Samulin kaikenlaiset kattilat

Aloittaja samulis, 05 elokuu, 2023, 22:06

« edellinen - seuraava »

samulis

Otin oheisen talteen kotimaiselta hai aiheiselta foorumilta. Kirjoiteltu kymmenen vuotta sitten kun tuli tosissaan sukelleltua Miatan tietoisuudessa ja kolme, neljä vuotta kaivettua kaikki tieto mitä käsiini sain ja kun latu loppui siirryin kääntämään Japanilaisia sivustoja.
Harmittaa että oon hukannut kaikki silloin vaivalla kerätyt linkit, eniten harmittaa kadonnut sivusto johon oli kerätty kaikki, yli 200 erillaista korisarjaa, mitä Miataan siihen mennessä oli saanut, suurin osa aika karmeita, mm. Z3 ja 250GTO, hienoimmasta päästä oli Toyota S2000.
Kovasti tekis mieli retusoida tekstin ulkoasua, lukeminen tuntuu liitutaulun raapimiselta, mut menköön, kuitenkin omaa ajankuvaa.

Miata Is Always The Answer

Tässä on vähän JDM erikoisuuksia. Ei sellaista merkkiä taida ollakkaan jonka alta ei löytyisi hienostuneita ja erikoistuneita malleja. Vaikkei perusauto välttämättä vielä omaa kummoistakaan keräilyarvoa on erikoismallejen hinnat jo kiipeämässä kymmenenkertaisiksi perusmalleihin verraten.

M2 joka tunnettiin myös "Mazda Too" nimellä, perustettiin marraskuussa 1991. Talo toimi Mazdan uutena "off-line" suunnittelijana, toteuttaen Mazdan normaali malleista erikoisia versioita pienelle ostajakunnalle. Ja muutokset olivat ilmeisimpien päälle näkyvien muutosien lisäksi syvempiä.

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=FzwaEYOndog

M2:ta johti Masakatsu Kato, MX-5:den alkuperäinen isä japanissa jonka käsialaa olivat monet Mazdan konseptiautot. Kato-sanin assistenttina toimi Hirotaka Tachibana, kehitysinsinööri jonka käsialaa oli FC:n (RX-7 toinen sukupolvi) ja NA:n alustan erinomainen dynamiikka.
M2-corp oli Mazdan 100% omistama tytäryhtiö jonka Mazda sulki vuonna 1995, mutta joka tuotti sitä ennen erinomaisia ja harvinaisia autoja.
Mazda kehitti Mazdaspeed:in kanssa rinnakkain samanlaisia projekteja ennekuin Mazdaspeed sulautettiin Mazda Auto Tokyoon 90-luvun lopulla.



M2 entinen Kengo Kuman suunnittelema pääkonttori Tokyossa.



M2-1001
"Clubman" Roadster aka Cafe Racer (joulukuu -91) Limited 1/300


M2-Corp julkaisi M2-1001 Roadsterin joulukuussa 1991. Se oli limited edition Roadster jota tehtiin rajoitettu 300 kappaleen määrä, maalattuna sini/musta metallinhohto erikoisvärillä. Auton listahinta oli $26000 ja halukkaiden ostajien tuli ilmoittautua ja rekisteröityä M2 pääkonttorissa, Tokyossa halukkaaksi ostajaksi ja tilatakseen erittäin harvinaisen Roadsterin.

Tämä korkealuokkainen Eunos Roadster oli M2:sen ensimmäinen "avaimet käteen" rata valmis auto, tässä lista joistakin erikoisosista jotka tekivät autosta halutun. Toimivien ilmanottoaukkojen ja sumuvalojen lisäksi autossa oli klassiset aero peilit, 4-piste turvakaari, klassinen mittaristo erillisine mittareine, kuppipenkit, 3 puolainen ratti kiillotetuilla puolilla, jäykempi alusta omalla M2 koodilla, kiillotettu alumiinipoikkituki konehuoneessa, HKS:n valmistama pakoputkisto, imusarja, 1.6 litrainen moottori korkeapuristeisemmilla männillä, jyrkemmät nokka-akselit (jotka tulivat Mazdaspeed:in tuotannosta), kevennetty vauhtipyörä, lukkoperä, cold air intake, tehostamaton ohjaus, veivi-ikkunat (ilmastointi oli lisävaruste), polkimien "race" pinnat, poistettu keskikonsoli ja lyhennetty radiopaneli, alumiininen bensatankin luukku, agressivisempi vanne ja rengas paketti (Panasport:in 15x6 vanteet) ja takaspoileri.
Koneelle tehdyt muutokset nostivat tehon 130hp @ 6500rpm ja 109ft/lb @ 5500rpm.
Ostajat olivat julkaisun jälkeen valmiita maksamaan $34000 saadakseen omaksensa harvinaisen M2-1001 Roadsterin.


