Vw Iltis

Aloittaja Smirkelimies, 06 kesäkuu, 2022, 13:52

« edellinen - seuraava »

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 03 helmikuu, 2023, 03:50Jouduin poistaan autonosat keittiön kaapeista ku nyksä muutti mukaan. Eikä olkkarissakaan saanu enää tehä lootaremppaa, edes manuaaliin. Onneks tein tallin itelle.



Itsehän tossa männäkesänä tein venakoneistorempan keittiön pöydällä  :))

Ennen himosta oli vähön hoppu  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Markok

En määkään remppaa tuvassa tee, säilyttänyt vaan osia, tietää etteivät paskaannu ja vaurioidu kuin vasta asentaessa ;D

Toki keräily puolta on tuvassa esillä monellatapaa, ruokapöydän lasinalunen on täynnä merkkejä ja vähän työkaluja ym.

Smirkelimies



Otin tallin oviaukosta alemman pressun pois että pääsee aurinko lämmittämään.

Auto on talvehtinut muuten hyvin mut lattialla oli vettä vaikka on pakkaskeli. Sitte huomasin tipan lämmityslaitteen kopan alanurkassa. Auton mukana tuli toinen lämppäri, pitää ensin tutkia siitä mimmonen rakenne on ennenkun keväämmällä purkaa.

Tämmöstä se on vanhojen p...kojen kanssa.  :P

Onneks ei ole mitään tuhannen monimutkasta kojelautaa edessä.


Smirkelimies

Tutkailin Iltis-foorumia, ainakin lämmittimen virtausta säätelevä venttiili näkyisi olevan tyypillinen vuotokohta. Oli jääny talveksi venttiili auki, sen aukaisumekanismi näkyy kuvassa, eli avaava pyöreä namukka oli vedettynä auki. Kesällä tai syksyllä ei haissu jäähdytysneste, joten ehkä kenno ei vuoda, mut kun enimmäkseen ovet on irti ei hoksaa kaikkia hajuja. Liekö esim golfissa samannäkönen sydeemi?

Muok. Iltisshop on kyllä hyvä. Uusi venttiili ja kenno maksaa alle satkun. Joku venttiilin tiivistekumi oli erikseen myynnissä, vois olla sekin syypää. Eipä jää osista ainakaan kiinni.  Kun vaan sais ruuvattua osat kii särkemättä enempää.

Lerssinen

Kunnon pakkasissa nuo letkuklemmariliitokset voi vuotaa ihan itsekseenkin.

Smirkelimies



Kaivoin varaosan varastosta. 2 ruuvia avaamalla kennon saa kopan sisästä venttiileineen pois. Tuon voisi testata paineilmalla vesisangossa. Hyvä ku on noita osia ihan senkin takia että on näppärä tarkistaa miten osa purkautuu.

Anza

Säädä testauspaine samaksi kuin jäähdytysjärjestelmässä. Tietenki.

Smirkelimies

Iltis foorumilta neuvoivat että vw polo 86c -osa on vastaava, nettikaupassa näkyy olevan 37 e.

Smirkelimies



Perheen naisväki halus lähtee hiihtolomaks Berliiniin, mulla on onneks vaan 2 pv lomaa ni sain jäädä yksin kotio  ;D

Raahasin kompuran sisään ja purkailin venttiiliä sen vähä mitä voi. Huuhtelin kennoa sisältä kuumalla vedellä. Kävi mielessä et johkin vanhempaan talviautoon tuo vois olla hyvä tehdä joskus, tuli jonkun verran ruskeeta moskaa.

Venttiilin ja kennon välinen tiiviste oli ehjä. Kokeilin saada painetta kennoon veden alla, ei näkyny vuotoja mut paine jäi aika pieneks. Jos vuotaa, helppo se on ottaa irti.

Venttiiliä ei ole kai tarkotettu avattavaksi koska se on suljettu tullai peltiä taittamalla. Venttiilin suljinpallo on muovia, kaipa tuo vaan vanhetessaan vaihdetaan kokonaan.

Eipä o tullu syvennyttyä tuohon osa-alueeseen ennen. Komponentti kerrallaan käy rottelo tutuksi.

Jossain vaiheessa tulis sitte eteen koneen ja lootan irrotus, kytkimen ja lootan vaihto.

Smirkelimies



Tänään oli aika hyvä ruuvailupäivä. Otin mittarin irti ja ähräsin toisen kennon ja venttiilin lämppäriin. Tässä vehkeessä venttiilin ja kennon välinen tiiviste kuuluu tyypillisesti vuotelevan. Niin tais olla tässäkin. Ei asennus ollu ihan niin helppo kuin luulin mut sinne meni lopulta.

