Voiko vanhasta asuntovaunusta saada edes siedettävän työmaakopin.

Aloittaja Jussi, 02 kesäkuu, 2020, 02:57

« edellinen - seuraava »

Jussi

Palontien pyynnöstä...

Tarve tuli saada mökkiremonttiin tilapäismajoitusta vähän telttatasoa parempana. Mökki kun menee asumiskelvottomaksi remontissa. Niinpä katse vanhaan asuntovaunuun. Monta katottu, ja kolme hyvää ehdokasta meni ohi, kun ei ollu nopee. Niistä yks olis luultavasti ollu helmi, mutta tää osto ei ollu vielä tarpeeksi kypsyny siinä vaiheessa, niin ei tajunnu reagoida nopeesti. Näkyvät menevän tunneissa myynti-ilmon tulosta, jos ovat potentiaalisia. Etsinnöissä ilmojen perusteella kaikki hintaluokassa 300-1500€ on ihan samaa paskaa, kalliit on vaan olleet joskus hienoja, tai viat on vielä paremmin piilossa.

Hommaan nyt sitten tarttu -80 mallin Solfer 45T, joka ei ole turhan iso, eikä painava. Lahot ja saumojen irvistelyt oli näkyvissä kyllä, sekä melko rujot korjausyritykset siellä täällä. Mutta hometta ei ollu pinnoissa isommin, eikä edes patjoissa (ei ollu takuulla siivottu), hajukaan ei hirveen tunkkanen. Rakenteet lahosta huolimatta jopa yllättävän kuivat. Kaikki varusteet oli paikallaan purkamatta, eli tiskipöytä kaasuhelloineen, vaunua 20 vuotta tuoreempi jääkaappi, kaasu- ja sähkölämmittimet ja kahdet renkaat. Kun sinkitty alusta oli ihan kunnossa ja jopa jarrut toimi, niin päätin ottaa sen tinkauksen jälkeen päästyllä 600€ hinnalla. Vaunulle pelkästään toi hinta olis ollu ihan likaa, mutta mulla on käyttö noille varusteille. Jo pelkkä kaasujääkaappi toimivana on aika arvokas.

Tästä uhkaa tulla liian pitkä sepustelu...

Kotia tullessa sit päätti alla olleista talvirenkaista toinen antautua Leppävedellä savun saattelemana. Onneks oli enää 15km himaan, niin vanne irti ja vaihtamaan mukana tullutta hyvää kesärengasta vanteelle. Ei menny ku vajaa 7 tuntia, niin 110km siirto/ostosmatka oli tehty ja vaunu pihassa. Haha. Hienot pinnatut talvirenkaat jostain menneisyydestä.

Purkamista ja siivoilua. Positiivisia ylläreitä vähemmän, paitsi että jääkaappi, vesipumppu, ja kaasuhella toimii. Lämppäri vielä tutkituttaa. Tiivistelyä aloitin hyvinkin kokeellisella tavalla, eli parsin jo toisen puolen kattosauman kylppärin vesieristeellä ja vahvikekankaalla. Hyvin asettu, saa nähä kestääkö. Maalaan sen vielä ulkotalomaalilla päälle. Kattoluukkujen saumat putsailin ja pesin, ja sit sikailin ne hyväksi. Ei pitäs enää tippua vettä ainakaan suoraan päälle.
En varmasti oo.

Jussi

Nii, ja olihan varusteissa vielä portapotti, "liesituuletin" ja toimivat sisävalotkin, plus yks ulkovalo oven päällä... Ja radioantenni 8)
En varmasti oo.

Jussi

Muutama kuva vesieristeellä saumatusta katonreunasta. Respektiä karavaanimiitissä sillä ei haeta, vaikka ehkä tän ikäsellä reissaamisella sitä jo sais ihan säälistäkin. Reunat on teräsharjattu koneella ja pesty sen jälkeen huolellisesti tehopesulla. Sitten vaan normisuoritus nurkan teossa, se 15cm levee kuitukangas nauha siihen tiukasti tökkien pensselillä ja pari lisäkerrosta kun kuivahti. Tohon nyt vielä ulkomaali päälle suojaksi. Toista puolta tehdessä meinas murkut tukkia työmaan, niillä on ehkä pesä seinässä... Laitetaan tähän nyt vielä muistiin, että tuotemerkki on Fescon ja parasta ennen päivä menny jo aikaa sitten. Jos vaikka sattuu pysymään kiinnikin.

