Austin V8

Aloittaja Harri S, 23 maaliskuu, 2022, 18:01

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 13 elokuu, 2023, 09:20Kun on tällä nykyiselläkin jo "vahingossa" menty asfaltilla kylki edellä.



::)  :P
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

juhapih

Mitäs jos olisikin joku erillisjousitus takana?
Kardaani saisi jäädä lyhyeksi ja raidevälin voisi rakentaa juuri mittojen mukaan sopivaksi.

Valde

Volvon M45 on kyllä naurettavan kokoinen vaihteisto, eli Austinissa on oikeasti ahdasta.  :o

Meinasin ehdottaa juuri volvon "nappivitosta", joka on hydraulinen planeettapyörästö, mutta ei taida mahtua sekään sinne kardaanin ja laatikon väliin...
Takavetopihtaaja

Harri S

Erillisjousitetun akseliston raju kaventaminen reilun metrin leveyteen tuhoaa kyllä koko rakenteen geometrian ja siinä on sitten 4 murrosniveltä lisää erikoisissa kulmissa lyhyissä vetareissa  värisemässä ja ongelmia aiheuttamassa.
Ja tarvishan se kelkkakin vielä saada mahtumaan ja ylipäätään kiinni johonkin kun kori on melko paperia lehtijousien etukiinnikkeistä taaksepäin. Tuolla ole millekään apurungolle tilaa kun muistetaan se että tässä istutaan ihan taka-akselin edessä jonka leveys on laipasta laippaan noin 115cm vakionakin.
Tuommonen 115cm leveä fullfloaterperä on aika erikoinen juttu mutta täähän on jo alunperinkin urheiluauto, jossa muutosten jälkeen painonjakauma kuskin kanssa on nyt aika lailla 50/50.
Päätoiminen harrastaja

juhapih

Tuli tuo IRS mieleen, kun muistin aikoinaan keskustelut Bryanin kanssa...

https://bryanf.com/cars/510/index.htm

Aikas kapea Jaggen perä on tuossa Datsunissa. Muistaakseni oli 110 cm leveä laipasta laippaan.


Vanhoilla sivuilla oli jopa teko-ohjeita. Nyt niitä en löytänyt enää.

LPR

Triumph Spitfiren tyylinen heiluriakseli tuskin on vaihtoehto ajo-omituisuuksien myötä.

Eikä sinne taida sen paremmin mahtua transakseli vaikkapa Alfasta.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

puliukk0

Lainaus käyttäjältä: Valde - 13 elokuu, 2023, 11:54Volvon M45 on kyllä naurettavan kokoinen vaihteisto, eli Austinissa on oikeasti ahdasta.  :o

Meinasin ehdottaa juuri volvon "nappivitosta", joka on hydraulinen planeettapyörästö, mutta ei taida mahtua sekään sinne kardaanin ja laatikon väliin...

M47 (normi vitosella) on aika lyhyt kanssa.

Valde

Lainaus käyttäjältä: puliukk0 - 13 elokuu, 2023, 19:23M47 (normi vitosella) on aika lyhyt kanssa.
Väännönkesto samaa luokkaa kuin näkkileivällä. Mutta lyhyt on tosiaan, eikä sammakko-austin taida edes kasikoneen kanssa paljoa painaa?
Takavetopihtaaja

minorv8

Mulla on Minorissa Triumph TR7:n kavennettu akseli, tarkkaa leveyttä en enää muista. Siihen saa 3.08 välityksen, joka mullakin on. Roverin perään "helpoin" vaihtoehto on LT77 vitoslaatikko mutta se ei ole mitenkään siro eikä kevyt vaihtoehto. Vähän huono maineeltaan mutta mulla sama loota kesti yli 20 vuotta kunnes vaihtui BMW.n kutosvaihteiseen. Vitosen välitys LT77:ssa on luokkaa 0.85:1 eikä se kauheasti helpota tilannetta Spriten normi perän välityksen kanssa (lienee jossain 4.1 - 4.5 kantturoilla). Jos jotain vaihtaa niin perä semmoiseen johon saa helposti osia ja välityksiä. Jos nyt tekisin omaani uuden akselin niin varmaan harkitsisin Fordin 8 tuumaista.


puliukk0

Lainaus käyttäjältä: Valde - 13 elokuu, 2023, 21:45Väännönkesto samaa luokkaa kuin näkkileivällä. Mutta lyhyt on tosiaan, eikä sammakko-austin taida edes kasikoneen kanssa paljoa painaa?

