia saatavana?
Korjaaja kyllä selitti, mitä oli tehty, mutta puoliakaan en ymmärtäny.
Langansyötön potikka, jotain osia muuntajan tuntumasta, sitten etuseinän alaosasta semmoset puolijohteet,jotka on olleet tyyppivika, piirikortista joitain komponentteja, ja kaasuventtiili.
Rattaista en tiedä. Ne oli, ja on, mulla kunnossa.
Lahden suunnalla on myös noiden vanhojen Kemppien korjaaja, jolla vois olla osia enempi. Mulla on varaosakirja (jos muistan, mihin sen laitoin). Vois löytyä orkkis numerot.
Piirikortti mullakin kärvähti, uutta ei saa ja käytetyllä toimivalla mennään nyt.Langansyöttöpyöriä ei ole saanut ainakaan 10v varaosana ja ne kyl pitäs uusia... tai sitten käyn hakeen uuden kempin tai eeweeämmän.
Noissa uusissa on vaan hitsausominaisuudet niin paljon paremmat kuin tossa 40v vanhassa että alkaa olla uuden hankintakynnys aika alhaalla... Ei vaan viittis alkaa opetteleen uudenkoneen jippoja kun toi vanha on niin iisi.

Hitsaisin vanhalla niin kauan kun mistään löytyy osia.:) Aika vähän noissa vanhoissa yleensäkkään on vikoja.

Pitkälti huolimattomuudesta ja tietämättömyydestä niihin vikoja tulee. Kulutus osat sitten taas erikseen,

kun ne vaihtaa ajoissa niin vanhalla koneella pärjää. :)
 

Järki

Lainaus käyttäjältä: pantera - 21 tammikuu, 2020, 09:22
Lainaus käyttäjältä: Järki - 21 tammikuu, 2020, 08:43
Lainaus käyttäjältä: pantera - 20 tammikuu, 2020, 22:25Valpas, mikä siitä satakuuskolomosesta meni rikki?
onko sillä mikmäänillä langansyöttö rattajia saatavana?
Korjaaja kyllä selitti, mitä oli tehty, mutta puoliakaan en ymmärtäny.
Langansyötön potikka, jotain osia muuntajan tuntumasta, sitten etuseinän alaosasta semmoset puolijohteet,jotka on olleet tyyppivika, piirikortista joitain komponentteja, ja kaasuventtiili.
Rattaista en tiedä. Ne oli, ja on, mulla kunnossa.
Lahden suunnalla on myös noiden vanhojen Kemppien korjaaja, jolla vois olla osia enempi. Mulla on varaosakirja (jos muistan, mihin sen laitoin). Vois löytyä orkkis numerot.
Piirikortti mullakin kärvähti, uutta ei saa ja käytetyllä toimivalla mennään nyt.Langansyöttöpyöriä ei ole saanut ainakaan 10v varaosana ja ne kyl pitäs uusia... tai sitten käyn hakeen uuden kempin tai eeweeämmän.
Noissa uusissa on vaan hitsausominaisuudet niin paljon paremmat kuin tossa 40v vanhassa että alkaa olla uuden hankintakynnys aika alhaalla... Ei vaan viittis alkaa opetteleen uudenkoneen jippoja kun toi vanha on niin iisi.
Oon vähän toistamieltä siittä, että uudet koneet olis parempia ohuen pellin hitsauksessa. Korjaajatkin sano, että on tuolla tosi hyvä hitsata. Ohutpeltihitsarit tykkää 163S:tä. Kuulemma rikkinäisestäkin koneesta maksetaan ihan hyvin.

