Kojelaudan korjaus

Aloittaja 1purehell, 15 huhtikuu, 2020, 22:28

« edellinen - seuraava »

1purehell


Voi sen noinkin tehdä. Tuolla kaverilla on ihan hyviä niksejä noissa sen videoissa, vaikka rakennustyylit on vähä... tietyn alakulttuurin tyylisiä.  O0
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

NonSenCe

niin vaikka tuo onkin ihan mielenkiintoinen katsoa, ei tuo mitään restauroinut.. eli tehnyt alkuperäisen kaltaiseksi.

se vaan teki lasikuitupinnoituksen alkuperäisen päälle. eli lopputulos on vahvempi ja paksumpi asentaessa paikalleen kuin alkuperäinen (kaikkiin ei sovi yhtään paksumpi rakenne, ei sovi muut osat nätisti enää paikoilleen jne).

mä oletin että se korjaa ne halkeamat jotenkin hienosti.. mutta ei. sitten luulin että se ohut kirkkaan sininen kerros olisi ollut se halkeamien "korjaus" ja vahvistus ja siihen päälle sitten olisi tullut joku ohut tehtaan kaltainen pinnan tekevä pehmeä muovipinnote kerros. eli minimoitaisiin työvaiheet ja osan paksuus pidettäisiin mahdollisimman tehtaankaltaisena.. mutta sitten näin nitojan niitit ja alkoi epäilyttään että miten se nyt muka sitten olikaan restauroimassa sitä..
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

1purehell

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 16 huhtikuu, 2020, 16:55niin vaikka tuo onkin ihan mielenkiintoinen katsoa, ei tuo mitään restauroinut.. eli tehnyt alkuperäisen kaltaiseksi.

se vaan teki lasikuitupinnoituksen alkuperäisen päälle. eli lopputulos on vahvempi ja paksumpi asentaessa paikalleen kuin alkuperäinen (kaikkiin ei sovi yhtään paksumpi rakenne, ei sovi muut osat nätisti enää paikoilleen jne).

mä oletin että se korjaa ne halkeamat jotenkin hienosti.. mutta ei. sitten luulin että se ohut kirkkaan sininen kerros olisi ollut se halkeamien "korjaus" ja vahvistus ja siihen päälle sitten olisi tullut joku ohut tehtaan kaltainen pinnan tekevä pehmeä muovipinnote kerros. eli minimoitaisiin työvaiheet ja osan paksuus pidettäisiin mahdollisimman tehtaankaltaisena.. mutta sitten näin nitojan niitit ja alkoi epäilyttään että miten se nyt muka sitten olikaan restauroimassa sitä..


Joo, eipä sitä alkuperäisen kaltaiseksi saa mitenkään muuten kuin pinnotuttamalla se jossain pajassa, jossa ne laittaa uuden vinyylin vacuumilla. Kaikki muut korjaukset on vanhan päälle laittoa ja mitat kasvaa. Mulla on sellaista pakkelia, mikä on tarkoitettu noihin kojelaudan halkeamiin, mutta en ole nähnyt järkeväksi ruveta tekemään, kun ne pelkät halkeamat täytettynä näkyy siitä aina.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

NonSenCe

juu ei oo helppoo. siksi aina kiinnostunkin vähän jos joku mainittee sellasen tekemisestä. ja petyn kun ei teekkään.

itte oon huomannut että sekin auttaa jos saa jollain joustavalla aineella halkeemat täytettyä tai liimattua yhteen.. pitäisi hieman sitä silti ehkä hioa, ja sitten miettiä miten sen pintakuvion saa takaisin, saako sen roiskittua jollain tai pitääkö siihen töpöttää jollain sienellä siihen kohtaan se kuvio takasin, ja sitten maalata se koko pinta uusiksi muovimaalilla että saa tasasen värin.

mä korjasin joskus 20v sitten opelin tai mitsun (en muista kumpi se oli) kojelaudan halkeeman sellasen hieman joustavana kuivuttuaankin pysyvän liiman kanssa. siitä kun sai puristettua reunat kasaan, scalpellilla risoimmat pois pinnasta. se särö näkyi vain kun tarkkaan katsoi. ja tiedän että kesti monta vuotta hyvänä.

mazdan kojelautaa korjailin samalla tavalla sen halkeeman kiinni. paitsi että hioin siitä vähän leveemmin kun piti oikeesti täyttää koloa enemmän, jollakin "joustavalla pakkelikitillä" sitä täytin. ensin vedin kerroksen muovimaalia siihen kohtaan pohjaksi. ja sitten töpöttelin siihen lisää sitä vinyylimaalia että saisin kuviota. eli suihkin ensin muovinpalaselle sitä maalia että saa paksumman seoksen, ja siitä sitten vaahtosienellä ja vanutikulla painella ja taiteilla samantyylistä kuviota kuin muussakin pinnassa oli. useampi käsittely että sai sellasta pehmeetä tiplukuvioo siihen aikaseksi ja tarpeeksi leveeltä että hämää silmää.. odotteluahan siinä oli että ne kuivuu läpi asti. ja sitten vedin koko pääliosan yli kerroksen maalia että värisävy tasottui. tää auto tuli myytyä vuoden päästä joten ei tiedä kuinka pitkään pysyi hyvänä.

