Fergu ei jaksa käydä

Aloittaja Rusty, 12 tammikuu, 2024, 22:44

« edellinen - seuraava »

Kähmy545

Mulla löyty vika polttoaine tankin hanasta.
Hanassa oleva sihti niin kivettynyttä
shaipaa täynnä, että sihti roskiin ja
letkunväliin läpinäkyvä dieselsuodatin.
Ai Mää vai?

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Rusty - 13 tammikuu, 2024, 08:48Siinä on lasikuppi pa-suodattimen alla. Se oli tosiaan auki kun vaihdoin suodattimen. Kun luulin kanssa että johtuisi siitä.
Onko siinä lasikupissa vielä erikseen semmoinen messinkisihti?
502 valmetti teki samanmoista, että jonkun aikaa kävi ja sitten sammui. Ilmaamalla käyntiin ja taas jonkun aikaa.
Siinä lasikupin reunassa oli tosiaan levymäinen sihti joka sitten vahingossa yhden ilmauksen ja kupin irrotuksen yhteydessä tipahti.
Oli kunnon liisterin peitossa.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Rusty

Tässä ei oo kyllä semmosta.
Ah, ahtaita aikoja.

Rusty

Lainaus käyttäjältä: Kähmy545 - 16 tammikuu, 2024, 10:50Mulla löyty vika polttoaine tankin hanasta.
Hanassa oleva sihti niin kivettynyttä
shaipaa täynnä, että sihti roskiin ja
letkunväliin läpinäkyvä dieselsuodatin.

Sitä kanssa veikkaan tässä syylliseksi. Tankki vaan täytyy tyhjentää ensin, hyvä että tuli justiin tankattua se.  :coolsmoke:
Ah, ahtaita aikoja.

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: Rusty - 16 tammikuu, 2024, 19:17Sitä kanssa veikkaan tässä syylliseksi. Tankki vaan täytyy tyhjentää ensin, hyvä että tuli justiin tankattua se.  :coolsmoke:
Muutama löpökanisteri valmiiks, hana kiinni, tankilta tuleva putki siirtopumpulta auki, siihen putkeen sopinee 3/8" tai 10mm letku (Joo, on 8mm putki, mutta se ~kymppi menee kartion yli) ja klemmarilla kiinni. Hana auki ja valuttelee kannuihin... Ja jos ei tuu tai tuleminen hiipuu muutamien litrojen jälkeen, niin syyllinen löytyikin jo :+1:  Ja ainakin osassa perkinsejä myös siirtopumpussa on sihti, joten sinnekin ehkä kannattaa kurkata...

LPR

Sammuuko se kerrasta vai väheneekö tehot ensin ja pikkuhijaa sammuu? Savuttaako ennen sammumista?

Kesälöpöstä voi olla tankin pohjalla parafiinikorppu ja sieltä lähtee hippusia tukkeeksi Se ei häviä sieltä mihinkään. Löpön pitää lämmetä oiken kunnolla, että parafiini sulaa liukenee. Eikä se "laimene" vaan pakkasessa kovettuu uudestaan. Lämpimässä pitäisi saada tankki tyhjäksi, niin vesi ja patafiini poistuisi. Sitten uutta löpöä.

Mulla 390 vetää pakkasella hienoa pöllyävää lunta ilmanputsarin syklonin joskus jopa täyteen. Sitten se sulaa ja jäätyy ja kohta ei sykloni olekaan enää toiminnassa. Lumipöly periaatteessa vois päästä tukkimaan ilmanputsarinkin. Ei itsellä ole käynyt, kun tuon tietää, niin tulee kyllä pakkaslumikelillä tyhjenneltuä syklonia ahkerasti.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

LPR

Sitten joissain koneissa on myös polttoainelinjassa jonkun banjoliittimen sisällä sihti. Voi olla melkein vaikka missä kohdassa hyvänsä, ehkä kuitenkin siirtopumpulla oletettavasti.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Rusty

Sammuu niinkuin vetäisi sammutusnupista, eli aika lailla kerrasta juu.
Ah, ahtaita aikoja.

