Mehumaijat

Aloittaja kuutio, 04 kesäkuu, 2021, 19:51

« edellinen - seuraava »

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 02 elokuu, 2021, 23:25Nettiä selatessa osus tommonen sivu eteen, adaptereja mitkä muuntaa melkeen minkä vaan kuormaimen käyttämään bobcat tyylin (SSL= Skid steer loader) pikakiinnitystä. Jopa omaan jo aika vanhaan deere 310c mehumaija  malliin löytyy adapteri. Sopii suoraan kauhan tilalle tappeihin, ja sen jälkeen mikä vaan lisälaite bobcat tyylin pikakiinnikkeillä sopii suoraan.

https://asktractormike.com/products-for-sale/quick-attach-conversion-kits/

Kuulostaa ihan hyvältä idealta, laitteita sopiikin sen jälkeen mieletön määrä. Hintakin on suht kohtuullinen 2500 usd.

 Hydrauliikkaa ei tietenkään tolla tempulla siunaannu lisää, mutta piirin tai pari pystyy kyllä lisäämään ihan vaan solenoideilla kauhan sylinteristä. Haran tms leveyteen pitää kiinnittää myös huomiota, tuppaa oleen kaposia nuo liukuohjattavien laitteet.

Ehkä tommosia sarjoja on aina ollu, en ole vaan itse ihan tiedostanut asiaa.
vielä halvemmalla pääsee kun ostaa bobcatilta suoraan kiinnikkeen, ja hitsaa itse siihen kiinnikkeeseen mikä on.

E: tai jos vaan tyyliin 1 lisälaitteen ostaa, niin vaihtaa siihen kiinnikkeen.
All lives matters.
Let's go Brandon

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 03 elokuu, 2021, 09:46vielä halvemmalla pääsee kun ostaa bobcatilta suoraan kiinnikkeen, ja hitsaa itse siihen kiinnikkeeseen mikä on.

E: tai jos vaan tyyliin 1 lisälaitteen ostaa, niin vaihtaa siihen kiinnikkeen.
No juu mutkun tossa omassa on etukauha ihan vaan tapeilla kiinni, joku pikaliitin olis kliffa. Eri juttu onko tuo popkattimalli se kaikkein oikein. Deerelläkin on tietysti taas joku omansa, sopivuudesta olemassaoleviin tappeihin ei tietoo.
Luulin popkatin olevan suomessakin suunnilleen vallitseva standardi, oli sen suuntaista puhetta.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Poweri

Vanhaa mehumaijaa koitan päivittää tälle vuosisadalle. Hommasin bobcat tyypin pikakiinnikeadapterin, jossa tällä hetkellä kiinni trukkipiikkihommeli jolla jo tehty hommiakin.




Lisäksi tulossa pikakiinnitteinen normaali kauha ettei tarvi enää taistella vanhaa tappikiinnityskauhaa paikalleen.

Myös tulossa kuvan raivuukourakauha.





Tohon saa vähän viritellä hydrauliikkaa koneen puolelle (solenoidiventtiili kauhan sylinterin piiriin tms), mutta pitäs tulla ihan uudet ulottuvuudet näillä kamoilla.

Ja jos vanha kone hajoo lopullisesti niin nämä on sitten kaikki suoraan siirrettävissä johonkin toiseen koneeseen, paitsi tuo adapteri itse mikä ei sovi kun deeren 310c ja 310d mehumaijojen tappeihin.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 09 lokakuu, 2021, 04:00Vanhaa mehumaijaa koitan päivittää tälle vuosisadalle. Hommasin bobcat tyypin pikakiinnikeadapterin, jossa tällä hetkellä kiinni trukkipiikkihommeli jolla jo tehty hommiakin.




Lisäksi tulossa pikakiinnitteinen normaali kauha ettei tarvi enää taistella vanhaa tappikiinnityskauhaa paikalleen.

Myös tulossa kuvan raivuukourakauha.





Tohon saa vähän viritellä hydrauliikkaa koneen puolelle (solenoidiventtiili kauhan sylinterin piiriin tms), mutta pitäs tulla ihan uudet ulottuvuudet näillä kamoilla.

