Ampeerimittarin ohitus

Aloittaja Toyopet, 09 huhtikuu, 2021, 17:58

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Pertin Imperialin suomisähköistyksestä tuli mieleen, että mitenkäs ampeerimittari mittaristosta fiksusti ohitetaan? Lataukselle on merkkivalokin.
Toyotassa on 60-70-luvulla harrastettu tuommoista ameriikanhapatusta.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Pertti K

Tuon mukaan omani tein, mutta en tiedä voiko soveltaa Tojotaan. Vois veikata että ohjeita löytyy.

https://www.forcbodiesonly.com/mopar-forum/threads/underhood-ammeter-bypass.55911/
Tiukasti aisalinjalla.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 09 huhtikuu, 2021, 17:58Pertin Imperialin suomisähköistyksestä tuli mieleen, että mitenkäs ampeerimittari mittaristosta fiksusti ohitetaan? Lataukselle on merkkivalokin.
Toyotassa on 60-70-luvulla harrastettu tuommoista ameriikanhapatusta.

Miksi se pitäs ohittaa? Kyllä se toimii ku johdot ja liittimet on kunnossa.
En varmasti oo.

Hullu-Jussi

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 huhtikuu, 2021, 05:04Miksi se pitäs ohittaa? Kyllä se toimii ku johdot ja liittimet on kunnossa.

Eikö tämän mittarin rakenne ole lähes idiootinvarma: siinä on vahva metalliliuska, jonka päihin johdot kiinnittyy ja liuskan rinnalle on kiinnitetty herkästi laakeroitu pieni magneettinen levy, jossa on kiinni osoitinneula. Tämä mittari on sitten osa virtalähteen ja virrankuluttajien välissä kulkevaa pääjohtoa. Osoittaa kumpaan suuntaa virta kulkee ja kuinka voimakkaasti.

Menikö ollenkaan oikein tämä selitys?

sämpy

Johto laturin B+ pääulostulosta akun + napaan. Tuossa välissä se varmaan mittailee, noin periaatteessa. Jos on vaihtovirtalaturi.

Ilmeisesti vanhuuttaan joku rakenne voi hajota jota ei välttämättä huomaa mutta latausvirta ei enää kulje akulle. Tai latausvirta alkaa lämmittämään mittaria jos kontakti huono siinä jossain. Joku muukin skenaario oli vielä, jossa autosta häviää virrat kokonaan vaikka akussa sitä olisikin.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Hullu-Jussi

Kohtuullisen iso virta siinä tietysti kulkee, joten jo sen takia mittarin kontaktit voi kuumentaa mittarin pilalle, kun ne sopivasti hapettuu. Vanhoissa Mopareissa taisi olla niin, että muttereilla kiinnitettiin piuhojen liittimet mittarin taakse. Niitä joskus hinkattiin hiomakankalla, kun auto oli pitkään seissyt.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Hullu-Jussi - 10 huhtikuu, 2021, 07:01Eikö tämän mittarin rakenne ole lähes idiootinvarma: siinä on vahva metalliliuska, jonka päihin johdot kiinnittyy ja liuskan rinnalle on kiinnitetty herkästi laakeroitu pieni magneettinen levy, jossa on kiinni osoitinneula. Tämä mittari on sitten osa virtalähteen ja virrankuluttajien välissä kulkevaa pääjohtoa. Osoittaa kumpaan suuntaa virta kulkee ja kuinka voimakkaasti.

Menikö ollenkaan oikein tämä selitys?
Juu, ton tapanen on ehkä tyypillisin rakenne. Toteutukset sit vähän vaihtelee.
En varmasti oo.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 huhtikuu, 2021, 05:04Miksi se pitäs ohittaa? Kyllä se toimii ku johdot ja liittimet on kunnossa.
Varautumista siihen, jos se joku päivä ei olekaan kunnossa.

No kyllä se vielä on ja täytyy yrittää pitää liitokset johtavina.
Jos ei sitten tarvitse ohittamista miettiä.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 huhtikuu, 2021, 05:04Miksi se pitäs ohittaa? Kyllä se toimii ku johdot ja liittimet on kunnossa.
Aika turha ja tylsä mittari, jos kaikki kunnossa ja balanssissa niin näyttää suurinpiirtein nollaa.
Kiistämättä vanhemmiten riskirakenne.
Noniin Jussi, lyttääpäs tää mielipide.
Tykkään volttimittarista enemmän.
All work and no play makes Jack a dull boy.

kuutio

Kunnianhimoisissa museovehkeissä
ymmärrän.
All work and no play makes Jack a dull boy.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 10 huhtikuu, 2021, 14:57Aika turha ja tylsä mittari, jos kaikki kunnossa ja balanssissa niin näyttää suurinpiirtein nollaa.
Kiistämättä vanhemmiten riskirakenne.
Noniin Jussi, lyttääpäs tää mielipide.
Tykkään volttimittarista enemmän.
Miksipä pitäisi lytätä?

Tokihan se liki nollaa näyttelee kun kaikki kunnossa, mutta niinhän se on kaikissa mittareissa. Niissä on normaalinäyttämä ja sitten siitä huomataan, kun ei näytäkään normaalia.
En varmasti oo.

sössö

en kanssa ymmärrä miksi noi(kin) täytyy poistaa. joku suomijuttu taas, poistetaan täällä ilmastointi ja kaikki muutkin.

sössö

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 10 huhtikuu, 2021, 14:57Aika turha ja tylsä mittari, jos kaikki kunnossa ja balanssissa niin näyttää suurinpiirtein nollaa.
Kiistämättä vanhemmiten riskirakenne.
Noniin Jussi, lyttääpäs tää mielipide.
Tykkään volttimittarista enemmän.
onko siinä volttimittarissa sitte jotain vähemmän tylsää?

Stige

Lainaus käyttäjältä: sössö - 10 huhtikuu, 2021, 15:30en kanssa ymmärrä miksi noi(kin) täytyy poistaa. joku suomijuttu taas, poistetaan täällä ilmastointi ja kaikki muutkin.

Sinne ku työnnetään 120A laturi ja vähä humppavehettä yms nykyaikasta ni äkkiä rupee olee aika tulipaloarka koko auto jos toi paska amppeerimittari on käytössä vielä.
Hädintuskin kestää sen mitä ne on tehtaalta tullessaa ollu.

kuutio

Lainaus käyttäjältä: sössö - 10 huhtikuu, 2021, 15:33onko siinä volttimittarissa sitte jotain vähemmän tylsää?
Ees liikkuu enemmän
All work and no play makes Jack a dull boy.