Rusty

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 16 tammikuu, 2024, 23:20Muutama löpökanisteri valmiiks, hana kiinni, tankilta tuleva putki siirtopumpulta auki, siihen putkeen sopinee 3/8" tai 10mm letku (Joo, on 8mm putki, mutta se ~kymppi menee kartion yli) ja klemmarilla kiinni. Hana auki ja valuttelee kannuihin... Ja jos ei tuu tai tuleminen hiipuu muutamien litrojen jälkeen, niin syyllinen löytyikin jo :+1:  Ja ainakin osassa perkinsejä myös siirtopumpussa on sihti, joten sinnekin ehkä kannattaa kurkata...

Näillä vinkeillä lähdetään yrittämään jahka vähän lämpiää ensin.  :+1:
Ah, ahtaita aikoja.

LPR

Noi nopeasti jos sammuu, niin oletettavasti on joku ohut putki, mikä tukkeutuu suht nopeasti. Jos imusihtiä tai polttoainesuodatinta tukkisi, alkaisi ensin tehot hiipua polttoainepulan takia ja lopulta ei löpöä riittäisi edes käymiseen.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

LPR

Jos näet jollain lampulla tankin pohjalle, niin siellä ei saa näkyä valkeaa kerrosta. Jos näkyy, niin siellä on kovettunutta parafiinia.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Nikuzai

Parafiini sulaa kun sekoittelee riittävästi bensiiniä muistelisin et suhde oli joitain 40d60b
Jossa liukeneminen alkaa sit vaan tikulla sekoittaa kunnes "lumi" on tankista sulanut

Sit sekaan talvi dieseliä et prossat laskee alle 50 ja käyntiin

Scaniassa sai sen parafinoutuneen suodattimenkin laittaa takaisin kun bensassa pari päivää oli liotettu
Ei raskinu 14km ajettua suodatinta poiskaan heittää ja odotella seuraavien pakkasten yli uutta suodinta.


Ja belarus pitkään teki tollasta käy hyvin hetken ja kerrasta seis.
Ilmatessa virtaus sen verran hitaampi ettei putkistoon kertyneen hiutaleisen moskan hiutaleet noussut pystyyn tukkimaan letkua.

Sit yhen kerran teki tallilla joten molemmat hanat auki, banjo erottimelta irti ja kompurasta painetta tankkiin hetken tuli komeesti naftaa ja sit loppus.
Painoin kompuralla tankkiin päin jolloin alkoi taas virtaamaan, sit renkuttelin tankkiin ja takaisin painetta kunnes 20l virtasi paineistettuna läpi tukkeumatta.

Muutaman kerran piti myöhemmin putsata banjoa erottimelta, kun hiutaleet tukki banjon tulon

Rusty

Nyt on sihdit todettu puhtaiksi. Otin hanalta siirtopumpulle tulevan letkun auki ja löpöä tulee ihan iloisesti. Jakajapumpun sihdin otin irti ja puhdas oli sekin. 
Ah, ahtaita aikoja.

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: Rusty - 19 tammikuu, 2024, 12:10Nyt on sihdit todettu puhtaiksi. Otin hanalta siirtopumpulle tulevan letkun auki ja löpöä tulee ihan iloisesti. Jakajapumpun sihdin otin irti ja puhdas oli sekin. 
Mä saattaisin seuraavaks varmistaa paineilmalla, että sekä pumpun että suutinten paluut pääsee virtaamaan vapaasti takaisin tankkiin (oletuksena, että itse polttoainesuodatin ei ole tukossa/jäässä) Seuraavaks sit rakentelisin syöttöpumpun tuloliitokseen pätkän kirkasta letkua ja t-haaran painemittarille ilmavuotojen ja riittävän siirtopaineen varmistamiseksi.

Ja jos nyt oikein tarkkaan mietin, mä kyllä joskus ongin  omasta kaksysikympistä katkenneen siirtopumpun käpälänkin magneetilla öljypohjasta, mutta sille oli ulkoisia syitä ja sekin asia tulee varmasti ilmi siirtopainetta mitatessa

Rusty

Ilmasin taas systeemin ja sain käyntiin. Puolisen tuntia sain lunta tuupittua kun sammui jälleen. Pistän siirtopumpun tilaukseen, sieltä kun näyttää hiukan vuotavan naftaa jostain. Jos se vaikka saa sieltä ilmaa. Mutta miksi se toimii puoli tuntia?
Ah, ahtaita aikoja.