Ensimmäistä ruostekorjausta tekemässä

Aloittaja Kaktus, 20 toukokuu, 2020, 09:48

« edellinen - seuraava »

Kaktus

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 28 toukokuu, 2020, 12:27Kaasua on mulla aina 12 litraa minimissään, ulkona sitä ei oikein liikaa voi olla ja tuulella ei onnistu silti hitsaus.
Sitten säätämään jännite ja langansyöttö/virta niin että palaa nätisti tirisemällä puhtaalla raudalla. Ohuiden peltien kanssa vähemmän jännitettä ja virtaa/lankaa. Kunhan palaa ja lanka sulaa hyvin, niin peltikin jo yleensä palaa puhki..

Tuossa ei nyt ole ollut tarpeeksi suojakaasua. ->kipinät lentelee mm. korviin.. >:(  :o

Muoks.
Puhtaalle pellille tekee osaamatonkin hyvän näköistä saumakökköä, jos säädöt on kohdallaan.

Kiitos vinkistä, pitääpä kokeilla nostaa virtausta, taitaa olla siellä 8l kieppeillä nyt. Virransäätö on 12 asentoinen, nyt olen kokeillut 1-3 välejä, 3 pykälä tuntuu jo aika kovalle. Syöttöön en ole koskenut, pitää kokeilla sitäkin.  :)
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Zuinula

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 28 toukokuu, 2020, 13:04Ja varmaan suurin osa noista roiskeista on lähtösin tuosta viimeisestä sentin  pituisesta sauman osasta..
Juu, kyllä se pärskähtää kun kaasu katoaa. Hitsauksessakin ::)

HendriXXX

Lainaus käyttäjältä: Kaktus - 28 toukokuu, 2020, 11:42Noh, nyt on jokunen ilta turattu ja pakko nöyrtyä, että tämän parempaan ei tällä haavaa pysty. Ihan ei vielä luokkasaumaa tule  :rotfl:  Onnistuin vielä polttamaan läpi uudesta lattiasta tuota poikkipalkkia hitsatessa ja saamaan hitsikipinän korvaan. Suhisee melko vittumaisesti.  ;D Oppimiskäyrä tuntuu olevan aika jyrkkä ja kivikkoinen näiss hommissa.
Kyllä se siitä vielä.  :+1:

Minkä paksusta lankaa sulla on? Kannattaa testisaumaa vetää about saman paksuselle puhtaalle pellille ja säätää asetukset siinä. Hiilidioksidille oon pitäny enempi virtausta ku normikaasulle, omien kokemusten perusteella palaa siten paremmin. Ja ulkonahan vielä tuuli vie tosiaan omansa pois.

Ja auton alla hitsatessa AINA earit tai peltorit korviin, räpisee melko inhottavasti ku menee knöli korvaan.. ai mistäkö tiedän  ::)

Kaktus

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 28 toukokuu, 2020, 14:17Kyllä se siitä vielä.  :+1:

Minkä paksusta lankaa sulla on? Kannattaa testisaumaa vetää about saman paksuselle puhtaalle pellille ja säätää asetukset siinä. Hiilidioksidille oon pitäny enempi virtausta ku normikaasulle, omien kokemusten perusteella palaa siten paremmin. Ja ulkonahan vielä tuuli vie tosiaan omansa pois.

Ja auton alla hitsatessa AINA earit tai peltorit korviin, räpisee melko inhottavasti ku menee knöli korvaan.. ai mistäkö tiedän  ::)
Juu ei se auta kun häpeilemättä kysyä neuvoa kokeneemmilta. :)

Muistaakseni 0.8 on tuo lanka, toinenkin suutin tuli mukana, mutta se taitaa olla milliselle.