M2-1001 esitekuvat












samulis

M2-1002
"Vintage" Roadster (marraskuu-92) Limited 1/300

M2 Corp toinen Roadster tuli markkinoille loppuvuodesta 1992, hiukan muokatulla etupuskurilla, tarjoten ainutlaatuisen sisustan. Norsunluun värisen nahkasisustan puisine koristeosineen, kuten käsijarrun kahva ja vaihdekepin nuppi. Malli oli edeltäjänsä tapaan 300 kappaleen rajoitettu malli joka tosin ei käynyt yhtä hyvin kaupaksi kuin edeltäjänsä ja osa autoista jäi myymättä. Loput sisustat käytettiin myöhemmin julkaistun 40 kappaleen Tokyo Edition:in sisustoissa.









samulis

M2-1028 "Street Competition" Roadster AKA Clubman-2 (Helmikuu-94) Limited 1/300

M2-Corp kolmas auto julkaistiin aikaisin 1994. Auto perustui Toshihiko Hirai:n alkuperäisen "jinba Ittai" ajatuksen ympärille. Tämä oli ratavalmis kilpa-auto.
Autoa oli saatavana vain "Chaste White" ja "Brilliant Black" väreissä, moottorina autossa oli uusi 1.8 litrainen moottori päivitetyillä männillä ja nokka-akseleilla, ja muilla muutoksilla jotka olivat tulleet tutuiksi jo aiempien 1001 ja 1002 mallien myötä. Tosin tämän moottori tuotti 140 hevosvoimaa. Auton alla oli alkuperäiset 14" vanteet maalattuna "gun metal" värillä ja kiillotetulla huulella. Muut huomattavat erot olivat kevyemmät peilit, MOMOn ratti, poistettu keskikonsooli ja lyhennetty radiopaneli, kuppipenkit, kilpamalliset hinauslenkit, uusi etu ja takahuuli, uusi 7.7 lb:tä painanut alumiinista valmistettu takakontin luukku "ducktail" spoilerilla, lisäksi autossa oli 6 piste turvakaari ja rättikaton tilalla oli "bikini top". Lisävarusteena oli saatavana 19-lbs painava FRP:stä valmistettu kovakatto jossa takalasi oli valmistettu plexistä.

Kuvia alkuperäisestä M2-1028 esitteestä












Tollanen pläjäys. Näistä ensimmäinen on todella lähellä mun vanhaa Mazdaspeediä, tekniikka on sama, sisusta eri. Noiden erikoisosista maksetaan ihan karmeita hintoja, mittaristot, ratit jne pyörii tuhansissa, penkkipari 5-7k€ jne.

samulis

Noni, kipeenä maatessa on taas aikaa kirjoitella.
Lada tuli vietyä seisontaan pääsiäisviikonloppuna ja otettua Miata ajoon kun oli keväinen sää. Tulihan sitä lunta heti seuraavalla viikolla, mut jäärata pysyi kiinni. Kelithän loppui sillä siunaamalla kun sain FIATin lukon paikalleen. Laatikosta tuli vähän yli litra öljyä, 2.3 litraa ATF meni tilalle, vaihto tuntuma muttui kummasti, ykkösenkin sai sisään käyttämättä ensin kakkosen huulilla. Kyllä se pitäis jo uskoa ja vaihtaa kaikki nesteet ja tehdä perus huollot uuteen autoon, sanoi edellinen omistaja mitä tahansa.

Hankin Ladaan Kalinan levyt ja jarrut adapterilla, vakiot ei angle kitin kanssa toimi ja Kolinan jarruthan ei perhana mahtuneet 13" vanteen sisälle. Sitä vähän uumoiltiinkin ja myyjä sanoi että ota kokeeks, jos ei mahdu niin ottaa takas.
No se tarkoittaa ettei angle kit mene alle vaan myyntiin, renkaita ja vanteita en ala säätämään. Mennään sillä mitä vakio etuakselistosta saa säädettyä, maltillisesti camberia ja kaikki caster mitä irti saa.
Katsastus on heinäkuussa, pitää sitä ennen ottaa ajoon ja säätää kaasari, korjata liitoksesta vuotava pakoputki, vaihtaa etujarruihin uudet puristimet, uus käsijarrun vaijeri, raidetangon päät, kovat puslat etutukivarsiin ja taakse odottamassa olevat järeämmät tukivarret kovilla puslilla.

Miata sai järjestyksessään kolmannen Pioneerin mankan talven aikana, muuten pidin kiinni suunnitelmista olla tekemättä sille mitään. Merkkaili koko talven paikkansa öljyllä, tosin vain liikuttaessa, nyt ajossa on ilmennyt ettei vuotoa enään ole ja valuneet oli pohjamuovin päälle kertynyttä.
Uus mankka toimii niinkuin olin alusta asti halunnut eli puhelimen voi jättää taskuun. Yhdistää puhelimen automaattisesti, soittaa siitä mihin viimeks jäi ja kappaleita voi vaihtaa mankasta, ei tarvitse kaivaa puhelinta ja vaihtaa siitä. Erinomaisesti toimiva handsfree oli yllätys ja hyvä lisä.
Nardin mustaa nahkalla olevaa Deep Corn rattia ei tunnu löytyvän, löytyis perforoidulla tai mokkanahalla. Tikkauksia saa punaisena tai Italian trikolorilla, kysyin tehtaalta mut mustaa tikkausta ei ole tarjolla.
No mennään tolla AutoRacingin syvällä halpis mokkaratilla kunnes löydän omani, ihan kelpo ratti, ei huonoimmasta päästä eli ratista voi vähän vääntääkin ilman että se menee rusetille.
Öljyt tuli vaihdettua, ei yllätyksiä eikä kimalletta vaikka Heurekan kuminpolton jälkeen vainoharhaisena olin varma että turhan kuumana käyneet öljyt olis aiheuttaneet kalkatusta. Samat Castrollin 10w-60 tuli kipattua millä on ennenkin menty.

Kesän suunnitelmat alkaa kirkastua, uutta kuskin jakkaraa, odottamassa oleva flexfuel anturin vois laittaa, uus MAXXecu, isommat suuttimet ja Kujalan säädöt. Lukkoperä vaihtuu 4.1:stä 3.6:een välityksellä olevaan mikä ton kuus vaihteisen kanssa kuuluukin olla, nykyisellä on ku ajais krossipyörällä. Takavalopaneli ja valot taitaa mennä vaihtoon ja jos ducktailin ja tehtaan lisävarustelistalta löytyneen etuspoilerin laittais paikalleen. Takarenkaat pitää uusia, vanhat on sen verran vanhat koppurat ettei pitoja oikein enään ole ja pintaakin on tullu poltettua. Ai niin takapihalla odottaa etupuskuri paikalle laittoa, vähemmän kiven iskeymiä kuin nykyisessä.

samulis

Ai että.

Tätä on odottanu ja istunu käsien päällä. Työkaveri sivulauseessa tuli maininneeks et serkullansa on kolaroitu Miata. Hitaasti saanut kalastettua lisää tietoa ja parin kuukauden jälkeen oltiin päästy siihen asti että sain omistajan yhteystiedot. Harmillinen tarina, 1999 vuoden juhlamallin Miata, tuotu Italiasta 2009, heppu on ostanut auton samana keväänä ja kolaroinut melkein samantien, eikä muuta kuin liikennevakuutus.
15 vuotta lämpimässä seissyt auto missä on 6 vaihteiselle oikealla, 3.6 peränvälityksellä oleva lukkoperä, ainut osa mikä jää itelle. Nykyisellä 4.1 välityksellä tulee hypittyä yks vaihde, joko 1-2-4 tai 1-3-4.
Kiva lisä on kallis ja haluttu 6 vaihteinen laatikko, loppu auto on bonusta. Osakauppa käy kuumana ja kesän rakennusbudjetti senkun paranee.
Takavalo paneli sai jäädä, se oli halpa kopio.