Power Big Meet / Västerås Summer Meet / Street Week Sweden 2023 - Kuvia

Aloittaja 1320, 20 marraskuu, 2023, 00:32

« edellinen - seuraava »

1320

Menneenä kesänä tuli heitettyä edellisvuoden tapaan kesälomareissu Ruotsin puolelle. Kuvio oli jotakuinkin sama kuin viime vuonnakin, eli @fileeraus kanssa lähdettiin kiertämään Västerås Summer Meet ja Power Big Meet läpi Impalalla. Tosin erona viime vuoteen, että nyt lomaa oli vielä toinenkin viikko, joka mahdollisti sen että Street Week Sweden saatiin myös kierrettyä läpi samalla reissulla. Se onkin ainakin minulla ollut jo useamman vuoden sellainen tapahtuma, mihin olisi ollut pakko päästä ja nyt se vihdoin onnistui.

Impalaa tuli hieman ehostettua reissua varten, osittain viime vuoden kokemusten perusteella ja osittain muutenkin. Niistä kuitenkin lisää juttua tuolta projektiosiosta.

Tänä vuonna olin taas aika myöhässä majoitusten varaamisen kanssa, koska lomakuviot ei duunin puolesta olleet selvillä kunnes vasta aika myöhään keväällä. Onneksi kuitenkin samasta Eskilstunan paikasta sai mökin vuokralle kuin viime vuonnakin.

Reissuun lähdettiin tiistai-iltapäivällä, viime vuodesta poiketen ei tosin menty Turun laivalla, vaan Viking Line Stadista osoittautui voittajaksi. Toinen Turun laivoista oli täynnä ja toinen huomattavasti Stadin Viikkaria kalliimpi, eikä toisaalta aikaisesta saapumisesta Tukholmaan ollut tälläkertaa sikäli mitään hyötyäkään, vaan Stadin laivan hieman myöhäisempi saapuminen sopi ihan yhtä hyvin.



Keskiviikkona aamupäivällä kun saavuttiin Tukholmaan, piti ensimmäiseksi ajella autopesuun, koska kotimaan puolella laivaan ajettaessa sateli vettä jonkin verran. Pesun jälkeen lähdettiin ajelemaan pikkuteitä pitkin kohti Eskilstunan majoitusta.




Matkalla pysähdyttiin Kjula Dragwayn portilla, kun se osui melkolailla matkan varrelle eikä kiire ollut. Kaupasta haettiin mökkiin vähän syötävää ja muuta tarpeellista. Eskilstunaan saavuttiin iltapäivällä ja lastattiin autosta tavarat mökkiin ja kohta lähdettiinkin vähän matkaa takaisinpäin, kun Enköpingin Mel's Garagella oli keskiviikkoillan Cars & Coffee kokoontuminen.
Kalustoa ei ollut mitenkään älyttömästi, mutta muutamia ihan hienoja autoja kävi paikanpäällä pyörähtämässä. Sisälläkin oli hienoa kalustoa, joten ei siitä hukkareissu tullut.

Cars & Coffee At Mel's Garage







Mel's Garagelta lähdettiin viime vuoden tapaan kohti Östanbrota, jossa Cruisin' Cafella oli jälleen Summer Meetin Pre-Party...

...To Be Continued...

Tradition Never Goes Out of Style!

1320

...Mel's Garagelta lähdettiin siis ajelemaan takaisin kohti Västeråsia. Matkalla vanhan tien varressa Östanbrossa Cruisin' Cafella oli Pre-Summer Meet tapahtuma kuten viime vuonnakin, joten päätettiin pysähtyä siellä. Hienoa kalustoa oli reippaasti, grilli oli kuumana ja bändikin soitteli terassilla, ja soitti vielä ihan hyvin.

Pre-Summer Meet at Cruisin' Cafe







Jonkun aikaa siinä katseltiin autoja ja paistateltiin päivää lämpimässä auringonpaisteessa, kunnes ajateltiin lähteä poikkeamaan Teddy Boys Car Clubilla, joka on myös samaisen vanhan tien varressa vähän matkaa Cruisin' Cafelta Västeråsiin päin. Tallilla oli myös ikäänkuin Summer Meet Pre Party, tai ainakin avoimet ovet kuten olikin koko Summer Meetin ajan. Hienoa kalustoa kävi pyörähtämässä siinäkin tontilla ja talli itsessään oli myös näkemisen arvoinen. Kattoterassilla oli mukava katsella ohiajavaa liikennettä, etenkin kun Amerikanautoa oli melko paljon liikkeellä.

Teddy Boys Car Club





Täällä nähtiin myös miten siipiautolla pallo palaa, kun '58 Dodge Coronet poistui näyttävästi paikalta.

...To Be Continued...
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

...Teddy Boys Car Clubilta lähdettiin sitten kohti Västeråsin keskustaa, ensimmäinen etappi oli iltaruoka Hällan viereisessä Max Hamburgaressa. Sieltä ajettiin Autotecille tapaamaan siellä olleita kavereita jonka jälkeen ajeltiin Cruisinglenkkiä pari kierrosta ympäri vaikka kalustoa ei vielä hirveästi liikenteessä ollutkaan.