Tuon jälkeen löysin tulpat korviin melko nopsaan.  ;D
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

HendriXXX

Lainaus käyttäjältä: Kaktus - 28 toukokuu, 2020, 14:39Juu ei se auta kun häpeilemättä kysyä neuvoa kokeneemmilta. :)

Muistaakseni 0.8 on tuo lanka, toinenkin suutin tuli mukana, mutta se taitaa olla milliselle.
Juu kannattaa aina kysellä. Täällä kyllä mestareita löytyy peltihommiin (minä en kuulu heihin..)  ;D

0.8mm on ehkä turhan paksu autopeltihitsaamisiin, sille joutuu aika paljo reippaammin laittaa virtaa että alkaa lanka palaa kunnolla ja ohuella pellillä se sitte menee läpi.

0.6mm:stä oon ite käyttäny ja sillä onnistuu mulla paremmin.

Migistä kannattaa sitä kaasusuuttimen (vai mikäs viddu sen nimi oli  ??? ) ja virtasuuttimen (?) väliä muistaa putsailla aika usein. Se nimittäin räkii aika äkkiä umpeen sen, jos ei lanka pala kunnolla, ja sitte kaasun virtaus häiriintyy ja alkaa hitsit näyttää röpelöltä.

Jussi

Mikkis, sinäkö se ootkin... :P

Mutta joo, joku on nyt pielessä, jos puhtaaseenkin tulee tuollasta jälkeä. Ei olis ketään tuttua lähellä, jolla on jo näppituntuma hitsuusta, niin laittas ainakin koneen säädöt kohdalleen ja sit opettelet.
En varmasti oo.

HendriXXX

Itellä tuli joskus muinoin opeteltua migin säätö niin, että ku kattelee eka sen matskun paksuuden mukaan sen virran.

Meidän koneessa on 0-10 muistaakseni asteikko. Ohuelle pellille sieltä virta-alueen alkupäästä liikkeelle.
Testipalanen nokan eteen, maa kiinni, toisessa kädessä kolvi ja toisella kädellä langansäätönupista kiinni ja lanka palamaan.
Siinä sitte kuulostella ääntä ja seurata miten lanka sulaa ja säätää lennosta syöttöä lisää tai vähentää sitä.

Jos hirvee räpinä kuuluu ja tökkii kolviin ni langansyöttöä vähemmäksi.

Sitte hienosäätö niin että kattoo jos hitsi on makkaralla ni virtaa enempi, no jos se palo läpi ni sitte vähemmäksi. Reunahaavaa jos tulee ni virtaa vähemmäksi.

Nyt ku on turannu 30v saman koneen kans ni sen säätää 10s aika hyvin. Äänestä kuulee ku palaa hyvin..  ;D

0.8mm langalla voi olla että ei saa ohuelle pellille virtaa tarpeeksi että alkas sulaa tarpeeksi. Ja ku nostat virtaa ni sitte menee läpi. 0.6mm langalla saat vähemmällä virralla langan sulamaan ni ei mee läpi niin herkästi ja ei tuu makkarasaumaa.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 28 toukokuu, 2020, 15:57Itellä tuli joskus muinoin opeteltua migin säätö niin, että ku kattelee eka sen matskun paksuuden mukaan sen virran.

Meidän koneessa on 0-10 muistaakseni asteikko. Ohuelle pellille sieltä virta-alueen alkupäästä liikkeelle.
Testipalanen nokan eteen, maa kiinni, toisessa kädessä kolvi ja toisella kädellä langansäätönupista kiinni ja lanka palamaan.
Siinä sitte kuulostella ääntä ja seurata miten lanka sulaa ja säätää lennosta syöttöä lisää tai vähentää sitä.

Jos hirvee räpinä kuuluu ja tökkii kolviin ni langansyöttöä vähemmäksi.

Sitte hienosäätö niin että kattoo jos hitsi on makkaralla ni virtaa enempi, no jos se palo läpi ni sitte vähemmäksi. Reunahaavaa jos tulee ni virtaa vähemmäksi.