Vielä uus pystytolppa ovensivuun lukon puolelle lattialaudasta höylimällä. Vanha kimpilevy oli aika muree. Pitää toikin vetää ruuveilla ulkoseinän läpi, kun ei siellä sisällä oikeen tukevaa puuta isosti ole. On siinä toi hakumatkalla oikeen hyväksi menny hieno pinnattu talvikumeskin.
En varmasti oo.

Rusty

Ah, ahtaita aikoja.

Lerssinen

Pieni vinksinpoikanen jos katosta haluaa vedenpitävän ja ulkonäkö ei meinaa mitään, liimahuopaa katolle ja kuumana, taittaa kans reunojen yli. Se muutaman vuoden menee hienosti ja pitää paikat kuivana omalta osalta.
Vetämistä maantiellä se ei välttämättä kestä..

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 03 kesäkuu, 2020, 07:26Pieni vinksinpoikanen jos katosta haluaa vedenpitävän ja ulkonäkö ei meinaa mitään, liimahuopaa katolle ja kuumana, taittaa kans reunojen yli. Se muutaman vuoden menee hienosti ja pitää paikat kuivana omalta osalta.
Vetämistä maantiellä se ei välttämättä kestä..
Taitaa lisätä vaan painoa reilusti... Ja kattoluukkujen kohdat vähän hankalia ehken. Jos nyt mennään tolla kokeilulla ja vaikka lisäkatto laudoista/pressusta sit sijoituspaikassa.
En varmasti oo.

Pertti K

Tiukasti aisalinjalla.

jusssi

Nythän on vaarana, että jää mökkiremppa tekemättä, kun tuollasessa luksusvaunussa vaan köllii ja nauttii lomasta...  :P
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Jussi

Edelleen on pakko ihmetellä et miten noi punkat ja kaapit ovat selvinneet 40 vuodesta edes tuossa kunnossa... On ne alkujaan niin hippasesti tehtyjä.
En varmasti oo.

Jussi

Taisin selvitä oleellisimmista tiivistyksistä ennen ku kelit nyt taitaa muuttua taas märemmiksi. Ensimmäisenä tehty koereuna on jo maalattukin, sitähän ei äkkinäinen edes kauempaa huomaa... Jatkoin vielä vyötärölinjaan asti tota tilkitsemistä ja tein etu- ja takaikkunan ylälistoille myös. Vielä jäi sitä yli-ikästä mömmöä ainakin 5kg, eli jotain vois sutia paksustikin.
Oven reunassa uus pystytolppa ja vääntelin lukon vastakkeen suunnilleen alkuperäseen malliin ja pistin paremmin kiinni, niin nyt saa ovenkin liki tiiviisti kiinni.
You cannot view this attachment.

Huono, tai hidas on tollanen sisäpuolelta vaneroitu ja ulkoa alumiininen seinä kuivamaan. Vanerin liimakerros estää sisään kuivamisen, alumiinista nyt turha mainita. Porailin ne ovitolpan ruuvit ihan seinän läpi, niin kyllä siellä märkää puuta on vielä, vaikka tuntui jo kuivaneelta ku oli vähän availtuna tuulessa ja auringossa.

Pannun sähköissä ei näyttäs olevan liitoksia ohjauskeskuksen ja pannun välillä. Muita sokeripalavirityksiä on kyllä reilusti, mutta ihmeen säilyneitä siisteinä, eli kovin märkää ei ole ollu. Sulakerasia on niillä perseen kartiopää posliineilla tehty, eli siinä jo yks hyvä ehdokas sähköhäviöön.
En varmasti oo.

Jussi

Vettä sitten sateli tänään, niin tein sisätöitä. Vähän listalla ja urtsulla vahvoin höttösiä nurkkia takaikkunan paikkeilta. Etupunkkien tuentaa vahvoin kans, kun vähän oli ohut puu pettäny, se kyllä ei lahon takia, vaan koska ihan perkeleen hintelä.

