Ajoneuvot sijoituksena

Aloittaja Pertti K, 27 syyskuu, 2021, 14:05

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Ei ollut tälle uutiselle sopivaa ketjua, niin avataanpa samalla keskustelu aiheesta. Itse ajatellut harrasteautojakin yhtenä sijoituksen muotona. Eipä niissä keskimäärin voitolle jää kun laskee kaikki kulut mukaan, mutta "korkona" pääsee nauttimaan niistä ajelun ym. muodossa. Sijoitustoimintaa haittaa ehkä se että ei anna luonto periksi ostaa yhtä vähän kalliimpaa ja kulut kertautuu kun on monta rom... sijoitusinstrumenttia säilytettävänä ja ylläpidettävänä. Toisaalta riskiäkin on sitten vähän hajautettu. Eikä kyllä koskaan ole tullut mietittyä hankintaa siinä mielessä että mikä on tuottopotentiaali (paitsi ehkä autojen iän muodossa että ostaa sellaisia jotka ovat jo ainakin lähellä arvostuksen aallonpohjaa tai sen ohi).

Ja se uutinen: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/c7f79157-68db-48f7-bd88-c4f57dc63966
Tiukasti aisalinjalla.

leivonharri

Åålrait, aloitellaan tämmöisellä ruohonjuuritason esimerkillä, ns. entry levelillä.

Aika tasan 10 vuotta sitten hankin (vaihdoin) jalopuumuovipiilofarmarin malliston yläpäästä hintaan 1e/kg. Alkuperäinen, hieno kuntoinen.

Jos olisin viime kevään hintakiimassa myynyt auton, niin olisin saavuttanut noin 2e/kg hinnan (samanlainen, jopa saman värinen häipyi nettiautosta nopeasti tällä pyynnillä). 100% ja kymmenen vuotta.

Koska auto on toiminut kuin Buick, ovat auton ylläpitämiseen käytetyt varat noin kahden tonnin luokkaa. Kalliimmat rempat ovat olleet takasisälokasuojan ruostekorjaukset ja takapenkin takaisin asentaminen.

Tästä voidaan näppärästi päätellä, että nyt myydessä harrastuskuluiksi jäisi lähinnä polttoaine/vakuutus/katsastus/jne. käyttökulut. Koska kesäkaudella auto on sijaistanut kurakelin autoa paremmin kuin hyvin (toimintavarmempi ja taloudellisempi, mitä 2000-luvun kutoskoneiset käyttöjenkit), niin ne rahat olisivat kuluneet muutenkin. Lähes ilmaista ajoa siis.

Ongelmallista tässä on se, että se pirun auto on monella mittarilla maailman paras harrastejenkki, siitä ei puutu kuin  ulkonäkö ja suorituskyky. Hinnat ovat jo maailmalla pompanneet, muualla tuo on "uskomaton selviämisihme, harvinaisuus", meillä "hyvä ensijenkki, jos pitää ajaa talvella"(tästä ehkä lisää paatosta myöhemmin).

Joten... joskin  sen nyt möisi, sillä rahalla saisi ehkä kohtuullisen käsirahan nimimerkki isalmelan Cadillaciin, mutta itse pitkäkatto lipuisi helposti saavuttamattomiin. Eli hinnan vielä noustessa, en sellaista pystyisi hankkimaan takaisin.

Ei kannata sijoittaa sellaiseen, josta tykkää rahaa enemmän.
Vielä on eilinen jossain.

leivonharri

Kolmas viesti ketjuun ja nyt luisuu jo offtopic.
Tosiaan, koska "kansa taisteli ja hitsasi", niin Suomessa on säilynyt uskomaton määrä sellaisia arkijenkkejä, mitkä sivistyneet kansakunnat ovat jo ajat sitten lyöneet paaliin. Esimerkiksi ruumari-coronetit, Dodge Aspenit, Valiantit, 80-luvun Chrysler LeBaronit, kaikki nelioviset Mopar B-bodyt tai kutoskoneiset kasarijenkit. Ei näy amerikan myyntipalstoilla, mutta täällä sellainen voi lipua vastaan kylänraitilla muina miehinä ylpeitä nuoria miehiä ratin takana.
Meikäläinen ilmasto kun laskee kaluston yleistä kuntoa, niin yleensä myös keskihinnat ovat "maailmaa" maltillisemmat.

