Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

juhapih

Jeepin uusia penkkejä zuumaillessa oli mielessä XJ:n vakio takapenkki, jonka selkänoja on aika matala.

Siis tämmöinen:


Nuo uudet istuvat tuolla aikalailla samalla tasolla kuin Possussa...



Tässä alkuperäisellä paikallaan...



Laitoin molemmat sivupalat ja koko istuimen... istuu yllättävän hyvin. Alaosan tuki puuttuu, hieman reuna pielessä... Jeepin oman konsolin laikkasin aikoinaan pois, joten täytyy laittaa palkki tai vastaava kotelo.



Possussa on selkänojan reunimmainen sarana tuommoisessa erillisessä palassa. Tekee sen kippaamisen mahdolliseksi. Tuon saa kiinni helposti Jeeppiin. Keskikiinnike on kai tehtävä ite, vai olikohan se samassa kuin vöiden lukot... Hmm... EDIT: sarana on lukkokappaleessa, sekin asia ratkes. Kyä on helppoo...



Sain laitettua muorilassa lämpökaivolle kaivon renkaan... kansi vielä.



Concordin pyöränkoteloa otin työn alle. Kuvassa on (juuri ja juuri) näkyvissä ruostetta, ratsupaikkoja, revennyttä peltiä, sika-kittiä, tiikerimassaa ja lommoja.



Hinkkasin rälläkällä paskaa pois.



Oikaisin lommot ja vekit. Sain reunakin vasarrettua kohdalleen...



Hieman jäi päivän saldo pieneksi, kun meni monta tuntia lieriöniittokoneen rassaamiseen... Ja turhaan. Isäntä oli viime kerralla "pohjolan talliin" jättäessään ajanut koneen isoimman hihnapyörän päin kiveä. Ja bazkanahan se... Koetin oikoa, mutta oli niin paha, ettei remmi pysynyt sekuntiaaan päällä...  >:D   >:D   >:D   >:D  Romu-ukko saa viedä...

juhapih

Matadorin lokaria kun joku on ruåttissa aioinaan hitsannut ja saanut paikan tehtyä, niin miten on voinut olla tyytyväinen aikaansaannokseensa... Tuossa ei ole "uutenakaan" ollut mikään kohdallaan.



No sain kuitenkin hiottua maalin ja ruosteen pois tänään lokarista. Hitsasin vielä illan päätteeksi etummaisen sisäosan paikoilleen.





Concordiin sain tehtyä paikan... mallia otin tuosta avomallista, jossa oli siistit palkit.



Leikelin pois pyöränkotelon puolelta palan ja viipaleen lattiaa. Aika hieno pala... tämä oli siis edellisen tahon korjaama kohta. Yksi pellin pala on siitä kun vedätin koteloa kohdalleen...



Tuommoinen paikka pitäisi tehdä... ilman viritelmiä..



Ai niin sainhan sen palan hitsattua ja pätkän tuota pyörän kaartakin. Oli sen verran ruosteessa ja lytyssä, että kun oikoi sen, niin valonäkyi läpi...



Tuolla muinaisella purkutyömaalla kävi kaivuri touhuamassa.

Ennen:


Nyt:



Ennen:


Nyt:

juhapih

Hitsasin tuon Matadorin lokarin takavahvikkeen korjauspalan paikoilleen.



Sovittelua....



Hiottuna.





Paikkapalan kaavan tekeminen alkaa kaavasta.



Tollee noi...


juhapih

Ollu kipeenä, mutta sen verran projektoitu, että laittelin kyselyä Ruåttiin BA Autopartsille, että koskas saa tilata Marteliuksen putkia niiltä... Concord ja Horna tarttee uutta käyrää.

juhapih

Avokas meni tässä taannoin jo talviteloille...



Otin projektoinnin kohteeksi tuon Matadorin lokari, että tulis jotakin valmista.

Tein teippimallin avulla palan, jota kanttasin ja mankeloittin tuohon muotoon...



Sitten päästelin sikkikoneella tuon lokarin reunan omatekoisella rullalla...



Kun pala hieromisen jälkeen näytti sopivalta, laikkasin huonot pois.



Pisteillä nappasin kiinni, niin näkee sopiiko.



Takapalakin sopii...



No on se nyt jo parempi kuin tuo nykyinen...  :P



Viikonloppuna valmiiksi.

juhapih

Nyt tuli valmista.



Sisäpuoli on tuommoinen...



Ja ulompi siis tämmöinen.



Ja tuo takatukikin tuli hitsattua paikoilleen.


juhapih

Piti tänään saada Concordiin hitsattua vaikka kuinka paljon... No meni muissa hommissa päivä... Leikkasin palan sisälokarin paikaksi. Koetin saada sitä passaamaan, mutta se halusikin kutistinta... sen oli vienyt pois vanhalta tallilta, joten tein kototallissa loppuun.



Museoamericanin mittarin jännitteen säädin on ollut ainakin 10 vuotta pimeänä... ei pensamittaria, ei lämpömittaria... Aiemmin mittarit oli pimeänä silloin tällöin varmaan toiset 10 vuotta. No tänään sain tuon pötkön pois kojelaudasta. Rassasin käsikopelolla sen pois.