Purkailin mittaria. Oiskohan magneettiin tulevassa akselissa ollut roskaa koska puhdistamalla ja pyörittelemällä herkistyi. Akselia kiinni pitävä metalliklipsukin saattoi kanittaa. Mittariin latoin aiemmin iltis-shopista tilatun matkamittarin rattaan joka on metallia. Muovinen on kuulemma melkein kaikista rikki.

Kun mittari jumittui, kuului melkoinen räpätys ennenkuin viisari lerpahti ja mittari hiljeni. On mysteeri, mikä antoi periksi kun vaijeri ei päässy pyörimään. Vaijeri on ehjä. Oiskohan laatikon päässä muoviratas menny tms.

Smirkelimies



Kokeilin pyörittää mittaria porakoneella. Ei toiminu, viisari jäykkä. Se tais olla murtunutkin kun meni melkein irtipoikki. Liimasin rumasti kuumaliimalla ja kustomoin tommosella pyörylällä.

Viisarin ohut akseli pitää saada yhteen koloseen, meni se lopulta ja viisari herkistyi. Viisaria painaa takaisin ihan mikroskooppinen jousi joka sekin oli vähä sykkyrässä.

Kyl se ny porakoneella pyörittämällä toimii, mut jos jousen säätö on kovinkin tarkka, näyttää mittari luultavasti liikaa. Mut jousta voi säätää kun pyörittää viisaria tapin taa tai asteikon yli. Tarttee vaan taas ottaa mittari irti.

Kaverikin ois tarvinnu kuplaan matkamittarin rattaan mut siinä onkin 12 piikkiä, tässä on 11.

Tämän rakkineen hankinnan yks syy oli saada tietämystä/kokemuksia uudenlaisesta laitteesta ja kyl niitä tulee kun korjatessa rikon sitä osa kerrallaan. Minun matchbox-autoistakin oli akselit mutkalla.

Kyl rattori ja Jawa on eri helppoja ylläpitää kun ei ole hydejarruja, on vähemmän peltejä, sähköosia...

Smirkelimies

Jos joku muu roplaa tämmöstä, tuli tietoa mittarista:

Kuplan mittari on muuten sama mutta se näyttää noin 18 % liikaa vauhtia. Syynä ero rengaskoossa. Oiskohan magneettisysteemissä joku ero, vai voiskohan säätö olla niinkin simppeli kuin ero viisarin jousessa? Mittaritaulun numerot vois laittaa uusiks jollain teippisydeemillä mut ois se aika utajärvisen näkönen. Tai jos löytäis hyvät tarranumerot, ehkä siedettävä.

Anza

Saisko sen Itiksen mittaritaulun purettua ja kopiokoneella skannattua tai suoraan kopioitua tarrapaperille.

Jos vähääkään microsoft paint on tuttu, niin siitä skannatusta mittaritaulusta olis mielestäni mahdollista muokata mieleinen. Tai siis kuplan mittariin sopiva. Tulostaa tarrapaperolle ja liimaa mittariin.

 Jos heittoa on 18% niin satasen vauhtia n. 120kmh, voisko kuplan mittarissa kääntää taustaa pykälän että jossain 80-100km vauhdissa näyttää oikein. Ei se sit enää viiden kympin vauhdissa heitä kuin 7km/h

Smirkelimies

Hyvä idea tuo skannaus.

Lisäongelma vaan ilmeni: merkkivalot on kai jotenkin eri tavalla.

Pyöritin vielä poralla vaijeri ja vaihteiston pyörijä kiinni, taitaa se toimia jos mittarivirhettä ei o tullu liikaa kaupan päälle. Tunpelo viisarin korjaus vaan pistää silmään vähä.

Smirkelimies



Hetkiä kun maailma tuntuu hyvältä paikalta:

Lomaa loppuviikko ja ke-to on hyvää keliä. Ajelin Jawalla korpitallille, jätän sen Iltiksen paikalle. Iltis hörähti hyvin käyntiin ja lämppärin korjaus onnistui, ei vuoda. Möyrin vähä lumikasoissa testimielessä, aika hyvin etenee ku on tasanen pohja.

Ajelin testilenkin kylätiellä, kampe tuntuu toimivan hyvin. Ostin varavaihteiston luultavasti turhaan, mut raha ei o raudassa hukassa.

Kohta on nautittu neljäs lonkero, sauna länpiää ja aurinko paistaa.  8) Ou jee.