Hämärän tullen lähdettiin ajelemaan kohti Eskilstunan majoitusta, koska aamulla oli kuitenkin herätys varsinaisen tapahtuman alkaessa. ;)

Cruisin' In Västerås, Wednesday





Tämä oli sarjassa Västeråsissa törmää joskus kummallisiin laitteisiin: Huomattiin Cruisinglenkin varressa vanha Ferrari, joten pysähdyttiin katsomaan. Ja jos joku nyt ihmettelee, niin oikeassa Ferrarissahan on kone edessä pitkittäin, ne uudemmat takamoottorisukkulat ei niinkään innosta. ;)
Kyseessä oli '59 Ferrari Testarossa, jossa runko, akselistot ja V12 tekniikka oli alkuperäiset vuodelta '59, mutta kori oli uudempaa tuotantoa. En muista enää kumpi, mutta se oli vuosimallia '62 tai '65. Auto oli seissyt 10 vuotta, mutta oli nyt elvytetty ajoon ja olivat sillä juuri koeajolla. Koeajo tosin päättyi bensapuolen ongelmiin, jonka takia olivat joutuneet pysähtymään ja odottelivat traileria.




...To Be Continued...
Tradition Never Goes Out of Style!

Pande

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 06 joulukuu, 2023, 21:49Tämä oli sarjassa Västeråsissa törmää joskus kummallisiin laitteisiin: Huomattiin Cruisinglenkin varressa vanha Ferrari, joten pysähdyttiin katsomaan. Ja jos joku nyt ihmettelee, niin oikeassa Ferrarissahan on kone edessä pitkittäin, ne uudemmat takamoottorisukkulat ei niinkään innosta. ;)
Kyseessä oli '59 Ferrari Testarossa, jossa runko, akselistot ja V12 tekniikka oli alkuperäiset vuodelta '59, mutta kori oli uudempaa tuotantoa. En muista enää kumpi, mutta se oli vuosimallia '62 tai '65. Auto oli seissyt 10 vuotta, mutta oli nyt elvytetty ajoon ja olivat sillä juuri koeajolla. Koeajo tosin päättyi bensapuolen ongelmiin, jonka takia olivat joutuneet pysähtymään ja odottelivat traileria.




Melkoista. En äkkigoogletuksella löytänyt tuosta yksilöstä lisäinfoa muuta kuin jonkun kuvan kun on ollut Göteborgissa näyttelyssä joskus, että mikä on tuon historia ja alkuperäisyysaste, mutta noin yleensä ottaen 250 Testa Rossa (kirjoitetaan tarkkaan ottaen noin, toisin kuin kasari-Testarossa) on yksi halutuimpia keräilyautoja joita on myyty jopa 30-40 miljoonan hintoihin silloin kun niitä on myynnissä ollut. Mutta tietysti yksilön historia vaikuttaa asiaan.

Edit. lisägoogletuksella löytyi väitteitä että tuo olisi 250 GTE:stä tehty Testa Rossa -replica. Huimaa hommaa sekin, sillä 250 GTE kumminkin puolen miljoonan auto että pilputa nyt semmoinen replican tarpeiksi. Toki sitä ei tiedä milloin tehty ja onko vaikka tehty jonkun tuhoutuneen GTE:n jäänteistä.

If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

1320

Oikeassa olet, ne alkuperäiset on melko arvokkaita laitteita. Kun juttelin omistajan kanssa, niin kun hän kertoi että alusta ja tekniikka on alkuperäiset, mutta kori ei ole ainakaan tämän auton alkuperäinen, niin totesin siihen että ajattelinkin että jos tämä olisi alkuperäinen niin se ei ehkä olisi nyt tässä parkkiksella ollenkaan. Omistaja kuittasi siihen, että "You're right, but it's still worth a few good houses!". ;D

Mutta tosiaan tuon tarkempaa tietoa en itsekään saanut auton vaiheista enkä minäkään pikaisella googletuksella löytänyt enempää juttua.
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

...Torstaiaamuna oli sitten lähtö kohti Johannesbergin lentokenttää, eli oli Västerås Summer Meetin eka tapahtumapäivä. Ajourat kentälle oli melko mutaiset, mutta niistä selvittiin onneksi ilman auton suurempaa likaantumista ja pienen jonottamisen jälkeen päästiin itse tapahtuma-alueelle.

Keli oli koko päivän hieman epävakainen ja pariin kertaan hieman satelikin vettä. Se näkyi kaluston määrässä, eli aikaisemmilla kerroilla on ollut enemmänkin autoja torstaina. Toki katseltavaa riitti silti runsaasti, että siitä ei ollut kyse. Kun alueelle päästiin, niin ekana tuli kierrettyä swappialue läpi. Muutamat pikkunippelit sieltä tarttui matkaankin. Swapin jälkeen lähdin sitten kiertelemään autoja, ja jossain vaiheessa alkoi taas sade jolloin päätettiin, että eiköhän lähdetä kaupungille kurvailemaan.