En irroitellut mittaria poisottamisen takia, se kun on yksi maailmankaikkeuden hankalampia hommia. Kun oli "pakko" aloittaa purkaminen, että saa paikoilleen... Sen aikana piti ottaa matkaradioteline ja öljynpainemittari pois, niin alakautta pääseekin juurijajuuri laittamaan tuon ruuveineen paikoilleen! Voi tätä onnen päivää... Olis voinut jo 20 v sitten tehdä tämänkin.

Nyt vain pitää laittaa 7805 regulaattori tuonne kotelon sisään...

juhapih

Kaks ovisen Jeepin uusien osien sijaan aloin työstämään wanhaa kampetta.
Otin työn alle alkuperäisen offissa halkeilleen kojelaudan.



Ensin irtosi hanskalokeron kansi ja sen alapuolella ollut kiinteä palanen. Näistä teen yhtenäisen palan lasikuidusta kanneksi uudelle sähkökeskukselle, joka tulee tuliseinään.



Tästä mittarien kehyksestä tukin turhat reijät. Taitaa jäädä keskelle vain lämppärin vivut... Mittarin reikään tulee joku mittaristo ja alas vasemmalle jää valokytkimen kolo...



Irrotin sähköjohdot ja metallirungon kojelaudasta...



Runko ja kojelaudan alaosa... sekin on rikki. Joten korjattavaksi vai kokonaan pois? Aika näyttää. Ronko täytyy boxata, ettei taivu tuosta entisen hanskalokeron kohdalta.



Sitten vielä sahasin hansikaslokeron tienoon okonaan pois. Tuossa kohdassa on sitten vain alarunko ja se sähkökeskus. Tähän ei jää turhia reikiä, eikä mitään muuta jää kuin pakolliset jutut. Mittaristokin voi vaihtua johonkin muuhun. Samalla kun sähköt vaihtuu "rodiboxiin"...


rb

Toiset ne jaksaa..
Hengästyin jo kun luin tämän sivun. ???

juhapih

Sain tuon jännitteen säätäjän laittettua. Ensin irrottelin nuo hakkurin osat...



Sitten vaan juotin regulaattorin paikoilleen. Matadoriin tein muutama vuosi sitten saman...



Illalla ajelin muorilan tallille korjaamaan Astran pakoputkea. Samalla hitsailin tuon Concordin pyöränkotelon paikan.



Pikku hiljaa.. pikku hiljaa...

juhapih

Sain Museoamericanin regulaattorin paikoilleen. Ei heränny mittarit eloon...

Lisää ropaamista mittariston takana... Noise suppressor irti, jos vaikka olisi lanka poikki. Eipä ollut, mutta oli kiinnityspinni irti piirilevystä.
Selkis se miksi vuosien aikana oli erilaista vaivaa... ensin kenkkuili tuo hakkuri ja sitten kun pinni irtos, loppui virran saanti kokonaan.

No sainpas kuitenkin aloitettua Jeepin kojelaudan muokkauksen.


juhapih

Americanin regulaattori sai itelleen hännän, josta saadaan 12V suoraan ehjästä pinnistä. Tuo hieno omakeksimä liitin vaan tappiin, niin virtaa tulee... luulisin...




Jeepin palat olisi tarkoitus laittaa tuolla tavalla...



No ei muuta kuin hommiin.

Jeepin hansalokeron kansi ja alaosa hiottuna yhdessä...



...kiinni parilla ruuvilla ja latikalla.



Laiskan miehen irrotusaine pinnassa... eli pakkausteippiä pintaan.



Sitten vaan kuitua pintaan... ei muottia, vain hieman tukia.



Uloin reuna...


juhapih

Vedin tuohon lasikuidun päälle wurthin kuitukittiä, koska pinta on aika karski...



Sitten tuo loppuosakin sai osansa muutoksista. Ilmaräppänät poistuivat tilalle tuommoiset pellit, joihin tulee vielä vinyylit pintaan.



Vaihdoin paremman kuvan... siinä on mukana myös pois napatut tuuletushärpäeet...

juhapih

Hanskalokeron kansi sai vielä kittiä ja hiontaa osakseen...
Tuommoinen tuli, kun irrotin sen äsken oikeasta kannesta ja hyllystä.



Poikkesin tänään Ikaalisten rompetorilla, kun semmoinen kuulemma pidettiin...
Sieltä löytyi pari sarjaa AMC kasin petilaakereita ja peilit Jeeppiin. Noi on jotkut Taiwaassa tehdyt tuuninkipeilit, mutta oikean malliset... "kromi" jo hilseilee... no maalilla saa ihmeitä aikaan.





Sain hitsattua Concordeen sisäpuolelle viimeisen paikan...



...luulin hetken. Mutta sitten pyyhin rälläkän teräsharjalaikalla SIKA-kittiä ja alustamassaa pois repsikan puolelta samasta paikaa.



 >:D  jeesusperkele... siellä oli sitä puolen millin kattopeltiä piilossa ja läpiruostetta. En päässyt hitsaamaan kylkeä paikoileen ja sisustuksen asentamiseen vielä hetkeen aikaan.  >:D  >:D  >:D  >:D

Toyopet

Ainakin puoli tuntia pitää varata lisää aikaa.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39