Ja jos vanha kone hajoo lopullisesti niin nämä on sitten kaikki suoraan siirrettävissä johonkin toiseen koneeseen, paitsi tuo adapteri itse mikä ei sovi kun deeren 310c ja 310d mehumaijojen tappeihin.

Oisit ennemmin ottanu umpipohjasen raivuukauhan ku kuitenkin pitää joku multakasa levitellä kantojen pois kantamisen jälkeen ja aina on silttua mitä kuormata, seulapohjasella ei kuitenkaan voi seuloa mitään ilman laitoja
Ja konepellin läpi et kuitenkaan näe kauhan pohjaa joten läpinäkemistäkään ei voi hyödyntää kouratessa

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 09 lokakuu, 2021, 13:25Oisit ennemmin ottanu umpipohjasen raivuukauhan ku kuitenkin pitää joku multakasa levitellä kantojen pois kantamisen jälkeen ja aina on silttua mitä kuormata, seulapohjasella ei kuitenkaan voi seuloa mitään ilman laitoja
Ja konepellin läpi et kuitenkaan näe kauhan pohjaa joten läpinäkemistäkään ei voi hyödyntää kouratessa
vaan tuosta saa molemmat, kun pistää vaan levyn sisään, toisinpäin ei onnistu
All lives matters.
Let's go Brandon

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 09 lokakuu, 2021, 13:25Oisit ennemmin ottanu umpipohjasen raivuukauhan ku kuitenkin pitää joku multakasa levitellä kantojen pois kantamisen jälkeen ja aina on silttua mitä kuormata, seulapohjasella ei kuitenkaan voi seuloa mitään ilman laitoja
Ja konepellin läpi et kuitenkaan näe kauhan pohjaa joten läpinäkemistäkään ei voi hyödyntää kouratessa

Juuri niinkun kaprise sanoi, ja lisäksi jopa valmistajalta (usalainen quick attach merkki) saa laidat ja vaikka tiheämmän sihdin pohjalle jos ei halua itse sepittää.

Levittäminen tolla just onnistuu ja samalla saa juurien jämät yms poimittua pois. Jos kokonainen kasa pitää siirtää paikasta toiseen, niin sinne voi heittää levyn, tai pikapikaa vaihtaa normikauhaan hetkeksi, siinähän toi koko ideakin on.

Kauhaa, tai mitä vaan, katsotaan tietenkin konellin ohi, tyypillisesti vielä koko kehoa vasemmalle kallistaen. Eli kauhasta nimenomaan näkee läpi ja missä ne hampaat menee ja missä kulmassa. Oleksä koskaan ajanu raktorii?  Noi trukkipiikitkin laitoin tarkoituksella epäkeskeisesti enemmän vasemmalle, niin näkee ainakin missä vasemman piikin kärki menee.
Oikealtakin näkee konepellin ohi, mutta silloin tuppaa makaamaan kauhaa käyttävän käsivarren päällä.

E. Sanottakoon kuitenkin että volvo bm ratkaisu tais olla aika hyvä idea vaikka en ole semmosella ajanukkaan. Zaijai kun sais semmosen nelikkona roudattua tänne lumihommiin.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 09 lokakuu, 2021, 16:46Juuri niinkun kaprise sanoi, ja lisäksi jopa valmistajalta (usalainen quick attach merkki) saa laidat ja vaikka tiheämmän sihdin pohjalle jos ei halua itse sepittää.

Levittäminen tolla just onnistuu ja samalla saa juurien jämät yms poimittua pois. Jos kokonainen kasa pitää siirtää paikasta toiseen, niin sinne voi heittää levyn, tai pikapikaa vaihtaa normikauhaan hetkeksi, siinähän toi koko ideakin on.

Kauhaa, tai mitä vaan, katsotaan tietenkin konellin ohi, tyypillisesti vielä koko kehoa vasemmalle kallistaen. Eli kauhasta nimenomaan näkee läpi ja missä ne hampaat menee ja missä kulmassa. Oleksä koskaan ajanu raktorii?  Noi trukkipiikitkin laitoin tarkoituksella epäkeskeisesti enemmän vasemmalle, niin näkee ainakin missä vasemman piikin kärki menee.
Oikealtakin näkee konepellin ohi, mutta silloin tuppaa makaamaan kauhaa käyttävän käsivarren päällä.

