manuaalista automaatiksi

Aloittaja leemu, 24 maaliskuu, 2022, 06:15

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 26 maaliskuu, 2022, 19:22Riippuu niin autosta. Hyvää manuaalia ei edes "huomaa" jos konekin pysyy kartalla. Tossa vanhassa ransetissa se menee ihan mutinoitta, ykkönen kans lyhyt vaan kakkosella voi hyvin lähteä liikkeekke.
Kyllä huomaa. Aina.
En varmasti oo.

sössö

yleensä niissä lussuissa, aavikkovälitteisissä tms. missä sen manuaalin erityisesti huomaa ne automaattivaihtoehdot ei ole yhtään parempia :D

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 27 maaliskuu, 2022, 04:57yleensä niissä lussuissa, aavikkovälitteisissä tms. missä sen manuaalin erityisesti huomaa ne automaattivaihtoehdot ei ole yhtään parempia :D
Ei silti tarvii kytkintä, eikä hämmentää keppiä.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 27 maaliskuu, 2022, 04:58Ei silti tarvii kytkintä, eikä hämmentää keppiä.
no en tiedä, ehkä noiten 3 vaihteisten kanssa ei varmaan tartte mutta joku vuosi sitten ajelin jotain 1 sarjan bemaria jollain ihan vetämättömällä saastekoneella niin väärä vaihdehhan niistä kuudesta tms. siellä koko ajan tuntu olevan pesässä ja vaihteli niitä koko ajan miten sattuu kun se kone meinasi hyytyä joka paikassa. Mieluummin olisi ajanu manuaalilla vaikka sekin varmaan olisi ollu joku ihan kämänen. Kierroksia se kone olisi tarvinnu mitä se automaatti ei missään nimessä halunnu sille koneelle antaa.

Kyllä tosin silti joku 200d automaattikin aika jäätävä tuote on. Tai 1.6 taunus automaatti.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 27 maaliskuu, 2022, 05:04no en tiedä, ehkä noiten 3 vaihteisten kanssa ei varmaan tartte mutta joku vuosi sitten ajelin jotain 1 sarjan bemaria jollain ihan vetämättömällä saastekoneella niin väärä vaihdehhan niistä kuudesta tms. siellä koko ajan tuntu olevan pesässä ja vaihteli niitä koko ajan miten sattuu kun se kone meinasi hyytyä joka paikassa. Mieluummin olisi ajanu manuaalilla vaikka sekin varmaan olisi ollu joku ihan kämänen. Kierroksia se kone olisi tarvinnu mitä se automaatti ei missään nimessä halunnu sille koneelle antaa.
Mistä se bemari tähä ny ilmesty? Jaa nii, jostain ransustahan tässä olikin kyse... Ei meinaa tajuta, kun ei käytä niitä.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 27 maaliskuu, 2022, 05:10Mistä se bemari tähä ny ilmesty? Jaa nii, jostain ransustahan tässä olikin kyse... Ei meinaa tajuta, kun ei käytä niitä.
pointti on vaan se että toiset on noissa epäonnistunut niin paljon että melkein se manuaali on huomaamattomampi. Kun tää nyt näemmä meni manuaali vs. automaatti juttuun. Fordilla on rima aika korkeella ollu ainakin ennen niiden manuaalien kanssa. Ne on ollu mun mielestä todella hyviä.

leemu

Lainaus käyttäjältä: sössö - 27 maaliskuu, 2022, 05:04Kyllä tosin silti joku 200d automaattikin aika jäätävä tuote on.

Valovuoden parempi automaattina.
Ainakin sitten kun on ensin vedetty miljoona tolpan väliä ja joka paikassa on hiukan väljää.
Manuaalin kanssa millisekunnin kämmäys kytkimen kanssa ja seuraavat kaksi kilometriä mennään bonanza-loikkaa :))

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 27 maaliskuu, 2022, 04:58Ei silti tarvii kytkintä, eikä hämmentää keppiä.
Ei niin vaan se tulee niin selkäytimestä ja kun on hyvä manuaali ja kytkimessäkin vetoja niin siihen ei kiinnitä huomiota. Sitten jos kaaveli on vittumainen ja tosi tarkka meneekö pykälä sisään tai kytkin ja vaihteisto ei pelaa yhteen liikeratojen suhteen yms

Vaikka se automaatti on aina lähtökohtasesti sellanen "nautitaan kyydistä, käytetään vaan kaasua ja jarrua" niin ei se aina ole parempi kuin manuaali jos jalan ja käden koordinaatio toimii.
Sinä vain

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 27 maaliskuu, 2022, 09:54Vaikka se automaatti on aina lähtökohtasesti sellanen "nautitaan kyydistä, käytetään vaan kaasua ja jarrua" niin ei se aina ole parempi kuin manuaali jos jalan ja käden koordinaatio toimii.
Ja jos ei tykkää käyttää kättä-jalkaa, niin automaatti on yleensä parempi vaihtoehto.