Kurkatkaa vaikka 80-luvun GM F-bodyjen hintoja vaikka ebay motorssista, mobile.destä tai blocketista ja sitten verratkaa nettiautoon.
Vielä on eilinen jossain.

pantera

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 27 syyskuu, 2021, 14:05Ei ollut tälle uutiselle sopivaa ketjua, niin avataanpa samalla keskustelu aiheesta. Itse ajatellut harrasteautojakin yhtenä sijoituksen muotona. Eipä niissä keskimäärin voitolle jää kun laskee kaikki kulut mukaan, mutta "korkona" pääsee nauttimaan niistä ajelun ym. muodossa. Sijoitustoimintaa haittaa ehkä se että ei anna luonto periksi ostaa yhtä vähän kalliimpaa ja kulut kertautuu kun on monta rom... sijoitusinstrumenttia säilytettävänä ja ylläpidettävänä. Toisaalta riskiäkin on sitten vähän hajautettu. Eikä kyllä koskaan ole tullut mietittyä hankintaa siinä mielessä että mikä on tuottopotentiaali (paitsi ehkä autojen iän muodossa että ostaa sellaisia jotka ovat jo ainakin lähellä arvostuksen aallonpohjaa tai sen ohi).

Ja se uutinen: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/c7f79157-68db-48f7-bd88-c4f57dc63966

Minäkin sijoitin sijoitus instrumentin , tein tellingit ja nostin instrumentin pressuhallin kattoon , jos se kasvais enemmän korkoa tuolla ylhäällä..

rb

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 27 syyskuu, 2021, 14:05Sijoitustoimintaa haittaa ehkä se että ei anna luonto periksi ostaa yhtä vähän kalliimpaa ja kulut kertautuu kun on monta rom... sijoitusinstrumenttia säilytettävänä ja ylläpidettävänä.
Nojoo.....

Yksi hyvä, vai monta ei ihan niin hyvää....... Miten sen nyt ottaa..

Mulla helpompaa kun ne on kaksipyöräisiä, joten tila ei lopu niin äkkiä, eikä pihalle kertyneiden "aarteiden" takia joudu itsekin ulkoruokintaan...  :-\

Mut joo...... Yhtään hankintaa en ole tehnyt arvon nousu mielessä, vaan ihan sillä on menty, mistä pikku rb silloin aikoinaan unelmoi...

redneck1

Näen autot sijoituksena ja mahdollisen arvon nousun vain hyvänmielen lisänä. Ajatellaan että jos pidät sijoitus mielessä autoa 30-vuotta itselläsi, niin aiotko sitä enää 30-vuoden päästä myydä jos siitä on tullut kuin perheenjäsen?

Meilläkin neljä autoa joista näkee arvon nousua ja ovat olleet perheessä noin 6-30-vuotta ja kaikki ovat nostaneet arvoa ostohinnasta sen 500€-7000€ (jos vertaa myynnissä oleviin).

Isot jenkki sedanit 90-luvulta on pitäneet todella hyvin arvonsa ja ovat nyt periaatteessa aikaisia klassikoita. Asia erikseen jos on loppuunajettu ja kulahtanut romu, jonka arvo on pari tonnia, mutta hyvistä vähän ajetuista näkyy pyydettävän 10 000 - 30 000$. Siinä hintaluokassa yleensä alle 100 000 mailia ajetut, mutta olen nyt vuoden sisällä huomannut että asiassa ollaan edetty seuraavalla tasolle, kun jopa paljolti yli 100 000 mailia ajettujen hinnat on nousussa. Noin niin kuin hankala ennustaa mikä tulee nostamaan hintojaan räjähdysmäisesti, mutta näissä itse olen nähnyt aina potentiaalia, kun 90-luvulla General Motorskin valmisti viimeiset mohikaanit.

Sairas ajatus jos ennuste osuisikin kohdalleen, mutta uskon että sähköautojen yleistyessä jokainen bensiinikäyttöinen 2000-2020 vuoden etuvetoinenkin jenkki nostaa arvoaan jossain vaiheessa.

---------------------------------
Muokattu: Jos ajatellaan että jossain vaiheessa vanhojen farmareiden hinnat oli pohjamudissa ja tällä hetkellä esim. 50-lukulaisistakin pyydetään helposti satatonnia rahaa. Mikä voisi olla seuraava hyljeksitty kohde? Minivanit? Olisi sekin sairas ajatus, mutta kuka uskoi silloin joskus että farmareiden hinnat pomppaisivat ylös?
En vastaa trollauksiin ja paska jauhaamiseen.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 27 syyskuu, 2021, 20:33Näen autot sijoituksena ja mahdollisen arvon nousun vain hyvänmielen lisänä. Ajatellaan että jos pidät sijoitus mielessä autoa 30-vuotta itselläsi, niin aiotko sitä enää 30-vuoden päästä myydä jos siitä on tullut kuin perheenjäsen?

Meilläkin neljä autoa joista näkee arvon nousua ja ovat olleet perheessä noin 6-30-vuotta ja kaikki ovat nostaneet arvoa ostohinnasta sen 500€-7000€ (jos vertaa myynnissä oleviin).