E. Sanottakoon kuitenkin että volvo bm ratkaisu tais olla aika hyvä idea vaikka en ole semmosella ajanukkaan. Zaijai kun sais semmosen nelikkona roudattua tänne lumihommiin.


Saatan olla ajanu jopa useemmalla traktorilla ku sinä

Etukuormaaja on ollu vaan parissa ja se volvo-bm ei ole sellainen ku kuvittelet jos kauhan takaseinä on umpinainen, niissä istutaan niin takana ja alhaalla suhteessa kauhan takareunan korkeuteen ettei kauhan huulta näe


Niijjoo mehumaijassa ei taida loppua voima kesken vaikka 50-100kg oiskin pohjassa lisää painoa

Vaan laitahan videota siitä verkkopohjasta käytössä


Joskus miettiny verkkopohjasta kauhaa hiekan seulontaan kasasta pukkasta ja pikkasen kolistaa et nyrkkiä isommat kivet jää kauhaan ja lopulta jäljelle jää pelkkää käyttökelposta hiekkaa

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 09 lokakuu, 2021, 18:02Saatan olla ajanu jopa useemmalla traktorilla ku sinä

Etukuormaaja on ollu vaan parissa ja se volvo-bm ei ole sellainen ku kuvittelet jos kauhan takaseinä on umpinainen, niissä istutaan niin takana ja alhaalla suhteessa kauhan takareunan korkeuteen ettei kauhan huulta näe


Niijjoo mehumaijassa ei taida loppua voima kesken vaikka 50-100kg oiskin pohjassa lisää painoa

Vaan laitahan videota siitä verkkopohjasta käytössä


Joskus miettiny verkkopohjasta kauhaa hiekan seulontaan kasasta pukkasta ja pikkasen kolistaa et nyrkkiä isommat kivet jää kauhaan ja lopulta jäljelle jää pelkkää käyttökelposta hiekkaa
No niin, ei sitten beeämmää tänne, ainakaan ennenkuin on päässy koklaamaan.

Juu ei lopu nostovoima, kuormaaja nostaa täyteen korkeuteen 2500kg, ja maastaveto 4tn.

Ja sitäpaitsi en laskisi kauhan pohjaa lisäpainoksi, jos kerta pohjaa ei tossa risukauhassa alunperin ole...
Tosin on se kyllä alkup kauhaa painavampi, ei siinä.

No katsotaan miten pelaa ja lisätään laitoja ja pohjia sen mukaan jos tarvii.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 09 lokakuu, 2021, 18:45No niin, ei sitten beeämmää tänne, ainakaan ennenkuin on päässy koklaamaan.

Juu ei lopu nostovoima, kuormaaja nostaa täyteen korkeuteen 2500kg, ja maastaveto 4tn.

Ja sitäpaitsi en laskisi kauhan pohjaa lisäpainoksi, jos kerta pohjaa ei tossa risukauhassa alunperin ole...
Tosin on se kyllä alkup kauhaa painavampi, ei siinä.

No katsotaan miten pelaa ja lisätään laitoja ja pohjia sen mukaan jos tarvii.



Tossa ainakin meinasin ensin et jees onpahan hyvä tehdä hommia ku näkee kauhan huulen, joo ei nää. Trukkipiikkien kärjet näkee maantasalla, mutta pakusta nostaessa pitää pikkasen kuikistella et näkee piikkien päät ja melko pitkän aikaa puomisto peittää näkymän piikkeihin nostaessa

Uskoisin saman ongelman olevan volvo-bm;ssäkin joissa näyttäis penkki olevan takaikkunoiden kohdalla
Volvo-bm vois olla helpompi muutettava penkki riittävän eteen, ku hydrauliikka oletettavasti ei ole vivut suoraan lohkossa ja ohjaus mahtaa olla orbilla eli painetta lisää ja rattia pienemmäksi

Tolla tulee joskus jännittäviä tilanteita, etenkin täysiä kauhallisia kipatessa, puomisto ollen suora menee melkosen kauas eteen ja kaikki liikkeet on kovin rauhallisia ja kauhan kääntyminen on melko rajoitettu.
Rakenne on sellainen et kauha kipataan yläasennossa, toisaalta pyöräkuormaaja joten sillä kuormataan, eli harvemmin maakauhaa tarttee kipata alempana