Vettä ei lirissy päähän, eikä mihinkään näkyvästi.

Kytkin vaunun verkkosähköön, ei polttanu sulaketta. Sisältä töpseleistä saa sähköä. Laturikin akulle siellä jossain on, en vaan vielä löytäny sitä. Akku kuiten alkaa täyttymään... Sähkölämppärin käynnistys pistää ainakin kiertovesipumpun päälle, mutta en jaksanu ootella alkasko vesikin lämpeemään.

Takaosastossa olis sopeva pöytä hoitaa kahveilut ja syömiset kahden määrällä, mutta vessan puolelle penkille pääsyyn tarvittas aika anorektinen osallistuja. Pöytä kyllä näyttää alkuperäseltä, mutta kovin on ahdas väli sille istujalle. Pöydän kiinnitys on myös kokenut varmaan useemmankin muutoksen kuluneena aikana, ja tämä viimeinen on kyllä melko surkea teos. Kekseliästä, mutta käyttökelvotonta. Kuva jäi ottamatta...
En varmasti oo.

Rusty

Mahtaako se pöytä olla semmonen että sen saa laskettua siihen penkkien tasalle lisävuoteeksi..? Mulla oli semmonen LMC:ssä ja sinne oli kanssa hankala mennä istumaan kun pöytä oli turhan leveä siihen penkkien väliin.
Ah, ahtaita aikoja.

Anza

Mä tein peltikaton vaunun kopalle. Ihan hyvin pysy katto vaunun päällä talven ilman mitään tukia. On toki melko kevytrakenteinen paksuista laudoista kyhätty iltapäivän koitos.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Rusty - 05 kesäkuu, 2020, 15:29Mahtaako se pöytä olla semmonen että sen saa laskettua siihen penkkien tasalle lisävuoteeksi..? Mulla oli semmonen LMC:ssä ja sinne oli kanssa hankala mennä istumaan kun pöytä oli turhan leveä siihen penkkien väliin.
On se just sellanen. Vähän pitäs viistää isommin sitä ahtaan puolen kulmaa pois. Asia kyllä osittain korjaantu, kun purin ne ihmeelliset pöydän kiinniketeokset pois seinästä. Pöydässä on alkuperänen kiinnike tallessa ja vaunussa on alkuperänen kisko sille paikallaan, ei vaan ollu vissiin tajuttu, miten se toimii... Nyt sitä voi liikutella sivusuunnassa kiskossa ja on silti tukeva. Helpon puolen istuja saa vaan pöydän syliinsä. Ehkä siitä joutuu vähän muotoilemaan sitä alkuperästä viistettä isommaksi.


Sähköpatruunalla lämpee komeesti patterit. Akkulaturia en vieläkään löytäny, se releen naks kuuluu jostain, mutta ei saa paikallistettua ku on niin lyhä ääni.

Sadepäivä oli, mitään hälyyttävää ei tapahtunu vesieristekohdille vielä. Napakasti ovat kiinni. Hirveesti tollasenkin katon alalta vettä valuu...
En varmasti oo.

Jussi

Sähköpatruunalla sitte lämmennykään ku eka patteri. Riitti toki vaunua lämmittämään. Paisuntasäiliössä on joku suunnittelumoka, kun siellä oli kolmannes nestettä, mutta systeemi oli silti 2,5 litraa vajaa. Vasta ku täytteli sitä, niin alko kiertää vesi ympäriasti. Sitte siellä tulikin jo kuuma.

Vahvoin vähän lisää etupunkan rakenteita, jotka siis ovat enimmäkseen ihan valmistusteknisesti todella hinteliä, ainoastaan etuikkunan alla on vuoto pehmentäny seinävaneria. Se oli nytkin märkä, mutta tiiviste kutistunu sen 3mm ja ihan suora reikä ulos saumakohdasta.

Vettä on taas puskenu vähän väliä koko päivän, mutta vesieristeviritys ei näytä pahastuvan, vaikka maali puuttuukin. Olis ny kuivaa, niin vois laittaa vielä yhen kerroksen viimesiin kohtiin ja maalatakin ne...
En varmasti oo.