Kaasari, outo versio Q-jetistä. Tietoo...

Aloittaja Jussi, 08 joulukuu, 2021, 00:27

« edellinen - seuraava »

Jussi

Nyt löyty noista omista romuista yksi runko jostain 74-76 vuosilta, jossa korkeuskompensointi, eli aneroid ihan asennettuna. Useimmissa on noissakin ollu vaan sokee tulppa sen tilan paikalla.
Se on kanavoitu vähän oudosti ensiökurkkujen suuttimien alle kahtakin reittiä, joista toinen ainakin kovin epälooginen.
Tietääkö joku oikeesti kuin toi käikäle toimii?
Lainakuva netistä aneroid-värkistä...
En varmasti oo.

sössö

en tiedä oikeasti mutta kun korkeemmalle mennään niin seosta pitää laihentaa, eli neulaa alaspäin. Ilmanpaine on korkeemmalla pienempi mitä matalalla joten voisiko siellä olla tehtaalla vakioitu paine toiselle puolella kalvoa, eli yläpuolella ja alapuolella sitten ulkoilmanpaine. Se kun pienenee niin neula menisi alaspäin.

Tämä oma pikamietintä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 08 joulukuu, 2021, 02:25en tiedä oikeasti mutta kun korkeemmalle mennään niin seosta pitää laihentaa, eli neulaa alaspäin. Ilmanpaine on korkeemmalla pienempi mitä matalalla joten voisiko siellä olla tehtaalla vakioitu paine toiselle puolella kalvoa, eli yläpuolella ja alapuolella sitten ulkoilmanpaine. Se kun pienenee niin neula menisi alaspäin.

Tämä oma pikamietintä.
Juu, sehän ton tarkotus on. Mutta se toteutus ei meinaa aueta tutkimalla. Toi aneroid cavity on auki kohokammioon, eli sieltä menee bensaa ton neulan ohi "jonnekin". Mutta kun se näyttäs olevan auki se kanava sekä toiseen reikään kohokammion pohjassa, että myös ensiön suuttimien taakse... Jos toi tutkinta on oikein, tossa mallissa pitäs olla sikapienet suuttimet, tai helvatan paksut neulat alkujaan. Kun bensaa menee ohi suuttimien jo muutenkin. Harmi vaan, et se jolta toi runko tuli, oli teurastanu sen atomeiksi ennen tutkintaa. Siinä on priima läppäakseli ja hyvät osat muutenkin.

Omakuva siitä, neula sojottaa siihen, mihin toi kuuluu.
En varmasti oo.

Jussi

Tossa ko. yksilössä on niin paljon outouksia muutenkin, et se on pakko jättää vaan osanluovuttajaksi. Kun se oli ositettu ennen ku näinkään sitä, mitään suutinkokoja tai muuta ei ollu merkitty ylös. Myös ensiöneulojen "power valve" poikkeaa muista vastaavan ikäsistä. Ihan kuin siinä olis ollu kaks erillistä mäntää, joista toinen ohjailis tota altitude compensatorin reikää sen aneroidin lisäksi. Eli normi kaksneulanen ja sit vielä oma yhdelle neulalle...
Ei ollu Rochester kirjassakaan mitään tollasesta mallista, eikä osunu netistäkään hyvää kuvaa.
En varmasti oo.

Hupeli

Miten musta tuntuu että tulen aina hankkimaan vain uusia kaasuttimen ohjekirjalla?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 09 joulukuu, 2021, 00:00Tossa ko. yksilössä on niin paljon outouksia muutenkin, et se on pakko jättää vaan osanluovuttajaksi. Kun se oli ositettu ennen ku näinkään sitä, mitään suutinkokoja tai muuta ei ollu merkitty ylös. Myös ensiöneulojen "power valve" poikkeaa muista vastaavan ikäsistä. Ihan kuin siinä olis ollu kaks erillistä mäntää, joista toinen ohjailis tota altitude compensatorin reikää sen aneroidin lisäksi. Eli normi kaksneulanen ja sit vielä oma yhdelle neulalle...
Ei ollu Rochester kirjassakaan mitään tollasesta mallista, eikä osunu netistäkään hyvää kuvaa.


Joko Mikalta kysyit? Tai Subilta?  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 09 joulukuu, 2021, 22:59Joko Mikalta kysyit? Tai Subilta?  ;)
Ei se nyt niin oleellinen juttu ollu. Sattu vaan silmään erikoisena, ku kattelin niitä lähtönippoja tojopetterille. Harmi, et oli ositettu jo valmiiksi suuttimien ja neulasysteemin osalta, olis ollu hauska tutkia tarkemmin.
Ja mihin helvatan paikkaan on tarvittu kaasariin altitude compensation...
En varmasti oo.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 09 joulukuu, 2021, 23:09Ei se nyt niin oleellinen juttu ollu. Sattu vaan silmään erikoisena, ku kattelin niitä lähtönippoja tojopetterille. Harmi, et oli ositettu jo valmiiksi suuttimien ja neulasysteemin osalta, olis ollu hauska tutkia tarkemmin.
Ja mihin helvatan paikkaan on tarvittu kaasariin altitude compensation...

Kai jonnekin tonne vuoristo-alueille, kenties canada-malleihin tms?  ???
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 10 joulukuu, 2021, 07:55Lentskariin? ::)

Ei itseasiassa edes mikään mahdottomuus?  ???

Onhan rochestereita marine-puolellakin niin miksei lentokoneissakin  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 10 joulukuu, 2021, 07:57Ei itseasiassa edes mikään mahdottomuus?  ???

Onhan rochestereita marine-puolellakin niin miksei lentokoneissakin  :thinking:
Tää tuli itsellekin mieleen.. Jäi vaan mietityttään että minkäslaisia ne ilmailukaasarit on olleet, että toimii mahdollisen selällään lentämisenkin aikana.. :o
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 10 joulukuu, 2021, 07:59Tää tuli itsellekin mieleen.. Jäi vaan mietityttään että minkäslaisia ne ilmailukaasarit on olleet, että toimii mahdollisen selällään lentämisenkin aikana.. :o


Paha sanoa  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Dohc

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 10 joulukuu, 2021, 07:59Tää tuli itsellekin mieleen.. Jäi vaan mietityttään että minkäslaisia ne ilmailukaasarit on olleet, että toimii mahdollisen selällään lentämisenkin aikana.. :o
Tillotson moottorisahan kaasareita? ;D
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

Gary Grand

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Poju

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 10 joulukuu, 2021, 07:59Tää tuli itsellekin mieleen.. Jäi vaan mietityttään että minkäslaisia ne ilmailukaasarit on olleet, että toimii mahdollisen selällään lentämisenkin aikana.. :o

Eihän tähtimoottoristakaan erota ylä- ja alapuolta.  :)