Parikin kertaa pitäny nopeesti laskea takapyörien ilmaan noustessa kumpaan suuntaan on pidempi matka, ylös jotta paino siirtyy taaemmas ja renkaat laskee taas maahan, vai takaisin alas molempiin suuntiin liike kun on rauhallinen ja kauhan kaataminen pahentaa tilannetta valuttamalla hiekan kauhan kärkeen, muttei kuitenkaan kauhasta pois  :o


On muuten ensimmäinen laite jolla ei uskalla ajaa niin lujaa ku se kulkee, ja joo isommat renkaat edellä mennään, sit vielä se ihana ohjaus jossa varrella pukitaan raidetangossa olevaa venttiiliä



Ajettavan siitä vois saada sovittamalla olikohan farmallin lukittimen jolla tehostus poistetaan käytöstä, eli sylinterin venttiili lukitaan keskelle, tossa tosin öljyn virtauskin pitäis vapauttaa

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 09 lokakuu, 2021, 19:45

Tossa ainakin meinasin ensin et jees onpahan hyvä tehdä hommia ku näkee kauhan huulen, joo ei nää. Trukkipiikkien kärjet näkee maantasalla, mutta pakusta nostaessa pitää pikkasen kuikistella et näkee piikkien päät ja melko pitkän aikaa puomisto peittää näkymän piikkeihin nostaessa

Uskoisin saman ongelman olevan volvo-bm;ssäkin joissa näyttäis penkki olevan takaikkunoiden kohdalla
Volvo-bm vois olla helpompi muutettava penkki riittävän eteen, ku hydrauliikka oletettavasti ei ole vivut suoraan lohkossa ja ohjaus mahtaa olla orbilla eli painetta lisää ja rattia pienemmäksi

Tolla tulee joskus jännittäviä tilanteita, etenkin täysiä kauhallisia kipatessa, puomisto ollen suora menee melkosen kauas eteen ja kaikki liikkeet on kovin rauhallisia ja kauhan kääntyminen on melko rajoitettu.
Rakenne on sellainen et kauha kipataan yläasennossa, toisaalta pyöräkuormaaja joten sillä kuormataan, eli harvemmin maakauhaa tarttee kipata alempana

Parikin kertaa pitäny nopeesti laskea takapyörien ilmaan noustessa kumpaan suuntaan on pidempi matka, ylös jotta paino siirtyy taaemmas ja renkaat laskee taas maahan, vai takaisin alas molempiin suuntiin liike kun on rauhallinen ja kauhan kaataminen pahentaa tilannetta valuttamalla hiekan kauhan kärkeen, muttei kuitenkaan kauhasta pois  :o


On muuten ensimmäinen laite jolla ei uskalla ajaa niin lujaa ku se kulkee, ja joo isommat renkaat edellä mennään, sit vielä se ihana ohjaus jossa varrella pukitaan raidetangossa olevaa venttiiliä



Ajettavan siitä vois saada sovittamalla olikohan farmallin lukittimen jolla tehostus poistetaan käytöstä, eli sylinterin venttiili lukitaan keskelle, tossa tosin öljyn virtauskin pitäis vapauttaa
Mikset laita vastapainoja, ei tarvi kikkailla.
Käyttö vaihtelee, en ole koskaan kuormannu omalla mitään, kaikki käyttö ollu kasojen siirtelyä ja levitystä plus lumityöt.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 09 lokakuu, 2021, 22:17Mikset laita vastapainoja, ei tarvi kikkailla.
Käyttö vaihtelee, en ole koskaan kuormannu omalla mitään, kaikki käyttö ollu kasojen siirtelyä ja levitystä plus lumityöt.

Njoo mistäs löydät tohon vastapainoja?

On niihin valmistettu vanteisiin puntteja (erimallin vanteet) ja peräpainon alle lisäpainoa

Mut noita on valmistettu porvoon tehtailla mukaan lukien traktorit ja työkoneet jotain 250
Jostain olin lukevinani et noita ois tehty kaikkiaan alle 20 joku veikkaus ois ollu jopa alle 10

Ja kun se on jo nyt raskas käänneltävä niin mites lisäpainoilla sitten ja perän pituutta en haluu yhtään kasvattaa ku nyt perä loppuu siihen missä sen näkee olevan

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 09 lokakuu, 2021, 22:24Njoo mistäs löydät tohon vastapainoja?

On niihin valmistettu vanteisiin puntteja (erimallin vanteet) ja peräpainon alle lisäpainoa

Mut noita on valmistettu porvoon tehtailla mukaan lukien traktorit ja työkoneet jotain 250
Jostain olin lukevinani et noita ois tehty kaikkiaan alle 20 joku veikkaus ois ollu jopa alle 10

Ja kun se on jo nyt raskas käänneltävä niin mites lisäpainoilla sitten ja perän pituutta en haluu yhtään kasvattaa ku nyt perä loppuu siihen missä sen näkee olevan

Nuo tehtaan painot olis varmaan jo hyvä alku. Eikä muutenkaan luulis olevan tekemätön paikka, muistelisin sinulla olleen aika kunnianhimoisia suunnitelmia aiemminkin.

Tuon malliset lisää pituutta jonkin verran

Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 09 lokakuu, 2021, 23:05Nuo tehtaan painot olis varmaan jo hyvä alku. Eikä muutenkaan luulis olevan tekemätön paikka, muistelisin sinulla olleen aika kunnianhimoisia suunnitelmia aiemminkin.

Tuon malliset lisää pituutta jonkin verran




En tiiä onko niitä olemassakaan, muuta ku siinä yhdessä joka kuvassa jossain oli kuvattu.

Paljos siellä maksaa valimossa valaa vaikka 300kg valurautainen paino?

Suomessa ei moisia valimoita ole, ruottissa ehkä todennäköisesti ei sielläkään joten painolle voi tulla hintaa samanverran et hakee jo liikkeestä samankokoluokan koneen 2000luvulta


Eikä se niitä oikeen kaipaa, täys kauhallinen on sellainen optimitilanteessa puskettava ja onnistuu hyvin harvoin, seisoneesta kasasta ei ainakaan kunnolla
Lumikauha on turhan iso vaikka se hiekkaa täynnä liikkuukin, sitä en muista tuliko siinä nostoraja vastaan vai lähtikö perä nousemaan kauhan tahdissa

Lavalta pakua nostaessa oli pikkasen perä kevyt ja räjähdekonttia lastatessa piti belaruksella painaa takapainosta alaspäin, sekin ois onnistunu jos nosto ei ois ollu alamäessä

Ja melkosen vittumainen se ois ollu 500kg lisää taka-akselilla nostaa kaivosta rengasta ylös, ei oikeen kestäny peruuttaa likakaivon päälle, onneks oli jäässä niin sai kansirenkaan nostettua ylös ja kinukki HiLift;illä vanteesta nostamalla sai parrua alle ja ajamalla eteenpäin

pantera

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 09 lokakuu, 2021, 04:00Vanhaa mehumaijaa koitan päivittää tälle vuosisadalle. Hommasin bobcat tyypin pikakiinnikeadapterin, jossa tällä hetkellä kiinni trukkipiikkihommeli jolla jo tehty hommiakin.




Lisäksi tulossa pikakiinnitteinen normaali kauha ettei tarvi enää taistella vanhaa tappikiinnityskauhaa paikalleen.

Myös tulossa kuvan raivuukourakauha.





Tohon saa vähän viritellä hydrauliikkaa koneen puolelle (solenoidiventtiili kauhan sylinterin piiriin tms), mutta pitäs tulla ihan uudet ulottuvuudet näillä kamoilla.

Ja jos vanha kone hajoo lopullisesti niin nämä on sitten kaikki suoraan siirrettävissä johonkin toiseen koneeseen, paitsi tuo adapteri itse mikä ei sovi kun deeren 310c ja 310d mehumaijojen tappeihin.
Kuul  O0
Itte tossa oon svetsaillu pikkupoppariin tasotusritilä-kiviseula-risukauha grapple komboa, saas nähä onko lopputuotteesta mihinkään  :shutup:

Poweri

Lainaus käyttäjältä: pantera - 09 lokakuu, 2021, 23:38Kuul  O0
Itte tossa oon svetsaillu pikkupoppariin tasotusritilä-kiviseula-risukauha grapple komboa, saas nähä onko lopputuotteesta mihinkään  :shutup:
Mun taidoilla ei olis joten ostin valmiin, mutta laita kuvia
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!