Västerås Summer Meet, Thursday









...To Be Continued...
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

...Torstaina lähdettiin tapahtuma-alueelta tosiaan vesisateen saattelemana. Ajeltiin ekaksi Autotecille, koska tarkoitus oli käydä tarkastamassa olisiko siellä mitään tarpeellista tavaraa myytävänä. Viime vuoden tapaan, bändejä tai dynotusta ei ollut, mutta uusien ja käytettyjen osien swappia oli niin myymälän sisätiloissa kuin ulkovarastossakin. Itse ostin edullisen SBC alumiiniöljypohjan, ja taisi tuo Fileeraajakin löytää jotain tuliaisia.

Cruisin' In Västerås, Thursday




Melkoinen vesikuurokin tuli samaan aikaan, niin hetken aikaa joutui pidättelemään sadetta...


Autoteciltä lähdettiin syömään ja lähistöltä löytyikin erinomainen pizzapaikka. Ruokatauon aikana kelikin kirkastui huomattavasti ja tiet alkoi kuivamaan. Syömisen jälkeen lähdettiin cruisinglenkille. Kauheat ukaasit oli päällä ennen tapahtumaa, ettei missään muka saisi ajella kun järjestettyä cruisinglenkkiä ei ole ja kaikki kadutkin olisi suljettu. En välittänyt näistä, koska varmaa on ettei tuollaisen automäärän liikkumista ihan noin vaan estetä... Lopputulos oli se, että pieni pätkä Cruisinglenkistä oli suljettu, mutta senkin pystyi kiertämään, suurin osa vanhaa Powerin Cruisinglenkkiä oli täysin vapaata riistaa ja mm koko Cityringenillä ei näkynyt virkavaltaa sen enempää kuin aikaisempinakaan vuosina.

Melko vähän kalustoa silti näkyi ajelemassa, lieneekö porukka sitten säikähtänyt noita pelotteluja?




Teddy Boys Car Clubillakin käytiin:


Jos Cruisinglenkillä oli hieman hiljaista, niin Hällan parkkiksella ei todellakaan ollut, se oli aivan tukossa kalustoa. Itse burnissuoralla ei mainittavampia esityksiä ollut Norjalaista Barracudaa lukuunottamatta, siinä kyllä muuttui rengas aika äkkiä savuksi, mutta autoja tontilla oli tosi paljon.

Erikoisempiakin rakennelmia näkyi, kuten tämä Roadster, jossa koneena suora 12.



Illalla ajeltiin vielä lisää Cruisinglenkkiä ja poikettiin tietysti myös lauluautoilijoiden ykkösmestassa eli vanhalla Statoililla. :))  Hirveän myöhään ei voinut tosin pyöriä, koska seuraavana aamuna oli todella aikainen herätys, koska tavoitteena oli lähteä varsinaiseen Power Meettiin Lidköpingiin...



...To Be Continued...
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

...Perjantaiaamuna kello soi aikaisin, koska oli lähtö kohti Lidköpingin Power Meetiä. Tarkoitus oli päästä paikalle aikalailla silloin kun portit aukeaa klo 8:00, joten lähtö oli aamuviideltä majapaikasta Eskilstunasta. Matkaa oli noin 250km. Syy aikaiselle startille oli, että ehtii rauhassa kierrellä swapin ja autorivistöjä ennen tapahtuman sulkeutumista, ja toisaalta ehtii vielä ihmisten aikaan takaisin Västeråsiinkin. Samalla tietysti varmistaisi myös Power Big Meet rekkarin saamisen, mutta 5000 kylttiä oli lauantaina jaossa, niin pelkästään sen puolesta hieman myöhäisempikin startti olisi tietysti riittänyt.

Matka meni melko sateisissa merkeissä, Västeråsin päässä ja oikeastaan suurimman osan matkasta sateli enemmän tai vähemmän, mutta Lidköpingiin tultaessa keli kirkastui ja kelissä ei ollut mitään valittamista. Ennen alueelle kurvaamista käytiin huoltiksen pihalla huuhtomassa autosta isoimmat liat pois ja Hovbyn lentokentän portilla oltiinkin aikalailla kasin maissa kun tapahtuma aukesi.

Kun auto saatiin kentälle parkkiin, niin ekaksi tuli kierreltyä swappialue läpi, siellä oli taas myyntikojuja useamman kilometrin edestä ja tavaraa laidasta laitaan. Itse tein senverran löytöjä, että ostin kohtuu hyväkuntoiset '62 Letukan pillerikapselit Impalaan ja muistaakseni jotain muutakin pikkusälää tarttui mukaan.

Swapin jälkeen jalkauduin kiertelemään autoja ja niitähän riitti. Autorivistöt oli varmaan myös sen pari kilsaa pitkiä, kokonaisuudessaan kolmen päivän aikana Powerissa kävi noin 13 000 autoa, eli katseltavaa todellakin riitti. Mainittakoon että kaluston taso Powerissa on selkeästi Västeråsia kovempi, vaikka toki Västeråsistakin huippuhienoja autoja löytyy paljon.

Iltapäivällä jossain kohtaa lähdettiin ajelemaan takaisinpäin. Annoin avaimet Fileeraajalle ja hyppäsin itse apparin penkille virvokkeiden kanssa... Matkalla käytiin pizzalla ja paikallisesta Biltemasta haettiin vähän tiivistemassaa tuulilasin tiivisteen vesivuotojen tiivistämiseksi ja teräsvillaa, jolla kiillotin yhden noista ostamistani kapseleista kun se oli hieman huonompikuntoinen kuin muut. Ja uudet kapselit sai laitettua heti paikalleen. ;)

Power Big Meet 2023















Paluumatka oli myös suurilta osin melko sateinen ja tiedossa oli että Västeråsissa oli vissiin satanut melko reippaasti päivän aikana. Västeråsia lähestyttäessä keli alkoi kuitenkin kirkastua...