Isot jenkki sedanit 90-luvulta on pitäneet todella hyvin arvonsa ja ovat nyt periaatteessa aikaisia klassikoita. Asia erikseen jos on loppuunajettu ja kulahtanut romu, jonka arvo on pari tonnia, mutta hyvistä vähän ajetuista näkyy pyydettävän 10 000 - 30 000$. Siinä hintaluokassa yleensä alle 100 000 mailia ajetut, mutta olen nyt vuoden sisällä huomannut että asiassa ollaan edetty seuraavalla tasolle, kun jopa paljolti yli 100 000 mailia ajettujen hinnat on nousussa. Noin niin kuin hankala ennustaa mikä tulee nostamaan hintojaan räjähdysmäisesti, mutta näissä itse olen nähnyt aina potentiaalia, kun 90-luvulla General Motorskin valmisti viimeiset mohikaanit.

Sairas ajatus jos ennuste osuisikin kohdalleen, mutta uskon että sähköautojen yleistyessä jokainen bensiinikäyttöinen 2000-2020 vuoden etuvetoinenkin jenkki nostaa arvoaan jossain vaiheessa.

---------------------------------
Muokattu: Jos ajatellaan että jossain vaiheessa vanhojen farmareiden hinnat oli pohjamudissa ja tällä hetkellä esim. 50-lukulaisistakin pyydetään helposti satatonnia rahaa. Mikä voisi olla seuraava hyljeksitty kohde? Minivanit? Olisi sekin sairas ajatus, mutta kuka uskoi silloin joskus että farmareiden hinnat pomppaisivat ylös?


Eiköhän näiden bensakrematorioiden hinnat romahda ~10v sisään kun ei bensaa enää saa kuin määrätyiltä paikoilta ~10e/l hintaan jne.

Ite oon tavallaan saanu "säästettyä" lyömällä rahat kiinni rautaan mutta en mä näitä sijotuksena ajattele. Nytkin oon hiljaksiin yrittäny esmes MÖRKÖÄ myydä omakustannehintaan että sais tallin valmiiks mutta aika hiljasta on rahakauppa.

Harrastajathan näiden kanssa enää pelaa ja vaihtokauppaa se on enimmäkseen, eli siinä kohtaa kun bernerit ym. Huoranvittuperkeleenkissanemättimet keksii että nyt se bensanmyynti tosissaan lopetetaan niin siihen loppuu näiden romujenkin arvo.

Että turhaan pelkäät ettö sähköistyminen näiden aevoa ainakaan LISÄIS. Sen aika meni jo useampi vuosikymmen sitten... valitettavasti.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Poju

Harrastamisesta menisi maku, jos miettisin  autojen rahallista arvoa. Omat autot oon hankkinut muumion tyylillä sen mukaan, mikä kiinnostaa.
Käyttikseksi valmistuva Letukkakin on ilmeisesti aika suosittua/kallistuvaa mallia, mutta ei sekään tullut koristeeksi.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Poju - 27 syyskuu, 2021, 21:32Harrastamisesta menisi maku, jos miettisin  autojen rahallista arvoa. Omat autot oon hankkinut muumion tyylillä sen mukaan, mikä kiinnostaa, enkä käytön suhteen ole kermap@#se, joka ajaa vain aurinkoisena sunnuntaina jätskikiskalle.

Käyttikseksi valmistuva Letukkakin on ilmeisesti aika suosittua/kallistuvaa mallia, mutta ei sekään tullut koristeeksi.


Niin siis mitäs sille caminolle tapahtu?  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Poju


Camino79

GM only 😉
+Pihatraktori :D

Poju

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 syyskuu, 2021, 21:37Olipa ylläri  :))

Ilmeisesti joku aiempi omistaja oli sillä polttanut rengasta ja paljon, joten ristitapin pultti katkesi ja tappi leikkasi kiinni pikkurattaisiin. Lisäksi öljy oli jossain välissä päässyt aika vähiin.  :(

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Poju - 27 syyskuu, 2021, 21:40Ilmeisesti joku aiempi omistaja oli sillä polttanut rengasta ja paljon, joten ristitapin pultti katkesi ja tappi leikkasi kiinni pikkurattaisiin. Lisäksi öljy oli jossain välissä päässyt aika vähiin.  :(




"Aiempi omistaja"?!  :))


Se 7,5"nen kestää ihan ok kun laitat tiukan lukon ja et hulluttele  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Poju

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 syyskuu, 2021, 21:44"Aiempi omistaja"?!  :)) 

Kyllä se myös mulla suti.   ;D

Lukko ja 3.55:1-välitys tulossa ja auto on pajalla tällä hetkellä, kun kaikkea ei vaan ehdi tekemään.

sössö

ei ilman lukkoa saasuditella eikä autoja ostaa kuvitellen että se on joku sijoitus instrumentti, tai jos saa vaimolta luvan paremmin perustellen noin niin sitten.