1979 Camaron mittariston sähköhäröt

Aloittaja Pertti K, 26 heinäkuu, 2020, 12:14

« edellinen - seuraava »

HendriXXX

Minäpä tutkin.
Kyllä se kannattaa jättää ongelma vähä hautumaan välissä, se jääpi alitajunta jauhamaan sitä ja se voi sitte pasahtaa päähän jonku päivän päästä ihan yllättäen ja se ei oo sitte ku tehä.. ;)

HendriXXX

Tuolla ois samanikäisten ponchojen johdotuksia selitetty. Lieneekö sitte täysin samanlaisia..

https://www.firebirdtransamparts.com/techinfo/harness/harness.htm

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 26 heinäkuu, 2020, 20:24oli ne liittimen kontaktit ihan miten sattuu hujan hajan, minä niitä liimailin paikoilleen ja mielestäni hyvä tuli - on toiminutkin tähän päivään no proplemos.
Kattos nyt sit vielä ihan tarkasti, ettei oo folio poikki. Ne ei irrallaa kestä just mitään.
Saa kyllä tinattua kasaan, kunhan on tehokas (eli nopee) kolvi ja joku ohut kuparin pätkä siihen tueksi.
En varmasti oo.

Pertti K

Kyllä minä ne silloin liimauksen  yhteydessä mittasin että ehjiä ovat, mutta tarkistetaan vielä.
Tiukasti aisalinjalla.

HendriXXX


HendriXXX


HendriXXX

Tuon moninapaliittimen musta piuha on koko clusterin maa. Tökkää liitin kiinni mittaristoon, sitte paperiklemmari siihen moninapaliittimen maapiuhan liittimen koloon. Siitä alat yleismittaripiipperin kans sitten kattelee ympäri mittaristoa että joka paikka saa liittimen kautta maita.

Tuo piirilevyfolio on vedetty näkyy mittarin runkoon mutterilla kiinni, että kokeile sekin sieltä liittimen takaa että se kans saa maita.

Pertti K

Kirjaan tähän ylös sitä mukaa kun tarkistelen.

Mittariston pistokkeeseen tulee sytytysvirroilla jännite pinkkeihin ja ruskeaan piuhaan (eli mittariston virta ja käyntinopeus) sekä nyt myös jännitemittarin wrilliseen piuhaan 12v!

Mittaristo irrallaan seurasin piirilevyllä maa"johtoa" jq pistokkeen kontakipinnalta maa näyttää kulkeutuvan kaikkialle minne pitääkin. Vastus kokolailla 0, myös nittarien taustojen ruuveista joiden alle maa menee. Jännitemittari ei maadoitu kalvon kautta, vastus liittimen viereisestä terminaalin ja maanastan välillä 118 ohmia.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Mittari paikallaan Henkan ohjeella mitattuna maa tulee perille edelleen, sytytysvirran kun kääntää päälle vastus tosin nousee n. 1 ohmiin.

Eikä pelaa mittarit kun pisrää käyntiin
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Piirilevyn pistokkeen kontaktipinnoilta vastukseton kontakti sinne minne pitääkin.

Himputti kun tuonne taa ei näe meneekö pistoke nätisti paikoilleen tai kääntyykö kalvo jotenkin vinoon
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Piirilevyn pistokkeen kontaktipinnoilta vastukseton kontakti sinne minne pitääkin.

Himputti kun tuonne taa ei näe meneekö pistoke nätisti paikoilleen tai kääntyykö kalvo jotenkin vinoon

Toki mittarivalot ja pitkien merkkivalo on toimineet koko ajan että kyllä sinne maa ja jotain virtaa kulkee.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

No nyt perkule hävis vilkut. Hätävilkut ja merkkivalot pelaa...

Onkohan se nyt ihan saletti että se on tuossa mittaristossa se vika.

Mites se virtalukko tai sulakerasia / rintapellin läpivienti? Läpiviennin kyllä jo käytin auki enkä mitn ihmeellistä nähnyt.
Tiukasti aisalinjalla.

HendriXXX

No jopas prkl.  :-\
Pitääpä vielä vähä tutkia niitä kaavioita lisää.. jos sieltä vaikka jotain tarttuis silmään.

Pertti K

Mittaristo paikallaan sain vielä mitattua liitimen yläpuolen nastat ja kontaktit liittimen selkäpuolelta mittarin taustan ruuveihin on ok. En enää oikein jaksa uskoa että vika löytyisi tuolta mittaristosta.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Vilkkujen sulake palanut! Mikäs sen nyt...  :smashhead:

Nyt kun tuota mietin, vilkut pelas vielä ennen kuin käytin sen rintapellin läpiviennin auki ja nyt on sulake palanut, niin kyllä sinne suuntaan kohdistaisin huomion seuraavaksi. Tosin voihan tuo olla ihan erillinen (minun jostain sähläyksestä) johtuva juttu
Tiukasti aisalinjalla.