...To Be Continued...
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

...Perjantai-iltana kun saavuttiin takaisin Västeråsiin, niin keli oli taas kohdallaan. Ja heti huomasi, että kalustoa oli liikkeellä todella paljon enemmän kuin torstai-iltana, hyvä niin.

Illan aikana käytiin Teddy Boys Car Clubilla, Autotecillä, Hällan parkkiksella katsomassa autoja ja burnista (tosin aika vaisut burnisbileet oli), toki myös Cruisinglenkkiä ajeltiin jonkin verran ja loppuillasta poikettiin vanhalla Statoililla katsomassa lauluautoja. Illalla taisi mennä vähän myöhempään, kun seuraavana aamuna ei ollut ihan yhtä aikaista herätystä edessä...

Cruisin' In Västerås, Friday







...To Be Continued...
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

...Lauantaina oli aamulla vuorossa perinteisesti Skultunassa järjestettävä CKOS:n Lead Parking, jossa pääpaino on perinteisissä Rodeissa ja Customeissa. Mun mielestä tämä on ehkä koko Västeråsin parasta antia, koska todella hienoja tekeleitä saapuu paikalle runsaasti ja autot on esillä hienossa vanhassa tehdasmiljöössä.

Tämän vuoden reissu oli kuitenkin sikäli erilainen viime vuotiseen, että koska Power Meetin/Summer Meetin perään oli tarkoitus kiertää myös Street Week Sweden, joka alkaisi siis heti seuraavana aamuna (sunnuntai) Mantorpin radalta, niin tämä tarkoitti sitä että mökki piti palauttaa jo lauantaiaamuna ja ajaa sitten illalla majoitukseen jonnekin Mantorpin lähettyville. Tosin tässä kohtaa majapaikka ei vielä ollut selvillä. Aamulla ensimmäiseksi lastattiin siis kamat autoon, siivottiin mökki ja palautettiin sen avaimet ja sitten nokka kohti Skultunaa.

Paikanpäällä tuntui että porukkaa oli liikkeellä vielä enemmän kuin yleensä ja jonot alueelle oli melkoiset. Onneksi tienvarresta löytyi kuitenkin hyvä paikka mihin sai auton parkkiin ja sitten pääsi helposti kävellen tapahtuma-alueelle. Itse tapahtuma-alue jakautuu kahteen, toinen on "Zombie Zone", jossa on Hot Rodit ja kaikki muut autot, toinen on itse "Lead Parking", jossa ohjeena on "Traditional Customs Only".  ;)

Hienoja laitteita oli runsaasti paikalla ja kelikin suosi tapahtumaa, oli selkeästi viikonlopun kuumin päivä.

CKOS Lead Parking 2023, Skultuna.












Muutama tunti meni helposti aluetta kierrellessä. Kun lähdettiin ajelemaan takaisinpäin, niin kello oli senverran, että oli vielä hyvin aikaa ajella Västeråsin kentälle katselemaan Summer Meetin autokalustoa ennen tapahtuman sulkeutumista...

...To Be Continued...
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

...Skultunasta lähdettiin tosiaan ajelemaan takaisin kohti Västeråsin keskustaa ja itse Summer Meetiä. Keskustassa ajeli jo jonkin verran kalustoa, mutta oli sitä vielä lentokentälläkin paljon. Kenttä oli melko mutainen tietyistä kohdin edellispäivän sateiden jäljiltä, joten piti vähän katsoa mihin ajaa ettei joudu työntöhommiin... Muutama tunti kierreltiin autorivistöjä ja bongailtiin tuttuja. Tapahtuman sulkeutuessa lähdettiin sitten jonottamaan ulos ja etsimään kaupungilta syömäpaikkaa.

Västerås Summer Meet

Tämä '64 Biscayne 2D Sedan oli yksi mun suosikeista, todella hienossa kunnossa ja kliini ulkoasu ilman mitään ylimääräistä. En tiedä mikä kattila oli pellin alla, mutta äänestä päätellen ihan vakio se ei ollut... Ja manuaalilla tietenkin. ;)











Summer Meetin sulkeuduttua käytiin tosiaan syömässä kaupungilla ja sitten ajateltiin lähteä kurvailemaan Cruisinglenkkiä, olihan kuitenkin Summer Meetin viimeinen ilta kyseessä. ;)

...To Be Continued...
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

...Västeråsin kentältä lähdettyä ajeltiin syömään ja sen jälkeen suunnattiin sitten Cruisinglenkille. Hyvin huomasi, että vikana iltana oli paljon enemmän kalustoa cruisinglenkillä kuin aikaisempina iltoina, mekin taidettiin pari kierrosta ainakin ajella lenkkiä kunnes jumituttiin Hällan päädyssä melkoiseen ruuhkaan ja yhtäkkiä autokin alkoi käydä huonosti.

