Moottoripornoa ja -experimenttaalia

Aloittaja Harri S, 02 helmikuu, 2022, 13:15

« edellinen - seuraava »

Harri S

Tähän ketjuun vois laitella tarinoita ja linkkejä noista hieman erikoisemmista takavuosien erikoismoottoreista.

Youtubessa tuli vastaan tuollainen +600hp twincam 3 valve, turboahdettu nitro, fourbangeri.
Lähtökohtana A-fordin sivuventtiilikone.
On mielenkiintoinen jo pelkästään noista lukuisista erikoisratkaisuista.

Aardema & Braun

Inline 4


Nyk. V12

Päätoiminen harrastaja

Anza


En kovin paljoa perusta F1 kisailuista, mutta joskus tutkiskelin millä ratkaisulla ne pyörittää moottoria 15-20000 rpm.

Vissiin 12000 rpm jälkeen venttiileitä on mahdoton saada pysymään kurissa rautajousilla, joten F1 moottoreissa pneumaattiset venttiilinjouset.

Samoin isku on lyhyt. Iskunpituudessa tulee materiaalin kestävyys vastaan johtuen kiihtyvyyden voimista. Myös moottorin pyörivien osien paino mahd. pieni. Sen vuoksi F1 moottorin ovat litratilavuudeltaan aika pieniä ja monisylinterisiä.

Eurooppalainen V8 kuulostaa erille kuin amerikkalainen serkkunsa. Tässä erona kampiakseli. Ferrarissa ja kilpamoottoreissa usein ns. flatplane sommittelu veivien kauloille kun amerikkalaisissa kansanautoissa ns. crossplane, eli kampikulma 90°

Ford taisi tehdä tälläisen flatplane kampiakselikokeilun ja tykkäsin äänimaailmasta. Vaikkei perus V8 pörpötyksessä mitään vikaa olekkaan. Crossplane kampiakseli on helpompi tasapainottaa melko värinättömäksi, mutta ratkaisu on painava kilpamoottoriin.

https://m.youtube.com/watch?v=rSFxc1SSrTc

Harri S

Sit on tietysti tämä Ivan's shed (Shed racing) kanava.
Tuolta aiemmalta (Clockworkmovies) löytyy muutama tosi mielenkiintoinen video saman tekijän tpimesta antikkisista erikoiskoneista. Vaari on rattimiehiä, mm. Minin rivakka koeajovideo.

https://youtube.com/c/IvansShed

Tässä 10L Hall Scott lentomoottorin rakenteluvideo (1. Osa). Tuo sarja pättyy auton koeajoon.

Päätoiminen harrastaja

Anza

Fordin lättis Fourbängerin virittäjä löytyy Ahvenanmaalta. Herrasmies joka osaa modernisoida lohkon. Jos nyt oikein muistan niin resepti tais olla. Valetut kampiakselin laakerit koneistetaan pois ja avarretaan laakeriliuskoille paikat. Kampiakselin painevoitelulle työstetään kanavat ja säädettäville nostajille tehdään nostajalaaksoon tilaa.
Toki normaalit koneistukset päälle.

Tosi hienoa että taitajia löytyy. Samoin myös niitä jotka tällaisista innostuvat.

Harri S

Minin 2 sylinterisen protomoottorin kampiakselin rakennusta.
Miniinhän piti alunperin tulla 2 sylinterinen moottori.

Päätoiminen harrastaja

tamrokki

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 16 helmikuu, 2022, 23:03Minin 2 sylinterisen protomoottorin kampiakselin rakennusta.
Miniinhän piti alunperin tulla 2 sylinterinen moottori.

Olipa mielenkiintosia juttuja
piti katella monta jaksoo koneen teosta

Lerssinen


Harri S

Tuossa vähän erilaisempi kutvonen.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Minin 2 sylinterinen, 4 mäntäinen, 2-tahtimoottoriproto.

Päätoiminen harrastaja

Jussi

Hitsi ku ei riitä oma englannintaito pysyyn mukana tossa selityksessä.
En varmasti oo.

Harri S

Kohta saavat 2t protomoottorista savut.
Näemmä vahan avulla saa neljä mäntää renkaineen samalla kertaa alakautta sylintereihin.

Päätoiminen harrastaja

Kaarne

Tuo on hienoa että tehdään itse moottoreita eikä laiteta aina valmista tehtaan tekelettä paikalleen. Doch taitaa olla edelläkävijä tälläkin palstalla.

Anza


1990-luvun alussa volvo osallistui BTCC kisaan 850:sellä. Sääntöjen mukaan alkuperäistä sylinterikantta piti käyttää. Siihen ei saanut hitsata lisää metallia, eikä venttiilien kulmaa muuttaa jne.

Volvon 2.0l vapaastihengittävästä oli vaikeuksia saada n. 260hp irti. Se jäi n.25-30hp vajaaksi muista kilpailijoista. Virityspaja muokkasi kantta sääntöjä tarkkaan tulkiten.

Kannesta ajettiin dekkipinnasta siivu siten että koko kansi oli eri kulmassa moottoriin nähden. Tämän myötä myös venttiilien kulma ja kanavat olivat poraukseen nähden paremmassa asennossa kuin ennen. Muutos siis sääntöjen mukaisesti venttiilien kulmaa muuttamatta.

Kannen yläosa koneistettiin kokonaan pois, jotta isommat nokat ja venttiilit saatiin istutettua. Billet yläosa liitettiin pulttaamalla kiinni.

Lopputuloksena moottorista irtosi 325hp.

 


Anza



426 Hemi oli tullessaan ylivoimainen muihin kilpamoottoreihin verraten. Palotilan muoto otti hyvin vastaan sytytysennakoita. Lisäksi puolipallon muotoisesta palotilasta johtuen venttiilit asettui luonnollisesti melko suureen kulmaan suhteessa poraukseen. Vähän sama temppu kuin pienemmässä mittakaavassa tekivät ylläolevalle Volvon moottorille.

Omasta mielestäni hyvä oivallus saada kaasut sylinteriin suoraan laittamalla venttiilit vinoon. Sen sijaan että venttiilit olisi kohtisuorassa ja kaasujen pitäisi kiertää venttiilin ympäri palotilaan.

Anza

Ford B lättikseen asennettu McDowell muutossarja kannelle yläpuolisilla venttiileillä ja nokalla. Dual Winfiel kaasarit ja imusarja, kaksi tulppaa per sylinteri, Bosch magneetto jne.

Facebookin kuvia sivulta Bangers modified