Timi 1000

Aloittaja Harri S, 17 maaliskuu, 2021, 08:03

« edellinen - seuraava »

Kalu

Ainii, unohtu eilen kirjottaa. Varmaan arvasitkin, eihän ne orkkis penkit myytävänä ole...

Harri S

Eipä tuo mittään.

Lyhyempi työpäivä, lopetin jo puoli kolmelta.
Kelit on kuivat ja nätit, niinpä otin apparinpuolen kulmapellin työn alle.
Mukavasti kuplaa ja alaosaan tuli 3cm reikä kun vähän tökkäsi. Tuota varten olinkin jo ostanut korjauspalan.





Sispä vanha pala pois pistehitseistä ja sisäosalle siivousta. Pariin kohtaan piti jo hieman uutta peltiäkin laittaa. Korjauspalalle hieman sovitusta. Sisäosan pintaan pohjamaalia sekä tein saranakohtiin uudet vahvikepellit ja samalla saranoista ruosteiset UNF mutterit uusiksi.







Pohjamaalasin osat ennen kulmapellin asemnusta ja otin oven pois edestä.
Sitten vaan kulmapelti paikalleen; hitsaten, hioen ja hieman paklaten, jonka jälkeen pohjamaalit päälle.



Maalasin pintamaalin ja kirkaslakan ennen oven asennusta.





Ovi ja koristelistat paikalleen ja sisäosille ruostesuojaus ja lopuksi alustamassaus.





Sävy on se mitä kilikalihyllystä löytyi, siis melko liki, mutta eipä kylki kupli enää.
Päätoiminen harrastaja

MJF

Sehän vaihtui näppärästi  8)
Mopar on parsa

Harri S

Vapaapäivä. Tähän pitäis löytää rinnalle se isän ottama paperikuva 80-luvun alkupuolelta, missä on mun eka valkoinen 850 Mini keula ylös tunkattuna ja jossa oli myös apparin jalkatila silloin työn alla. Vajaassa 40 vuodessa kohde ja olosuhteet ei ole muuttuneet näemmä mihinkään.



Tätä on tunkkailtu joskus melko huolettomasti. Pohja oli täynnä kohoumia tai sitten raivohullu katsuri on käynnyt syynäämässä pohjan kunnon lekan kanssa. Molemmat etujalkatilat oli nousseet melkein viisi senttiä ylös ja niissä oli myös vanhoja sepinnän jälkiä muutamien ratsupaikkojen muodossa.





Koska varsinkin syvennyksien etureunat oli tuplapellitetty ratsupaikoilla ja pellinvälit jo ruostemujua täynnä, naputtelin tuonne soppelin korjauspalan 1,25 mm pellistä pihakannon päällä.



Sama homma apparin puolellakin vaikkei ollut ihan niin pitsiä, mutta ajattelin ettei noita voi tuonne tuollaisenaan jättää.





Sitten vaan korjauspalat paikalleen, vähän saumojen tasoittelua ja pintaan sinkkiepoksi. Ja lopuksi sininen pintamaali. En tee tuonne mitään vesireikiä, koska pohjan muoto on sellainen että eturenkaat heittää niistä veden sisään lattiaa ruostuttamaan.





Koputtelin samalla pohjasta pois kaikki muhkurat, maalasin ja korjausten alapuolelle sinkkiepoksin päälle ruuttasin vielä mustan alustamassan.
Näissä hinnat alkaen harrasteautoissa joutuu näköjään aina mätähommiin, mutta pieneen autoon mahtuu onneksi vain pieniä ruostevaurioita.
Päätoiminen harrastaja

jariha

Tallikaveri on pyöritellyt vastaavaa miniä grillissä parivuotta ja nyt alkas olla sit kopan peltityöt melkein valmiina ;D  melko rapea tapaus ja helvetin huonosti istuvia englantilaisia peltiosia joita on korjattu jo ennen asennusta... se että jos ameriikan joella vehkeet on sinneppäin niin englannissa se vasta onkin :o  nyt sillä on rakenteilla peltinen flippikeula...
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

Harri S

Tässä istuu pellit ihan kelvollisesti.
Oviaukot tosin sellaiset ettei tasaista rakoa saa aikaiseksi mitenkään. 70-luvun alukupuolen laitteethan oli Briteissä kautta linjan puolittain tahallaan sössittyjä, siinä erilaisten lakkoilujen lomassa.

Mä tein peltisen flipin silloin siihen ekaan Miniini 80-luvulla. Helppo ja nopea toteuttaa kun ottaa  takaosan saumaksi sen kulmapalan pystysauman.
Naapurilla se aukes jarrutuksessa sit kesken ajon ja valaisimet ja maski sai hieman "soraihottumaa".
Päätoiminen harrastaja

Jarde440

Lainaus käyttäjältä: jariha - 02 huhtikuu, 2021, 07:50Tallikaveri on pyöritellyt vastaavaa miniä grillissä parivuotta ja nyt alkas olla sit kopan peltityöt melkein valmiina ;D  melko rapea tapaus ja helvetin huonosti istuvia englantilaisia peltiosia joita on korjattu jo ennen asennusta... se että jos ameriikan joella vehkeet on sinneppäin niin englannissa se vasta onkin :o  nyt sillä on rakenteilla peltinen flippikeula...