Mä oon nyt vahdellu Kemppiä, ja Esabbia keskenään (pikaliitttimen takaa ei kaasut purkaudu, joten voi ihan lennosta vaihdella).
Ihan samanlaisen sauman saa aikaseks molemmilla koneilla, kun tietää, mitä tekee.
Kemppi on helppo, kun sen säädöt pysyy vakiona koko ajan, ja vapaalangan pituudella pystyy vähän pelaamaan. Siihen oon tottunu.
Esabbi on sitten mystinen kone. Siinä pystyy vain langansyöttöö säätään ite, oli se sillä Qset:llä, tai käsisäädöllä. En ole vielä saanu selville, miksi se kone muuttaa jännitettä, ja virtaa jatkuvasti. Jotain se yrittää optimoida? 
Taitaa olla niin, että eniten saa säädettyä mieleisekseen tavallisessa hitsauksessa,  kun käyttää Qset:iä, ja säätää jännitettä sitten +/-9. En vielä tiedä, miten paljon tuo 9 on jännitteessä, tai virrassa.
Kertovat, että säätöalue on 30-200A, mutta napista säätyy vain alkuasetus jännite käsisäädöllä (kone muuttaa ite sitten lisää suuntaan, jos toisen). Qset:llä pitää hitsata 6 sek kalibrointihitsiä, jotta jännite, ja virta tulee sopivaks langansyötön suhteessa, optimoituna 0,8 langalle (en tiedä, säilyykö kalibrointi, jos hitsaa välillä käsisäädöllä).
Nyt on arvoalue tiedossa, joilla 0,7mm:n sähkösinkitty puskusaumalla menee läpi 0,6 langalla, eikä sauma oo kovin iso.
Esabiin ei semmonen esim. Puuilossa myytävä 5kg:n kela sovi suoraan. Mahtuu sitten juuri, ja juuri, kun hioo kelan keskiöön noin sentin upotuksen. Kelan lukitus on vähän lapsellinen. Voi aueta ihan itekseen.
MAG-tulppa voi olla parempi tehdä Kempillä, kun siinä voi langan syötön laittaa aika pienelle, ja tehot isoiksi, ja ne pysyy siinä.  Esabilla en oo vielä kokeillu.
Se on hienoo, kun MAG-tuppa on samanlainen, kuin pistehitsi, ilman hiomista, ja se, että pellit on varmasti toisissaan kiinni. CO2:lla ei tuu sellasta kourua, kuin seoskaasulla.  Kokeiltu on.  Molemmilla kaasuilla tulppa onnistuu.
Haluan, että minä hallitsen koneen säätöjä, eikä se kone.
Peltiosia tykkään tehdä

Järki

Lainaus käyttäjältä: pantera - 20 tammikuu, 2020, 22:25Valpas, mikä siitä satakuuskolomosesta meni rikki?
onko sillä mikmäänillä langansyöttö rattajia saatavana?
Vetopyörän Kemppiläinen varaosanumero 163S:ään on   9583006.
Peltiosia tykkään tehdä

Jooli

Meillä on töissä noita 80-90-luvun kemppejä käytössä kun hitsataan 0.75mm peltiä, uusia koneita on kokeiltu joka merkkiä, tavallista ja synergistä muttei niistä ole mihinkään verrattuna vanhaan kemppiin.

Järki

Lainaus käyttäjältä: Jooli - 21 tammikuu, 2020, 23:09Meillä on töissä noita 80-90-luvun kemppejä käytössä kun hitsataan 0.75mm peltiä, uusia koneita on kokeiltu joka merkkiä, tavallista ja synergistä muttei niistä ole mihinkään verrattuna vanhaan kemppiin.
Ilmankos koneeni korjaajat sano, että ei kannata romuun laittaa, jos luopumassa on. Vanhalle Kempille on kova kysyntä autopeltikorjaajien keskuudessa, esim. varaosien suhteen.
Peltiosia tykkään tehdä

Jooli

Lainaus käyttäjältä: Järki - 22 tammikuu, 2020, 08:03
Lainaus käyttäjältä: Jooli - 21 tammikuu, 2020, 23:09Meillä on töissä noita 80-90-luvun kemppejä käytössä kun hitsataan 0.75mm peltiä, uusia koneita on kokeiltu joka merkkiä, tavallista ja synergistä muttei niistä ole mihinkään verrattuna vanhaan kemppiin.
Ilmankos koneeni korjaajat sano, että ei kannata romuun laittaa, jos luopumassa on. Vanhalle Kempille on kova kysyntä autopeltikorjaajien keskuudessa, esim. varaosien suhteen.
On niissä niin paljon eroa et vaikka munki työpaikka on investoinu miljoonia koneisiin, ni hitsikoneita ei oo suostuttu vaihtamaan, halikon huoltosähkö on niitä tainnu korjailla jos jotain on ollut.
Uusillakin koneilla hitsaa kyllä saumaa, mutta heftaamisessa syttyminen on helposti semmosta räkimistä