Antsan puuhailut

Aloittaja Anza, 30 elokuu, 2020, 19:07

« edellinen - seuraava »

Smirkelimies

Jos ois kärry+puomi, tuolla perävinssilläkin vois nostaa. Ihan niinku rattorin juontovinssillä.

Anza

Sellasta A-mallista tukea mietin pikupin lavalle. Jos ois vaikka takapuskuriin saranoinu ja sähkövinssillä ja vaijerilla käyttänyt nostohommiin. Jonkun moottorin sais sillä tavoin ilmaan ja siirrettyä peräkärriin tms. Muutaman sadan kilon juttuja ylös maasta.

Anza

Fosforihapolla oon putsaillu ruosteisia osia. Teräsharjalla huolellisesti ruosteet mitä lähtee ja pensselillä fosforihappoa raakana päälle. Happoa pitää vähän väliä käydä sutimassa, muuten alkaa jotain plakkia muodostua ja aine kuivahtaa.

Sähköt vaikuttaa simppeleille. Laturi rohisee pyöritellessä. En tiiä oisko kamala rikos päivittää joku uus tarvikelaturi samalla kun laittaa uudet piuhat.

Anza

Hydroscandista 10mm sinkittyä putkea polttoainelinjoihin ja vanhoista banjoliittimistä sulattelin tumpit irti. Hopealla juotin uusiin putkiin vanhat liittimet. Nyt ei ole hapertuvia kumiputkia. Saas nähdä toimiiko.

Anza

Jäähdytysjärjestelmän putsailua. Syyläriä ja paisaria kypsyttelin pari päivää sitruunahapossa ja huuhtelin sen verran että alkoi tulla kirkasta. Ulkopuolta piti pyyhkiä Autosolilla ennenku kirkastu.

Alkuperäisenä Behr merkkistä jäähärin osaa on myös ainakin W123 mersussa.

Paisari on hytissä. Muuta lämmitystä hytissä ei ookkaan.

Anza

Etujarrusta purin työsylinterin todetakseni että huonoksi on menneet. Kumit mureni käsiin ja sylinterin porauksessa tosi syvää syöpymää ja männät iha juntturissa. Joten jatkoin moottorin ja vaihteiston putsailua.

Vinkuun puuilon 2.5€ teräsharja jolla irtonaiset ruosteet ja möhnät pois, happoa pensseli-setänä ja voila'. Eiköhän tuon päälle jo kehtaa säilyttelymaalia sutia.

Jonkin verran on vielä pikkuosia putsattavana ja maalattavana ennenkun pääsee pistämään osia takas. Pakoputkea ja änkkäriä aloittelin. Samoin jäähärin putkistoja. Startti tuntuis pelaavan, joten sen siistin päällisin puolin. Samoin laturi vois olla hauska alkuperäinen. Sen kyllä joutuis tarkistamaan ja laakeroimaan ainakin.

Anza

Pensselillä epoksia pintaan ohentamatta. Eka kerros tuntui vähän lurulle. Terävät nurkat kuulsi läpi. Pensselöin ympäriinsä ja palasin toiselle kierrokselle korjaillen valumia. Maali alkoi kuivahtaa ja paksuuntua levitellessä ja tuntui että sain paksun eristävän kerroksen moottorin ja vaihteiston päälle säilyttelymaalia.

Vähän epäilen homman järkevyyttä, mutta hiekkapuhallus ja ruiskumaalaus ei oo vaihtoehto. En myöskään halua purkaa puutarhatraktoria ihan paloiksi kerralla, vaan kunnostella tarpeen vaatiessa. Nyt ei lahkeet sotkeennu ruosteeseen ajellessa, joten ehkä ihan riittävän hyvä.

Anza

Siistin startin päällisin puolin ja väriä päälle.

Rungosta purin ne vähät mitä siinä oli kiinni ja renkaat pois. Peittelin seiniä vähän muovilla ja painepesurilla irtonaiset liat.

Yllättävän kovassa on vanhat vaseliinit. Vielä joutuu puukolla veistelemään kuivaneita rasvoja akseleista ja pesasemaan uudemman kerran ennen kun pääsee ruosteiden kimppuun.

Smirkelimies

https://youtu.be/uSnhmE8yuPY

Olikos tuo tuttu pätkä? Jos aattelee tuon aikakauden keskivertotraktoreita, onkin Unimoggi ollu aika tekijä pellollakin. Hinnaltaan varmaan myös ihan eri luokkaa.

Anza

Tää oli uus. Sellasia oon nähny missä ajellaan katujen kunnossapitotöitä.

Näyttäis vähän kaikenlaiset hommat hoituvan UNIversal MOtorGerätillä😄

Valmistusmääriä tais olla useampi kymmenen tuhatta. Näitä "alkuperäisiä" Unimoggeja on valmistettu vuosina 1948-1974.

Paljon menny sähkölaitoksille jne

Anza

Änkkäriä rakentelin traktoriin ruosteisen tilalle. Reikälevyn kääntelin putkea vasten rullalle ja mötönetistä änkkärivillaa. Millin seinämällä oleva 110mm meijeriputki päälle ja tigillä saumoja. Ei oo ees kovin painava!  Karhunkielellä viimeistely ja äkkisilmäyksellä näyttää sinkitylle, vaikka onkin rosteria.

Biltemasta olis saanut vastaavan rst änkkärin alle satasella, joten ei kovin järkevä duunaus työmäärään nähden😂 Toki nyt pituus on mieleinen

Anza

Löytyi Bosch laturi kohtuullisesti ja vaikuttais ehjälle. Ei pidä ääniä ja hiiletkin näytti olevan tallella. Joten pintapuolista siistimistä ja maalia pintaan. Varaosamoottorista myös alkuperäinen kiinnikerauta, joten sopinee siististi moottoriin. 

Anza



Kelien huonontuessa jatkuu sisähommat. Omaan silmään sopiva sävy löytyi sattumalta. RAL1011 joka olis mielestäni voinut olla jossain vanhassa maasturissa vaihtoehtona.

Anza

Laitan tähän itselleni muistiin.
Stencil Gothic BE näyttäis aikakauteen sopivalle fontille, mikäli tarvitsee tekstiä laitella kylkiin.