Honda CB 350Four x 3, CBR1000F ja Kawasaki ZZR600

Aloittaja Harri S, 16 huhtikuu, 2025, 15:23

« edellinen - seuraava »

Harri S

Myyneet sulle jotakin fairyä.
Ei mulla ainakaan ole aineen suhteen mitään moittimista. Eka kerta ikinä kun vannepesuainetta ylipäätään ostin ja nytkin tuon Kawasakin vanteiden putsausta varten.
Aine menee heti lilan väriseksi kun puree rautaoksidiin.
Kolme pesukertaa rätillä välillä kuivaten kun juoksevaa vettä ei ole ja lopputulokset näkyy noista mun valokuvista.

Camino79

Joo, nätisti menee violetiks mutta mitään ei vaan tapahdu  :o

Harri S

Seuraavalla kerralla hankaa pesuharjalla aineen kera huolellisesti 5-10 minsaa äläkä päästä yhtään kuivahtamaan ennen huuhtelua.
Eli pullosta välillä sumuttamalla lisää ainetta harjauksen edetessä.
Tämä tyyli toimi mulla hienosti.
Noita mun prätkien vanteita ei oltu pesty vuosikausiin saati vahattu ja rautaa (ruostetta) ihan hitokseen mutta kolmella kerralla sain puhtaaksi.
Pultteja en harjannut, sen kun upotti aineeseen ja lopuksi pesi töhnät pois.
Mutta tämä riittäköön tästä kun tää säie ei ole mikään pesuainetopiikki.

Harri S

Liettuan prätkäpurkaamon paketti saapui ja muutaman muovi- ja pahvikerroksen sisältä paljastu todella siistikuntoinen takakate. Pakkaamisen laatuun lienee vaikuttanut se että pyysin lisäkuvia katteesta koska etsin virheetöntä katetta restaurointiprojektiin.
Ero tuohon vanhaan rapautuneeseen katteeseen on melkoinen.

Muovinhoitoainekäsittelyn jälkeen takavalo paikalleen sekä kate runkoon ja näin Cebari tuli katteiden osalta valmiiksi.
Lopputulos on mielestäni hyvin originaalihenkinen ja pyörästä tuli sangen siistin näköinen.

Pidän varmaan seuraavaksi pikku tauon näiden  rassailussa. Ehkä jotakin pientä mitä noissa nyt aina tuppaa talven aikana olemaan.

palontie

Harri S

Ostin vkl joutessani pakkaspäiville puuhasteltavaa, eli täyden setin CB350 Fourin kaasuttimia.
Ne on ilmeisesti olleet todella kauan käyttämättä ja jollakin tervaöljyllä tms. säilöttyjä kun niitä ei meinannut saada purettua ollenkaan koska kaikki pikkuosat oli liimautuneet kii toisiinsa.
Jopa uimurit oli pikeentyny jumiin yhteen asentoon.

Vaati vastetta vastaan tuurnalla naputtelua jotta uimuriakselit sai irti kaasuttimen runkoa rikkomatta.
Pääasia kuitenkin ettei hapettumia ollut käytännössä tuon tervaamisen takia ollenkaan ja päädyinkin lopulta purkamaan ne ihan osiksi ja pesin messinkiosista tervat sinolilla pois. Laitoin ne vielä pesun jälkeen sitruunahappoon puhdistumaan josko noista sais vaikka tummentumat sillä konstilla pois. Pesen osat sinolilla koska sillä vältyn liuottimien hajuhaitoilta talon kellaritiloissa ja viinahan haisee lopulta ihan hyvältä kun on luonnontuote.

Pesin myös luistit ja neulat kun varsinkin reunimmaiset luistit oli jämähtäneet tervaliisterissä tosi tiukasti paikoilleen.
Purin lopulta koko parterin jotta saan huomenna pestyä runko-osat, rassattua seoskanavat puhtaiksi ja vaihdettua kaasuttimien välisen bensalinjan O-rankaat uusiin. Sillä tiivisteitähän mulla on jäänyt reilusti jäljelle niistä viime kesän kaasarihommista kolmen samanlaisen setin parissa.

