En kovin paljoa perusta F1 kisailuista, mutta joskus tutkiskelin millä ratkaisulla ne pyörittää moottoria 15-20000 rpm.
Vissiin 12000 rpm jälkeen venttiileitä on mahdoton saada pysymään kurissa rautajousilla, joten F1 moottoreissa pneumaattiset venttiilinjouset.
Samoin isku on lyhyt. Iskunpituudessa tulee materiaalin kestävyys vastaan johtuen kiihtyvyyden voimista. Myös moottorin pyörivien osien paino mahd. pieni. Sen vuoksi F1 moottorin ovat litratilavuudeltaan aika pieniä ja monisylinterisiä.
Eurooppalainen V8 kuulostaa erille kuin amerikkalainen serkkunsa. Tässä erona kampiakseli. Ferrarissa ja kilpamoottoreissa usein ns. flatplane sommittelu veivien kauloille kun amerikkalaisissa kansanautoissa ns. crossplane, eli kampikulma 90°
Ford taisi tehdä tälläisen flatplane kampiakselikokeilun ja tykkäsin äänimaailmasta. Vaikkei perus V8 pörpötyksessä mitään vikaa olekkaan. Crossplane kampiakseli on helpompi tasapainottaa melko värinättömäksi, mutta ratkaisu on painava kilpamoottoriin.
https://m.youtube.com/watch?v=rSFxc1SSrTc