Kuuma päivä oli, niin hetki ihmeteltiin että kiehuuko bensa kaasarissa, mutta lopulta syyksi paljastui sama vika kuin täsmälleen vuosi sitten samassa paikassa: Virranjakajan sisällä pohjalevy mihin kärjet kiinnittyy, oli löystynyt aiheuttaen muuttuvan kärkivälin. Tein saman korjauksen kuin viime vuonnakin, eli sulloin kaljalaatikon pahvia jakajanrungon ja pohjalevyn väliin niin ettei se päässyt liikkumaan mihinkään, sitten vaan kärkiväli kohdalleen ja kovaa ajoa.

Silti tämänkin jälkeen meinasi olla vähän käyntihäiriötä, en tiedä olisko sitten bensakin käynyt vähän kuumana, koska kun ajeltiin Hällan ostarille pariksi tunniksi jäähdyttelemään, niin sen jälkeen auto toimi taas moitteetta. Sillä aikaa kun oltiin Hällassa, niin osui kohdalle myös melko kova ukkoskuuro, joka taisi jonkin verran karsia porukkaa jo kotimatkalle. Me ajeltiin sitten vielä vanhan Statoilin kautta ennen suuntaamista kohti yöpaikkaa ja valmistautumista seuraavana aamuna alkavaan Street Weekiin...

Cruisin' In Västerås, Saturday








Niin, siitä yöpaikasta. Homman nimihän oli se, että sunnuntaiaamuna Mantorpin radalta starttasi Street Week Sweden, joka oli tarkoitus ajaa läpi Impalalla (katsojana toki). Mantorpiin on Västeråsista suorinta reittiä 210 km, joten tarkoitus oli päästä yöpymään johonkin lähemmäksi rataa, ettei heti aikaisin aamusta tarvitse ajaa pitkää siirtymää. Tämän takia mökkikin palautettiin jo aamulla.

Majoitushomman kanssa kävi hyvä tuuri, Fileeraaja jutteli Västeråsin swappialueella Hot Rod Corner-tallin omistajan kanssa, ja itseasiassa itsekin ostin jo torstaina häneltä Impalaan parit pisteosat. Hot Rod Cornerin heppu kutsui meidät tallivierailulle, eikä kaveria tuntunut haittaavan vaikka sanottiin, että meillä on vähän tiukka aikataulu, että ainoa mahdollisuus lienee päästä käymään tallilla keskellä yötä lauantaipäivän päätteeksi. Talli sijaitsi vieläpä Nyköpingistä aavistuksen Mantorpin suuntaan, eli siitä ei olisi radalle aamulla kuin tunnin rykäisy ja sinne saisi jäädä yöksi.

Västeråsista kurvailtiin varmaan joku pari tuntia Hot Rod Cornerille ja oltaisko me oltu joskus noin kahden aikaan yöllä mestoilla. Tallikierros heitettiin ja ihmeteltiin hienoja laitteita, Rodeja oli useita, kuten myös muita vanhoja kilpureita ja tallin seinustalla pitkä rivi Early Hemi moottoreita odottamassa sijoituskohdetta. Hieno paikka ja todella ystävällinen vastaanotto muutenkin, yöpaikka oli tallin yläkerrassa jossa molemmille löytyi oma huone jossa pääsi ihan pedattuun sänkyyn nukkumaan. Omistaja sanoi vaan, että kun lähdette aamulla, niin pistäkää valot pois ja ovet kiinni.







Ja näin se oli sitten Power Meet / Västerås Summer Meet kierretty. Mutta ei se reissu onneksi vielä tähän loppunut, koska Street Week Sweden oli vasta alkamassa.... ;)
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Reissun kakkososa oli tosiaan Street Week Sweden.
Ja niille jotka ei tiedä mistä on kyse, niin perusidea on aikalailla sama kuin Ameriikassa Hot Rod Drag Weekillä. Pääpiirteiltään menee siis näin: Viikon aikana ajetaan kilpaa viidellä eri radalla 1/8 Mile matkalla ja matkat radalta toiselle on hoidettava kilpa-autolla ajamalla. Mitään huoltoautoa ei saa olla, vaan kaikki varaosat, työkalut, mekaanikot yms tarvikkeet pitää kulkea kilpa-autossa tai sen vetämässä peräkärryssä. Ulkopuolista apua mahdollisissa remonteissa ei saa käyttää, poislukien se että muut kilpailijat saavat auttaa toisiaan tarpeen vaatiessa. Viikon lopussa lasketaan joka radan nopeimmista ajoista keskiarvo ja nopeimmalla keskiarvolla oleva voittaa.
Street Weekin suola Amerikan kisoihin verrattuna on vielä se, että osa radoista on liimattuja, ihan oikeita kilparatoja, kun taas osa voi olla lentokenttiä jossa ei ole yhtään liimaa tai kumia. Eli kuskin/tiimin on osattava säätää auto radalle kuin radalle.