Ultaraäänipesuria ei ole ja tokko tulen hankkimaankaan sillä käsipelillä putsaten saan ajan paremmin kulumaan.

sössö

Mulla on joku halpa ultraäänipesuri muttei sillä kyllä mitään tee kaasareiden kanssa, tai en oikeen ole keksinyt mihin sitä voisi käyttää. Löpöastiassa tai vastaavassa harjaamalla tulee paras.

Löpössä etuna on että kaasariin jää rasvanen pinta, eli ei ole heti sellanen valkonen oksidoitunut pallo kun hetken on ulkoilmassa tai kerran kastuu.

rb

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 13 helmikuu, 2026, 16:01Vaati vastetta vastaan tuurnalla naputtelua jotta uimuriakselit sai irti kaasuttimen runkoa rikkomatta.
Joo.... Siinä kannattaa olla varovainen.
Mistäkö tiedän.. :-[

Harri S

Yön aikana messinkiosat oli putsaantuneet jonkin verran ja ensitöiksi rassasin emulsioputket ja pää- sekä tyhjäkäyntisuuttimet puhtaiksi. Laitoin ne hetkeksi sinoliöljyseokseen likoamaan etteivät ala hapettumaan.
Mulla oli käytössä setti erilaisia hammasväliharjoja jotka on tuossa hommassa päteviä.
Varaosapussukoista otin kaikkiin suuttimiin ja naulaventtiileihin uudet O-renkaat ja vaihdoin rinkulat samalla myös bensalinjoihin.

Kaasarien rungot pesin sinolilla erilaisten pensseleiden ja harjojen avulla ja tarkistin että kaikki seoslinjat on auki.
Sitten kaasuttimia pääsikin jo kasailemaan
Ja laitoin näihin kaikki vanhat messinkiosat takas paikalleen koska tarvikeosissa tuppaa olemaan mittavirheitä. Bensapinnat säätelin ohjeen mukaiseen 21mm joka on ollut toimiva mitta noissa kolmessa prätkässä.

Kaasutinpatterin kasausjärjestys on tarkka ja pikku harjoittelun jälkeen sain vivustot ja loput osat oikeassa järjestyksessä paikalleen. Luistien kansia en vielä laittanut kiinni kun ruuvit on vielä putsautumassa sitrunnahapossa.

samulis

Töissä on iso kasa eri kokoisia ultraäänipesureita ja kerran totuttua tulee käytettyä kaikkeen vaikka rakastan rapsutella osia puhtaaks. Mut paikat johon ei yllä niin ultralla pöristellen puhdistuu, esim. sorvin ja jyrsimen siivous imurin letku, laittaa lipeää ja sit pör pör. Finnsonic on merkki mitä en ostais himaan, en ymmärrä miten tehdään veden kanssa läträttävä kone jonka sähköt ei kestä vettä.

Tuumer

Oksaalihapolla oon saanut hyviä tuloksia alumiinin tummentumien poistossa. Sitä saa IKH:lta.

slant sickness

Ex duunissa uä-pesureita käytettiin mm röntgenputkipäiden pesuun ennen öljytäyttöä ja vakuumia. Just aloitettuani siellä toimessani sain tehdaskierroksen ja näin tuotantotilan pesurissa tuttua tavaraa. Myöhemmin kierroksella sanoin esittelijälle, jotta jos putkipäissä on ongelmia, niin saattaa auttaa, jossei ne käy samassa kylvyssä mp moottorin osien kanssa!

Valde

Mikä olisi toimiva aine tollaseen uä-pesuriin?

Rojektori

Lainaus käyttäjältä: Valde - 18 helmikuu, 2026, 17:36Mikä olisi toimiva aine tollaseen uä-pesuriin?

Mää käytän k27 pesuainetta. Saa vaikka fixukselta. En tiedä miten käyttäytyy suhteessa muihin pesuaineisiin, mutta puhdasta tulee. Pesuri taitaa olla 6litraa.