Kyllä mä manuaalillakin tykkään ajaa, mutta automaatti vie voiton lähes aina, jos valintatilanne tulee.
Vaikka ois kuinka hiton hyvä manuaali, mutta auto ei houkuta vaihteita käyttämään, niin miksi ajaa manuskalla? Ai, niin; vänk-vänk..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kyrpov

Ongelma automaatin suhteen tulee topicin mukaisissa tilanteissa. Joko sitä ei ole saatavilla tai sitten kestoikä tai toiminta on heikkoa.

Mikä lie syynä ettei automaatin synnyinmaassa taida raskaassa kalustossa automaattivaihteisto olla se suosituin?
Sinä vain

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 27 maaliskuu, 2022, 11:46Mikä lie syynä ettei automaatin synnyinmaassa taida raskaassa kalustossa automaattivaihteisto olla se suosituin?
Tuskin mukavuus! ;D

Mä olen kuitenkin onnistuneesti aika paljon maailmanhistorian huonoimmalla(42TE..) lootalla ajellu, ni heikkous ei ole mulla se ensimmäinen kriteeri olla ottamatta.
En mä raskaassa kalustossa ihmettele, jos automaattia vältellään, mutta kummasti just tällasessa kevyessä kuorkkikalustossa taitaa jenkeilläkin olla enemmistö just automaatteja.. :thinking:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Mudracer

A4LD toosaa on jopa 4litrasen koneen persiiseen laitettu. Vahvistin joskus tollasen -90 luvun isokoppaseen transventtiilin kun sitä turborieselikonetta viilattiin ja laitettiin kuuleri. Mutta ehkä kannattaa vaan uskoa kaikkiin nettihuhuihin ja laittaa varmuuden vuoksi vaikkapa 540 Allison.
X

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 27 maaliskuu, 2022, 11:46Ongelma automaatin suhteen tulee topicin mukaisissa tilanteissa. Joko sitä ei ole saatavilla tai sitten kestoikä tai toiminta on heikkoa.

Mikä lie syynä ettei automaatin synnyinmaassa taida raskaassa kalustossa automaattivaihteisto olla se suosituin?

Olisko se että vaihteita on liian vähän ja turbaani keittää öölit kun oikein raskaalla kuormalla lähtdetään liikkeelle, Allisonin eka 4 vaihteine tuli -70 luvun alussa 72 000 lipsisiin yhdistelmiin.
X

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 27 maaliskuu, 2022, 11:51Tuskin mukavuus! ;D

Mä olen kuitenkin onnistuneesti aika paljon maailmanhistorian huonoimmalla(42TE..) lootalla ajellu, ni heikkous ei ole mulla se ensimmäinen kriteeri olla ottamatta.
En mä raskaassa kalustossa ihmettele, jos automaattia vältellään, mutta kummasti just tällasessa kevyessä kuorkkikalustossa taitaa jenkeilläkin olla enemmistö just automaatteja.. :thinking:
Ei se heikkouskaan aina syy vaan jos käytös on perseestä vaikkapa monet vagin laatikot. Tai kaikki pikkuautotkaan automaatilla ei niin jouhevia. Kaverin kadettia th125lla muistaen.
Sinä vain

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 27 maaliskuu, 2022, 12:02Ei se heikkouskaan aina syy vaan jos käytös on perseestä vaikkapa monet vagin laatikot. Tai kaikki pikkuautotkaan automaatilla ei niin jouhevia. Kaverin kadettia th125lla muistaen.
Jepjep..
TH350 on hyvä, TH700 ei läheskään niin hyvä. 41TE on todella hyvä, 2019 Passatin DSG ihan sieltä ja syvältä, jne.
Ääripäät miellyttävyydessä/toimivuudessa siinä peräkkäin. :rotfl: Kehitys ei aina ole positiivista..

Joku -70-80-luvun vaihteen Clark oli ihan hirveä käytökseltään, mutta silti paljon parempi kuin manuaali kyseisessä ympäristössä.
Camaron 2.8 kutosen perässä se viislovinen manuaali oli parempi kuin TH700, jne.

Mirafioriinkin olis TH180 ollu tarjolla, mutten päässy koskaan sellaiseen käsiksi. Rekordissa tuosta lootasta tykkäsin enemmän kuin manuaalista. 8)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement