Vaz-2101

Aloittaja Kaktus, 12 maaliskuu, 2021, 12:02

« edellinen - seuraava »

Kaktus

Laitellaas tästäkin jotain, kun monissa viesteissäni tähän viittaan. Kuvasaaste on enemmänkin viimesyksyltä, mutta ei anneta sen häiritä vaan otetaan keväämmällä tuoreempaa kun homma etenee.

Emäntä oli jo kauan haaveillut yhteisprojektina nappiksesta ja eihän sitä voi kieltäytyä haalimasta lisää laitteita pihamaalle. Auto löytyi kohtuuhintaan facebookista, muuten toimiva ja ajokunnossa, mutta edellisellä omistajalla oli jäänyt vahingossa liikennepoisto päälle ja kauppareissusta oli tullut pikkuisen kalliimpi.. Eli siirtokilvillä kotia, seuraamukset oli edellinen omistaja jo maksanut pois. Mukavana bonuksena autossa oli mukana täydellinen työkalusalkku kampineen, huolto- ja käyttöohjevihkot sekä kuitti vaihtokaupasta vuoden -66 corollaan.  ;D


Pientä tutkimista ja todettiin lattioiden olevan melko happamat bitumien alta. Molemmilta puolilta palat pois, uudet pellit manselta ja opettelemaan peltitöitä. Niihin sainkin hyviä vinkkejä täältä.  :+1:

Molemmat puolet vaativat jonkinmoisen palan poistoa.


Peltityöt onnistuivat vaihtelevalla menestyksellä, öljyt ja syttyosat vaihdettu, pesu ja kilpienhakureissulle katsastukseen.


Kilvet tulikin puhtain paperein joten sitten vaan huoletonta ajoa kesän ajan. Syksyllä nappis sai pyynnön virantoimitukseen kaverin häihin.. Eikun myllytyskone laulamaan ja auto edustuskuntoon.



Syksyllä jouduin tekemään jarruremppaa sylinterin alkaessa vuotamaan ja nyt talven auto on oikeastaan huilinut kahdesta syystä. Talvirenkaat on turhan huonot, että niillä uskaltaisi lähteä ihmisten ilmoille ja toisaalta ei kiinnosta uittaa herkästi ruostuvaa, siistikuntoista autoa suolassa.

Keväälle päivityksenä hankin jo 5v laatikon 4 lovisen tilalle, pitäisi mennä ihan bolt-on paikoilleen. Tästä on hyvä jatkaa juttua!
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

jariha

itellä oli juuri samanvärinen laada käyttiksenä -01, harmittaa kun menin hävittämään ko. laitteen oli niin vimosenpäälle hyvässä kunnossa :(
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

Kaktus

Hyvät alkaa olla harvassa ja hinnatkin semmoisia, että samalla rahaa saisi autonkin.  :) Tuo on joskus kuulema maalattu ikkunoista alaspäin, normetin värillä, yllättävän lähellä katossa olevaa orkkissävyä.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Sleepercooler

Hieno nappis, kellpais!
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

1purehell

Ysärillä myytiin armeijan Kalkun huutokaupassa ajokuntoisia "stw"- nappisilmiä 20 markkaa kappale.  ::) Ajoharjoittelukäytössä ollut 70-luvun Plymouth Fury maksoi 4500 markkaa.  :P
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Kaktus

Nyt ei saa farkkunappista edes 4500e:lla.. ::)
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

-kk-

Lainaus käyttäjältä: Kaktus - 13 maaliskuu, 2021, 08:33Hyvät alkaa olla harvassa ja hinnatkin semmoisia, että samalla rahaa saisi autonkin.  :) Tuo on joskus kuulema maalattu ikkunoista alaspäin, normetin värillä, yllättävän lähellä katossa olevaa orkkissävyä.

Tykkäys Normetille :mosh:

Vaniukko

Niin muuten onkii normetin väri,sitä kun saa/joutuu päivittäin kahtelemaan.hieno on lata tuommosta oon tutulle korjannu jonkun verran mukavan yksinkertanen ja lämmin talvella.
Valurauta basso ja pystymoottori??

FuryIII 71

Tämmöinen nappis kelpais kyllä itsellekin.

Kaverin sedän emännällä oli tuommoinen punainen farkkunappis, pirun siistikuntoinen. Asustelivat sälinkäällä, Mäntsälän takana. Tuli silloin ~25v. sit siellä teininä kaverin kanssa käytyä ryypiskelemässä, ja nappiksen kyydillä käytiin Mäntsälässä kaupoillakin.  O0
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Kaktus

Tallitopicissa mainitsinkin 5v laatikon vaihtamisesta, siinähän nämä pääsiäispyhät menee. Irroitus pitäisi olla simppeli, kardaanin kuminivel irti ja keskipätkän kannatin alas. Keppi irti ja lootan irroitukseen. Lootahan on kiinni 4:llä pultilla + startti ja nopeusmittarin vaijerit yms irti. Aikani temuttua huomasin vielä 4kpl 6mm pultteja muran alta, ne kun otti pois niin johan alkoi tapahtua.  ;D Minun noituessa auton alla emäntä rakenteli johtosarjaa soittimelle ja vahvistimelle.

Pakosarjaa vähän pois tieltä ja aski alas.


Kytkinpaketti näytti hyvältä niin en siihen kajonnut, näillä kilometreillä kestää kyllä pitkään. Uuteen lootaan öljynvaihto, kun oli vielä irtaallaan. Virallinen täyttömäärä on 1.35dl, mutta kuulema vajaa parilitraa sinne kannattaa laittaa, että viides vaihe saa riittävästi voitelua. Tämähän on hankala ylitäyttää sen ollessa autossa kiinni. Jotkut suosittelee yläkautta kepin reijästä täyttöä, mutta 5v askissa tippuu rojua sisälle, jos sen irroittaa.  ;D

Sitten tunkkaamaan uutta lootaa ylös ja yhteispelillä saatiin se paikoilleen.



Muuten olisi saanut valmiiksi, mutta kumilaippa oli sen verran napakka vielä, ettei saanut näppivoimin painettua riittävästi kasaan, jotta saisi pultit kiinni. Pitää käydä ostamassa iso klemmari tjms jolla painaa tuota kokoon.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

sämpy

hmm.. siis hardykiekko napakka? Eikö se liiku kardaanin spooreilla että saa pari senttiä irti vastineesta, niin voi kääntää pultteja vinoon ja saa silleen osumaan vastareikään?

Vai enkö taas ymmärtänyt jotain.. itellä ei ole koskaan ollut ongelma. Vai kepin muovirinkulastako puhuttiin? Onhan se joskus kelju mutta tasaista painetta altapäin. Oon vaan puristanut nyrkeissä pari lenkkiavaimen vartta siihen kepin ympärille pitämään rinkulaa ja sitten rintakehällä painanu kepin nupista. Joskus se varren kumi yrittää estää kepin painumisen tarpeeksi syvälle. Siihenkin raaka voima ollut ratkaisu kun ei jaksa rakennella työkalua..
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Kaktus

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 03 huhtikuu, 2021, 20:21hmm.. siis hardykiekko napakka? Eikö se liiku kardaanin spooreilla että saa pari senttiä irti vastineesta, niin voi kääntää pultteja vinoon ja saa silleen osumaan vastareikään?
Hardylaippa juu. Liikkuu joo, yhden pultin saa vaikka läpiasti laipan ollessa vielä irti laatikon päästä. 2 muuta pulttia ei mene, sitten millään, kun ei sovi kuin sormenpäällä painamaan ja näppivoima ei riitä. Voi olla ihan käyttäjävirhekin.  ::) Uusi laippahan on puristettu pannalla kasaan ja vapautetaan sitten asennuksen jälkeen. Tohon on kuulema oma erikoistyökalukin, joka on kuin iso klemmari.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Kaktus

Eilen naplasin laipan paikoilleen, isolla klemmarilla puristus kasaan ja meni suht kivuttomasti.


Pakkivalokatkaisijasta oli liittimet paskana, meinasin vaihtaa vanhasta laatikosta, mutta olikin erilainen. Katsotaan saisiko vielä korjattua vai tilaanko uuden seuraavassa osatilauksessa.

Sitten enää startti paikoilleen niin pääsee jännittämään koeajolla. Kuvassa näkyvä bilteman kääntyväpäinen räikkä on muodostunut minulla joksikin yleistyökaluksi, mikä tarttuu useimmiten käteen kaikista räikistä. Tuolla pääsee yllätävän hankaliin paikkoihin.


Pihassa kokeilin ja ainakin pakki, 1 ja 2 toimi.  :cheers: Vielä pientä kytkimen säätöä ja baanalle.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Camino79

Itellä kans noi "papinmulkku"-räikät kovimmalla käytöllä  :+1:

Ja perkeleet kestävät antaa runtuakin  :o
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kaktus

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 09 huhtikuu, 2021, 07:50Itellä kans noi "papinmulkku"-räikät kovimmalla käytöllä  :+1:

Ja perkeleet kestävät antaa runtuakin  :o
Noi on kyllä yllättävän laadukkaita hintaansa nähden.  :)
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104