Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

sämpy

Ongelma tuossa meidän tulevaisuuden kannalta on se, että muualla EU:ssa etäisyydet on lyhyitä, julkiset toimii kohtuudella jne..

Eli tää on vain meidän ongelma täällä pohjoisessa. Loppu EU kyllä määrää sujuvasti kohta polttisten täyskiellon. Meille jää sopeutuminen.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 15 huhtikuu, 2021, 09:53Onko nykyaikainen tekniikka 2020 vai 1990 kun fiestastahan tää lähti?
itsehhän vertasit warreen minkä tekniikka on jostain 1930- luvulta vaikka sitäki neuvostoblokki tuotti vielä 80- luvullakin. ei se vertaannu johonki 50 vuotta uudempaa suunnittelua olevaan suorasuihkutuskoneeseen missä esimerkiks sumutetaan polttoaine sen jälkeen kun pakoaukko on menny kiinni eikä vaan huuhdella ja toivota että mahdollisimman vähän menis pakoputkeen.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 15 huhtikuu, 2021, 07:17On tuossa vielä reilusti ehjää pytyn pintaa, vaikka olevinaan paljon huuhtelua laitettu. :))
Eipä sillä, etteikö tuollasella järjestelyllä jo teho irtoaisi koneesta!
noi pytyt on tunturin pyttyjä ja puchin koneessa se lohko on yks mikä rajottaa huuhtelun kokoa jonkun verran. Tossa oli kyllä aika jouheesti vedetty se kanava, ei ollu vaan suora missä mutka päässä vaan semmonen pyöree.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 huhtikuu, 2021, 13:37noi pytyt on tunturin pyttyjä ja puchin koneessa se lohko on yks mikä rajottaa huuhtelun kokoa jonkun verran. Tossa oli kyllä aika jouheesti vedetty se kanava, ei ollu vaan suora missä mutka päässä vaan semmonen pyöree.
Tutun näköisiä olikin.. :))
Aika monenlaisia tuli omissakin Pucheissa ajettua ja tuo 7-kanavainen oli varsin mukava.
Sen jälkeen on vaan tullu pyöriteltyä aika paljon crossien pyttyjä käsissä, niin nuo kaupasta mopoihin ostetut viripytyt on alkanut näyttää ihan käyttötavaralta. :)) Ehjää sylinteripintaa vielä vaikka kuinka!
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 huhtikuu, 2021, 13:30itsehhän vertasit warreen minkä tekniikka on jostain 1930- luvulta vaikka sitäki neuvostoblokki tuotti vielä 80- luvullakin. ei se vertaannu johonki 50 vuotta uudempaa suunnittelua olevaan suorasuihkutuskoneeseen missä esimerkiks sumutetaan polttoaine sen jälkeen kun pakoaukko on menny kiinni eikä vaan huuhdella ja toivota että mahdollisimman vähän menis pakoputkeen.
nojoo siinä oot oikeessa, warre nyt vaan tuli autojen 2t puolelta mieleen. Tarkensin vaan garyn nykytekniikkaa kun tosiaan oli 90 luvun kamppeesta kyse
Sinä vain

sössö

jo 90- luvulla moni asia on ollut "kohdallaan" polttomoottorissa, ei esimerkiks. palotilamuotoilu ole 2t tai 4t puolella paljoa mikskään muuttunu tai oikeen mikään muukaan perusrakenteessa oleellisesti.

grr

Noh, niinno. Mikä on oikeesti oikeesti muuttunut vuoden -45 jälkeen?
Materiaalit on kehittyneet hiukan ja elektroniikka auttaa paljon ruiskun ja sytkän ohjauksessa erityisesti osakuormilla. Mut siinäpä se.
Ei sillä, mielummin ajan arkisin nykypäivän polttiksilla kuin museovehkeillä.  8)

sössö

aika paljon. Perusteiltaan se toki on lämpövoimakone ja tulee aina olemaan sellanen, se vaan tuppaa olemaan niin että noi kehittyy erehdyksen ja kokeilun kautta ja lopulta joku asia vaan vakioituu esimerkiksi palotilan muodoksi, venttiilimääräksi jne. kun on tappiinsa kehitetty joku asia.


Kyrpov

Kaveri oli hommannut rouvalleen 2014 mazda 3 2.0 skyactiv eli 120hv vapari. Omamassaa näky olevan vajaa 1300kg.


Ollut nyt n 10tkm ajossa, 90% pitkää työmatkaa maantiellä. 5.9 näytti pitkän ajan kulutus ajotietokoneessa. Sitä ei ole katottu paljonko heittää.


Ohjaus oli sähköiseksi yllättävän hyvä, alusta perus pikkuauton napakka. Kytkin ja vaihteisto moitteeton, nastoilla rengasmelu aika huumaava.



Ei vielä tästäkään tullut nykytekniikan ahaa ilmiötä. Toki kaupungissa tuo varmaan syö vähemmän kun wanhempi vaan maantiellä ero ei kovin iso ole + tuossa sentään kuusi vaihdetta.


Isolla vaihteella meni mukisematta suht pienellä jengalla muttei kyllä juuri kiihtynyt. Kaksoismassa varmaan hämää tuota kokemusta.

Sinä vain

sössö

onhan toi kulutus jo ihan hyvää verrattuna niihin 2000- luvun alun pikkupösöihin 206 vai mitä ne oli mitkä vei vanhan volvon verran matka ajossa

Kyrpov

Ai oliko sellasia toimivana? Ainakin saman ikäset ja monesti samantekniikkaiset xsarat meni aika pienellä maantiellä
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 17 huhtikuu, 2021, 16:21Ai oliko sellasia toimivana? Ainakin saman ikäset ja monesti samantekniikkaiset xsarat meni aika pienellä maantiellä
mun serkku tollasella ajeli maantietä, auto ollu heillä uudesta saakka eikä mikään himoajettu. Kulutus oli tosi reipasta. Välitykset oli siinä aika köykäset niin siellä oli varvia koneessa kuin jossain ysikuuppasaabissa konsanaan.

Toimivuudesta en tiedä mutta olettaisin että olisi ollu? Kun tuolla perheessä ei millää käytetyillä ajeltu.

Oliko muistaakseni jollain toisellakin kellarilaisella samanlaine kokemus tollasesta pikkupösöstä?

Kyrpov

Vanhemmissa pikkuautoissa nyt on lähes poikkeuksetta lyhyet välit niin se ei kulutusta selitä jossei ruveta ajamaan 120kmh++++
Sinä vain

Mudracer

Tällainen polttoaineeton kikotin palaa aika täydellisestii ::) . Ja sisälle jääneitä ei tarvii enää lykätä krematorioon.
X

Caprice305

Toyotan sähköauto­perheen tulokkaaseen liitetään rohkea luonnehdinta "maailman ensimmäinen" https://www.is.fi/autot/art-2000007928209.html

Jotennii tuntus että ohjauksessa ja jarruissa pitäis aina olla suora yhteys? Vaikka tehostukset lähtis ni pystyy vielä toimimaan
All lives matters.
Let's go Brandon