Tällä kertaa ohjelma oli tällainen:
Day 1: Mantorp Park
Day 2: Emmaboda Flygbana
Day 3: Malmö Raceway
Day 4: Siirtymä Malmö -> Vårgårda.
Day 5: Vårgårda Dragway
Day 6: Laxå Motorstadion
Day 7: Maaliintulo, Mantorp Park

Eli siis päivinä 5 ja 7 ei ajettu kilpaa ollenkaan, syystä että siirtymä Malmöstä Vårgårdaan oli melkoisen pitkä ja vikana päivänä oli ohjelmassa vain maaliintulo ja palkintojenjako Mantorpissa.

Katuajoa tuli siis noin 1500 km.



Eka kisapäivä oli siis sunnuntai ja homma alkoi Mantorpin radalta. Meillä oli Hot Rod Cornerilta noin tunnin rykäisy Mantorpiin, tosin matkalla poikettiin myös hakemassa huoltikselta aamupalaa. Mantorpiin saavuttiin aamulla hyvissä ajoin kuten oli tarkoituskin. Meillä oli siis tarkoitus kiertää koko reitti läpi katsojana ja tätä varten ostettiin molemmille kokoaikaliput ja autolle vielä Camping-passi, jonka turvin saatiin telttamajoitus aina kisapaikalle kisavarikon yhteyteen. ;)

Aamulla pällisteltiin kilpureita varikolla ennen ajoajan alkua, mielenkiintoisia laitteita oli useita, sellaisiakin joista saattaisi meidän katsastusinsseillä olla hieman sanottavaa. :)) 

Rata oli kumitettu ja liimattu eli pito oli hyvä, kuten tietysti Mantorpin radalta sopi olettaakin. Kovia aikoja ajeltiin heti alusta asti, 1/8 Mile matkalla 4 sekunnin puolelle ajeli useampikin kuljettaja ja perinteisesti myös muutamat voimansiirrot antautuivat heti kättelyssä lähtöviivalle...

Street Week Day 1 - Mantorp Park

Näyttävää menoa tarjoili C-Kadett tuplaturbotetulla Letukan isolohkolla. Mantorpissa kellot pysähtyi parhaillaan aikaan 5.56.




Yksi omista suosikeista oli heti kättelyssä tämä hieno '66 Fairlane, jossa Letukan isolohko isolla Pro Chargerilla. Kulkupuolikin oli kohdallaan, Mantorpissa 4.88. Siirtymälle lähdettäessä ahdin otettiin pois käytöstä ja iso syylari asennettiin takakontin päälle ja sieltä sitten vesiletkut moottorille auton kattoa pitkin.


Isokorisia GM tuotteita oli myös muutamia. Tämä '65 Bel Air kulki Mantorpissa 6,83.


Yksi radikaaleimpia laitteita oli tämä putkirunkoinen Volvo Amazon farmari. Letukan isolohko tuplaturboilla oli tässäkin keulilla, Mantorpissa kellot pysähtyi aikaan 4,57.



Yksi ennakkosuosikki oli epäilemättä Michael Westberg joka kävi edellisellä autollaan eli Chevy S10:llä kiertämässä Hot Rod Drag Weekin ja Sick Weekin varsin menestyksekkäästi. Nyt alla oli kuitenkin uusi kilpuri, putkirunkoinen Chevy Camaro. Mantorpissa syntyi heti päivän nopein aika, 4.34.




Iltapäivällä kun ajoaika päättyi, lähdettiin siirtymälle kohti seuraavan päivän kisapaikkaa, eli Emmabodan lentokenttää. Reitillä oli 3 checkpointia, joissa kilpailijoiden täytyy käydä kuvaamassa kilpurinsa, jotta voi todistaa järjestäjille että reitti on ajettu läpi. Me ajettiin tietysti sama reitti läpi, koska tällöin näkee autoja myös normaalin liikenteen seassa ja näkee mitä mahdollisia remontteja tulee matkanvarrella eteen.

Me käytiin ekan checkpointin jälkeen ostamassa retkituolit jotta leirissä on joku paikka missä voi istua. Se osoittautui yllättävän haastavaksi, mutta lopulta löytyi kauppa jossa retkituoleja myytiin... Samalla ostettiin myös grillattavaa iltaruuaksi.

Toisella checkpointilla oli jonkin verran kalustoa meidän kanssa samaan aikaan. Muun muassa tämä Chevy II isolohkolla ja Blowerilla. Äänet oli katukuosissakin kohdallaan, kun mitään vaimentajia ei ollut. ;D




Isolohkolla olevassa T-Bucketissa oli tehty kätevät kuljetustelineet slickseille. Tai no, ainakin teoriassa, toinen oli nimittäin katkennut jo alkumatkasta. Onneksi (?) kilpailija oli yksinään liikkeellä, niin oli saanut sullottua toisen slicksin apparin paikalle. ;D


Päivän hikoilun jälkeen etsittiin kakkos-checkpointin jälkeen reitinvarrelta uimapaikka missä pääsi järveen pulahtamaan ja samalla sai käytyä pesulla.


Kolmannella checkpointilla oli Lincolnin remontit käynnissä.


Joskus iltakymmenen aikaan saavuttiin perille Emmabodan lentokentälle. Järjestelyt toimi kyllä erittäin hienosti, meidät ohjattiin suoraan leirintäpaikalle joka oli aivan varikon yhteydessä. Pistettiin teltta pystyyn, grillailtiin lihaa ja saatettiin juoda parit oluetkin... Ja tietysti pyörittiin varikolla.


