Ensikertalainen hitsaamassa

Aloittaja Veera, 25 huhtikuu, 2021, 10:38

« edellinen - seuraava »

Rotteni78

Lainaus käyttäjältä: Veera - 13 toukokuu, 2021, 14:56

Vaimon eka räkäsauma ikinä!

Nollakasin rullaan laittaa jeesusteippiä, niin langansyöttö on vähän katkonaista...
Mistä saan tähän koneeseen sopivan 0,6mm langalle rullan/rullat?
No mut siitä se lähtee,
Jos tosiaan @Dohc viittis käydä säätää koneen, näyttää perus hitsi menetelmät, ni jo vain uskon, et saumat paranee.
Tuskin kukaan ekan kerran nollasta lähtenyt hirveen paljon paremmin on vetänyt!?

Ite säätänyt koneet, langasta riippuen, korvakuulolla, latikkaan tms, en ees katso mitä tulee, ja taas puhun paksummasta raudasta.
Milli ja alle, testaten ja kokeillen.
Ja täppäilyllä, vaatii pikkusen enemmän virtaa, mitä pelti kestää, siks täpeillä, kerkee jäähtyä ettei pala reikää!
Muut sit voi pätevämmät neuvvoo lisää.
Mielummin kuolen seisaaltaan, kuin eläisin polvillani!

sössö

Vielä noista kaasusäädöistä, alottelijan on helppo mennä ohjearvojen mukaan ja sitte kun alkaa enemmän osaamaan säätää sen kaasun sellaseksi mitä se oma tila ja laitteet vaatii missä työskennellään.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Rotteni78 - 13 toukokuu, 2021, 23:06Ja konepajat vetää hallista ja ovien auki oloista riippuen 14-18litr min, ja pihalla ei hitsata magilla, ilman telttaa, no mie en niitä mene neuvoo, et vituiks vedätte!? 🤔
Tai siis ei vituiks, mut puolet vähemmällä riittäs.

Tietysti se mitä haetaan, saadaan rauta kiinni ja pysyy jos se riittää niin ookoo!
Veera ja vaimo onnistu!
20baria en laittais, enkä ees 0,2.



Tietysti jos pelkkää millin ja alta peltiä heppaa, niin en tiedä, samoilla kaasuvirtauksilla oon nekin heppaillut!?
Mie yrittäny jeesata, minkä osaan tiiän, pistä sie parempaa faktaa, videoo ja saumaa 500€ koneella!?
täs on se että autoheppailijat elelee ihan omissa maailmoissaan hiilareineen, raapasu tiggeineen, 0,8 ja millisine laikkoineen ja kaasuvirtauksineen. Varmaa monen muunkin asioitten kanssa. Vähän sellasia juttuja mitä ei missään muualla hirveemmin näe mutta on joku iso juttu automiesten keskuudessa.

En sano että siinä mitään pahaa olisi ja ymmärrän kyllä, en minäkään hirveemmin enää tiedä oman elämäni ulkopuolisista asioista ja ihmettelen kaikkee omasta mielestäni kummallista et miks noin, ihan turhaa jne.

Veera

Lainaus käyttäjältä: Rotteni78 - 13 toukokuu, 2021, 20:49Ei tuosta nähny, mut se lankasyöttörulla, eikö siinä ole 0,6 omaa uraa!?
Eli se rulla pois ja ympäri käännätte!?
Siinä on vain 1.0 ja 0.8 urat ja 0.8 ei riitä pito nollakutoselle. Ei se mitään, kävin moponetistä hakemassa nollakasia lankaa.

Veera



Mitä tuo induktanssi tekee?  :-[

Näillä asetuksilla on saanu jo peltiä kiinni autoon!

Veera

Erittäin suuri kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista!! Kyllä se tästä. Jos emme itse opi, niin sitten @Dohc voi rientää apuun. MUTTA ihmisarkoina pitää ensin yrittää itse  :iwantit:

Ps. Mistähän tietäisin paljonko kaasua virtaa? En ymmärrä mitään paineenalennusvehkeen mittarien näyttämästä  :rolleyes:
Jaa, onhan siinä litraa minuutissa. Vittu mikä puusilmä!  :panic:



Tämmöset numerot on, kun ei oo kone päällä mut on pullo auki  :thinking:

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Veera - 14 toukokuu, 2021, 07:19

Tämmöset numerot on, kun ei oo kone päällä mut on pullo auki  :thinking:
Virtaama näkyy kun painaa liipaisimesta ja kaasua tulee.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Dohc

Lainaus käyttäjältä: Veera - 14 toukokuu, 2021, 07:19Erittäin suuri kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista!! Kyllä se tästä. Jos emme itse opi, niin sitten @Dohc voi rientää apuun. MUTTA ihmisarkoina pitää ensin yrittää itse  :iwantit:

Ps. Mistähän tietäisin paljonko kaasua virtaa? En ymmärrä mitään paineenalennusvehkeen mittarien näyttämästä  :rolleyes:
Jaa, onhan siinä litraa minuutissa. Vittu mikä puusilmä!  :panic:



Tämmöset numerot on, kun ei oo kone päällä mut on pullo auki  :thinking:
Oikean puoleinen mittari näyttää kaasun virtauksen litroina minuutissa. 8-15 pitäisi riittää oikein hyvin. Nythän viisari on jossain 35 litran kieppeillä. Jos tarvetta on, niin voin tulla veloituksetta neuvomaan, sen verran homma kuitenkin kiinnostaa.
Laittaa vaikka yksityisviestiä niin sitten lisää selvii.
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

Veera

Lainaus käyttäjältä: Dohc - 14 toukokuu, 2021, 07:42Oikean puoleinen mittari näyttää kaasun virtauksen litroina minuutissa. 8-15 pitäisi riittää oikein hyvin. Nythän viisari on jossain 35 litran kieppeillä. Jos tarvetta on, niin voin tulla veloituksetta neuvomaan, sen verran homma kuitenkin kiinnostaa.
Laittaa vaikka yksityisviestiä niin sitten lisää selvii.
Miten se nyt näyttää 35 litraa, vaikka kone on pois päältä? Vai jääkö se vain johonkin asentoon  :thinking:

Dohc

Lainaus käyttäjältä: Veera - 14 toukokuu, 2021, 07:55Miten se nyt näyttää 35 litraa, vaikka kone on pois päältä? Vai jääkö se vain johonkin asentoon  :thinking:

Yleensä mittari nousee kun varmaan paineenalennusventtiili jonkin verran vuotaa. Tärkeintä olisi katsoa kun liipaisinta painaa, niin mittarin pitäisi näyttää 8-15.
Suhinan pitäisi kuulua selvästi kaasusuuttimesta.
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

Veera

Lainaus käyttäjältä: Dohc - 14 toukokuu, 2021, 08:01Yleensä mittari nousee kun varmaan paineenalennusventtiili jonkin verran vuotaa. Tärkeintä olisi katsoa kun liipaisinta painaa, niin mittarin pitäisi näyttää 8-15.
Suhinan pitäisi kuulua selvästi kaasusuuttimesta.
Katson mitä mittari näyttää, kunhan päästään taas sinne asti.  Tänään illalla aikaisintaan, kun päivällä on menoa isolle kirkolle mulle synttärilahjaa ostamaan  :-[

Veera

Löysin itselleni oivan oppaan koneella luettavaksi, kun oikean kirjan kädessä pitäminen ei kuitenkaan maistu  O:-)

https://www.linde-gas.fi/fi/images/AGA%20MIG%20MAG%20Welding%20Brochure%202014%20FI_tcm634-122347.pdf

HendriXXX

Lainaus käyttäjältä: Veera - 14 toukokuu, 2021, 07:14

Mitä tuo induktanssi tekee?  :-[

Induktanssin säätö muistaakseni tasaa virran ja kaarijännitteen vaihteluja. Eli suomeksi sen pitäis ehkäistä mm roiskeiden syntymistä.

Lähtisin liikkeelle se puolivälissä säädettynä ja tarpeen mukaan sitten puoleen tai toiseen säätää..

Mut ensin on tärkeempää saada kaasunvirtaus kohilleen ja ymmärtää virran ja langansyötön suhteen säätäminen ja miten ne vaikuttaa hitsausjälkeen. Paksuun rautaan (alkaen 3mm ylöspäin) suosittelen alottelee ni ei tarvii pelätä että sulaa läpi. Palkon paksuutta tarkkailemalla sitten hienosäätää virtoja.

Jos tosiaan doch viittis käyä neuvoo ni varmaan auttas pääsemään alkuun.  :+1:

HendriXXX

Tuota aiemman kuvan hitsausjälkeä katoin ni voi liian kaukana olla se kolvin pää. Sillon kyllä sula liikkuu tommosina pisaroina.

Maskin läpi ku seuraa sitä sulan käyttäymistä eri kolvin pään etäisyyksillä ni näkee hyvin sen eron.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 13 toukokuu, 2021, 23:32kyllä ydintäytelangallakin paksuun saa hyvän sauman vaikka tuossa ei ydintäytelangasta kyse
Niin, en meinannut sitä, saako sillä hyvää vai ei vaan, ilman kaasua tulee myös tuon tyyppistä jälkeä.
Jos olisi ollut ydintäyte kyseessä, se kaasun puute olisi kokonaan pois laskuista.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39