Sehän on tehnyt nopeampaa tahtia kuin nämä kaks kaverusta. Nää tais aloittaa seitsemän vuotta sitten  ;D
Myös flippikeulalla ja tavallisen konepellin yhdistelmänä, kohdassa 15.33:


JUY40

@Harri S tais ettiä facen puolella Minin ajovalon kehyksiä...
Miulla on jotain kehyksiä purkuautoista tuolla jemmassa, voisin niitä katella, jos vielä on tarvetta.

Harri S

Kiitos. Kyllä tarvetta edelleen on.
Päätoiminen harrastaja

JUY40

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 12 huhtikuu, 2021, 08:08Kiitos. Kyllä tarvetta edelleen on.
Mie kaivelen kehykset esille, jahka töistä selviän.

DX

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 31 maaliskuu, 2021, 19:46Sävy on se mitä kilikalihyllystä löytyi, siis melko liki

kuvista nyt turha tarkkailla sävyjä sen enempi,  mutta pieni sävyheitto tohon suuntaan tuoreessa maalissa usein jopa ihan toivottavaa,
 eli aavistuksen sinisempi ja muutenkin syvempi sävy,

kun se saa aurinkoa ja tuoreesta lakastakin häipyy vastamaalatun kiilto,   uusi värihän ulkoilmassa ns. kuluu ekan vuoden aikana aika nopeesti ja timinkin tapauksessa saattaa syksyyn mennessä jo olla aika lähellä totuutta.

eli sillä,  korjausmaaleja valitessa,  sävyheiton on parempi olla aavistuksen tummemman kuin vaaleemman suuntaan.
pankaa tuo suosikkeihinne pahan päivän varalta, tai liittykää vaik heti. https://pottupotero.forumotion.eu/

world is crumbling down, i don't know how to act anymore

JUY40

Pikaisella tonkimisella yhet ainakin löyty.
Kehys on aika tarkkaan tuuman levee, mk3 Ministä irrotetut.

Varmaan noita on jemmassa muitakin, tutkitaan.

Harri S

Lainaus käyttäjältä: JUY40 - 12 huhtikuu, 2021, 17:38Pikaisella tonkimisella yhet ainakin löyty.
Kehys on aika tarkkaan tuuman levee, mk3 Ministä irrotetut.

Varmaan noita on jemmassa muitakin, tutkitaan.

Mun pitää huomenna mitata noi omat, luulen että nuo on kapeampaa mallia kkuin mitä tässä mun autossa on.
Yhden uuden kapean kehyksen jo ehdin ostaakin.
Palaan asiaan.

Lainaus käyttäjältä: DX - 12 huhtikuu, 2021, 11:02eli sillä,  korjausmaaleja valitessa,  sävyheiton on parempi olla aavistuksen tummemman kuin vaaleemman suuntaan.

Näin olen tuon itsekin ajatellut.

Sateeton päivä, puoli neljältä leipätyöt seis ja harrastehommiin, koska kelit taas kylmenemään päin.
Siispä oten kuskin puoleinen pellin työn alle. Siinä oli epäilyttävää kuplaa sekä ylhäällä että alhaalla.





Porasin saumasta pistehitsit auki, takareunasta laikalla pystyyn auki ja väänsin hieman. Sieltähän tulikin ratsupeltipaikka ja kittikakku esille. Noi olis voinu korjata kunnolla silloin aikoinaan samalla, kun etulokasuojat oli vaihdettu. Varmaan veto loppunut kesken ja sitten alettu oikomaan.





Samat systeemit kuin apparin puolellakin, teräsharjalaikalla uretaanimömmöt ja ruosteet pois, hieman peltiä lisää ja ovivälin ja lokasuojanpuolen maalaus ennen  korjauspalan asennusta.
Avasin myös helmakotelon pään ja imuroin tyhjäksi.









Sitten vaan pohjamaalit, ovi paikalleen ja pintamaalit päälle.



Uudella valmiiksi maalatulla listalla sauma siististi piiloon. Kotelosuoja-aineet ruuttasin sisäpuolelle ja kynnyskotelon päähän jotta saa kuivahtaa sinne pellin rakoon ennen alustan massausta.



Homma sujui ihan kohtuuvella.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

En varmasti oo.

Harri S

Massasin ne lokasuojien sisukset ennen säilöön vientiä.
Hain auton eilen taas tuohon pihaan ja vei Caminon pois. Pienen pihan haasteita, mutta onneksi säilytyspaika on vain reilun kilsan päässä.

Noi Timin ajovalonkehykset on huomattavasti leveämmät eikä hyväkuntoisia tunnu löytyvän mistään.
No, vapaapäivä ja hyvät kelit niin naputtelin nuo autossa olevat suoriksi, putsasin sisäpuolen teräsharjalla ja suojasin kotelosuoja-aineella.
Samalla käytin umpiot irti, liimasin toisen umpionlasin takas kii UV-liimalla ja ruuvailin pois myös peltiset pesät jotta pääsin käsiksi lokasuojan lommoihin, joita oli kaiken kaikkiaan 6kpl. Isosta ajovalonreiästä oli hyvä naputella lommot pois ja sainkin ne kaikki häivytettyä pääosin näkymättömiin. Pari terävämpää näkyy vielä, kun maali oli niistä kohtaa mennyt rikki.

Jos jollakulla löytyy myytäväksi asti ehjät ajovaloumpionpesät niin ostaisin pois koska noi autossa olevat on pääseet aika hapokkaiksi.
Nokkapellissä on puolenkymmentä laakeampaa painumaa jotka oion sitten seuraavaksi kun inspiraatiota taas löytyy.
Päätoiminen harrastaja