Siirtymä oli 314 km, navigaattorin mukaan 4h 12 min, eli siirtymä ajeltiin pikkuteitä pitkin. Tosiasiassa siirtymään meni aika paljon pidempään, etenkin jos kilpailijana olisi joutunut tekemään remonttia/jäähdyttelemään tai jotain muuta vastaavaa.

Seuraavana aamuna oli sitten tiedossa toinen kisapäivä Emmabodan kentällä...

Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Toinen kisapäivä oli sitten Emmabodan lentokentällä. Rata oli siis kiitorata, jossa oli jälkiä joistakin aikaisemmista kiihdytyksistä, mutta kumitettu/liimattu rataa ei ollut. Tämä aiheutti monelle pitovaikeuksia, ja muutamat koko radan mittaiset burnikset nähtiinkin päivän aikana sen jälkeen kun lähtövalo oli vaihtunut vihreäksi... Osa sen sijaan sai voiman yllättävänkin hyvin tiehen, ja matalia vitosen aikoja ajeli muutama kuljettaja.

Street Week Day 2, Emmaboda Flygbana

Aamulla ennen ajoajan alkua oli hyvin aikaa kierrellä varikolla katselemassa. Osalla oli hieman remonttia meneillään siirtymän jäljiltä, kuten esimerkiksi tämän Chevellen tiimillä.



Siirtymää varten nähtiin myös erikoisia pakoputkiratkaisuja, kuten tässä A-Asconassa, jossa normaalitilanteessa putkenpää tuli vain lokarista pihalle.


No sitten päästiinkin ajamaan.


Parilla turbolla varustettu Chevy II kärsi pitovaikeuksista.


Tästä hienosta Oldsmobilesta taisi vetari katketa Mantorpissa edellisenä päivänä, mutta olivat saaneet auton takaisin nippuun ja päässeet jatkamaan kisaa. Tekniikkana 572 Chevy Big Block ja paras aika Emmabodassa 7,44.


Pahiten pitovaikeuksista taisi kärsiä Micke Modin isolla Pontiac LeMansilla. Tuplaturbotetussa Letukan 598 isolohkossa tuntui olevan voimaa hyvin, mutta se voima meni savuna ilmaan, joka lähdössä nimittäin mentiin pallo palaen maaliin asti, tuloksena aika 7,02.



Tämä hieno '65 Chevelle laukkasi komeasti, 5,92.


Tyylikäs Ford Torino, tekniikkana Fordin 528 isolohko remmiahtimella. Paras aika 6,85.


Päivän kovimman ajan ajoi tiukasti voittokamppailussa ollut '32 Ford, jossa tekniikkana tuplaturbotettu LS. 5,09 liukkaalla lentokentällä oli kova tulos.




Iltapäivällä ajoajan päätyttyä lähdettiin sitten siirtymälle. Eli teltta kasaan ja rojut Impalan konttiin ja baanalle kohti Malmö Racewayta. Siirtymää oli tälle illalle 296km (navigaattorin mukaan 4h 14 min) ja matkalla oli kolme checkpointtia, joista ensimmäinen oli hieno USA Bildelar Ab Osby.




Ilokaasutetulla pikkulohkolla olevassa 240 Volvossa oli remontit käynnissä.



Hieno '66 Barracudakin oli tullut katselemaan kilpureita.


Toisella checkpointilla alkoi vähän tihuttamaan vettäkin, hetki katseltiin muun muassa viime vuoden voittaja-autoa, eli ahdetulla 598 BBC:llä varustettua '57 Bel Airia.


Vikalla checkpointilla oltiin senverran myöhään, ettei siellä hirveästi enää porukkaa ollut ja Malmön radallekin saavuttiin vasta vähän ennen puoltayötä. Malmön leirintäalueesta oli kuulunut soraääniä, varsinainen leirintäalue oli vissiin hieman pidemmällä kuin Emmabodan radalla ja se oli paikka paikoin aika kostea sateista johtuen. Siksi se olikin täynnä kun me saavuttiin paikanpäälle, joten me päästiin aivan varikon viereen olevan hiekkatiepätkän varteen majoittumaan. Teltan alta vaan isoimmat kivenmurkulat pois ja majapaikassa ei ollut mitään valittamista. Varikollakin ehti pyöriä hyvillä mielin, koska Malmön kisa ajettiin iltakisana, ajaminen alkoi muistaakseni klo 13 tai 14 ja päättyi klo 22 eli sikäli kiirettä nukkumaan ei ollut. Ja kyseessähän on ihan oikea kilparata, niin varikolla pääsi jopa ihan oikeaan suihkuunkin illalla. ;D

Malmön ratahan on hieno paikka, se sijaitsee aivan kaupungin keskustan laidalla olevan teollisuusalueen keskellä. Aidan takana naapurissa oli logistiikkafirmojen lastauslaitureita ja muuta vastaavaa, ja ratahan on tunnetusti hyvä, joskin hieman kapea (ja vain 1/8 Mile, mutta sen pidempää kisamatkaa ei Street Weekillä ajetakaan).



