Oskilloskoopin käytön alkeet

Aloittaja Kyrpov, 26 maaliskuu, 2021, 10:39

« edellinen - seuraava »

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 maaliskuu, 2021, 05:02Sivujuonne tästä tuli mieleen...

Oliks noi patteri ja auton akku kumpikin vanhoja ja tyhjiä? Jos ei ollu, niin sillä yleismittarillakin voit heittää kuikkaa.
Tyhjässä patterissa on sit vielä sellanenkin ominaisuus, että pienikin ero mittarin kuormittavuudessa saa aikaan ison eron näyttämään. Eli sellanen on erittäin huono vertailuväline.

Ja sit se auton akku... Jos sun yleismittari näyttää oikein ja akun jännite on 12,0V, niin sillä tuskin lähtee enää mikään vehje käyntiin ainakaan kylmästä. Eli, mikä oli tilanne tuon mittauksen aikana? Hetkeä aikasemmin käynnissä ollut auto ja ladattu akku saattas viitata siihen, että skooppi on oikeessa ja yleismittari ei.

Ja tästä taas päästään siihen, että mittauksen onnistumisen ensimmäinen edellytys on se, että tietää mitä on mittaamassa.
niin toi 12v akku oli siis eri kun se käydessä mitattu, n 15.7voltin lataukseen en jaksa uskoa.





Tässä yritän hakea maffista liikavoltteja mitkä vois selittää kulutuksen nousua. Autossa alunperin ollut maffi tilttas niin, että tyhjäkäynnillä voltit kasvo siitä mitä niiden piti olla. Tämähän lisää heti kulutusta.


Samalla tapaa kai olis soveliasta seurata lambdan käyrää ettei jää liikaa laahaamaan johonkin päähän

Sinä vain

Kyrpov

Näköjään mittakaapelissa ruuvisätö 10x asennolle, taajuuden kompensointiin
Sinä vain

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 28 maaliskuu, 2021, 14:12Näköjään mittakaapelissa ruuvisätö 10x asennolle, taajuuden kompensointiin
Se on just se jolla säädetään vääristymä pois signaalista.
En varmasti oo.

Kyrpov

  avg oli 500 tuntumassa eli ok kun 10% heiton laskee pois, hyvin tikkas lambda ylösalas kuten pitää ja moottorijarulla laihaa viivaa pukkas.


Tuo 200mv asetus parempi kuin 500 ja 1v kun tulee selkeempi käyrä, isommilla se käyrän koko näytöllä pienenee liikaa joten heitot on turhan loivia.

Sinä vain

Kyrpov

Ilmamassamittarikin käyttäyty loogisesti ajossa ja keskiarvo on sama mitä yleismittari antoi (-10%) kun tasakaasulla vaikka 80kmh ajelin. Tuskin ecu sitä nopeammin lukee kuin oskilloskooppi.




Miten vastusantureita mitataan? 0-5v kai yleinen alue mitä ne näyttää, äkkiseltään en saanut järkeviä aikaiseksi kun lämpöanturia yritin mitata. Ja nimenomaan vaikka ne antaa vastusta niin pitäis skoopilla mittauskin onnistua.
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 28 maaliskuu, 2021, 15:34Ilmamassamittarikin käyttäyty loogisesti ajossa ja keskiarvo on sama mitä yleismittari antoi (-10%) kun tasakaasulla vaikka 80kmh ajelin. Tuskin ecu sitä nopeammin lukee kuin oskilloskooppi.




Miten vastusantureita mitataan? 0-5v kai yleinen alue mitä ne näyttää, äkkiseltään en saanut järkeviä aikaiseksi kun lämpöanturia yritin mitata. Ja nimenomaan vaikka ne antaa vastusta niin pitäis skoopilla mittauskin onnistua.
vastusanturia voit mitata skoopilla mutta saman saat kun mittaat yleismittarilla. Ne kun ei anna mitään sini, kantti tms. aaltoa vaan on vaan nimensä mukasesti vastus. Eli joko mittaat jännitettä mikä tulee anturilta eculle tai mittaat syöttöjännitteen, mittaat vastusta ja lasket jännitteen laskun.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 maaliskuu, 2021, 23:49vastusanturia voit mitata skoopilla mutta saman saat kun mittaat yleismittarilla. Ne kun ei anna mitään sini, kantti tms. aaltoa vaan on vaan nimensä mukasesti vastus. Eli joko mittaat jännitettä mikä tulee anturilta eculle tai mittaat syöttöjännitteen, mittaat vastusta ja lasket jännitteen laskun.
Voi sitä lähtöjännitettä seurata skoopilla. Esm. lämpöanturia lämpeemisen ajan, tuleeko johonkin kohtaan selvää rupua käyrään. Ehjässä ei tule. Samaten vaikka tps, ei saa käyrä kovin pomppia kaasua kääntäessä.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 maaliskuu, 2021, 23:53Voi sitä lähtöjännitettä seurata skoopilla. Esm. lämpöanturia lämpeemisen ajan, tuleeko johonkin kohtaan selvää rupua käyrään. Ehjässä ei tule. Samaten vaikka tps, ei saa käyrä kovin pomppia kaasua kääntäessä.
niin totta, jollei se rupu näy siinä yleismittarissa

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 29 maaliskuu, 2021, 00:02niin totta, jollei se rupu näy siinä yleismittarissa
Skoopin visuaalisuus on siinä paljon parempi, mittari ei välttis näytä vielä mitään erikoista.
En varmasti oo.

Jussi

Sattu sopivasti tää aihe, kun varmistelin omasta teoksesta pulssin esiintymää.
Teossa oli kaksi 0,5ms ja 5V pulssia sekunnin välein.
Digiskooppi ei tuosta selvinny oikeen sanosinko huonostikaan. Vähintään toinen jäi näkymättä kokonaan ja liian usein molemmat. Säätelystä huolimatta näytön päivitys halvaantuu juuri hetkeksi kriittisellä kohdalla. Analogilla ei mitään muuta ongelmaa, kun se säädön haku. Se kun kohdallaan, niin molemmat näky nätisti.
Eli kun vieläkin toi on toimivana tossa työpisteessä,

niin ei tartte digiä juuri käynnistellä. Digilllä pitää hieroa samaa mittausta monta kertaa ja epäillä kaikkea näkemäänsä. Analogilla ei.
En varmasti oo.