tätä samaa tiplutus tai kuviointia piti tehdä cutlassin muoviosille.. selkänojien muoveille ja ikkunapaneeleille jne. mutta iski laiskuus ja raavein vaan vähän tasasemmaksi ja heitin vain kerroksen SEM muovimaalia päälle. ruman näköset ovatkin aina kun huomaa katsoa.

nykyään on jotain puskurimaalejakin joissa on struktuuripintaa tehtävillä.. en oo kokeillut mutta tekis mieli kattoo miten sellanen toimii. sen päälle sitten kai voi maalailla sopivaa sävyä halutessaan. (tätä mietin esim noille selkänojien taustapaneeleille kokeeksi, eli struktuuripuskurimaalia ja sitten sem vinyylimaalia päälle)

miettinyt kyllä saisiko jollain rubber comp tyyppisellä aineella tehtyä tai roiskittua "huonoa" pintaa niin että saisi kuviota tehtyä. osa niistä purkeista joita oon kokeillut on räiskinyt epätasaisesti täpliä.. mutta kun ei saa oikeen sitä täplää roiskittua tasasesti :D

joku spray mallinen kivenisku massakin vois toimii kuvio tiplupintana.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

kuutio

Joskus jossain, älkää kysykö enää missä, oli myynnissä sellanen sarja, missä oli erivärisiä korjausmassoja.
Sitte siinä sarjassa oli monenlaisia erilaisia kuviorautoja, pikkupellinpalasia, joita lämmitettiin ja koitettiin matkia sitä kojelaudan orig. kuvioo.
Niinku orjia ja karjaa joskus polttomerkittiin.

No tuskin tääkään muistelo ketään auttaa mut jos joku ny tollasen jostain netin syövereistä bongaa niin voi kai täällä kertoa
All work and no play makes Jack a dull boy.

Jussi

Jos yhtään viittii, niin kyllä sen saa keinonahkalla päällistettyä aika hyvin. Hankalissa paikoissa jos on upotusta ja koveraa kohtaa, niin pelkkään liimaan ei voi luottaa, se on ommeltava läpi alle asti. Eli siis reikiä poralla ja vahvaa lankaa.
Tossa mussukassa oli törkeesti halkeillu toi ikävän mallinen päällys. Veistelin ne halkeemat ja käpristyneet pois reilusti ja ihan kittasin muotoon. Samalla sai tukittua taltalla tehdyt lisämittariaukot keskeltä. Sit vaan keinonahkaa ompelukoneeseen ja yrittään. Aikaa meni, mutta melko siedettävä tuli.
En varmasti oo.

1purehell

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 18 huhtikuu, 2020, 21:54Joskus jossain, älkää kysykö enää missä, oli myynnissä sellanen sarja, missä oli erivärisiä korjausmassoja.
Sitte siinä sarjassa oli monenlaisia erilaisia kuviorautoja, pikkupellinpalasia, joita lämmitettiin ja koitettiin matkia sitä kojelaudan orig. kuvioo.
Niinku orjia ja karjaa joskus polttomerkittiin.

No tuskin tääkään muistelo ketään auttaa mut jos joku ny tollasen jostain netin syövereistä bongaa niin voi kai täällä kertoa

Niitä myydään jenkeissä melkein joka autotarvikeliikkeessä. Ainoa vain, että mun kaikki paikkausta tarvivat kojelaudat on niin päreinä, ettei niistä saa noilla pikku purkeilla tehtyä yhtään siistimpää.  ;D  Yhden penkin mä sellaisella tökötillä paikkasin, kun siinä oli tupakan jälki vinyylissä ja siitä tuli ihan hyvä.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

NonSenCe

tollanen kuvioleimasin sarja vois olla hienokin idea.. mitäköhän ne maksaa jenkeissä? ja onkohan suomessa sellasesta edes kuultukaan.

-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

DX

voi sen kuviomuotin itekin tehä, levittää vaikka sikaa vahatulle kojelaudalle ja lättää jonku tilkun selkään "vahvikkeeks" ja mitä vasten voi sormella painella muottiin kuvio
pankaa tuo suosikkeihinne pahan päivän varalta, tai liittykää vaik heti. https://pottupotero.forumotion.eu/

world is crumbling down, i don't know how to act anymore