Väylä ohjatut penkin moottorit?

Aloittaja juhapih, 27 maaliskuu, 2023, 16:38

« edellinen - seuraava »

juhapih

2006 Porsche Cayennen etupenkit on menossa tuohon Streetjeeppiin.

Siinä varmaankin on väylä ohjatut sähköt...

Noissa taitaa katkaisijat ohjata jotakin keskusyksikkö, joka ohjaa moottoreita.
Meneekös noin?

Koetin tarjota virtaa yhden moottorin kahteen napaan, mutta virtalähde ei ilmoittanut, että virta menisi mihinkään. Nelinapaisessa on joku ohjaus noissa kahdessa "ylimääräisessä".... Antureita varmaan...

Voiko noi moottorit "purkaa" tavallisiksi?

Stige

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 27 maaliskuu, 2023, 16:382006 Porsche Cayennen etupenkit on menossa tuohon Streetjeeppiin.

Siinä varmaankin on väylä ohjatut sähköt...

Noissa taitaa katkaisijat ohjata jotakin keskusyksikkö, joka ohjaa moottoreita.
Meneekös noin?

Koetin tarjota virtaa yhden moottorin kahteen napaan, mutta virtalähde ei ilmoittanut, että virta menisi mihinkään. Nelinapaisessa on joku ohjaus noissa kahdessa "ylimääräisessä".... Antureita varmaan...

Voiko noi moottorit "purkaa" tavallisiksi?

Ettei siel ois + ja - jatkuvat ja sit ohjataan maalla tai virralla niistä kahdesta extra nastasta?

juhapih

Bocshin kirjassa on vastaavanlaisia moottoreita ja niissä on tämmöisiä kytkentöjä...



...tu, noista mitää ymmärrä..

Jussi

Meidän ikivanhan Cadin penkeissä on pari-kolme älylootaa hoitamassa ohjailut...
Kyllä sieltä varmaan on kaiveltavissa esiin ne moottorien ohjaukset ja muuta oleelliset. Mutta jos/kun tarvii sitä kysyä tollai, niin se ei taida olla sun puuha. Mitään niistä siellä olevista ei voi käyttää, paitti ehkä ne moottorit.
Kytkentöjen selvityksen jälkeen pitää ettiä perinnemallin kytkin hoitamaan sitä ohjuuta. Pikkasen voi haetuttaa ja säädättää ennenku toimii.
Tässä pieni varaus, koska on mahdollista, että ne omat kytkimet toimiikin ilman ilman yhteyttä auton väylään. Mutta sehän ei selvii ku tutkimalla.
En varmasti oo.

juhapih

Aattelin ottaa yhden moottorin irti ja suolistaa sen. Katkaisijapaneli on jo irti samaa hommaa varten.

Ja jos noita ei saa pelaamaan ilman muistiyksikköä (tämän verran olen jo opiskellut Possu-palstoilta) ja väyläohjausta, niin sitten otan joko Jeepin penkeistä osat tai yksistä Toronadon penkeistä tarvittavat osat.


Hupeli

Mä laittaisin vain tällaiset perinteiset vipukytkimet mitä löytyy esim ikh.

Oliko muisti pelkästään toisessa penkissä kiekka mittarilla?
Ohjausjohdothan on useimmiten ohuita kun taas virran syötön paksummat.

Käytin näitä vipukytkimiä joskus jenkkiveneen trimmien säätöön.
Näitä oli hiukan erinlaisia sarjaan kytkettäviä toisten kanssa tai ilman.
Sarjana taisi olla 8 lattaa takana ja kaamea määrä johtoja ristiin. :o
Itse tulen tod.näk. näitä käyttämään kun katkaisu virtaakin taitaa sietää kohtalaisesti.

Lisäys.. ei siis omille penkeille vaan muuten..

Hupeli

Tällaiset katkasijat löytyi muuten, mitä nää oli nimeltään,  pakoputken läppälaipat, valmiiksi kytkettynä. Helppo kopsata jos tarvii..

juhapih

Rassasin tänään ensimmäisen moottorin irti. Ja ennen kuin se suolistin, niin tarjosin plussaa ja miinusta akkulaturista. Tottelee...

Aloin purkamaan nyt tuota johtosarjaa, että saa alkaa virittelemään omaa kytkentää. Tuo on kivaa puuhaa, kun niputettu kangasnauhalla, jossa takana jokinmoista liisteriä...

Vipukytkimessä pitää olla 6 nastaa, niin voi vaihtaa plussan miinuksen moottorille. ees taas onnistuu, ainakin tuolla ekalla motilla. Ja sen verran netin kuvia tutkin, että vaikka olsisi joku hall-anturiohjaus, niin ne vaan pois ja taas voi tarjota plussaa ja miinusta.

Jos tuo alkuperäinen katkaisijapaneli toimii normisti, eikä mikään kompuutteriohjain ole, sen käytän.

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 28 maaliskuu, 2023, 17:32alkuperäinen katkaisijapaneli toimii

Toihan olisi kaikkein paras :) koska penkit "istuu" projektiin sen verran hyvin ;)


juhapih

Homma ratkesi niputtamalla kaikki katkaisinpaneeliin menevät punaiset (oletus + johdot) ja panelista tulevat ruskeat (oletus - johdot) kytkentäkaavioiden tuijottamisen jälkeen. Johtoniput piti purkaa ja kaikki muut "turhat" piuhat katkoin pois.... Ja kappaskeppanaa... ainakin kuskin penkin toiminnot pelas. Paitsi lämmitin ja airbägi. Ne revin kokonaan pois.
Ja sitten sielltä oli vielä penkin pohjassa lamppu... sen ja lämmittimen kytkimiä ei ollut penkissä, siis ohjaus tuli muualta. Ja muutama ohhut "turha" johtokin siellä oli... varmaan johonkin hommaan tarpeellisia... ei mulle...