Varikolla bongattiin lisää hienoja äänenvaimenninratkaisuja, kuten esimerkiksi tässä Sierrassa. Putki tuli konepellistä läpi, niin katuajoa varten sen päälle asennettiin tuollainen litistetty putkenpätkä joka varmaan vaimensi ääntä ainakin vähän.



Osalla oli jo remontit käynnissä...


Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Kolmas kisapäivä oli siis Malmön radalla. Kisa ajettiin iltakisana, ajaminen alkoi klo 13 tai 14 (en muista enää kumpi) ja ajoaika loppui klo 22. Siirtymälle ei enää illalla tarvinnut lähteä, vaan siirtymään oli pyhitetty koko seuraava päivä, jolloin ei siis ajettu kilpaa ollenkaan. Toki tämä tarkoitti myös sitä, että se seuraava siirtymä oli sitten vähän pidempi...

Aamulla ehti pyöriä varikolla ennen ajoajan alkua ja grillattiin me ruuaksi hampurilaisiakin. Malmön rata oli muuten hieno paikka, mutta katsojan kannalta pieni miinus oli itse katsomo, puiset istumatasot oli ihan liian tiuhassa ainakin tällaiselle pitkäkoipiselle ja edes siedettävää istuma-asentoa oli ihan täpötäydessä katsomossa pirun hankala saada otettua. No onneksi yläriviltä vapautui melko äkkiä paikka niin että pääsi ylimmälle riville seisomaan, bonuksena vielä se että sieltä näkikin paljon paremmin.

Street Week Day 3 - Malmö Raceway

Malmön radan hyvä pito taisi yllättää ekalla kierroksella ainakin tämän ilokaasutetulla pikkulohkolla varustetun '67 Chevy II:n joka otti komeat keulat melkein takapuskurille asti.


Musta Volvo 142, jossa tekniikkana oli LS yhdellä isolla turbolla, kulki komeasti aikaan 4.97.



Voittokamppailussa mukana ollut '32 Ford tuplaturbotetulla LS:llä kulki parhaimmillaan 4.68.


Tuplaturbotetulla pikkulohkolla oleva '32 Ford ei jäänyt paljoa neljän sekunnin rajapyykistä, paras aika 5.04.


Hieno '66 Impala, jossa pellin alla ilokaasutettu 632 isolohko kulki myös melko rivakasti. Harmi vaan että
Street Week nettisivu päivittyi, niin koko viimevuoden tuloslistaa ei enää näe niin ei pysty tarkastamaan mikä jäi Malmön parhaaksi ajaksi...


Kahden kisapäivän jälkeen kärkipaikalla oli tämä Volvo Amazon. Malmössä tosin kärkipaikka vaihtui, Amazonin kärsiessä pitovaikeuksista ja yhdessä lähdössä tuli pieni seinäkosketuskin. Onneksi tosin isommilta vahingoilta vältyttiin, pieniä kosmeettisia vaurioita lukuunottamatta. Paras aika kuitenkin 4.89.


Niin, kärkipaikan otti haltuunsa Michael Westberg Camarollaan. Tuloksena Street Week historian nopein aika, 4.09 ja 283.9 km/h.


Oldsmobile F85 oli kulkenut tasaisen varmasti kovia aikoja kahtena edellisenä kisapäivänä. Niin myös Malmössä, jossa kellot pysähtyi aikaan 5.09. Tekniikkana 600 Cid BBC ja ilokaasua.


Päivän komeimmat keulimiset suoritti Sami Toivonen '67 Camarolla. Herrat kävi ajamassa kyseisellä autolla myös 2023 Sick Weekin lävitse, siellä parhaaksi ajaksi syntyi täydellä matkalla 8.57. Tekniikkana Chevyn pikkulohko ilokaasulla.



Tällä A-Asconalla meinasi olla hieman ylimääräistä ohjelmaa, kun auto ajautui pois pitouralta ja kaatuminen sekä törmäys kaiteeseen olivat molemmat erittäin lähellä. Hienosti kuski kuitenkin hoiti homman kotiin ja kalusto säilyi ehjänä eikä osunut mihinkään.





Ajoajan päätyttyä iltakymmeneltä lähdettiin vielä kiertelemään varikolle, kiirettä siirtymälle ei ollut kun tosiaan koko seuraava päivä oli varattu siirtymälle. Osa lähti jo illalla matkaan, mutta me ajateltiin yöpyä vielä Malmössä ja suunnata matkaan aamulla.

Useammalla oli taas pientä remonttia, kuten tällä 240 Farkku-Volvo tiimillä. Tekniikkana Volvossa oli muuten Lamborghinin V10.




Tästä Pontiacista antautui perä, mutta äijät saivat ostettua uuden akselin toimitettuna ratavarikolle ja sitten alkoi osien vaihto-operaatio.




Kotimaisella Darttiporukalla antautui kansipahvi, mutta samalla tuli moottoriinkin senverran vauriota että oli pakko jättää kisa kesken ja turvautua trailerikyytiin.



Illalla käytiin vielä suihkussa ja ihmeteltiin aamun aikataulua. Sääennuste lupaili vesisadetta, joten pistettiin kello aikaisin soimaan, että pääsisi kuivana pakkaamaan kamat auton kyytiin ja kohti siirtymää...
Tradition Never Goes Out of Style!