Nyt ku on turannu 30v saman koneen kans ni sen säätää 10s aika hyvin. Äänestä kuulee ku palaa hyvin..  ;D

0.8mm langalla voi olla että ei saa ohuelle pellille virtaa tarpeeksi että alkas sulaa tarpeeksi. Ja ku nostat virtaa ni sitte menee läpi. 0.6mm langalla saat vähemmällä virralla langan sulamaan ni ei mee läpi niin herkästi ja ei tuu makkarasaumaa.


Säätöön toimiva perusohje  :+1:

Mutta kyllä mä ainakin 0,8mm langalla kykenen vetämään täyttä saumaa vielä hiottuun 0,7mm korjaispeltiin jos haluan  :coolsmoke:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 toukokuu, 2020, 16:26Säätöön toimiva perusohje  :+1:

Mutta kyllä mä ainakin 0,8mm langalla kykenen vetämään täyttä saumaa vielä hiottuun 0,7mm korjaispeltiin jos haluan  :coolsmoke:
Ei oo tullu koskaan kokeiltua noita 0.8 ohuempia lankoja.. :o Sillä hitsannu viimeset 30 vuotta autopellit. :rotfl:  Oiskohan aika ostaa ohuempaakin..

Nyt koneessa millinen kun pitää 4mm peltiä liimailla Impiin. Se ei oikeen sovellu enää ihan ohutpeltitöihin.. ::)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

HendriXXX

^^ Se o kato ammattimiehet erikseen.. meillä not so rofessionaaleilla pitää olla ohkasemmat langat.. ::)

Kaktus

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 toukokuu, 2020, 15:32Mikkis, sinäkö se ootkin... :P

Mutta joo, joku on nyt pielessä, jos puhtaaseenkin tulee tuollasta jälkeä. Ei olis ketään tuttua lähellä, jolla on jo näppituntuma hitsuusta, niin laittas ainakin koneen säädöt kohdalleen ja sit opettelet.
Aika heikosti, joutuu nyt ensialkuun testailemaan ominpäin.



Tuommoset säädöt on koneessa, huumormies se joka on tuon compactin tuohon nimeen laittanut.  ;D


Kävin piruuttani kokeilemassa nopsaan vähän muutella säätöjä, nostin kaasua sinne yli 12l/min ja testipalan kanssa kokeilemaan langansyötön vaikutusta. Tulihan siinä nyt vahingossa jo muutama terveemmänkin näköinen palko aikaan.



Voiko tuommoisen 0.6mm suuttimen laittaa mihin polttimeen tahansa? Netistä katselin niin tuon koneen virroille sopivissa polttimissa oli langan paksuudet ilmoitettu 0.8 ylöspäin?
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

HendriXXX

Joo, nythän tuo lanka jo sulaa.

Kyllä kai sen 0.6:n suuttimen voi laittaa mihin koneeseen jos vaan löytyy..
Toki siellä rullan päässä pitää olla siinä vetorullassa sille pienemmälle langalle railo, ettei se vedä sutia.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kaktus - 28 toukokuu, 2020, 17:35Tuommoset säädöt on koneessa, huumormies se joka on tuon compactin tuohon nimeen laittanut. 
Kokeiles laittaa jännite vitoseen ja langansyöttö kolmoseen. Sitte hitsaat johonkin paksuun tavaraan koevedon. Peltiä vois testata polttamalla pisteitä tai ihan lyhiä vetoja peräperää, eli uus nappi het ku edellisen puna häipyy.
En varmasti oo.

Kaktus

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 toukokuu, 2020, 18:28Kokeiles laittaa jännite vitoseen ja langansyöttö kolmoseen. Sitte hitsaat johonkin paksuun tavaraan koevedon. Peltiä vois testata polttamalla pisteitä tai ihan lyhiä vetoja peräperää, eli uus nappi het ku edellisen puna häipyy.
Pitääpä testata ja raportoida tuloksia, minulla taitaa jotain paksumpaakin palkkia olla tuolla verstaan nurkassa.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104