Yhtä paskoja ne kaikki on.

Laittaisin jotain muuta kyllä kuin niitä.

Peto

Joskus oli nurkissa ZF S5 3/18 laatikko, mitä oli Bedfordista Maseratiin. Tämä laatikkohan oli luokituslaatikko moneen 60/70/80-luvun takavetokilpurin. Välityksiä sai vaikka mitä ja on kooltaan minusta aika siro kooltaan ja kestänee ihan hyvin löylytystä. Toki ei tänä päivänä ihan halpoja enään.

Peräksi Ladan perä? Saisi välityksiä/lukkoja, jne. kilkkeitä hyvin.

Harri S

Sateinen viikko takana joka vielä eskaloitui tänään katosateeksi joten Austin on saanu levätä parkkihallissa.
Tilailin yhden varamodulin 26€:lla tuohon Malloryn jakajaan. Se on optinen joten modernimpiakin systeemejä on olemassa ja nyt parin modulin vaihdon jälkeen on luotto tuohon hieman kärsinyt.

Siispä samalla tilasin myös "ignitor" tyylisen modulin joka tosin tarvikkeena kustantaa vain 35€ ja jonka avulla meinasin muuttaa tuon vanhan risan Lucaksen jakajan modernimmaksi. Siinä kun on myös se alipainesäätö mikä Mallorystä puuttuu kokonaan.

4 tuntia sitten saapui moduli joten jakaja pöydälle ja osiksi. Siinä oleva triggeripyörä sai maistaa sorvista ja viilasin sen 8 samalla kulmaiseksi "nokkapyöräksi" uutta magneettipyörijää varten joka painetaan vanhan kärkijakajan nokkapyörän päälle kuten näissä on tapana.







Modulissa on alumiinilevy koska se on muistaakseni Lucas 35D kärkijakajalle tarkoitettu tarvikemalli. Päätin säästää tuon levyn modulin jäähdytyksen takia ja se oli muutenkin paksuudeltaan sopiva modulin ja kärkilevyn väliin pultattavaksi.
Modasin viilalla hieman alumiinilevyä jotta sain sen sopivaan kohtaan jakajassa ja modulin toinen kiinnitysruuvi yhden ylimääräisen ruuvin kera pitää sen tiukasti paikallaan kärkilevyyn poratuissa ja kierteistetyissä reijissä.
Lähetyssaarnaaja, johtojen pölysuoja ja modulin pölysuoja sopivat paikalleen kuten alkuperäisessä systeemissäkin. Johtoihin lisään vielä ruuvilla pienen muoviklipsin johtojen vedonpoistajaksi kun alipainesäädin tuota kuitenkin koko ajan liikuttelee.





Huomenna puran jakajasta kaikki pois, putsaan ja rasvaan sekä kasaan lopullisesti piirasvan kera. Saan siitä sopivasti varajakajan Austinin takakonttiin, jos tulee sytytykseen teknikaali tuolla tienpäällä ja varamoduliksi tuohon alumiinilevyyn käy nyt mikä vaan halppis tarvikemoduli joita on tarjolla alkaen alta parilla kympillä.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Hieroin jakajan puhtaaksi ja kasasin uusilla rasvoilla. Sitten otin Austinin vanhan puolan ja pienen 8V akun joilla pääsin testaamaan toimivuutta.
Hyvin tulee kipinä ja tuossa on nyt sekä mekaaninen että alipainesäätö.







Austinia en iltapäivän sateen uhan vuoksi pihaan hakenut, joten enimmät testailut jää toiseen ajankohtaan. Ehkä ensi kesään.
Päätoiminen harrastaja